LPP chce się umocnić w Niemczech; oferuje odzież w swym salonie w stolicy Białorusi.
Pracodawca, wspierający społeczności lokalne, tworzący nowe piękno.
Na zdjęciu powyżej: Spotkanie w siedzibie LPP. Fot. Kazimierz Netka.
Jedna z największych w Polsce firm globalnych, eksporter, podbijający światowe rynki niemal błyskawicznie, intensyfikuje swą krajową i zagraniczną ekspansję. Szkoli fachowców, tworzy miejsca pracy i chce rozszerzyć sprzedaż internetową. Jednocześnie rewitalizuje sporą cześć kiedyś zaniedbanej, a wcześniej – jednej najpiękniejszych dzielnic centrum Gdańska. O swych dokonaniach, wynikach finansowych i planach, reprezentanci zarządu Grupy Kapitałowej LPP poinformowali podczas specjalnego spotkania.
Na zdjęciu: Siedziba centrali LPP w Gdańsku Donym Mieście. Fot. Kazimierz Netka.
LPP to spółka zarządzająca sześcioma markami odzieżowymi – Reserved, Tallinder, Cropp, House, Mohito i Sinsay. W I półroczu 2016 roku osiągnęła przychody w wysokości niemal 2,7 mld zł, co stanowi wzrost o prawie 17 proc. rok do roku. Spółka w ciągu roku podwoiła także procentowy udział sprzedaży internetowej. W raportowanym okresie LPP zwiększyła powierzchnię swoich salonów o ponad 12 procent rok do roku. Pod koniec czerwca odzież marek należących do LPP dostępna była w 1686 salonach zlokalizowanych w 18 krajach w Europie i na Bliskim Wschodzie.
Wartość przychodów ze sprzedaży zrealizowanej w okresie od stycznia do czerwca 2016 roku wyniosła 2,7 mld zł, czyli o 16,7 proc. więcej w ujęciu rocznym. W I półroczu LPP uruchomiło 59 salonów o łącznej powierzchni 29 tys. m kw., zwiększając tym samym całkowitą powierzchnię handlową do niemal 873 tys. mkw., czyli o ponad 12 proc. rok do roku. W raportowanym okresie marża handlowa wynosiła 48,2 proc., czyli 4,8 pkt. proc. mniej w porównaniu do ubiegłego roku. Przyczyną spadku marży jest przede wszystkim wysoki kurs dolara – waluty, którą LPP płaci większości swoich dostawców, a także presja cenowa ze strony głównych konkurentów i zwiększone wyprzedaże w salonach Reserved.
Zysk netto w I półroczu wyniósł 24,2 mln zł, przy czym istotny wpływ na wynik miał rezultat wypracowany w I kwartale br., który LPP zakończyło ze stratą netto na poziomie 66 mln zł. W okresie od kwietnia do czerwca firma znacząco poprawiła już wynik, osiągając zysk w wysokości 90 mln zł. Na uwagę zasługuje także fakt, że sprzedaż na m kw. w całej sieci LPP w I półroczu 2016 roku wzrosła o 3,5 proc. w porównaniu w rokiem ubiegłym.
LPP kolejny raz notuje dynamiczny wzrost sprzedaży internetowej.
Na zdjęciu powyżej: Spotkanie w siedzibie LPP. Fot. Kazimierz Netka.
– W I półroczu 2016 roku przychody z e-commerce stanowiły około 2,7 proc. przychodów Grupy, co oznacza, że w ciągu 12 miesięcy podwoiliśmy wartość sprzedaży internetowej – mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy LPP. Do końca roku otworzymy sklepy on-line wszystkich naszych marek z segmentu fast fashion w Czechach, na Węgrzech, w Rumunii, na Słowacji oraz w Niemczech. Co ciekawe, na rynku niemieckim, gdzie rozwijamy sieć salonów stacjonarnych marki Reserved, nasze młodsze marki dostępne będą wyłącznie on-line. Do 2020 roku planujemy zwiększyć udział sprzedaży internetowej do 7 – 8 proc. sprzedaży całej Grupy.
LPP zamierza umocnić swa pozycje na rynku niemieckim. Jest też w Mińsku, w stolicy Białorusi.
Wzrost przychodów firma zawdzięcza przede wszystkim markom Sinsay (+45 proc. r/r do 205 mln), Mohito (+28 proc. r/r do 333 mln), Cropp (+18 proc. r/r do 400 mln) i House (+13 proc r/r do 323 mln). Poniżej oczekiwań utrzymuje się natomiast wartość sprzedaż w salonach Reserved (+8 proc r/r do 1,2 mld). W związku z tym, iż skala wyzwań dotyczących flagowej marki LPP okazała się być większa niż początkowo zakładano, lata 2016 i 2017 są okresem wewnętrznych zmian w Reserved. Od kilku miesięcy głębokiej przebudowie ulega model zarządzania brandem, system pracy działu przygotowania produktu i logistyka zaopatrywania salonów. Dodatkowo, w celu wzmocnienia zespołów projektowych marki, spółka planuje otworzyć w Warszawie biuro przedstawicielskie Reserved.
Nakłady inwestycyjne, głównie koszty budowy nowych sklepów i modernizacja wcześniej otwartych placówek, w I półroczu 2016 wyniosły ponad 125 mln zł i były niższe niż przed rokiem o 45 proc., przede wszystkim dzięki zakończeniu modernizacji centrum logistycznego oraz centrali LPP. Wydatki inwestycyjne w całym 2016 roku wyniosą ok. 370 mln zł, z czego 270 mln zł firma wyda na rozwój sieci sprzedaży – informuje Marta Chlewicka – rzecznik prasowy LPP .
Firma LPP jest jednym z największych przedsiębiorstw w branży odzieżowej w naszej części Europy i jednym z ważniejszych pracodawców na Pomorzu. Stworzyła w tym województwie blisko 2,5 tys. miejsc pracy, w tym 1 052 osoby zatrudnione są w centrali spółki LPP w Gdańsku; 600 osób pracuje w Centrum Dystrybucyjnym w Pruszczu Gdańskim; Niemal 800 miejsc pracy jest w sieci salonów LPP na terenie województwa pomorskiego.
Na zdjęciu powyżej: Tereny rewitalizowane przy gmachu głównym LPP w Gdańsku Dolnym Mieście. Fot. Kazimierz Netka.
LPP ma ogromny udział w rewitalizowaniu Gdańska Dolnego Miasta. Wartość inwestycji budowlanych LPP przy ul. Łąkowej w latach 2013-2017 to 140 mln zł. Jeszcze więcej kosztowało przedsięwzięcie w Pruszczu Gdańskim: Centrum Logistyczne LPP w Pruszczu Gdańskim to inwestycja w rozbudowę i modernizację obiektu w latach 2013-2015: 160 mln zł. W efekcie powstało największe i najnowocześniejsze centrum dystrybucyjne odzieży w Europie Środkowowschodniej. Obsługuje wszystkie 6 marek LPP na wszystkich rynkach poza Rosją. Parametry logistyczne: 6 mln sztuk produktów wysyłanych tygodniowo w 120 tys. opakowaniach kartonowych; 120 kontenerów przyjmowanych tygodniowo; 370 miejsc magazynowych na kartony; 2,5 tys. operacji na godzinę. Magazyn ma wysokości 18 metrów, jest w nim 17 alei po 120 m długości każda.
Na zdjęciu: Wnętrze Centrum Dystrybucyjnego LPP w Pruszczu Gdańskim – obszar przyjęcia dostaw. Na drugim planie: regały paletowe, wysokiego składowania (12 m wysokości). Fot. Z Archiwum LPP.
LPP współpracuje z ASP – z Akademią sztuk Pięknych w Gdańsku. W ramach projektu Fashion Starter trwa współpraca z ASP w Gdańsku. Po trzech miesiącach warsztatów z grupy 25 uczestników wyłoniono 6 najlepszych projektantów, którzy otrzymali możliwość realizacji swoich projektów przy współpracy z zespołem marki Reserved. Projekt Fashion Starter to cykl wykładów i warsztatów prowadzonych przez doświadczonych projektantów oraz grafików Reserved i Tallinder, przy wsparciu kadry akademickiej i zewnętrznych specjalistów. Głównym celem projektu było przekazanie studentom podstawowej wiedzy o projektowaniu – od wstępnej koncepcji, aż po realizację, w tym dobór tkanin oraz dodatków niezbędnych do wykonania projektów.
Źródło ilustracji: LPP.
Duże jest społeczne zaangażowanie LPP. Wspiera rozwój lokalnej społeczności, pomagamy potrzebującym, współfinansujemy organizacje pozarządowe. Przykładami tego mogą być Darowizny rzeczowe (odzież); darowizny finansowe i rzeczowe; wsparcie projektu Domy dla Dzieci; wsparcie projektu So StayHotel.
LPP SA to spółka notowana na GPW w Warszawie od 2001 roku. Jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm odzieżowych w regionie Europy Środkowowschodniej. Firma LPP od ponad 20 lat konsekwentnie prowadzi działalność w Polsce i za granicą, odnosząc sukcesy na wymagającym rynku odzieżowym. LPP SA zarządza 5 znanymi markami modowymi: RESERVED, Cropp, House, MOHITO i SiNSAY, a na początku 2016 roku zaprezentowała pierwszą markę premium – Tallinder. Firma posiada sieć niemal 1 700 sklepów i tworzy miejsca pracy dla ponad 22 tysięcy osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. LPP SA inwestuje i zdobywa nowe rynki. W 2015 roku firma otworzyła m.in. pierwsze sklepy na Bliskim Wschodzie. W 2014 roku spółka awansowała do giełdowego indeksu WIG20, który generuje istotną część obrotów na GPW w Warszawie oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland – wynika z informacji,które przekazała nam Marta Chlewicka – rzecznik prasowy LPP.
Kazimierz Netka