Fot. Cezary Spigarski.
Ta nowa inwestycja ma symbol W i posłuży obsłudze największych tankowców, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Port Gdańsk staje się centrum rozwoju energetycznego Polski
Polska poprawia swe bezpieczeństwo energetyczne. Ma je wzmocnić nowe stanowisko do przeładunku paliw płynnych w Naftoporcie – na terenie Portu Północnego.
Fot. Cezary Spigarski.
Uroczyste podpisanie umów w tej sprawie odbyło się 13 listopada 2025 roku w Kapitanacie Portu Północnego, z udziałem m.in. reprezentantów polskiego rządu, parlamentarzystów, pani wojewody, pani dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, pana wicemarszałka województwa, samorządowców, projektantów, wykonawców – DORACO, Portu Gdańsk, PERN, NAFTOPORTU. A chodzi o budowę stanowiska o symbolu: W.
Spotkanie prowadziła Regina Stawnicka – Dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji – Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Fot. Cezary Spigarski.
Oto nagranie wypowiedzi uczestników uroczystości związanej z podpisaniem umów w sprawie budowy stanowiska „W” na terenie Naftoportu:
Nagranie wypowiedzi stanowisko W Naftoport
Źródło powyższego nagrania: Kazimierz Netka
– Czas by poznać więcej szczegółów dotyczących dzisiejszej inwestycji i jej znaczenia dla gospodarki oraz dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Kilka slajdów z informacjami na ten temat zaprezentuje pan Daniel Betke – prezes zarządu NAFTOPORTU – zapowiedziała pani dyrektor Regina Stawnicka.
Fot. Kazimierz Netka.
Oto prezentacja, którą przedstawił pan prezes:
Jakie znaczenie będzie miało nowe miejsce cumowania tankowców w Porcie Gdańsk? Mówiła o tym m.in. prof. Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Oto, co usłyszeliśmy:
Fot. Kazimierz Netka.
Pani prezes powiedziała m.in. że dokładnie pół wieku po oddaniu do eksploatacji Bazy Paliw Płynnych w Porcie Północnym, czyli jednej z najważniejszych inwestycji w powojennej historii Polski – w polskiej gospodarce morskiej oczywiście, podpisaliśmy dzisiaj umowę nie tylko o znaczeniu strategicznym o realizacji inwestycji, która nie tylko wzmocni potencjał Portu Gdańsk, ale przede wszystkim podniesie poziom bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Fot. Kazimierz Netka.
Żyjemy obecnie w takich czasach, w których bezpieczeństwo jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Dla Portu Gdańsk bezpieczeństwo jest kluczowe ze względu na operacje, które odbywają się w porcie, ze względu na to, że musimy dołożyć należytej staranności aby wszyscy nasi kontrahenci, wszystkie podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą w Porcie Gdańsk, czuły się bezpiecznie. To jest ogromne wyzwanie. Dlatego, że jeśli sobie zadamy pytanie dzisiaj czym jest bezpieczeństwo, w akademickim języku najprościej w języku prawa morskiego, jeżeli mówimy o bezpieczeństwie i chcielibyśmy określić je w jednym zdaniu to to jest stan. Teraz możemy sobie zadać pytanie, czy jesteśmy bezpieczni, czy ten stan jest zapewniony czy akurat jesteśmy w takim momencie rozwoju w czasie turbulencji, że musimy wykonać wyjątkowy wysiłek, żeby właśnie dążyć do tej należytej staranności żeby ten stan był jak najwyższy, czyli taki, gdzie ryzyka wystąpienia niepożądanych zdarzeń, wypadków, są ograniczone do akceptowalnego poziomu, czyli zrobiliśmy wszystko, co można było zrobić.
Fot. Cezary Spigarski.
Stanowisko W jest dla portu Gdańsk, dla polskiej gospodarki morskiej, dla rozwoju Polski, dla całej gospodarki Polski niezwykle istotną inwestycją, która daje nam poczucie bezpieczeństwa.
Szanowni państwo, rozpoczynamy budowę szóstego nowego stanowiska przeładunkowego, czyli stanowiska, które będzie zlokalizowane w Porcie Północnym w Gdańsku. Terminal NAFTOPORT to jest jedyny, morski terminal przeładunkowy ropy naftowej na polskim wybrzeżu i również z tego tytułu jest on kluczowym jeśli chodzi o znaczenie dla naszego systemu energetycznego i również dla transformacji energetycznej, której jesteśmy dzisiaj świadkami, o której wspominali pan minister Wojciech Wrochna i pan minister Arkadiusz Marchewka.
Obecnie terminal dysponuje 5 stanowiskami, które umożliwiają przeładunek od 36 do 40 milionów ton ropy oraz od 2 do 4 milionów ton produktów ropopochodnych rocznie. Ale wiemy, że zapotrzebowanie na surowce rośnie; widzimy to w zasadzie w ostatnich kilku latach gołym okiem no i nie było żadnych większych wątpliwości co do tego, że należy podjąć się tego wysiłku skierowanego na realizację inwestycji, która również pozwoli na to, że remonty, które będą przeprowadzane na innych stanowiskach, będą mogły być przeprowadzane z mniejszym ryzykiem i z większym poczuciem bezpieczeństwa, właśnie.
Projekt ma też ogromny wymiar inżynieryjny i gospodarczy oczywiście, a zakres prac obejmuje, jak już dzisiaj w prezentacji było powiedziane, co pan prezes Daniel Betke przedstawił w prezentacji. Proszę państwa, generalnie podsumowując, budowa stanowiska W to jest taka inwestycja, która umocni Polskę i niezależność Polski w kontekście bezpieczeństwa, w szczególności bezpieczeństwa energetycznego, ale jak wszyscy wiemy, energia to życie, a życie to energia, tak że bez energii nie jesteśmy się w stanie dzisiaj rozwijać. Mogę też z pełnym przekonaniem powiedzieć, że ta inwestycja to jest strategiczny projekt, nasz projekt, narodowy, który się wpisuje w długofalowe cele Unii Europejskiej i NATO w rozumieniu infrastruktury krytycznej oraz zwiększenie niezależności energetycznej Europy środkowowschodniej.
Fot. Cezary Spigarski.
Robimy dzisiaj bardzo istotny krok w kierunku przyszłości bezpiecznej, nowoczesnej, niezależnej energetycznie Polski. Polski, która będzie miała tę wolność energetyczną czyli wolność, czyli coś co jest immanentnie związane z bezpieczeństwem, bo bezpieczeństwo to jest wolność od zagrożenia.
Bardzo państwu serdecznie dziękuję. Przede wszystkim jestem oczywiście dumna, że Port Gdańsk, we współpracy z Naftoportem wspólnie realizuje ten projekt, tak że wielkie podziękowania. Dziękuję naszym partnerom: firmie DORACO w szczególności bardzo, bardzo gorąco, że się podjęła tego zadania, za gotowość do realizacji tego przedsięwzięcia i to profesjonalnie.
Dzięki tej współpracy tworzymy infrastrukturę, która odpowiada na wyzwania nie tylko teraźniejszości ale również jest przygotowana na przyszłość, na nowe rodzaje paliw, na transformację energetyczną, która rozpoczęła się już jakiś czas temu. Dziękuję oczywiście również wszystkim osobom, które do tej pory były zaangażowane w proces przygotowania nas do tego momentu, czyli do tego momentu, w którym my dzisiaj podpisaliśmy wspólnie umowy. Dziękuję pracownikom NAFTOPORTU, pracownikom DORACO, dziękuję w szczególności panu prezesowi Krzysztofowi Kaczmarkowi, który bardzo dobrze kieruje swoim zespołem i też ogromne podziękowania dla dyrektora Stefana Rudnika i całego zespołu. Wszystkim departamentom, wszystkim osobom bardzo serdecznie dziękuję bo nie tylko inżynierowie byli w ten proces zaangażowani, ale również prawnicy, tak że bardzo serdecznie dziękuję i wszystkiego dobrego! – powiedziała prof. Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Oto dalsze szczegółowe informacje i relacja z przebiegu konferencji. Wiadomości te przekazały nam Anna Stańczak – Senior Account Manager w Personal PR i Regina Stawnicka – Dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji – Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk:
Nowy rozdział w historii Portu Północnego – rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
Rusza budowa nowego, szóstego stanowiska przeładunkowego w Naftoporcie. To kolejny krok w rozwoju infrastruktury największego polskiego portu morskiego. Inwestycja nie tylko zwiększy potencjał przeładunkowy terminalu, ale przede wszystkim wzmocni bezpieczeństwo energetyczne i gospodarcze Polski.
Naftoport, spółka, należąca do Grupy Kapitałowej PERN S.A., wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk przystępują do budowy nowego stanowiska przeładunkowego „W”. Właśnie podpisano umowę z generalnym wykonawcą inwestycji – firmą DORACO. To nowy rozdział w historii polskiej infrastruktury naftowej.
Bezpieczeństwo i przyszłość Polski
Fot. Cezary Spigarski.
Naftoport stanowi kluczowy element krajowej infrastruktury energetycznej, umożliwiający import oraz eksport ropy naftowej i produktów ropopochodnych drogą morską. Zaopatruje on rafinerie w Gdańsku i Płocku oraz obsługuje tranzyt do krajów Europy Środkowej. Jego rozbudowa o kolejne stanowisko przeładunkowe to projekt o znaczeniu znacznie wykraczającym poza ramy lokalnej inwestycji. To przedsięwzięcie, które łączy rozwój gospodarczy z bezpieczeństwem narodowym. W dobie globalnych napięć i zmian na rynku surowców energetycznych Polska konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję jako państwo niezależne w zakresie dostaw ropy i paliw.
Fot. Kazimierz Netka.
Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, wiceminister w resorcie energii Wojciech Wrochna, podczas konferencji związanej z podpisaniem umowy (13 listopada), podkreślił, że rozbudowa Naftoportu jest inwestycją niezwykle potrzebną i strategiczną.
– Terminal, który już dziś stanowi kluczowy element infrastruktury energetycznej kraju, zwiększy swoje możliwości przeładunkowe. Tych dodatkowych zdolności potrzebujemy, szczególnie w kontekście wydarzeń sprzed trzech lat – wojny w Ukrainie i odcięcia dostaw surowców ze wschodu. Dywersyfikacja źródeł dostaw i uniezależnianie się od szantażu energetycznego to kierunek, który konsekwentnie realizujemy. Ta inwestycja w istotny sposób zwiększy naszą odporność i pozwoli budować nowy, bardziej stabilny oraz bezpieczny system energetyczny – niezależny od rosyjskich surowców – przekonywał wiceminister Wojciech Wrochna. – Jako pełnomocnik rządu odpowiadam za inwestycje o znaczeniu strategicznym, zwiększające bezpieczeństwo energetyczne państwa – i właśnie taka jest ta inwestycja. Dzięki niej nasze bezpieczeństwo wzrośnie, infrastruktura stanie się bardziej odporna, a możliwości przeładunku ropy – większe. To wszystko przekłada się na codzienne poczucie bezpieczeństwa obywateli. Choć rzadko o tym myślimy, kiedy podjeżdżamy na stację benzynową, każdy z nas chce mieć pewność, że paliwo będzie zawsze dostępne i w stabilnej cenie. Dzisiejsza inwestycja może nie być widoczna z perspektywy zwykłego kierowcy, ale ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia w Polsce bezpiecznego i niezawodnego dostępu do paliw i ropy w najbliższych latach. W ten sposób zwiększamy bezpieczeństwo każdego obywatela.
Obecny na wydarzeniu wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zwrócił uwagę na rosnącą rolę portów w zapewnianiu bezpieczeństwa Polski.
Fot. Kazimierz Netka.
– Ta inwestycja jest tego najlepszym przykładem. Realizujemy działania, które wzmacniają nasze bezpieczeństwo, ponieważ siła i znaczenie Bałtyku w kontekście bezpieczeństwa energetycznego stale rosną. Polska staje się hubem energetycznym na Bałtyku. Jeśli spojrzymy na to, co dzieje się w rejonie Zatoki Gdańskiej, widzimy bardzo znaczące projekty o kolosalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego. Oprócz rozbudowy Naftoportu, budujemy terminal gazowy typu FSRU oraz terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych – możliwy dzięki odblokowanym środkom z KPO. Niedaleko na zachód powstaje pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Największe elementy potrzebne do jej budowy zostaną dostarczone drogą morską, dzięki kilometrowemu pirsowi, który właśnie budujemy – zaznaczył wiceminister Arkadiusz Marchewka.
Port Gdańsk – centrum energetyczne regionu
Fot. Cezary Spigarski.
– Dokładnie pół wieku po oddaniu do eksploatacji poprzedniczki Naftoportu, bazy paliw płynnych w Porcie Północnym – jednej z najważniejszych inwestycji w powojennej historii polskiej gospodarki – rusza kolejny strategiczny projekt. Budowa stanowiska „W” to inwestycja, która umacnia Polskę jako niezależne i bezpieczne państwo. Zapewni dywersyfikację dostaw surowców, zwiększy naszą odporność na zawirowania geopolityczne i wzmocni rolę Portu Gdańsk jako energetycznego serca regionu Morza Bałtyckiego. Tworzymy infrastrukturę, która nie tylko odpowiada na wyzwania teraźniejszości, ale jest również przygotowana na przyszłość – na nowe rodzaje paliw i na transformację energetyczną, która czeka nas w kolejnych dekadach – mówiła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – Robimy dziś istotny krok w kierunku przyszłości – bezpiecznej, nowoczesnej i niezależnej energetycznie Polski. Polski, która będzie miała wolność energetyczną – a wolność ta jest immanentnie związana z bezpieczeństwem. Bo bezpieczeństwo to nic innego jak wolność od zagrożenia.
Fot. Cezary Spigarski.
Rozbudowa terminalu to także krok w stronę nowoczesnej, odpornej infrastruktury portowej, która zapewni ciągłość dostaw surowców i stabilność energetyczną w regionie.
Naftoport odpowiada za ponad 50 proc. przeładunków ogółem w Porcie Gdańsk. W 2024 r. osiągnął rekordowe wyniki – 489 obsłużonych tankowców i ponad 39 mln ton przeładunków ropy i paliw.
Obserwowane od kilku lat rosnące zapotrzebowanie na import surowców drogą morską stało się impulsem do rozbudowy terminalu o nowe stanowisko, które zwiększy możliwości operacyjne Naftoportu i jego przepustowość do 49 mln ton rocznie.
Inwestycja obejmuje powstanie nowego nabrzeża, estakad rurowych, dróg dojazdowych, infrastruktury technicznej oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Będzie to drugie stanowisko w Naftoporcie przystosowane do obsługi największych tankowców świata – VLCC (Very Large Crude Carrier), o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15. Zdolność przeładunkowa nowego obiektu sięgnie ok. 9 mln ton rocznie. Nowe stanowisko pozwoli na obsługę czterech dużych zbiornikowców jednocześnie, skracając tym samym cykle przeładunkowe.
Fot. Cezary Spigarski.
– Inwestycja w nowe stanowisko przeładunkowe stanowi istotne wzmocnienie sytemu paliwowo – energetycznego w Polsce i regionie. W perspektywie długofalowej, stanowisko „W” pozwoli na utrzymanie wysokich zdolności operacyjnych Naftoportu, a także dalszą dywersyfikację kierunków i obsługę rosnących wolumenów. To nasza swoista polisa antykryzysowa, która zwiększa naszą odporność na wahania rynkowe i zdarzenia trudne do przewidzenia, mogące w jednej chwili zmienić sytuację na świecie. W takich momentach liczy się nie przewidywanie, lecz przygotowanie. Dzięki tej inwestycji, Grupa PERN zyskuje dodatkowe możliwości zaspokajania potrzeb krajowych rafinerii i odbiorców, co w konsekwencji przekłada się na bezpieczeństwo dostaw, niezależność gospodarki i spokój obywateli – podkreśla Daniel Betke, prezes NAFTOPORTU.
Ale rozbudowa terminalu to nie tylko projekt energetyczny. To również impuls dla gospodarki regionu, generujący nowe miejsca pracy i zlecenia dla branży budowlanej i hydrotechnicznej.
DORACO – generalny wykonawca inwestycji
Generalnym wykonawcą inwestycji została firma DORACO, jedna z czołowych polskich spółek budowlanych, od 35 lat specjalizująca się w realizacji złożonych inwestycji hydrotechnicznych nad Bałtykiem i projektów z zakresu infrastruktury strategicznej w całej Polsce.
DORACO ma na swoim koncie liczne projekty w obszarze portowym i przemysłowym, m.in. rozbudowę Nabrzeży Wisłoujście i Zbożowego w Porcie Gdańsk, modernizację Nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia i infrastruktury w Stoczni GRYFIA w Szczecinie. Obecnie DORACO prowadzi kompleksową modernizację Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk oraz inwestycje dla sektora offshore w Ustce, Łebie, Świnoujściu i Darłowie.
Fot. Cezary Spigarski.
– Dziś suwerenność Polski opiera się m. in. na niezależności energetycznej i krajowym potencjale wykonawczym. Oba te elementy łączymy w jednym projekcie „Rozbudowy Terminalu Naftoport i Nabrzeża Północnego Gdańsk”. Budując infrastrukturę dla Naftoportu, która uniezależnia Polskę od zewnętrznych dostaw, jednocześnie wzmacniamy lokalny łańcuch dostaw, oparty na polskich firmach, myśli inżynieryjnej i krajowych podwykonawcach. Rozbudowa terminalu to inwestycja w odporność kraju. Tutaj local content nie jest dodatkiem, lecz kręgosłupem realizacji. Im więcej strategicznych projektów realizują firmy z polskim kapitałem, tym bardziej bezpieczeństwo energetyczne i surowcowe stają się faktem. Nasza suwerenność zaczyna się tam, gdzie kończy się wymuszona lub dominująca zależność od innych państw – powiedziała Angelika Cieślowska, prezes zarządu DORACO.
Planowane zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie przeładunków surowca to drugie półrocze 2028 r. Koszt inwestycji wyniesie ok 455 mln zł netto, z czego część finansowana przez Naftoport to ok. 239 mln zł, a koszt zakresu ZMPG to ok. 216 mln zł.
Fot. Cezary Spigarski.
Rozbudowa Naftoportu w Gdańsku jest nie tylko inwestycją infrastrukturalną – to symbol polskiej suwerenności energetycznej i odpowiedzialnej polityki gospodarczej. Dzięki niej Port Gdańsk umacnia swoją pozycję wśród najważniejszych portów przeładunkowych regionu.
***
DORACO – generalny wykonawca specjalizujący się w wymagających i nietypowych realizacjach hydrotechnicznych, kubaturowych, rewitalizacji zabytków oraz z obszaru defence. Przez 35 lat działalności firma zakończyła z sukcesem kilkaset złożonych i wymagających inwestycji. DORACO ma na swoim koncie realizację takich projektów jak: rozbudowa Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku, modernizacja infrastruktury stoczni Gryfia w Szczecinie, budowa hali zdjęciowej dla Telewizji Polskiej S.A. w Warszawie czy prace przy budowie bazy wojskowej w Redzikowie. W fazie realizacji znajdują się m.in.: Nabrzeże Helskie w Porcie Gdynia, historyczna siedziba Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie oraz Centrum Medycyny Translacyjnej i Collegium Pharmaceuticum PUM w Szczecinie. DORACO prowadzi obecnie prace pod inwestycje offshore w Ustce, Łebie, Świnoujściu i Darłowie – poinformowały Anna Stańczak – Senior Account Manager w Personal PR i Regina Stawnicka – Dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji – Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Zawarcie umowy:
Fot. Kazimierz Netka.
Umowę podpisano w dwóch etapach. W pierwszym uczestniczyli: Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Alan Aleksandrowicz – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Krzysztof Kaczmarek – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Angelika Cieślowska – prezes zarządu DORACO; Jacek Kamiński – wiceprezes zarządu DORACO.
Następnie umowę podpisali: Daniel Betke – prezes zarządu NAFTOPORTU, Paweł Siemek – członek zarządu NAFTOPORTU; Angelika Cieślowska – prezes zarządu DORACO; Jacek Kamiński – wiceprezes zarządu DORACO.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Fot. Kazimierz Netka.