Fot. Kazimierz Netka.
Koszt przejazdu komunikacją miejską i pociągami będzie automatycznie sumowany dzięki czytnikom w autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz na stacjach i przystankach kolejowych
Od kilku lat w Pomorskiem trwają starania o stworzenie wspólnego biletu na różne środki komunikacji pasażerskiej. Chodzi zaś o wdrożenie zintegrowanego systemu płatności za przejazdy transportem publicznym. Ten system, o nazwie: FALA, ma być ostatecznie gotowy już za około 3 lat. Rozpoczęcie prac nad urzeczywistnieniem tego projektu stało się możliwe po ostatecznym orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej, rozpatrującej zastrzeżenia uczestników przetargu na wyłonienie wykonawcy zintegrowanego systemu płatności za przejazdy transportem publicznym w Pomorskiem.
Szczegóły zawiera komunikat, który przekazała nam Katarzyna Wośko – kierownik Zespołu Promocji i Edukacji spółki InnoBaltica:
Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie w sprawie przetargu na wyłonienie głównego wykonawcy systemu FALA. Odwołanie to złożyło w marcu br. konsorcjum firm Thales Polska i Revenue Collection Systems. Decyzja KIO oznacza, że niemal pewne staje się podpisanie w najbliższych tygodniach umowy z firmą, której oferta została wskazana w przetargu jako najkorzystniejsza. Jest to konsorcjum Asseco Data Systems z firmą AEP Ticketing Solutions. Na ten moment z niecierpliwością czekali zarówno wspólnicy spółki, jak i mieszkańcy Pomorza korzystający z transportu publicznego.
Przypomnijmy: przetarg na wyłonienie wykonawcy zintegrowanego systemu płatności za przejazdy transportem publicznym został ogłoszony w grudniu 2019 roku. Komisja przetargowa wskazała najkorzystniejszą ofertę w lipcu 2020 roku i jeszcze w tym samym miesiącu do KIO wpłynęły cztery odwołania od decyzji zamawiającego. Od tamtego czasu, a więc od blisko dziesięciu miesięcy trwają postępowania odwoławcze i czynności nakazywane przez Krajową Izbę Odwoławczą. Najnowsze orzeczenie KIO, odrzucające kolejne odwołanie jednego z oferentów, kończy ten długi i trudny okres. Tym samym pozwala zamawiającemu, czyli spółce InnoBaltica utrzymać deklarowane terminy realizacji projektu.
Źródło ilustracji: InnoBaltica
Przy założeniu, że umowa pomiędzy InnoBalticą a konsorcjum Asseco Data Systems/AEP Ticketing Solutions zostanie zawarta na przełomie kwietnia i maja 2021 r., najważniejsze etapy wdrożenia systemu FALA będą rozkładały się na osi czasu następująco: pierwszy etap systemu FALA, czyli uruchomienie bazy centralnej nastąpi w pierwszym kwartale 2022 r., natomiast funkcjonalność aplikacyjna pod nazwą Podróż mobilna, ma być uruchomiona drugim kwartale 2022 roku i wtedy też rozpocznie się montaż urządzeń końcowych (walidatorów) w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach kolejowych. Funkcjonalność Podróż z kartą powiązana z wydawaniem plastikowych kart komunikacyjnych wdrożona zostanie w I kwartale 2023 roku.
Począwszy od marca 2022 roku otwierane będą punkty obsługi klienta w największych miastach Pomorza, gdzie osoby potrzebujące pomocy przy zakładaniu i obsłudze elektronicznych kont pasażerskich uzyskają fachowe wsparcie.
Terminem kończącym wdrożenie projektu realizowanego przy wsparciu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko będzie 30 czerwca 2023 roku.
Poniżej kilka liczb i informacji pokazujących skalę projektu:
W ramach systemu FALA przygotowana zostanie platforma, w której tworzone będą konta pasażerów. Zakłada się, że docelowo będzie to ok. 2,5 mln kont. System zawierać będzie także informacje o cenach biletów, rozkładach jazdy, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów – tak, aby zapewnić obsługę rozliczenia ogromnej liczby usług transportowych w każdej chwili działania transportu publicznego.
Przykładowo: zakłada się, że w każdej godzinie szczytu system FALA rozliczy blisko 500 tys. przejazdów w regionie.
Aplikacja pozwoli automatycznie „podsumować” koszt przejazdu pasażera dzięki sieci walidatorów (czytników), które rozmieszczone będą w autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz na stacjach i przystankach kolejowych. Pasażer, wsiadając do pojazdu, zobowiązany będzie do zbliżenia do tych urządzeń swojej karty lub smartfona albo do checkowania się w aplikacji.
Zainstalowanych zostanie ponad 5300 takich walidatorów w ok. 1000 pojazdach komunikacji miejskiej (autobusach, trolejbusach i tramwajach) oraz ok. 850 czytników na przystankach kolejowych.
Obecnie na terenie województwa pomorskiego znajduje się ok. 10 tys. przystanków autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych, ponad 200 stacji i przystanków kolejowych, a przedsiębiorstwa i zakłady komunikacji miejskiej przewożą każdego roku ponad 300 mln pasażerów.
InnoBaltica Sp. z o.o. należy aktualnie do dziesięciu udziałowców. Są nimi: Województwo Pomorskie; Gmina Miasta Gdańska; Gmina Miasta Gdyni; Gmina Miasta Słupsk; Gdański Uniwersytet Medyczny; Politechnika Gdańska; Uniwersytet Gdański; Gmina Miasta Lębork; Gmina Miasta Puck; Gmina Miasta Tczew.
Spółka InnoBaltica uzyskała dofinansowanie w kwocie 90 mln zł na realizację projektu integrującego sprzedaż biletów w całym regionie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pełna nazwa tego działania to: „Zwiększenie dostępności regionalnego transportu kolejowego w województwie pomorskim poprzez jego integrację z transportem lokalnym – budowa elektronicznej platformy zintegrowanych usług mobilności”.
Jednocześnie miło nam poinformować, że rozstrzygnięty został konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży z województwa pomorskiego pt. „Podróż na Fali”. Wpłynęło blisko 800 pięknych prac. Zwycięzcami w kategorii klas 0-3 zostali Hanna Siarnecka, Piotr Łach oraz Maciej Boguski, natomiast w kategorii klas 4-8 zwyciężyli Monika Bartkowiak, Agata Borkowska i Milena Bibita.
Zwycięskie prace będzie można oglądać podczas wiosennych spacerów w Parku Oliwskim w Gdańsku, gdzie od 16 kwietnia eksponowane będą w dużym formacie na ogrodzeniu parku przy ul. Opata Jacka Rybińskiego. Zachęcamy również do odwiedzania strony internetowej http://innobaltica.pl/1_189_rozstrzygniecie-konkursu.html oraz profili społecznościowych spółki na FB https://www.facebook.com/innobaltica i Instagramie https://www.instagram.com/systemfala/ – napisała Katarzyna Wośko – kierownik Zespołu Promocji i Edukacji spółki InnoBaltica.
Fot. Kazimierz Netka.
Wspólny bilet, czyli jedna opłata za przejazdy różnymi środkami lokomocji, to duże ułatwienie w podróżowaniu. Ponadto, przystanki, stacje w Pomorskiem są wyposażane w różne ułatwienia dla niepełnosprawnych, którzy mogą liczyć na pomoc, a także korzystać ze specjalnych udogodnień, np. z wind, podjazdów. Tak jest na wyremontowanej już części dworca PKP w Gdańsku. Ułatwienia różnego rodzaju wprowadzane są również na modernizowanym dworcu PKP w Tczewie.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl