ORLEN rozbudowuje Mazowiecką Dolinę Wodorową. Jest ona jedną z ponad 30 takich organizacji na świecie. Nisko- i zeroemisyjne technologie wodorowe mają dla PKN ORLEN, jak również całej gospodarki w Polsce, duże znaczenie

Na zdjęciu: Lokomotywa wodorowa pokazywana na targach TRAKO w Gdańsku. Fot. Kazimierz Netka.

Mazowiecka Dolina Wodorowa będzie opierać się na czterech filarach. Jeden z najważniejszych to budowa łańcucha wartości wodoru w regionie

PKN ORLEN, jako lider Mazowieckiej Doliny Wodorowej, podpisał z 37 podmiotami – przedstawicielami biznesu, nauki i finansów, umowę rozpoczynającą jej działalność. Współpraca obejmie produkcję, magazynowanie i wykorzystanie zero- i niskoemisyjnego wodoru m.in. w transporcie, energetyce, gospodarce komunalnej i rolnictwie. Zaangażowanie w rozwój paliw alternatywnych wpisuje się w dążenie PKN ORLEN do osiągnięcia neutralności emisyjnej do 2050 roku – wynika z informacji, które przekazało nam Biuro Prasowe PKN ORLEN:

– Wdrażamy założenia Strategii Wodorowej Grupy ORLEN opublikowanej w lutym tego roku. Współpraca 37 podmiotów z obszaru biznesu, nauki i finansów to ogromna szansa na dynamiczny rozwój lokalnych aktywów wodorowych. Nisko i zeroemisyjne technologie wodorowe mają dla PKN ORLEN, jak również całej gospodarki w Polsce, szczególne znaczenie. Nie tylko pozwalają realizować cel neutralności emisyjnej, ale dają możliwość stopniowego zmniejszania zużycia paliw kopalnych. W ramach Mazowieckiej Doliny Wodorowej przewidujemy intensywny rozwój inteligentnych specjalizacji, w tym kształcenie młodzieży i studentów, którzy będą w niedalekiej przyszłości stanowić fundament polskich innowacyjnych technologii wodorowych – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

W ciągu ostatnich miesięcy trwały intensywne prace nad określeniem ram funkcjonowania Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Już zostały wskazane konkretne inicjatywy, które będą realizowane. To m.in. projekty produkcji węglowodorów syntetycznych z wykorzystaniem nisko i zeroemisyjnego wodoru, a także powołanie Akademii wodoru i nowoczesnych technologii, która ruszy z pierwszą edycją jeszcze w 2022 r.

W tym czasie prowadzone były również prace zmierzające do pozyskania wsparcia Mazowieckiej Doliny Wodorowej w programach europejskich. To umożliwiłoby skorzystanie ze skutecznych narzędzi, które posłużą do efektywnego rozwoju i upowszechniania technologii wodorowych, m.in. służących do nawiązywania kontaktów biznesowych z innymi dolinami. Wszystkie podejmowane w ramach współpracy działania będą się opierały na wymianie wiedzy i doświadczeń członków Mazowieckiej Doliny Wodorowej.

Źródło ilustracji: PKN ORLEN.

Mazowiecka Dolina Wodorowa została powołana na zasadach klastra, tak aby umożliwić jak najbardziej swobodny dobór form współpracy pomiędzy jej członkami. Prace nad jej utworzeniem trwały od 20 października 2021 roku i rozpoczęły się podpisaniem listu intencyjnego.

– Dostrzegamy wyzwania, jakie stawia przed nami transformacja energetyczna, dlatego rozwijamy odnawialne źródła energii. Stawiamy na wodór jako paliwo przyszłości. Działalność Mazowieckiej Doliny Wodorowej z pewnością przyczyni się do intensyfikacji naszych prac. A przedsięwzięcia podejmowane wspólnie z uznanymi partnerami tylko przyspieszą rozwój potrzebnych technologii – mówi Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.

 Mazowiecka Dolina Wodorowa będzie opierać się na czterech filarach. Za główny przyjęto budowę łańcucha wartości wodoru w obszarze Mazowsza, czego przykładem są planowane do wdrożenia przez PKN ORLEN pierwsze projekty wodorowe, m.in. huby wodorowe w Płocku i Ostrołęce, prototypowa lokomotywa wodorowa oraz stacje tankowania wodoru. Pozostałe filary to realizacja projektów badawczo-rozwojowych, stworzenie systemowych rozwiązań dla kształcenia wyspecjalizowanych kadr i prowadzenie działalności na rzecz wsparcia procesów regulacyjnych.

Zgodnie ze Strategią Wodorową Polski w naszym kraju powołanych zostanie co najmniej pięć dolin wodorowych, w których rozwijane będą technologie oparte na tym paliwie. Każda z dolin stanie się centrum badań, rozwoju, doskonalenia i edukacji w zakresie wdrażania wodoru w gospodarce. Obecnie na świecie istnieje 36 dolin wodorowych zlokalizowanych w 20 krajach, z czego ponad 20 znajduje się w Europie.

Mazowiecką Dolinę Wodorową tworzą: PKN ORLEN S.A., Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Instytut Maszyn Przepływowych  im. Roberta Szewalskiego Polskiej Akademii Nauk, Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, Instytut Energetyki Instytut Badawczy, Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica, Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A., Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, TOYOTA Motor Poland Company Limited Spółka z o.o., Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., ALSTOM KONSTAL S.A., SIEMENS ENERGY Sp. z o.o., Solaris Bus & Coach sp. z o.o., Komunikacja Miejska Płock Sp. z o.o., Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska, Polska Izba Przemysłu Chemicznego, Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A., UNIQATE Sp. z o. o., Stomil Bydgoszcz S.A., „NanoSpaceLab” Sp. z o.o., Instytut Informatyki i Optoelektroniki, Politechnika Łódzka, Krajowa Spółka Cukrowa S.A, OMIS S.A., Microsoft Sp. z o.o. AC Spółka Akcyjna, Centrum Łukasiewicz, Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., Polska Spółka Gazownictwa sp. z o.o., Fundacja KEZO, Bank Gospodarstwa Krajowego, PERN S.A, Instytut Badań Edukacyjnych, HORUS-ENERGIA Spółka z o.o., Soltec Sp. z o.o. Sp.k. – poinformowało Biuro Prasowe PKN ORLEN.

Warto wiedzieć, że istnieje także Pomorska Dolina Wodorowa. Koncepcja uwodornienia pomorskiej komunikacji uzyskała wsparcie LOTOSU i Unii Europejskiej. Pomorski projekt konkurował z innymi pomysłami z całej UE i jako jeden z 11 na 35 wniosków złożonych w tym konkursie został oceniony pozytywnie – poinformował w czerwcu 2020 roku Dział Komunikacji Zewnętrznej, Grupa LOTOS S.A. Przedstawiona we wniosku wstępna koncepcja zakłada, iż w pierwszym etapie (do 2024 r.) w Gdańsku, Gdyni, Wejherowie i Tczewie uruchomionych zostanie łącznie 10 – 15 autobusów wodorowych. W drugim etapie (do 2028 r.) będzie to dodatkowe 41 pojazdów. Ponadto, w ramach projektu zakłada się możliwość wykorzystania wodoru w regionalnych pociągach (linia Gdynia – Hel) i statkach pasażerskich.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

1 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *