Na zdjęciu: Dwie jednostki o nazwie Ivy (bluszcz) typu NB 100. Fot. Cezary Spigarski.
Realizacja tej jednostki – NB 100 – jest dowodem, że Europa może konkurować globalnie na rynku budowy skomplikowanych, innowacyjnych i prototypowych statków
Fot. Cezary Spigarski.
Około setki osób, reprezentantów władz państwowych samorządowych, naukowcy, biznesmeni, przybyli w czwartek, 12 września 2024 roku do Stoczni CRIST w Gdyni, na niezwykłą uroczystość. Niezwykłą, ze względu na statek, którego owo wydarzenie dotyczyło. Jednostka pływająca, którą tylu ludzi przybyło podziwiać, oznaczona jest symbolem NB 100 FLC. jest pontonem wielozadaniowym do budowy najdłuższego podwodnego zatapialnego tunelu na świecie.
Fot. Cezary Spigarski.
Tunel ten ma powstać w Fehmarn Belt, między Niemcami a Danią, pomiędzy niemieckim portem Puttgarden, a Rodbyhavn na duńskiej wyspie Lolland. NB 100 został wybudowany w polskiej Stoczni CRIST dla konsorcjum Femern Link Contractors FLC. W czwartek, 12 września 2024 roku, NB 100 przekazano zamawiającemu. Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tej ceremonii. Oto, co zanotowaliśmy:
– Na wstępie w imieniu właścicieli i zarządu Crist SA chciałbym państwa serdecznie powitać w progach naszej stoczni i podziękować za przybycie – powiedział, prowadzący uroczystość, Łukasz Topa -dyrektor w Stoczni Crist.
Fot. Kazimierz Netka.
– Przypadł mi ten niezmierny zaszczyt poprowadzić ceremonię przekazania jednostki MB 100 jaką Stocznia Crist wybudowała dla konsorcjum Femern Link Contractors FLC. Statek będzie pełnił kluczową rolę w budowie najdłuższego zatapialnego tunelu na świecie jaki zostanie zbudowany między Danią a Niemcami.
Jesteśmy dumni, że możemy celebrować z państwem oddanie tej wspaniałej jednostki. Wiele osób było zaangażowanych w realizację tego projektu. Wiele osób oddało wiele serca w trakcie budowy tego statku. Teraz możemy podziwiać efekt naszej pracy, który tu stoi, tuż obok nas. Bez wątpienia możemy go nazwać cudem techniki.
Fot. Cezary Spigarski.
Teraz chciałbym prosić o zabranie głosu prezesa zarządu, jednego z założycieli Stoczni Crist, pana Ireneusza Ćwirko.
– Szanowni państwo, drodzy goście, przyjaciele firmy Crist. Mam ogromny zaszczyt powitać wszystkich naszych drogich gości na przekazaniu jednostki NB 100 dla FLC – konsorcjum najlepszych europejskich firm inżynieryjnych, które budują połączenie pomiędzy Danią a Niemcami – najdłuższy tunel – mówił Ireneusz Ćwirko – prezes zarządu Stoczni Crist.
Fot. Kazimierz Netka.
Witam serdecznie przedstawicieli konsorcjum FLC, witam wszystkich przybyłych gości i naszych pracowników, witam serdecznie pana wojewodę Emila Rojka.
W gronie gości i gospodarzy byli też m.in. Sebastian Bilaut – prezes zarządu Femern Link Contractors FLC; Leszek Bonna – wicemarszałek województwa pomorskiego; dr Zbigniew Canowiecki – prezydent Pracodawców Pomorza, przewodniczący Konwentu Gospodarczego przy Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita; prof. Marek Grzybowski – prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego.
Fot. Kazimierz Netka.
– Szanowni państwo, w zeszłym roku przekazaliśmy na rzecz FLC jednostkę NB 131, która miała swoją ceremonię u wybrzeży Danii. Jako prezes prezes Crist, od 50 lat związany z przemysłem stoczniowym, jestem niezmiernie zadowolony, że dzisiaj w Stoczni Crist oddajemy jednostkę NB100 – drugi statek kluczowy do realizacji połączenia pomiędzy oboma krajami.
Fot. Cezary Spigarski.
Chciałbym serdecznie podziękować naszym partnerom FLC za zaufanie i powierzenie nam tak odpowiedzialnego zadania, a wszystkim pracownikom Crist za wytężona i doskonałą pracę, nad tym projektem.
Jako inżynier przemysłu budowy statków chciałbym powiedzieć iż wraz z naszym zespołem zrealizowaliśmy w Crist ponad 500 projektów. Z pełną odpowiedzialnością chcę podkreślić iż ta jednostka, którą dzisiaj przekazujemy, to najtrudniejsza technicznie konstrukcja jaką zrealizowaliśmy kiedykolwiek w Crist.
Realizacja wymagała maksymalnie wytężonej pracy naszych inżynierów, stałej współpracy z osobami osobiście zaangażowanymi ze strony FLC. Zwracam się do Pana Mohameda Ibrahima wraz ze wszystkimi naszymi kooperantami: realizacja tej jednostki jest dowodem tego, że Europa jest w stanie konkurować globalnie na rynku budowy skomplikowanych, innowacyjnych i prototypowych statków.
Chciałbym wyrazić swoje uznanie dla naszych inżynierów oraz korzystając z okazji chciałbym powiedzieć, iż Crist jest gotowy na kolejne wyzwania. Cieszę się że jest to kolejny projekt wykonany przez nas dla naszych klientów, którzy powracają do nas z nowymi zamówieniami.
Crist ma w swoich planach budowę jednostek na rzecz morskiej energetyki wiatrowej – specjalistycznych statków instalacyjnych fundamentów, wież wiatrowych, turbin realizowanych w Europie. Crist gotowy jest na te zadania.
Pokażemy, że Europa potrafi, dzięki swoim osiągnięciom technicznym wybudować flotę statków o zielonym napędzie, by realizować swoje plany budowy 250 gigawatów energii odnawialnej na morzach. W świetle wyzwań geopolitycznych i w ramach realizacji projektów odporności i bezpieczeństwa energetycznego Europa powinna uniezależnić się od tych kluczowych aktywów spoza tego kontynentu.
Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim naszym pracownikom stoczni Crist, naszym kooperantom, dostawcom, zaangażowanym w budowę tej jednostki.
Fot. Kazimierz Netka.
– Szanowny panie prezesie Sebastién Bliaut. uroczyście przekazuję na pana ręce ten obiekt i życzę by jednostka NB 100 w bezpieczny sposób realizowała ten ambitny projekt w Europie, który miałem możliwość osobiście oglądać 2 miesiące temu.
Fot. Cezary Spigarski.
Dziękuję za zaufanie, dziękuję za naszą współpracę a przy okazji chciałbym przeprosić za kilka drobnych pomyłek, ale jest to związane między innymi z tym, że dopiero w nocy dzisiaj wróciłem z wypoczynku – powiedział Ireneusz Ćwirko – prezes Stoczni Crist w Gdyni.
Fot. Kazimierz Netka.
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby flotę offshorową dla Polski budowała stocznia CRIST
– Nasze środowisko gospodarcze jest niezwykle dumne z tego, że właśnie w obszarze stoczniowym udało się w ciągu ostatnich 30 lat stworzyć tego typu podmiot gospodarczy, tego typu stocznię, która powstała 30 lat temu – powiedział dr Zbigniew Canowiecki – prezydent Pracodawców Pomorza, przewodniczący Konwentu Gospodarczego przy Związku Uczelni w Gdańsku mim. Daniela Fahrenheita. – Założyło ją dwóch stoczniowców: pan Krzysztof Kulczycki i pan Ireneusz Ćwirko, którzy pokazali, że można od podstaw stworzyć dobrą, rentowną stocznię i to stocznię która jest dumą ze względu na to, że realizuje projekty niezwykle skomplikowane, o dużym zaawansowaniu technicznym i technologicznym. Są to jednostki innowacyjne, często jednostki, które są produkowane w liczbie jednej sztuki, bo one nie tworzą powtarzalnych serii. Stocznia Crist wyspecjalizowała się właśnie w realizacji tego typu jednostek, wysokozaawansowanych.
Fot. Cezary Spigarski.
Dlatego, naszym marzeniem, marzeniem naszego środowiska jest, żeby nasze, polskie podmioty, nasi inwestorzy, którzy zamawiają statki do obsługi offshorowej, zamawiali te statki właśnie w Criście, a nie gdzieś w Korei czy w Chinach. My byśmy chcieli mieć własną flotę, a nie że my tam zamawiamy, albo dzierżawimy czy leasingujemy. Jeżeli myślimy poważnie o tym, żeby mieć farmy wiatrowe na morzu to stała flota serwisowa powinna być nasza flota i przez nas zamówiona, kupiona. Stocznia Crist spełnia wszystkie warunki w tym zakresie. Ma odpowiednie kadry, odpowiednią technologię odpowiednie, know-how, odpowiednia stabilność finansową. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby flotę offshorową właśnie dla Polski budowała właśnie ta stocznia – powiedział dr Zbigniew Canowiecki – prezydent Pracodawców Pomorza, przewodniczący Konwentu Gospodarczego przy Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita.
Fot. Kazimierz Netka.
Stocznia Crist weszła w obszar aktywności biznesu, na który jest popyt w Europie
NB 100 to statek dzisiaj oddawany przez stocznię Crist w Gdyni. Jest unikatowym, ale też znakiem czasu, że stocznia weszła w obszar aktywności biznesu, na który jest popyt w Europie i w krajach Ameryki Północnej – ocenia prof. marek Grzybowski – prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego.
Fot. Kazimierz Netka.
– Jest to przykład, że mimo że stocznia posiada taki duży dok, nie włączyła się w tę działalność, w której są problemy czyli w produkcję statków pasażerskich. Ostatnio stocznia niemiecka na około 10 kontraktach poniosła stratę 2,4 miliarda euro, więc lepiej aktualnie być producentem statków wyspecjalizowanych lub elementów konstrukcji niż działać w ten sposób, że bierze się duże konstrukcje, duże projekty, nad którymi nie możemy zapanować. A nie możemy zapanować dlatego, że trudności wynikają głównie z dużej konkurencji przemysłu stoczniowego Chin i Korei, ale także – podkreślmy – drogich stoczni w Japonii, które w sposób kompleksowy podchodzą do produkcji, czyli łączą produkcję z aktywnością przemysłową. Dotyczy to na przykład produkcji i eksploatacji gazowców. Japończycy są największym operatorem floty gazowców, a jednocześnie największym eksporterem wartościowo, elementów, które zapewniają budowę fabryk do wykorzystania gazu, w tym elektrowni gazowych, a więc jeśli w kraju podchodzi się do działalności kompleksowo czyli przemysł stoczniowy połączony jest z działalnością przemysłową w innych dziedzinach, to wtedy można budować przewagę konkurencyjną. Budowanie przewagi konkurencyjnej pojedynczych branż nie jest możliwe, ponieważ Unia Europejska traci te branże na korzyść albo producentów z Korei albo z Chin albo innych producentów z Azji, bo także Indie przejmują nasze rynki – powiedział prof. Marek Grzybowski – prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego.
Fot. Kazimierz Netka.
Głos zabierali także m.in. Krzysztof Kulczycki – współzałożyciel Stoczni Crist; Rafał Przytarski – dyrektor zarządzający Stoczni Crist; Emil Rojek – wicewojewoda pomorski; prezes Sebastién Bliaut; dyrektor Jakub Wielgosz.
Fot. Cezary Spigarski.
Ponton NB 100 FLC będzie służył do transportu segmentów tunelu, który połączy Danie i Niemcy, a tym samym centrum Europy ze Skandynawia. Ciężar jednego element tunelu: 80 000 ton. Budowa NB 100 FLC trwała dwa lata – poinformowali realizatorzy.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl