O gospodarce światowej, o globalizacji i jej znaczeniu dla nas – konferencja w WSAiB – Uczelni Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni. Czy Polska powinna szukać sobie innego wsparcia? Czy Rosja wprowadzi w Europie swój „mir”? Kto rządzi światem?

Fot. Kazimierz Netka.

Pandemie, wojny, piraci utrudniają globalizację

W państwie bez kontaktów z szerokim światem dobrze żyć się nie da – takie stwierdzenia słychać bardzo często. Jednak są również inne opinie. Niektórzy twierdzą, że globalizacja to zagrożenie, np. suwerenności, uzależnienie od najbogatszych. Nie ma to jak samowystarczalność, suwerenność w jak największym stopniu. A jeżeli już zdecydujemy się na współdziałanie to z kim?

O tych problemach dyskutowano 24 maja 2024 roku, w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego (WSAiB) w Gdyni, podczas IV Konferencji pt. „Świat, który nadchodzi. Lokalne i regionalne konsekwencje wyzwań globalnych. Czy globalizacja jest w odwrocie? Czy łańcuchy dostaw ulegną skróceniu? Jakie będzie miejsce dla polskich firm w światowej gospodarce?”.

Połączenie mądrości i odwagi

– W imieniu rektora naszej uczelni, Jego Magnificencji doktora Tomasza Białasa pragnę przywitać wszystkich serdecznie w murach uczelni imienia Eugeniusza Kwiatkowskiego, na dzisiejszej konferencji pod tytułem „Świat, który nadchodzi. Lokalne i regionalne konsekwencje wyzwań globalizacyjnych” – mówił dr Maciej Zborowski – dyrektor Wydziału Jakości WSAiB.

Pragnę bardzo gorąco przywitać wszystkich państwa; w szczególności pragnę przywitać pana Adriana Bellgraua – prezesa Savino Del Bene Polska; pana Waldemara Pawilczusa – prezesa zarządu Bałtyckiej Bazy Masowej; Polskie Przedstawicielstwo Portów Hamburg; przedstawicieli zarządu Morskiego Portu Gdynia; pozostałych szanownych gości, którzy mając na uwadze czas konferencji, nie mogli zostać wymienieni z nazwiska.

Powitana została również prezydent WSAiB, pani Regina Szutenberg.

Fot. Kazimierz Netka.

Patronatu honorowego udzielili konferencji Prezydent Gdyni, Marszałek Województwa, Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.

– „Świat, który nadchodzi” – gdy po raz pierwszy usłyszałem hasło niniejszej konferencji, pomyślałem, że doskonale ono koresponduje z charakterem naszej uczelni – kontynuował dr Maciej Zborowski – dyrektor Wydziału jakości WSAiB. – Jesteśmy najstarszą niepubliczną uczelnią na Pomorzu i w tym roku obchodzimy okrągłą 30. rocznicę naszej działalności. Nasi absolwenci od trzech dekad zasilają gospodarkę przede wszystkim, choć niekoniecznie, w północnej Polsce. Okazują się nasi absolwenci być fachowcami w swoich dziedzinach, ale również osobami, które są otwarte na zdobywanie nowej wiedzy.

Fot. Kazimierz Netka.

Motto naszej uczelni to zaczerpnięta z Horacego brzmi: „Sapere aude” – Odważ się być mądrym. I chyba wszyscy jak tu siedzimy w tym audytorium zgodzimy się, że w dzisiejszych czasach w świecie, który nadchodzi, potrzebna jest nie tylko mądrość ale również odwaga – po to, żeby tę mądrość wcielać w życie. I właśnie w połączeniu mądrości i odwagi znajdziemy doskonałą ilustrację, doskonałe połączenie u swojego patrona uczeni: Eugeniusza Kwiatkowskiego – osoby, bez której nie byłoby portu i w konsekwencji miasta Gdyni.

Budowa od zera portu w kraju, który przecież nie cieszył się szczególnymi preferencjami morskimi, wymagała zarówno rozumu, mądrości jak i odwagi.

W programie dzisiejszej konferencji poruszane zostaną wysoce aktualne tematy. Będziemy przemieszczać się od ogółu do szczegółu, od globalizacji widzianej z lotu ptaka, przez specyficzne zagadnienia z zakresu gospodarki morskiej aż po studia konkretnych przypadków. Jestem przekonany, że po dzisiejszym dniu będziemy wszyscy bogatsi w wiedzę, lepiej przygotowani do wyzwań świata, który nadchodzi. Muszę podziękować dwom osobom z naszej uczelni, bez których to dzisiejsze wydarzenie nie byłoby możliwe. Są to osoby w większości znane. Podziękowania pragnę złożyć w najbardziej niesprawiedliwej kolejności, czyli alfabetycznej: na początku pragnę podziękować naszemu wykładowcy i opiekunowi Koła Logistycznego, doktorowi Michałowi Grabanowi; naszemu wykładowcy i kierownikowi Katedry Logistyki WSAiB, doktorowi inżynierowi Mariuszowi Zielińskiemu. Życzę owocnej konferencji, równie owocnych rozmów kuluarowych i oddaję głos panu doktorowi inżynierowi Mariuszowi Zielińskiemu.

Nie dajmy się zaskoczyć

– Po tym wstępie, który przedstawił w imieniu rektora pan Zborowski, trudno coś dodać – odpowiedział dr inż. Mariusz Zieliński – kierownik Katedry Logistyki WSAiB.

Fot. Kazimierz Netka.

– A patrząc na to jak zmieniała się logistyka w tym czasie, patrząc jak to się wszystko zmienia, i porównując świat, który nadchodzi, no to możemy sobie zadać pytanie, jak przewidywaliśmy, jak będzie wyglądała logistyka, jakie nastąpią zmiany chociażby w tym zakresie w logistyce przed pandemią, jak to było w czasie pandemii, a jak jest po pandemii.

Widać, że niestety, ale niektóre nasze przewidywania troszeczkę się nie sprawdziły, lub musieliśmy je przyśpieszyć. I tutaj zadając te wszystkie pytania spróbujmy w ramach tych wszystkich prezentacji i wykładów naszej konferencji, którą przygotował pan Michał Graban i Koło Logistyczne, zobaczyć czy mamy odpowiedzi, czy nadal będziemy mieli coraz więcej znaków zapytania, na które będziemy chcieli odpowiedzieć, również w przyszłości.

Starajmy się aby ten świat, który nadchodzi nie zaskakiwał, żebyśmy raczej byli zawsze, w dużym procencie do niego przygotowani. Dziękując za to, że państwo przybyli, również życzę wszystkim państwu miłej atmosfery na tej konferencji jak również wielu ciekawych wykładów – powiedział dr inż. Mariusz Zieliński – kierownik Katedry Logistyki WSAiB.

Pod egidą USA

Po co takie spotkanie? Jakie zagadnienia zostaną poruszone i dlaczego? O tym mówił wykładowca, dr Michał Graban – opiekun Koła Logistycznego WSAiB:

Fot. Kazimierz Netka.

– Tak jak było powiedziane, nasze Koło Logistyczne, które za chwilę przedstawię, jest organizatorem dzisiejszej konferencji – poinformował dr Michał Graban. – Jaka jest jej idea?Przygotowałem kilka slajdów na ten temat. Odwołam się do tego co dzieje się na świecie, a dzieje się naprawdę dużo.

Mamy do czynienia z różnymi wydarzeniami od jakiegoś czasu. Pandemia, czy nowe ogniska zapalne, kontekst międzynarodowy jaki zaistniał z powodu wydarzeń wcześniejszych. Wyznaczyliśmy sobie kilka tez, pytań. Te pytanie brzmiałyby:

– czy globalizacja jest w odwrocie czy dokonuje się deglobalizacja

czy globalizacja zmienia swój wymiar, swój charakter.

Fot. Kazimierz Netka.

Jeszcze 10 lat temu ten termin był prawie nieznany, a słowo logistyka była terminem branżowym. Dzisiaj zdajemy sobie sprawę, że rozwiązania gospodarcze na Ziemi, które się dokonują czyli wymiana handlowa, zachodzą w ramach czegoś co nazwano jako kolektografia – połączenia – łańcuch logistyczny, a nie tylko połączenia internetowe.

Jakie miejsce będzie w tym międzynarodowym porządku dla Polski i dla Polski jako kraju i dla polskich firm?

Wymieńmy te wydarzenia, które doprowadziły do bardzo cennego przewartościowania. Żyjemy konfliktami, które ostatnio mają miejsce ale tak naprawdę te wydarzenia już stopniowo kiełkowały wcześniej w różnych takich oznakach kryzysu, który jakby zburzył ten stabilny wcześniejszy porządek, który generalnie tę swoją stabilność czerpał z egidy Stanów Zjednoczonych; pod egidą Stanów Zjednoczonych i jej generalnego porządku, który Stany Zjednoczone narzucały. Niektórzy to kwestionowali, ale ten porządek był jednak stabilny.

Oczywiście wielki kryzys gospodarczy to była pierwsza oznaka kryzysu 2008 – upadek Banku Lehman Brothers, No ale z punku widzenia gospodarczego to najważniejszy jest tutaj wzrost Państwa Środka – Chin, które całkowicie odwróciły, do góry nogami, ówczesny porządek i taki kluczowy moment dokonał się właśnie w czasach tego kryzysu 2008 roku, kiedy Chiny dorosły już z tym swoim PKB, z udziałem w handlu międzynarodowym, z udziałem w inwestycjach do poziomu równego Stanom Zjednoczonym.

Mówi się, że to już nie jest dominacja jednego modelu gospodarczego, ale to też nie jest dominacja jednego modelu politycznego ani kulturowego.

My zaczynamy dostrzegać ten świat jako zagrożenie. Pojawiają się wojny, budzi się świat zachodni, pojawiają się wojny handlowe, restrykcje, cła, ale też protekcjonizmy. Państwo Środka dzięki protekcjonizmowi osiąga przewagę.

W Europie wojna, na Bliskim wschodzie – wojna, a na oceanach – piraci

Przegrywamy z nimi, z powodu tańszych towarów przychodzących z Państwa Środka.

Fot. Kazimierz Netka.

Trzeci punkt: pandemia koronawirusa, schłodzenie gospodarki.

Dwa lata temu rosyjska agresja na Ukrainę, ale co ona powoduje? Recesję, inflację, a z punku widzenia łańcuchów dostaw dochodzi do rekonfiguracji tego, co dotyczy Jedwabnego Szlaku, czyli ładunki nie są wożone już w takim stopniu jak kiedyś drogą lądową – Jedwabnym Szlakiem – ale są innymi szlakami wożone.

Jest Hutu – punkt zapalny i od razu te szlaki się inaczej układają.

Jeszcze bardziej to wydarzenie z zeszłego roku – wydawało się że nie będzie ono miało żadnego znaczenia: no co, my tutaj żyjemy, co nam wojna izraelsko – palestyńska. Nie byliśmy świadomi tego, jak duży to będzie miało wpływ na łańcuchy dostaw. Okazuje si, że ma, bowiem blokada Kanału Sueskiego, zagrożenia w okolicach Jemenu, powodują, że statki muszą okrążać Afrykę, a nie płyną przez Kanał Sueski. To spowodowało 250 procent wzrostu stawek frachtu, spowodowało ogromną kongestię w portach i tak dalej.

Paradoksalnie, ten piąty czynnik spowodował troszeczkę zmniejszenie tego czwartego, gdyż ładunki znowu wróciły na Jedwabny Szlak, czyli globalizacja powoduje, że jesteśmy połączeni w świat. Jeden impuls powoduje konsekwencje z drugiej strony globu, a nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Na bieżąco musimy analizować to, co się dzieje, dzięki temu powstają ciekawe artykuły, dzięki temu organizujemy takie konferencje jak ta dzisiejsza, która ma na celu właśnie odpowiadanie na pytania jak to wszystko będzie wyglądało, jeżeli chodzi o powiązania logistyczne.

Fot. Kazimierz Netka.

Proszę państwa, jak powiedziałem, skracanie łańcuchów dostaw, czyli mówi się żeby to było bezpieczniejsze, to nie jest tak, że jeżeli co się dzieje to my się boimy, Krótsze łańcuchy dostaw, z państwami bliższymi kulturowo. Inwestycji jest bardzo, bardzo dużo. 10 procent w portach europejskich to są inwestycje chińskie. Generalnie zaczynamy się bać, a nade wszystko patrzymy też z punktu widzenia politycznego i musimy to widzieć. Czyli ten porządek policentryczny, wielobiegunowy, dywersyfikowany to jest coś co się naprawdę umacnia. Jest zagrożenie ale na pewno jest też coś takiego, że oprócz Chin są Indie.

Kryzys to szansa?

Ale zagrożeń, ryzyk jest dużo więcej. Ta sytuacja, paradoksalnie, zgodnie z chińskim przysłowiem, że kryzys to szansa, stwarza szansę dla pewnych nowych graczy. Nowych podmiotów, koordynatorów, którzy o ile podejmą wysiłki, to mogą zaistnieć. Kiedyś to było jakby zabetonowane, łańcuchy dostaw były bezpieczne. Dzisiaj są bardziej niebezpieczne, ale to stwarza pewne szanse dla takich krajów jak Polska. To stwarza też szansę dla naszych firm, dla naszych portów morskich. Ale to wymaga dużego, twórczego wysiłku żeby si na nowo w tym defigurowanym świecie, na nowo si ułożyć. To jest naprawdę duża szansa, ale tylko wtedy, gdy tę szansę uświadomimy sobie i będziemy potrafili ją wykorzystać. Sytuacja jest dużo trudniejsza, ale paradoksalnie stwarza pewne szanse dla nowych graczy.

Załamał się dominujący porządek gospodarczy, ale też kulturowy. Dzisiaj świat jest bardziej wielobiegunowym, bardziej policentrycznym, są różne kultury. Tutaj rola właśnie Polski czy też rola kultury azjatyckiej jest bardzo duża, ale też rola Polski może być duża. Może być też duża rola regionów, kontekstu lokalnego zgodnie z koncepcją: myśleć globalnie, działać lokalnie. Nie tylko Polska, ale także region pomorski ale także Gdynia, w której jesteśmy czy też inne regiony, inne centra logistyczne, inne miejsca, huby, pod warunkiem tego oddolnego zaangażowania.

W związku z tym chciałem zarekomendować dwie książki. „Czy przyszłość należy do Azji?”. Azja zburzyła te układanki, ale Azja też kryzys przechodzi. „Konektografia”. Kidy,s uważaliśmy że logistyka to temat branżowy. Dzisiaj jesteśmy w pełni świadomi tego, że za pośrednictwem różnych powiązań, połączeń, którymi są przesyłane towary ale także telekomunikacyjne łącza i tak dalej – jesteśmy złączeni z całym światem i dochodzi do różnego rodzaju rekonfiguracji. Powstają nowe bieguny wzrostu, huby, a tyki hubami możemy my sami zarządzać za pośrednictwem oddolnych samorządowych instrumentów.

Proszę państwa, na dzisiejszej konferencji w związku z tym co już też przedstawił pan Maciej, będą trzy tematy, od ogółu do szczegółu. Pierwszy temat czyli: Czy globalizacja jest w odwrocie. Drugi perspektyw dla przemysłu morskiego i branży energetycznej i trzeci: studia przypadku.

Fot. Kazimierz Netka.

Dzisiejszą konferencje organizuje Koło Logistyczne. Pan Piotr Rewers jest prezesem naszego Koła logistycznego WSAiB i również będzie miał prezentację. Natomiast tę naszą konferencję poprowadzi pani Diana Ostrowska-Langier, którą chciałem również przedstawić i za chwile udzielę głosu pani Dianie.

Teraz chciałem poprosić pana Stanisława Szultkę – dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego – powiedział dr Michał Graban. – Dziękuję państwu.

Klimat w województwie pomorskim

Stanisław Szultka – dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego: Gospodarka i tożsamość. Pomorza wobec wyzwań globalnych.

Fot. Kazimierz Netka.

Wskutek niepewnej sytuacji światowej, zauważalny jest wzrost ryzyka inwestycyjnego. Chodzi m.in. o inwestycje w infrastrukturę krytyczną np. w portach, w energetykę. Dyskusje na ten temat są prowadzone również w Unii Europejskiej. Trzeba się zastanawiać, z kim budować relacje, na jakich rynkach, w kontekście rywalizujących bloków politycznych.

Oprócz powyższych, istnieją też wyzwania klimatyczne, będące coraz większym czynnikiem konkurencyjności. Dla inwestorów ważny jest dostęp do energii. Dlatego konieczna jest transformacja energetyczna. Pomorskie nie jest obciążone „czarną energią” bo nie ma kopalni węgla. Rozwijanie energii zielonej jest tu czymś naturalnym – podkreślił dyrektor Stanisław Szultka. Duże znaczenie mają zapowiedzi budowy farm morskich elektrowni wiatrowych i elektrowni jądrowej.

Wyzwaniem dla województwa pomorskiego jest też sztuczna inteligencja. Potrzebuje ona dużo energii.

Musimy się liczyć z zagrożeniami demograficznymi. Na szczęście, bilans migracyjny w województwie pomorskim jest dodatni. Przybywa tu wiele osób.

Cenni imigranci

Z naszych spostrzeżeń wynika, że Pomorze Gdańskie zawdzięcza imigrantom bardzo dużo. Tak było już przed wiekami, gdy budowano w Gdańsku wspaniałe obiekty, fortyfikacje. W II połowie XIX wieku, gdy obywatele urodzeni na Żuławach i Kociewiu, podnieśli rangę, życia w Gdańsku do poziomu europejskiego. Ludzie przybywający głównie ze wschodu (np. ekspatrianci) ale też z południa i z centrum Polski, wnieśli w bardzo wiele w rozwój regionu, już zaraz po I wojnie światowej (wspomniany już patron WSAiB Eugeniusz Kwiatkowski, a także Tadeusz Wenda).

Tak jest do dzisiaj, bo potomkowie ówczesnych imigrantów, nadal są najbardziej twórczy w województwie pomorskim. Imigranci se wschodu, z centrum i z południa nadal wnoszą na teren np. Trójmiasta i w deltę Wisły wiele kreatywności, wynalazczości, innowacyjności, czyniąc województwa pomorskiego regionem wygodnym do życia również np. dla Kociewiaków, Kaszubów.

1 Blok tematyczny: Czy globalizacja jest w odwrocie czy tylko zmienia się jej charakter?

Janusz Piechociński – prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja: „Wpływ międzynarodowych relacji ekonomicznych na kondycję Polski”.

Fot. Kazimierz Netka.

Były wicepremier Janusz Piechociński zwrócił uwagę na niektóre niedorzeczności. Na przykład, w Kijowie odbyła się kolejna konferencja na temat odbudowy Ukrainy, a tymczasem sytuacja na froncie jest poważna.

Nastąpiło spowolnienie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Są one w trudniej sytuacji; brakuje im p optymizmu odnośnie przyszłości – powiedział wicepremier Janusz Piechociński.

Prof. dr hab. Bohdan Jeliński – WSAiB – „Sekularne Wyzwania gospodarki globalnej”

Fot. Kazimierz Netka.

Wiele procesów występujących w gospodarce światowej ma charakter niekontrolowalny – mówił profesor Bohdan Jeliński. – I nieprzewidywalny.

Główne zagrożenia dla rozwoju gospodarczego państwa wydają się być konsekwencją globalizacji, czyli rosnącej współzależności w gospodarce światowej. Przejawiają się one w formie np.: niestabilności i nagłych oraz głębokich zmian kursów walutowych; nierównowagi bilansów płatniczych państw; niedoskonałości i braku międzynarodowych mechanizmów regulacyjnych; bezrobocia, głównie w krajach rozwijających się; starzenia społeczeństw krajów rozwiniętych gospodarczo; nierównej dystrybucji korzyści komparatywnych między uczestnikami handlu międzynarodowego; protekcjonizmu ekonomicznego w polityce poszczególnych państw; rysujący się niedobór surowców, głównie energetycznych; narastające problemy ochrony środowiska naturalnego – wyliczał prof. Bohdan Jeleński w swej prezentacji.

Prof. Przemysław Gębala – przedsiębiorca, publicysta: „Czy w wielobiegunowym świecie jest miejsce na globalne zależności? Świat, który nadchodzi. Lokalne i regionalne konsekwencje wyzwań globalnych”.

Fot. Kazimierz Netka.

Globalizacja pasożytuje na lokalności? Prof. Przemysław Gębala podał m.in. następujące argumenty: słabnie pozycja lokalnych dostawców; rośnie pozycja organizacji i firm ważnych systemowo, zbyt dużych by upaść; alternatywność zaopatrzenia w pracowników, surowce i półprodukty jest bardziej dostępna globalnie niż lokalnie; wielkie międzynarodowe korporacje i firmy państwowe największych państw są potężniejsze niż większość rządów; doktryna szoku – czyli komu służą wstrząsy?

Musi być kilka Ziem, by wszyscy mogli żyć na tym samym poziomie – usłyszeli też uczestnicy konferencji.

Prof. dr hab. Tomasz Grosse – Uniwersytet Warszawski (połączenie on-line): Przyszłość Europy – ujęcie wariantowe.

Fot. Kazimierz Netka.

Był to wykład, który ukazywał zagrożenia, jakie mogą wyniknąć z osłabienia Unii Europejskiej. W takie sytuacji, ucierpią jej peryferia, a Polska właśnie znajduje się na peryferiach UE. Dlatego powinniśmy szukać na przykład nowych rynków zbytu w związku z recesją gospodarki niemieckiej.

Europa zachodnia może utracić swój prymat i wtedy chyba go nie odzyska. Gdy dane centrum traci swą pozycję w układzie gospodarki globalnej, to spycha koszty swej deklasacji na własne peryferium, czyli między innymi na Polskę. Niewykluczone więc, że Polska powinna szukać sobie lepszego patrona, szukać autonomii regionalnej – radził prof. Tomasz Grosse.

Istnieje zagrożenie, ze Rosja zaproponuje Europie swój ład, „mir”, ale raczej Chiny uniemożliwią Rosji podbój Europy Środkowej i zachodniej – uspokajał prof. Tomasz Grosse.

Prof. dr hab. Henryk Woźniak – WSAiB – Kto naprawdę rządzi światem…?

Fot. Kazimierz Netka.

Powołując się na książkę autorstwa Zbigniewa Brzezińskiego, doradcy prezydenta USA, pt. „Between two ages. America’s role in the technetronic era” pan profesor przypomniał, że Zbigniew Brzeziński wzywał do utworzenia „Wspólnoty Narodów Rozwiniętych”, składającej się z Europy Zachodniej, USA i Japonii.

Fot. Kazimierz Netka.

Tradycyjna suwerenność państw narodowych staje się coraz bardziej rozmazana, w miarę jak siły transnarodowe, takie jak międzynarodowe korporacje, banki i organizacje międzynarodowe odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu globalnej polityki – poinformował prof. Henryk Woźniak podczas swego wykładu i przedstawiania prezentacji na ekranie.

Fot. Kazimierz Netka.

Dominować będzie gospodarka atlantycka

– Chciałem zmienić trochę wizję, którą mieliśmy w ostatniej prezentacji, amerykańską na wizję chińską. Nie tylko rządzi pieniądz światem, ale także produkcja i usługi – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Fot. Kazimierz Netka.

– 50 procent samochodów elektrycznych produkowanych jest w Chinach. Właściwie połowa tego co się dzieje w świecie, to jest w Chinach i tam też rządzi pieniądz. Pan profesor mówił, że PKB nie jest najlepszym miernikiem, ale jeśli popatrzymy na porównania: PKB aktualnie Chin i PKB Stanów Zjednoczonych, jest podobne. Natomiast jeśli mierzymy to wszystko to musimy przełożyć jeszcze na taką rzecz i tutaj pan profesor Henryk Woźniak podrzucił jedną mysl: myśl w pieniądzach. Na wytworzenie PKB tego który jest w Stanach Zjednoczonych, pracownikowi w Stanach Zjednoczonych płacą za godzinę od 30 do 200 – 250 dolarów średnio. W Chinach – jedną dziesiąta tego. Jaka jest wydajność gospodarki chińskiej w obszarze, o którym zresztą mówiono zarówno w produkcji innowacji jak i usług od transportowych po usługi inne. Wydaje mi się, że na to musimy zwrócić uwagę, żeby odejść od dolarocentryzmu i amerykańskiego centryzmu i patrzenia się czy Ameryka może nas zbawić, do kooperacji z tym krajem, który zaczyna dominować.

Europa odchodzi w przeszłość i dominować będzie gospodarka atlantycka. Jeśli z nią się zwiążemy w sposób rozsądny i bezpieczny to prawdopodobnie wypadniemy z tego rynku jako tylko finalni konsumenci.

W następnych dwóch częściach konferencji, jej program przewidywał m.in.:

2 Blok tematyczny: Perspektywy dla przemysłu morskiego i energetyki

Mateusz Kowalewski – prezes zarządu Gospodarka Morska Sp. z o.o.: „Porty morskie wobec wyzwań logistycznych i energetycznych i globalizacji – perspektywa polska”

Tomasz Lubicki – niezależny ekspert/PGE Baltica: „Podwójna transformacja w energetyce wiatrowej. Jakich kompetencji potrzebujemy?”

Robert Kuraszkiewicz – publicysta „Nowa Konfederacja”/przedsiębiorca; „Geoekonomia. Cyfrowa rekonfiguracja w gospodarce i energetyce”.

Andrzej Szczęśniak – ekspert ds. paliw płynnych: „Prąd od morza. Nowy model energetyki w Polsce”.

Ireneusz Karaśkiewicz – prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe: „Kondycja polskiego przemysłu stoczniowego na tle trendów europejskich i globalnych”.

Fot. Kazimierz Netka.

3 Blok tematyczny: Analiza lokalnych studiów przypadku

Adrian Bellgrau – prezes Savino Del Bene Polska: „Rola operatora logistycznego w globalnych łańcuchach dostaw na przykładzie Savino del Bene”.

Waldemar Pawilczus – prezes zarządu Bałtyckiej Bazy Masowej Sp. z o.o.: „Rola rynku nawozów sztucznych w łańcuchu logistycznym na przykładzie BBM Sp. z o.o.”.

Piotr Wysokiński – student WSAiB: „Port zewnętrzny w Gdyni na tle światowych trendów budowy terminali kontenerowych”.

Piotr Rewers – student WSAiB, przewodniczący Koła Logistycznego WSAiB: „Globalne pochodzenie lokalnych produktów. Przykład kraju tulipanów”.

Bartłomiej Radziejewski – prezes thinkzine „Nowa Konfederacja” (połączenie on-line): „Sytuacja geopolityczna. Rekomendacje dla Polski na przyszłość”.

Bez transportu morskiego, gospodarki morskiej i przemysłów morskich nie bylibyśmy w stanie dzisiaj funkcjonować

– Konferencja „Świat, który nadchodzi” ma bardzo dobry tytuł. Bo świat zmienia w takim tempie jak zmieniamy smartfony i oprogramowanie w komputerach – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:

Fot. Kazimierz Netka.

– Natomiast co jest istotne, że w tej konferencji porusza się szereg ważnych tematów związanych z gospodarką morską. Musimy pamiętać, że dzięki przemysłom morskim funkcjonuje gospodarka globalna.

Bez przemysłów morskich, bez transportu morskiego, bez nowoczesnych statków nie jesteśmy w stanie dokonać transformacji energetycznej bo to statki zapewniają w układzie globalnym dostawy do produkcji farm wiatrowych, dostawy surowców także energetycznych, dostawy surowców, które zapewniają nam stabilność gospodarek. Bez transportu morskiego, gospodarki morskiej i przemysłów morskich nie bylibyśmy w stanie dzisiaj działać.

Tę działalność operacyjną wspierają nowoczesne narzędzia jak technologie satelitarne i technologie informatyczne, ale one tylko wspierają i poprawiają operacyjność flot, natomiast podstawą jest teraz transport morski i to surowców, zarówno energetycznych jak i produkcyjnych. Bez transportu morskiego nie ma szans i możliwości funkcjonowania pojedynczego człowieka, Decyzja jednego, człowieka to jest decyzja logistyczna: złożenie zamówienia w sieci internetowej wywołuje cały cykl logistyczny, od decyzji produkcyjnej w Chinach do decyzji transportowej i naładunku towaru w porcie poprzez transport tego towaru morzem, rozładowania tego towaru i dostarczanie go do klienta końcowego. Każda decyzja klienta to jest decyzja logistyczna i takich decyzji mamy miliony dziennie. Informatyka i technologie kosmiczne tylko wspierają przepływ fizyczny towarów, bez których nie będziemy mogli funkcjonować.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *