Polska kolej dla województwa pomorskiego i Europy; podsumowanie zasług w ciągu 105-lecia, na TRAKO 2025. 100-lecie Polskich Kolei Państwowych – obchody jubileuszu

Fot. Kazimierz Netka.

Polska ma największy w krajach Unii Europejskiej budżet inwestycyjny na kolej. Jest to prawie 50 miliardów euro do 2032 roku

To m.in. dzięki tej firmie, zaczęła w województwie pomorskim rozkwitać „złota“ turystyka.

Pomorzanie zostali wyciągnięci z zacofania, z biedy. Kaszuby, Kociewie, Bory Tucholskie, a nawet… Śląsk uzyskały połączenie z Gdynią, a tym samym ze światem mórz i oceanów.

Takie są pierwsze i najważniejsze zasługi polskiej kolei dla województwa pomorskiego.

Fot. Kazimierz Netka.

Nastał czas podsumowań 105 lat (od 10 lutego 1920 roku) działalności polskich kolei na terenie województwa pomorskiego i jeszcze więcej na obszarze całej Rzeczypospolitej, a w tym 100 lat przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe. Przypomnijmy, że zaczęło się to w 1919 roku, od Ministerstwa Kolei Żelaznych… A teraz, polskie tory to dla Ukrainy otwarcie do Europy.

Dlaczego przypominamy tę historię? Okazją są największe jak dotychczas, Międzynarodowe Targi Kolejowe Targi TRAKO, odbywające się już po raz szesnasty, w Gdańsku. Zainaugurowano je 23 września 2023 roku, konferencją prasową, o godzinie 09.00, w AmberExpo – Centrum Kongresowo-Wystawienniczym Międzynarodowych Targów Gdańskich. Potem około godz. 10 oficjalnie otwarto TRAKO, z udziałem premiera Donalda Tuska.

O godzinie 9 podczas konferencji prasowej o TRAKO i planach rozwoju kolei w Polsce, mówili m.in.: Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska; Alan Beroud – prezes PKP – Polskich Kolei Państwowych S.A., przewodniczący Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (Community of European Railway and Infrastructure Companies – CER); Andrzej Bojanowski – prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich:

Fot. Kazimierz Netka.

– Tuż przed otwarciem Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO zbieramy się tutaj dzisiaj, żeby z jednej strony cieszyć się tym co się dzieje na rynku kolejowym, nie tylko w Polsce ale i w Europie – mówiła Aleksandra Dulkiewicz – prezydentka Gdańska:

Fot. Kazimierz Netka.

– I myślę, że to jest wielka duma także dla mnie nie tylko jako prezydenta miasta, ale współwłaściciela Międzynarodowych Targów Gdańskich – organizatora wydarzenia TRAKO. Wspólnie z Grupą PKP raz na dwa lata organizujemy to największe spotkanie branży kolejowej. Z jednej strony świętujemy 200 lat kolei na świecie, 100 lat kolei w Polsce – to bardzo ważne rocznice, ale nam oczywiście jako samorządowi, jako miastu Gdańsk i regionowi pomorskiemu, jak państwo wiedzą doskonale, kolej jest bardzo bliska.

Fot. Kazimierz Netka.

Ledwo wczoraj pan premier Donald Tusk podpisał kolejny bardzo ważny dokument, ważny dla naszego regionu – przebudowa linii kolejowej Sierakowice – Kartuzy – Lębork. Musimy na te inwestycje kolejowe patrzeć także z perspektywy rozwoju całego kraju, bo przecież ta linia będzie niezmiernie ważna jeśli chodzi o budowę elektrowni jądrowej u nas, na Pomorzu. Ale inwestycje kolejowe może nie kojarzą się bezpośrednio z samorządem, ale przypomnę państwu, że samorząd województwa pomorskiego to był pierwszy samorząd w Polsce, który wybudował linie kolejową, to jest Pomorską Kolej Metropolitalną. Już wszyscy się do niej przyzwyczailiśmy. Co roku święci triumfy, nie tak dawno obchodziliśmy 10-lecie, a dzisiaj jesteśmy w bardzo ważnym momencie bo trwają przygotowania, projektowania drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, wiodące z serca Gdańska, z centrum Gdańska do południowych najbardziej dynamicznie rozwijających się dzielnic naszego miasta i później poza granice Gdańska, także po to, żeby skomunikować okoliczne gminy z sercem naszego miasta. To bardzo ważne, bo dzisiaj już wiemy, że ta linia, przygotowywana. będzie najbardziej obciążającą się linią kolejową w Polsce. Wszystkie badania, wszystkie dane to pokazują. Dlatego bardzo z tego się cieszę. Dziękuję za współpracę przede wszystkim Ministerstwu Infrastruktury w osobie pana podsekretarza stanu Piotra Malepszaka, ale także dziękuję za te wszystkie wnioski, które pokazują, że zrównoważony rozwój, a zrównoważonym rozwojem jest właśnie inwestycja w kolej, są ważne dla władz publicznych dzisiaj w Polsce. Dziękuję za współpracę. Mam nadzieję, że do końca tygodnia państwo tutaj dobrze i owocnie spędzicie czas, wymienicie się doświadczeniami, wiedzą, a wszystko po to, żeby rozwijać dynamicznie koleje Rzeczpospolitej Polskiej – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska.

– Wcale nie byłem miłośnikiem PKM. Taka jest prawda – powiedział Andrzej Bojanowski – prezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich:

Fot. Kazimierz Netka.

– Raczej miałem wątpliwości, ale to się bardzo zmieniło. Dzisiaj uważam – i nic w tym złego, że zmieniam zdanie: kolej to jest przyszłość. Nie dlatego, że dzisiaj tutaj jesteśmy na targach TRAKO. Dlatego, że widzimy to na własne oczy jak ważny jest transport szynowy. Dlatego jestem dumny, bardzo jestem szczęśliwy, że od szesnastu edycji, od 32 lat wspólnie z PKP stawiamy na kolej. Dzisiaj mogę to powiedzieć z głębi serca wręcz. Bardzo dziękuję, panie prezesie, trzymam kciuki, życzę powodzenia.

Wczorajszy dzień też udowadniał: byliśmy na 25-leciu organizacji samorządowych, przedsiębiorców, którzy starają się rozwijać i wpływać na zmiany polskich kolei, dotyczących jej rozwoju. Tej dynamiki nikt z nas się nie spodziewał.

Bardzo jesteśmy szczęśliwi, że są to największe targi w tym roku w Europie jeśli chodzi o przemysł szynowy. To jest największa edycja tragów w historii Międzynarodowych Targów Gdańskich. TRAKO tak duże jeszcze nie było. Dlatego życzę wszystkim państwu, żeby to były porządne targi, żeby były naprawdę dobre dyskusje, niekoniecznie podpisywanie kontraktów, ale zdobywanie wiedzy i wymiana doświadczeń – powiedział Andrzej Bojanowski – prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich.

– Proszę państwa, dla nas te targi mają charakter szczególny – zaakcentował Alan Beroud – prezes zarządu spółki PKP S.A., przewodniczący Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (Community of European Railway and Infrastructure Companies – CER):

Fot. Kazimierz Netka.

– Polska ma największy budżet inwestycyjny w krajach Unii Europejskiej na kolej. W tej chwili to jest prawie 50 miliardów euro do 2032 roku. Ponadto, jest to budżet zaczynający świętowanie 100 lat PKP.

W przyszłym roku minie 100 lat od chwili, gdy dokładnie 24 września 1926 roku prezydent Mościcki podpisał akt powstania Polskich Kolei Państwowych. Szczególną kwestią jest też to, że 27 września 1825 roku mieliśmy do czynienia z pierwszym przejazdem pasażerskim na trasie Stockton – Darlington. Tak że jest to event z okazji 200-lecia kolei i 100-lecia PKP.

Od tych targów zaczynamy to świętowanie PKP, które będzie miało miejsce przez cały przyszły rok; będą organizowane spotkania na dworcach, będzie toczony dialog z pasażerami, ponieważ naszym celem jest zmiana polskich kolei dla pasażerów i to zaczyna się dzisiaj.

Chciałem podziękować pani prezydent i panu marszałkowi, ponieważ pierwszy raz udało nam się zorganizować bezpłatne przejazdy w Trójmieście dla wszystkich, którzy odwiedzają te targi. Jest to naprawdę szczególne wydarzenie, szczególny moment i zmienimy się dla państwa, staramy się stworzyć lepszą przyszłość dla całej europejskiej kolei – powiedział Alan Beroud, prezes PKP S.A., przewodniczący Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (Community of European Railway and Infrastructure Companies – CER).

Oto dodatkowe wiadomości, które przekazał Alan Beroud – prezes zarządu spółki PKP S.A., przewodniczący Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (Community of European Railway and Infrastructure Companies – CER):

Fot. Kazimierz Netka.

– Jak powiedziałem, mamy w tej chwili największy budżet inwestycyjny jeśli chodzi o Unię Europejską pod względem inwestycji na kolej. Na bieżąco kolej jest modernizowana pod względem taborowym, infrastrukturalnym. W tej chwili mamy zlecone modernizacje jeśli chodzi o wagony na 15 miliardów złotych. Wybraliśmy też oferenta w przetargu na dostarczenie double deckerów (wagonów piętrowych) – to jest ponad 45 pojazdów z prędkością do 200 kilometrów na godzinę, tak że te wszystkie inwestycje realnie postępują.

Double deckery będą obsługiwały trasy o charakterze promienistym, tak że będą one służyły temu żeby zwiększyć przepustowość taborową i spowodować, że będziemy bardziej dostępni dla pasażerów.

Czego życzyć na 100 lat dynamicznego rozwoju? Kolei dużych prędkości i połączenia stolic Unii Europejskiej jedną wspólną koleją tak, żebyśmy się wszyscy wspólnie mogli zbliżyć.

– Panie prezesie, jakie są największe zasługi polskich koeli dla województwa pomorskiego w ciągu 105 lat nie tylko w 100 lat? – zapytaliśmy

– Największą zasługą jest oczywiście SKMka trójmiejska (Szybka Kolej Miejska), która służy połączeniom pasażerów, służy tak naprawdę przemieszczaniu sie pomiędzy trójmiastem – powiedział Alan Beroud – prezes PKP S.A., przewodniczący Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (Community of European Railway and Infrastructure Companies – CER). – SKMka nabyła nowy tabor, tak że też zmienia się z pożytkiem dla pasażerów i myślę, że to jest kluczowe dla rozwoju całego województwa.

Fot. Kazimierz Netka.

PKP ma jubileuszowe oferty dla pasażerów na terenie całego kraju. Jakie?

– Program lojalnościowy to jest jeden z produktów, które będziemy oferować na nasze 100-lecie – poinformował pan prezes PKP. – Trwają w tej chwili nad nim prace. Będzie on obejmował zarówno punkty dla pasażerów jak też atrakcyjne możliwości podróży. Będzie można wymieniać punkty na konkretne usługi w spółkach PKP na przykład Intercity, Wars jak i w pozostałe spółkach.

Zawsze chcieliśmy walczyć o klienta; te plany już rozpoczęliśmy realizować dużo wcześniej. Konkurencja jest dla nas dodatkową mobilizacją i postaramy się jej sprostać, tak że jest to dla nas ważne, istotne i zmieniamy się dla naszego pasażera.

Będziemy świętowali te obchody przez cały rok. Będą to lekcje o PKP w szkołach, ponieważ też zależy nam na tym, żeby zbudować gremia miłośników kolei, ale też zbudować nasze kadry. Będziemy prowadzili szeroką akcję informacyjną. Będziemy współpracować z samorządami, które będą realizować wspólnie z nami te obchody 100-lecia, a przede wszystkim będziemy się wsłuchiwać w głos pasażerów i będziemy starali się w ciągu tego roku wyciągnąć jak najwięcej informacji, żeby zbudować atrakcyjną ofertę dla pasażerów pod względem ich obsługi, bo tak naprawdę to istniejemy dla pasażerów.

Przemianę przejdą również budynki dworcowe.

Mamy przygotowaną listę komponentów; między innymi turystyczny, ekonomiczny, według których kwalifikowaliśmy dworce do tego programu – mówił pan prezes. – Wychodzimy z zupełnie nową inicjatywą do samorządów. Będziemy ogłaszać nabór, w którym będziemy dawać dofinansowanie. W tym roku będzie już 50 milionów, mamy do wykorzystania 150 milionów na to, żeby dofinansować wszystkie samorządy, które będą chciały wziąć dworzec i zacząć inwestycje. Oprócz tego programu, który my będziemy realizować jako PKP, też wychodzimy do samorządów z programem dofinansowania. Tutaj, gdzie my nie widzimy jakby parametrów do realizacji, to jeżeli zgłosi się chętny, to my dajemy mu finansowanie.

Nasz program – ponad 150 dworców plus program samorządowy. który w zasadzie jest nieograniczony. Wierzę w to, że zbudujemy kolej dużych prędkości, która połączy europejskie stolice nie tylko polskie miasta ale też dalsze trasy. I o tym też rozmawiamy. To ma być jeden z programów Komisji Europejskiej.

Zdajemy sobie sprawę z zagrożenia wojennego. Świetnym jest przykład Kolei Ukraińskich „Ukrzaliznycia”, które sobie poradziły w warunkach wojennych. Od samego początku staramy się analizować model, w jakim zostało to zrobione. Wczoraj przyjechali koledzy z „Ukrzaliznycia” zarówno pierwszy prezes Ołeksandr Kamyszyn jak i Ołeksandr Percowski – obecny prezes, tak że jako CER przygotowujemy się do tego, jeżeli chodzi o całą europejską kolej.

Fot. Kazimierz Netka.

Jesteśmy bramą dla Ukrainy. To u nas tak naprawdę kończą się tory europejskie, a zaczyna się rozstaw szeroki. Tak że na pewno spełniamy to zadanie. Ważne jest żeby rozbudować terminale, zbudować terminale intermodalne, żeby z tej okazji, która teraz jest, skorzystać, zwiększyć przepustowość na infrastrukturze i przygotować się na to, żeby zostać największym hubem logistycznym w tej części Europy. To właśnie teraz się dzieje, To jest budżet, który został przeznaczony na polską kolej: 50 miliardów euro, zarówno na infrastrukturę jak i na tabor i ma to służyć właśnie dostosowaniu również do tej trudnej sytuacji i zbudowaniu naszego zaplecza, które potem będzie mogło służyć odbudowie Ukrainy.

Budujemy system finansowania tej kolei, ponieważ trzeba też powiedzieć wprost, że kolej europejska jako całość, trochę stanęła na marginesie polityki klimatycznej. Ponieważ mamy 75 procent elektryfikacji, jesteśmy bezemisyjni, to w tej polityce o nas trochę zapomniano i teraz chcemy jakoś powiedzieć, że to jest najwyższy czas, żeby zbudować to finansowanie dla kolei europejskich, po to, żebyśmy mogli zapewnić bezpieczeństwo dla całej Europy.

Fot. Kazimierz Netka.

Szkopuł tkwi w słowie: niedługo. Bo musimy sobie zdawać sprawę, że inwestycje kolejowe są realizowane na 30 lat do przodu. To są olbrzymie budżety i to są duże inwestycje infrastrukturalne, ja bym to porównał z inwestycjami w energetykę, czyli to co robimy dzisiaj, to budujemy całość, tak naprawdę całość sektora, całość Europy, system mobilności w dalszej perspektywie i stoją za tym wszystkie europejskie koleje, nie tylko PKP. Chcemy zbudować kolej dużych prędkości pomiędzy wszystkimi stolicami Europy, po to, żeby budować wspólną kolej, europejską – powiedział Alan Beroud – prezes spółki PKP S.A., przewodniczący Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (Community of European Railway and Infrastructure Companies – CER).

Na wstępie wspomnieliśmy, że polska kolej stworzyła w województwie pomorskim warunki do rozwoju „złotej“ turystyki. Chodzi tu o turystykę na „złotym“, nadmorskim piasku. To bowiem polskiej kolei zawdzięczamy, że Półwysep Helski i jego wspaniałe plaże stały się łatwo dostępne dla turystów, a mieszkańcy tej mierzei uzyskali dodatkowe źródła utrzymania. „Złota” turystyka na Półwyspie Helskim trwa od początku lat 20. ubiegłego wieku – od chwili wybudowania kolei z Pucka do Helu, w dwa lata po zaślubinach Polski z morzem, 10 lutego 1920 roku. I to jest jedna z największych zasług polskich kolei dla województwa pomorskiego.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *