Na zdjęciu: Symboliczne oddanie do użytku nowych zbiorników. Fot. Kazimierz Netka.
PERN włącza się do systemu rurociągów NATO
Dębogórze – miejscowość nieco na północ od Gdyni na Kępie Oksywskiej, czyli wzniesieniu zbudowanym przez lądolód kilkanaście tysięcy lat temu. To okolica ważna dla Polski od czasu odzyskania niepodległości i zaślubin z Bałtykiem 10 lutego 1920 roku. To po tym „weselu” w nieodległej Rumi powstało lotnisko. We wrześniu 1939 roku Kępa Oksywska była zapleczem militarnym dla nowego miasta: Gdyni, istotnym miejscem obrony przed hitlerowcami. Już wtedy teren ten był potrzebny przemysłowi paliwowemu.
Fot. Kazimierz Netka.
Ważne wydarzenie w historii polskiej energetyki, polskiego przemysłu paliwowego, miało miejsce w Dębogórzu, 28 października 2025 roku. Tego dnia świętowano tam przekazanie do eksploatacji nowych magazynów paliw płynnych, które wybudowała spółka PERN – Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych. W tej uroczystości uczestniczyli m.in.: Wojciech Wrochna – wiceminister energetyki, pełnomocnik rządu ds. strategicznej Infrastruktury energetycznej; Daniel Świętochowski – prezes PERN; Michał Drzazga – kierownik Bazy Paliw nr 21. Powitała nas Marta Markiewicz – specjalista ds. PR w spółce PERN. Uroczystość prowadził Paweł Łukaszewicz – rzecznik prasowy PERN.
Fot. Kazimierz Netka.
Było to niezwykłe wydarzenie z równych względów. Pamiętamy, gdy jakiś czas temu, ówczesny prezes PERN postawił naukowcom Politechniki Gdańskiej zadanie: opracować sposób zwiększania możliwości przesyłu surowców paliwowych i paliw rurociągami, bez konieczności budowy nowych rurociągów. Teraz już wiemy, że takie możliwości PERN ma. Szczegóły dotyczące inwestycji w Dębogórzu oraz najnowocześniejszych dokonań PERN, zawiera poniższy komunikat, który przekazało nam Biuro Prasowe PERN:
Trzy nowe zbiorniki w Dębogórzu. PERN zakończył inwestycję zwiększającą bezpieczeństwo dostaw paliw
PERN S.A. uroczyście zakończył inwestycję w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu, oddając do użytku trzy nowoczesne zbiorniki do magazynowania paliw płynnych o łącznej pojemności 150 tys. m3. Inwestycja kosztowała blisko 150 mln zł i zwiększyła pojemność magazynową Bazy do ponad 500 tys. m3. Aktualnie Baza w Dębogórzu jest największym tego typu obiektem w Polsce.
Inwestycja w Dębogórzu to kolejny krok PERN w kierunku budowania energetycznej odporności Polski.
Fot. Kazimierz Netka.
– W obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej, zwiększenie krajowych możliwości magazynowych to jeden z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dzięki inwestycjom takim jak ta w Dębogórzu budujemy niezależność naszego systemu paliwowego i zapewniamy stabilność dostaw dla gospodarki i obywateli, nawet w sytuacjach kryzysowych – mówi Wojciech Wrochna, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
Fot. Kazimierz Netka.
– Dębogórze to dziś znak rozpoznawczy PERN – współczesnej Spółki Skarbu Państwa, która łączy skalę, technologię i odpowiedzialność za bezpieczeństwo państwa i obywateli. To dowód, że w PERN potrafimy przekuwać strategiczną wizję w nową rzeczywistość. Trzy nowe zbiorniki wraz z uruchomioną niedawno nową infrastrukturą kolejową, potwierdzają znaczenie Bazy jako ważnego centrum dystrybucji produktów naftowych. Dzięki tej inwestycji możemy jeszcze efektywniej zarządzać zapasami i oferować znacznie większe możliwości logistyczne – podkreśla Daniel Świętochowski, prezes PERN.
W lipcu tego roku Spółka rozbudowała w Dębogórzu nalewnię cystern kolejowych o dwa dodatkowe stanowiska, dzięki czemu przepustowość Bazy zwiększyła się o dodatkowe 4000 m3 na dobę.
Fot. Kazimierz Netka.
– Nasza Baza to dziś kluczowy hub logistyczny. Nowe zbiorniki są szczególnie istotne w kontekście trwającej w Porcie Gdynia rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych. Realizowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia inwestycja ma w połączeniu z rozbudową pojemności Bazy oraz zwiększeniem możliwości załadunku paliw na transport kolejowy umożliwić w przyszłości obsługę tankowców o maksymalnej nośności ponad 100 000 DWT, co wpłynie na efektywność przeładunku paliw dla PERN – dodaje Michał Drzazga, Kierownik Bazy Paliw nr 21.
Dębogórze to nie jedyna inwestycja PERN w zakresie zwiększenia pojemności magazynowej i efektywności przesyłowej. Obecnie trwa faza projektowania kolejnych zbiorników: w Koluszkach powstaną dwa nowe zbiorniki do magazynowania paliw – o pojemności 33 tys. m³ dla produktów III klasy oraz o pojemności 24 tys. m³ dla produktów I klasy, a w Kawicach powstanie nowy zbiornik o pojemności 33 tys. m³ do magazynowania produktów III klasy.
Jednocześnie Spółka inwestuje w modernizację infrastruktury operacyjnej. PERN modernizuje bazy paliwowe w zakresie infrastruktury do załadunku autocystern oraz realizuje program rozbudowy infrastruktury biokomponentów i dodatków, dostosowując instalacje magazynowe i dozujące do potrzeb klientów. Trwają prace w Bazie Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej związane z budową nowego frontu kolejowego z 21 dwustronnymi stanowiskami rozładunkowymi i 3,5 km nowych torów. W Bazie Paliw w Koluszkach PERN rozpoczyna budowę dodatkowego toru i dziewięciu stanowisk rozładunkowych w celu zwiększenia sprawności obsługi klientów.
Fot. Kazimierz Netka.
Równocześnie PERN realizuje inwestycje w zakresie modernizacji systemu przesyłowego. W tym roku Spółka zakupiła cztery – zaprojektowane i wykonane na zamówienie – nowoczesne urządzenia dozujące środek redukujący opory przepływu ropy naftowej, tzw. DRA (Drag Reducing Agents). Dzięki temu rozwiązaniu wydajność obecnej infrastruktury wzrasta nawet do 30% przy pracy rurociągu na niższym ciśnieniu roboczym. Zastosowanie DRA przekłada się także na większe bezpieczeństwo techniczne – ryzyko awarii może spaść nawet o 40%.
PERN kontynuuje również program „Przejść HDD”, polegający na przebudowie odcinków rurociągów pod rzekami. Celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa i efektywności całego systemu przesyłu ropy naftowej i paliw oraz oszczędności z tytułu kosztów utrzymania i napraw. W ramach programu zmodernizowano już m.in. odcinki pod Kanałem Żerańskim, Notecią, Bagnem Lesika–Sompolno. Trwają prace pod Bagnem Bogusławice, Rządzą, Mołtawą i Wisłą. Łączna wartość programu to ok. 140 mln zł.
W październiku tego roku spółka PERN poinformowała o podpisaniu z Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego wstępnego porozumienia o współpracy przy realizacji programu rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej w celu przyłączenia jej do systemu rurociągów NATO. Projekt ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i obronnego państwa.
PERN jest spółką Skarbu Państwa i operatorem polskiej infrastruktury naftowej i paliwowej. Posiada 19 baz paliwowych, cztery bazy surowcowe, a także sieć rurociągów przesyłowych o długości ponad 2500 km zlokalizowanych na terenie kraju. Odpowiada za transport i magazynowanie ropy oraz produktów naftowych, mając dzięki temu istotny wkład w budowanie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Głównym zadaniem Spółki jest zapewnianie stabilnego dostępu do surowców, który jest kluczowy dla funkcjonowania całej gospodarki i codziennego życia obywateli – poinformował Paweł Łukaszewicz – rzecznik prasowy PERN.
Poniżej zamieszczamy nagranie wypowiedzi uczestników konferencji w Bazie Paliw nr 21 PERN w Dębogórzu:
Źródło nagrania: Kazimierz Netka.
Fot. Kazimierz Netka.
Warto na zakończenie przytoczyć słowa pana Michała Drzazgi – kierownika Działu Dębogórze, koordynatora Bazy Paliw nr 21 w Dębogórzu, który powiedział m.in. że: „Z dumą mogę stwierdzić, że nie ma drugiego takiego miejsca w Polsce jak Dębogórze, gdzie morze, kolej i potężne magazyny paliw łączą się w jeden, sprawny, logistyczny organizm”.
(K.N.)
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl
