Fot. Kazimierz Netka
Oddalają się Żuławy od Tczewa. Wydłuża trasa dojazdów do pracy, szkół i służb ratunkowych do potrzebujących natychmiastowej pomocy
Znika zabytkowy most drogowy nad Wisłą w Tczewie, łączący północne Kociewie z Żuławami. Demontowane są elementy metalowe i sprzedawane na złom. Czy most zostanie odbudowany i kiedy? Tego nikt zagwarantować nie może, gdyż brakuje pieniędzy. Powstał Społeczny Komitet Odbudowy Mostu, a teraz działania są prowadzone pod hasłem: Most Tczewski Jak Westerplatte.
Fot. Kazimierz Netka
Hasło to pokazuje, że istnieje możliwość przejęcia mostu przez państwo (teraz jest na utrzymaniu tczewskiego starostwa, jako fragment drogi powiatowej), które sfinansowałoby odbudowę tej przeprawy samochodowo – pieszej (most kolejowy na trasie międzynarodowej linii kolejowej E-65 znajduje się tuż obok).
Fot. Kazimierz Netka
W piątek, 20 września 2019 roku, zorganizowano konferencję prasową w Starostwie Powiatowym w Tczewie, poświęconą problematyce odbudowy mostu. Uczestniczyli w niej m.in.: Agnieszka Pomaska – poseł na Sejm, Kazimierz Smoliński – poseł na Sejm; Mirosław Augustyn – starosta tczewski; przewodnicząca Rady Gminy Lichnowy – Anna Grunau; przewodniczący Rady Powiatu Tczewskiego – Marek Modrzejewski oraz przedstawiciele redakcji, działający w Społecznym Komitecie Odbudowy Mostu w Tczewie.
Fot. Kazimierz Netka
Konferencję prowadził Marcin Stolarski – rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Tczewie.
Fot. Kazimierz Netka
Pomysłodawcami petycji są: Łukasz Brządkowski (Społeczny Komitet Odbudowy Mostu); Jolanta Pobłocka (portal Tcz.pl); Krzysztof Repiński (Telewizja Tetka Tczew); Bartosz Listewnik (Telewizja Tetka Tczew); Krystyna Paszkowska (Dziennik Bałtycki).
Fot. Kazimierz Netka
Uważamy, że wzorem Tower Bridge także most tczewski mógłby pełnić rolę nie tylko komunikacyjną ale i muzealną – napisali pomysłodawcy petycji w dokumentacji przekazanej uczestnikom konferencji prasowej 20 września. Most tczewski, według pomysłodawców, miałby się stać oddziałem Muzeum II Wojny Światowej.
Fot. Kazimierz Netka
Uczynienie z tczewskiego mostu unikatowej atrakcji turystycznej ma duże znaczenie. Także przynależność tego mostu do Muzeum II Wojny Światowej, jest jak najbardziej właściwa. Generalnie jednak w tych propozycjach, chodzi o uzyskanie pieniędzy na odbudowę mostu, teraz znikającego.
Jednak, jak mówiono podczas konferencji, most nie może być zabytkiem i jednocześnie służyć komunikacji. Z tym nie zgadzali się autorzy petycji. Są bowiem na świecie przykłady mostów zabytkowych wykorzystywanych do zapewniania dojazdów.
Fot. Kazimierz Netka
Most jezdno – pieszy między Tczewem i Lisewem jest bardzo ważny dla życia mieszkańców Żuław. To odległość zaledwie około 2 kilometrów. Jednak teraz, gdy most nie funkcjonuje, do pokonania jest kilkanaście kilometrów, przez odległy most knybawski, będący na szlaku drogi krajowej nr 22. Droga mieszkańców Żuław do szkół, pracy, lekarzy w Tczewie znacznie się wydłużyła. Także dla straży pożarnej, dla pogotowia ratunkowego.
Fot. Kazimierz Netka
Żuławy są terenem bardzo zagrożonym powodziami. Wystąpienie takiego kataklizmu jest coraz bardziej prawdopodobne w związku z konsekwencjami zmian klimatu i podnoszeniem się poziomu Bałtyku. Most Lisewo – Tczew jest najkrótszą drogą ewakuacji w razie zagrożenia zalaniem Żuław. Odbudowa tego mostu byłaby więc adaptacją Pomorza do następstw zmian klimatu. Są szanse uzyskania pieniędzy na ten cel.
Fot. Kazimierz Netka
Fundusze mogą pochodzić np. z rezerwy będącej w dyspozycji premiera – mówił poseł Kazimierz Smoliński, który chyba najwięcej zrobił na rzecz odbudowy mostu Lisewo – Tczew, między innymi w zakresie zdobywania środków finansowych. Ta przeprawa przez Wisłę jest bardzo ważna dla ratownictwa, dla bezpieczeństwa mieszkańców delty – żuławskiego fragmentu królowej naszych rzek.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl