Fot. Cezary Spigarski.
Port zewnętrzny w Gdyni będzie elementem systemu bezpieczeństwa Polski
Aż trudno uwierzyć. Sto lat temu pomysł budowy portu w małej wiosce o nazwie Gdynia wydawał się niektórym osobom absurdalny. Po co on, skoro jest duży port w Gdańsku.
Dzisiaj znowu nasuwa się podobna myśl: po co to? Przecież jest Gdańsk, Szczecin i Świnoujście, a także wiele innych, na przykład Hamburg, Rotterdam, Sankt Petersburg, Kłajpeda, Ustługa. Rośnie dla Gdyni konkurencja portów na Morzu Śródziemnym. Czy więc warto wydawać pieniądze na ryzykowne przedsięwzięcie, które może się nie zwrócić?
Fot. Kazimierz Netka.
Ale, albo my, Polska, albo oni na południu Europy. Skądś towary do centrum lądu naszego kontynentu trzeba będzie wozić, z portów. Wybudowanie 100 lat temu portu w Gdyni było pomysłem, który najbardziej doceniamy właśnie teraz i cieszymy się z posiadania takiego morskiego okna na świat. Ten port dał pracę mieszkańcom pojezierza, ożywił północną część II Rzeczypospolitej i Polskę po II wojnie światowej.
Fot. Cezary Spigarski.
O budowie portu zewnętrznego w Gdyni mówiono już pod koniec ubiegłego wieku. I potem wspominano ten pomysł, a do konkretnego przedsięwzięcia doszło 02 października 2024 roku, w gmachu Zarządu Morskiego Portu Gdynia przy ul. Rotterdamskiej 9, w sali nr 121. Tam podczas konferencji rozpoczętej o godzinie 13, podpisano umowę na „Budowę falochronów osłonowych, stanowiących wodną infrastrukturę dostępową do Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”. Żeby bowiem rozpocząć inwestycję, potrzebna jest skuteczna ochrona tych robót przed sztormami, których na Bałtyku jest coraz więcej i coraz silniejszych – z powodu zmian klimatu.
– Witam serdecznie na uroczystości podpisania umowy dotyczącej budowy falochronów osłonowych w Porcie Gdynia. Nazywam się Kalina Gierwińska i jako rzecznik prasowy mam przyjemność dzisiaj przeprowadzić państwa przez to ważne wydarzenie – krok milowy w realizacji jednej z najważniejszych inwestycji w naszym kraju: budowy portu zewnętrznego.
Fot. Cezary Spigarski.
Projekt nie nie tylko wzmacnia znaczenie Gdyni na mapie międzynarodowej żeglugi ale również przyczynia się do dalszego rozwoju naszego regionu oraz całego kraju. Stół, który tutaj państwo widzą, to nie jest zwykły element scenografii. Już niebawem zasiądą przy nim przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Urzędu Morskiego w Gdyni i konsorcjum, w skład którego wchodzi lider Budimex i firmy partnerskie Roverpol Sp. z o.o. i Rover Maritime S.L. aby podpisać ważną umowę.
Fot. Cezary Spigarski.
Pragnę teraz powitać w imieniu całego obecnego tu Zarządu Morskiego Portu Gdynia czyli pana prezesa Piotra Gorzeńskiego, wiceprezesa Mirosława Czapiewskiego, wiceprezeski Katarzyny Gruszeckiej-Spychały oraz przewodniczącego Rady Nadzorczej konsula honorowego Wielkiego Księstwa Luksemburga pana Tomasza Kopoczyńskiego naszych dostojnych gości. Przede wszystkim gorąco witam pana Leszka Bonnę – wicemarszałka województwa pomorskiego. Jesteśmy również zaszczyceni obecnością pani Aleksandry Kosiorek – prezydentki miasta Gdyni. Na uroczystości przybyli również przewodniczący Rady Miasta Gdyni Tadeusz Szemiot i wiceprzewodnicząca rady Miasta Gdyni Mariola Śrubarczyk-Cichowska. Serdecznie witamy pana Roberta Dzierzgwę – dyrektora Departamentu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pana Artura Kawalera – dyrektora Departamentu Wspierania Polityk Gospodarczych w Ministerstwie Finansów.
Fot. Cezary Spigarski.
Z powodu nadzwyczajnego posiedzenia Senatu w związku z procedowaniem specustawy o usuwaniu skutków powodzi nie mogli być dziś z nami pan wiceminister Arkadiusz Marchewka z Ministerstwa Infrastruktury i pan wiceminister Jacek Karnowski z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, niemniej, niezmiernie wspierają plany inwestycyjne, w tym budowy falochronów w Porcie Gdyni. Z wielką radością witamy panią Annę Stelmaszyk-Świerczyńską – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni oraz wszystkich zebranych tu na sali przedstawicieli Urzędu Morskiego w Gdyni. Serdecznie witamy także pana Jakuba Długoszka – dyrektora Budownictwa Infrastrukturalnego spółki Budimex oraz wszystkich przybyłych przedstawicieli firmy Budimex, a także pana Juana Luisa Mangasa Murillo – dyrektora Oddziału Rover w Polsce wraz z przedstawicielami firmy. Jest nam bardzo miło przywitać także wszystkich pozostałych uczestników tego spotkania, a szczególnie Gościa Honorowego panią Hannę Wendę-Uszyńską – wnuczkę pana Tadeusza Wendy, bez którego nie byłoby Portu Gdynia ani całej tej tradycji.
Fot. Kazimierz Netka.
Tak, jak wspomniałam, dzisiejsze podpisanie umowy na budowę falochrony jest kluczowym etapem realizacji portu zewnętrznego – inwestycji, która otworzy nowe możliwości dla Gdyni jako strategicznego punktu w europejskiej sieci transportowej, ale o tym szerzej opowie prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, pan Piotr Gorzeński. Zapraszam serdecznie do zabrania głosu.
– Dzień dobry państwu, chciałbym bardzo serdecznie w imieniu Zarządu Morskiego Portu Gdynia powitać wszystkich państwa u nas w porcie. Jest nam niezmiernie miło, ze zechcieliście państwo spędzić ten czas, bardzo ważny czas. bardzo ważny dla Portu Gdynia, z nami – witał uczestników konferencji Piotr Gorzeński – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia:
Fot. Cezary Spigarski.
– W dniu dzisiejszym podpisujemy umowę na budowę falochronów osłonowych, przy czym nie jest to cel sam w sobie. Należy pamiętać, że te falochrony jest to pierwszy krok w budowie wielkiego projektu, projektu, który rodził się w umysłach portowców tutaj przez kilkanaście albo więcej lat temu. Jest to projekt, który jest największym projektem, porównywalnym tylko z powstaniem samego Portu Gdynia – mówię o projekcie portu zewnętrznego.
Szanowni Państwo, wiemy chyba doskonale wszyscy, ze Port Gdynia w obecnych granicach nie może się już rozwijać. Jedynym możliwym wyjściem czy możliwością rozwoju dla portu Gdynia w chwili obecnej jest więc zalądowienie i budowa nowego terenu na wodzie. Jest to absolutnie krytyczne dla być albo nie być działalności portu gdyńskiego i projekt ten postrzegamy jako absolutnie strategiczny, konieczny do realizacji.
Realizacja portu zewnętrznego tak naprawdę musi być rozpatrywana w dwóch aspektach. Po pierwsze, jak już wspomniano, jest to element szerszej polityki europejskiej, polegającej na budowie nowoczesnych i zrównoważonych sieci transportowych w ramach programu TENT czyli
Transeuropejskich Sieci Transportowych właśnie i oczywiście budowa portu zewnętrznego bardzo mocno wzmocni pozycję Gdyni jako jednego z kluczowych węzłów tychże sieci transportowych. Ale jest też drugi aspekt, który w ostatnich latach bardzo mocno przybiera na sile. Jest to kwestia bezpieczeństwa, bezpieczeństwa uznanego bardzo dosłownie. Port Gdynia jest portem podwójnego przeznaczenia. Portem, w którym coraz więcej operacji ładunkowych są do operacje transportów wojskowych, po prostu operacje militarne I dodatkowa infrastruktura: port zewnętrzny bardzo wzmocni pozycję Gdyni, poprawi możliwości operacyjne w tym względzie.
Szanowni państwo, na koniec chciałbym bardzo podziękować osobom, które doprowadziły do tego, że dzisiaj możemy tę umowę podpisać, zarówno prowadząc sam projekt portu zewnętrznego jak i przygotowując dzisiejszą umowę budowy falochronu jak powiedziałem pierwszego kluczowego elementu dla budowy portu zewnętrznego. Bardzo tym wszystkim osobom zarówno w Porcie Gdynia jak i naszych partnerów w Urzędzie Morskim, u naszych partnerów wykonawczych bardzo bardzo serdecznie dziękujemy.
– Szanowni goście, szanowni gospodarze. Dziękuję za zaproszenie na dzisiejsze wydarzenie, gdyż samorząd województwa pomorskiego od wielu lat przywiązuje niezmiernie dużą wagę do rozwoju naszych portów w Gdańsku i w Gdyni – zaakcentował Leszek Bonna – wicemarszałek województwa pomorskiego:
Fot. Cezary Spigarski.
– Stanowicie bramę wjazdową do Europy środkowowschodniej, a naszemu regionowi dajecie otwartą przestrzeń i perspektywę kontaktów z całym światem. Chciałbym podkreślić, że w ostatnich latach przeładunki w naszych portach rosły mimo tych zagrożeń o których wiecie – mam na myśli pandemię, konflikt zbrojny w Ukrainie czy zakłócenia w łańcuchu dostaw. Dlatego tak ważna jest ta inwestycja, gdyż tak jak powiedział pan prezes, gospodarka morska szeroko pojęta jest tą branżą, która w najbliższym czasie – jestem głęboko przekonany – będzie dynamicznie się rozwijać, z racji znaczenia logistyki i handlu ale przede wszystkim z racji nieuchronnej transformacji energetycznej i rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku czyli offshoru. Dlatego jestem przekonany i głęboko wierzę, że falochron, a potem port to zewnętrzny to krok milowy w rozwoju portu w Gdyni. Z całego serca, całemu zarządowi i pracownikom gratuluję tego przedsięwzięcia, życzę dalszego dynamicznego rozwoju i satysfakcji z wykonywanej pracy.
– Witam państwa, bardzo się cieszę, że możemy wziąć udział w tej uroczystości podpisania umowy, już projektowo-wykonawczej, po długim procesie wyłaniania wykonawcy – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni:
Fot. Cezary Spigarski.
– Budowa falochronów tak jak już powiedział pan prezes, to jest jakby następny krok w rozwoju portu i to w mojej opinii praktycznie równoważne z tym, co się działo ponad 100 lat temu, kiedy polskie władze podejmowały decyzję o budowie zupełnie nowego portu. Tamta decyzja też była trudna, bo to jest kosztowna inwestycja, natomiast dla portu w Gdyni konieczna gdyż jest on obudowany tkanką miejską i jakby jedyny kierunek rozwoju jaki był możliwy to jest kierunek rozwoju na morze.
Fot. Kazimierz Netka.
Dobra i skuteczna współpraca właśnie z Zarządem Portu pozwoliła na podpisanie w dniu dzisiejszym tej umowy, gdyż za infrastrukturę dostępową odpowiedzialny jest dyrektor Urzędu, natomiast finansowanie jest przeprowadzone poprzez Zarząd Portu Gdynia, więc w tym momencie podpisujemy umowę trójstronną. Jak już państwo widzieli tutaj w trakcie prezentacji pana prezesa, będziemy budowali nie jakby komplet falochronów portu zewnętrznego tylko ich pierwszy etap. Będą to falochrony o długości około 2,5 kilometra sumarycznie, wybudowane na skrzyniach. Oczywiście projekt i szczegóły będą dopiero dopracowane bo to od tego wykonawca zacznie pracę, natomiast wiemy już, że to będzie falochron skrzyniowy; zresztą z wykonawcą hiszpańskim mieliśmy do czynienia przy budowaniu falochronu w Gdańsku i tam był on właśnie autorem tego rozwiązania skrzyniowego i bardzo się cieszę, że tutaj będziemy kontynuować współpracę, bo już wiemy, że to możliwe i że szło to dość sprawnie i mam nadzieję, że w krótkich terminach, które tu mamy, będziemy w stanie wszystko zrobić terminowo i że port w Gdyni w tym momencie wejdzie w kolejną fazę swojego rozwoju. Dziękuję wszystkim za przybycie i życzę nam miłej współpracy.
– Dzień dobry, chciałbym podziękować za możliwość bycia tutaj dzisiaj i podpisania tej umowy – powiedział Jakub Długoszek – dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego spółki Budimex:
Fot. Cezary Spigarski.
– To jest wynik ciężkiej pracy zespołów Budimeksu i naszego partnera Rover. Cieszymy się, że będziemy częścią rozbudowy portu, budowy nowego portu mam nadzieję bo tutaj przez wszystkie przypadki odmieniamy, że falochrony nie są celem samym w sobie tylko są elementem budowy portu zewnętrznego. Jako Budimex mamy nadzieję, że w tamtym zadaniu też będziemy uczestniczyć. Zgłaszamy do tego akces, mamy do tego kompetencje i potencjały. Natomiast ta chwila dla mnie jest ważna podwójnie, dlatego że pomimo iż Budimex jest z Warszawy i w tej chwili pracuję w Warszawie, mój dom jest w Gdańsku. Ja pochodzę z Trójmiasta, tutaj jest moje serce, w związku z tym dla mnie to jest szczególnie ważne. Trójmiasto i generalnie województwo pomorskie dla Budimeksu jest szczególnie ważne. Tutaj bije serce infrastruktury Budimeksu, tutaj generujemy 40% naszej produkcji. W zeszłym roku, 2023 roku wytworzyliśmy produkcji budowlanej w województwie pomorskim o wartości ponad 1,2 miliarda złotych. Jesteśmy zaangażowani we wszystkie strategiczne inwestycje, które w tej chwili się dzieją na Pomorzu, to jest obwodnica metropolii trójmiejskiej, trasa S6, obwodnica Lęborka. Przechodząc do hydrotechniki to jest terminal głębokowodny w Porcie w Gdańsku. Tak że to jest szereg inwestycji, które są uważam strategiczne i istotne dla Pomorza i realizujemy te inwestycje skutecznie, i myślę że mogę tutaj powiedzieć, że będziemy tak samo skuteczni jeżeli chodzi o realizację tego zadania. Bardzo dziękuję.
Droga czerwona tak samo ważna jak falochrony
– Budowa falochronów Portu Zewnętrznego w Gdyni to rzecz niezbędna. Port musi wyjść w morze i warunkiem niezbędnym funkcjonowania tego portu w Gdyni jest budowa tak zwanej drogi czerwonej – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:
Fot. Kazimierz Netka.
– Port w Gdyni przypominam, jest portem również NATOwskim i ten port zapewnia bezpieczeństwo gospodarcze, a także wymianę handlową uzbrojenia. Tutaj, przez ten port jest importowane również uzbrojenie dla armii, a w razie potrzeby będą tutaj rozładowywane wojska NATO więc musi być port zewnętrzny, z dobrą osłoną oczywiście przeciwdronową i przeciwrakietową i z dobrym połączeniem lądowym, zarówno drogowym jak i kolejowym.
Port zewnętrzny w Gdyni jest elementem systemu bezpieczeństwa gospodarczego kraju i to jest rzecz niepodważalna, z dobrym połączeniem promowym do krajów skandynawskich poprzez Karlskronę z dobrymi połączeniami feederowymi z portami Morza Północnego, a także z dobrymi połączeniami ładunków masowych. Port Gdynia, przypomnijmy, był też portem przez który importowano węgiel, eksportowano zboża, a także importowano zboża z różnych stron świata i eksportowano węgiel. A więc port w Gdyni spełnia w dalszym ciągu bardzo ważną rolę związaną z bezpieczeństwem gospodarczym i jest istotnym oknem na świat naszego kraju i naszej gospodarki – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
Fot. Kazimierz Netka.
Oto dodatkowe wiadomości, które przekazali nam Kalina Gierblińska – Specjalista-Rzecznik Prasowy, Biuro Strategii i Analiz Rynkowych Zarządu Morskiego Portu Gdyni oraz Jacek Borkowski – Account Executive w Public Dialog:
Umowa na budowę falochronów osłonowych w porcie Gdynia podpisana!
Już wkrótce rozpocznie się budowa falochronów osłonowych w porcie Gdyni. Dzięki inwestycji powstanie osłonięty od falowania akwen, co pozwoli na wybudowanie i późniejszą eksploatację Portu Zewnętrznego. Oznacza to znacznie szersze możliwości rozwoju i umocnienia pozycji gdyńskiego portu wśród portów na Bałtyku, a także większe bezpieczeństwo gospodarcze i militarne dla całego kraju. Dziś podpisano umowę na realizację tego zadania z konsorcjum, którego liderem jest Budimex.
Fot. Cezary Spigarski.
Umowa na „Budowę falochronów osłonowych, stanowiących wodną infrastrukturę dostępową do Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, w formule zaprojektuj i wybuduj” została zawarta między Urzędem Morskim w Gdyni i Zarządem Portu Morskiego Gdynia, a generalnym wykonawcą, czyli konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex S.A (jako lider), Roverpol Sp. z o.o. (partner), Rover Maritime S.L. (partner). Zadanie obejmuje budowę pierwszej fazy falochronów Portu Zewnętrznego. Docelowo zostanie ich wybudowanych prawie 2,5 kilometra.
– Budowa falochronów to otwarcie zupełnie nowego rozdziału w historii Portu Gdynia. Od dziesięcioleci port rozwijał się w swoich dotychczasowych granicach. Ponieważ jest otoczony miastem, to w tym obszarze nie ma już większych szans rozwojowych, więc dziś wychodzimy w morze. To jedyny kierunek, który zapewnia rozszerzenie możliwości Portu Gdynia w dłuższej perspektywie – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
Obsłużą statki Baltimax
Realizacja tego zadania docelowo umożliwi budowę i eksploatację Portu Zewnętrznego, który będzie dostosowany do obsługi największych statków mogących wejść na Bałtyk statków o parametrach Baltimax. Dzięki inwestycji powstanie osłonięty od oddziaływania fal akwen, który umożliwi manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach.
Fot. Kazimierz Netka.
Nowa infrastruktura osłoni również istniejące obiekty przed falowaniem. Budowa poprawi też warunki nawigacyjne na podejściu do Portu Wewnętrznego.
Poza tym projekt przyniesie szereg korzyści z punktu widzenia bezpieczeństwa gospodarczego państwa – rozwój Portu Gdynia pozwoli bowiem na dywersyfikację kierunków handlu zagranicznego i przeniesienie korytarzy transportowych bliżej docelowych odbiorców w Polce i regionie Europy środkowowschodniej. Dodatkowo, gdy inwestycja zostanie wykonana, można liczyć na większe wpływy celno-podatkowe do budżetu państwa. Przypomnijmy, że polskie porty morskie w 2023 roku miały największy udział w wygenerowanych wpływach podatkowych z głównych granicznych terminali przeładunkowych w Polsce. Wpływy celno-podatkowe w Porcie Gdynia w minionym roku wyniosły 7 miliardów złotych.
Co istotne, zwiększy się także bezpieczeństwo militarne, ponieważ Port Gdynia jest tzw. portem podwójnego przeznaczenia i największą bazą NATO w regionie.
Ponad 539 milionów złotych
Projekt powstanie w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Jego wartość to ponad 539 milionów złotych brutto. Prace mają się zakończyć w drugim kwartale 2028 roku.
– Budowa falochronów osłonowych jest kluczowa dla powstania Portu Zewnętrznego w Gdyni. Jest to realny początek historycznej rozbudowy infrastruktury, zapewniającej znacznie większą przepustowość, liczbę obsługiwanych statków oraz bezpieczeństwo żeglugi i operacji portowych. Dziękuję Pracownikom naszego Urzędu oraz Zarządu Portu Gdynia za dotychczasowe zaangażowanie i profesjonalizm przy realizacji tego dużego projektu – mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
W pierwszym etapie konsorcjum złożone z Budimex S.A., Roverpol Sp. z o.o. oraz Rover Maritime S.L. przystąpi do prac projektowych oraz uzyskania pozwolenia na budowę. Następnie rozpoczną się roboty budowlane. Będą one prowadzone na wodzie, poza portowymi falochronami osłonowymi.
Prace tylko na wodzie
– Z pewnością wyzwaniem podczas realizacji tej ważnej inwestycji będzie logistyka. Z jednej strony całość materiałów, sprzętu i pracowników będziemy dowozić na miejsce drogą wodną. Z drugiej, na logistykę z pewnością będą wpływały w dużym stopniu warunki atmosferyczne. Do tego dochodzi konieczność uwzględnienia dużej liczby jednostek pływających korzystających z portu. Będzie to wymagać od nas doskonałej koordynacji, ale jesteśmy na to w pełni gotowi. Nie raz już potwierdziliśmy, że zdobywane przez lata doświadczenie w różnych obszarach budownictwa pozwala na realizację nawet najbardziej skomplikowanych i ambitnych zadań – mówi Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex S.A, będącego liderem konsorcjum.
Konstrukcja falochronów zostanie zrealizowana w formie zatapianych skrzyń żelbetowych o długości ok. 50 m, szerokości 13,6 m oraz wysokości od 14,5 do 16,5 m. Skrzynie będą wykonywane na specjalnym doku pływającym, metodą ciągłego betonowania. Następnie skrzynie będą wodowane, a ich betonowanie odbędzie się na wodzie.
Inwestycja będzie realizowana z uwzględnieniem zapisów decyzji środowiskowej, w tym w szczególności ochrony ptaków, ryb i ssaków morskich.
Konsorcjum posiada szerokie doświadczenie w realizacji inwestycji hydrotechnicznych. Budimex, lider konsorcjum, pracuje obecnie nad polderem w czeskim Kutřinie, a w swoim portfolio ma również budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Elblągiem oraz trzeci głębokowodny terminal kontenerowy T3 Baltic Hub. Spółka odpowiada także za budowę największej inwestycji hydrotechnicznej w Polsce – zbiornika przeciwpowodziowego w Raciborzu Dolnym – poinformowali realizatorzy budowy falochronów.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl