Port Gdynia. Droga Czerwona warunkiem znalezienia inwestorów dla portu zewnętrznego i Doliny Logistycznej. Wyjazdowe posiedzenie Sejmowej Komisji Infrastruktury

Fot. Marek Grzybowski.

Spotkanie, bardzo ważne m.in. dla Portu Gdynia, Doliny Logistycznej, Marynarki Wojennej i zakładów przemysłowych

Marek Grzybowski

Spotkanie przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMP Gdynia), administracji i samorządów z Sejmową Komisją Infrastruktury w Morskim Porcie Gdynia odbyło się z udziałem wiceministra Jacka Karnowskiego, wiceministra Stanisława Bukowca, marszałka Mieczysława Struka, wojewody Beaty Rutkiewicz, prezydentki Gdyni Aleksandry Kosiorek oraz przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej. Omawiano strategiczne inwestycje, niezbędne do rozwoju regionu i zapewnienia sprawnego dostępu drogowego do portu w Gdyni, Doliny Logistycznej, stoczni i zakładów przemysłowych usytuowanych w otoczeniu portu handlowego i portu Marynarki Wojennej RP.

Spotkanie rozpoczęło się silnym akcentem, wypowiedzią Piotra Gorzeńskiego – prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia:

Zarząd Portu Morskiego Gdynia i firmy działające na tym terenie generują do budżetu państwa wpływy przekraczające 8,5 mld zł rocznie. Na budowę Drogi Czerwonej potrzeba połowę tych środków – podkreślił Gorzeński.

Jego wypowiedź szeroko rozwinął wiceprezes Portu Gdynia Mirosław Czapiewski, który zaprezentował potencjał portu gdyńskiego, dotychczas zrealizowane inwestycje oraz aktualny postęp w realizacji trzech kluczowych inwestycji. Wymienił Port Zewnętrzny, Drogę Czerwoną oraz Dolinę Logistyczną.

Port zewnętrzny to projekt, który ZMP Gdynia ma zamiar realizować w partnerstwie publiczno-prywatnym. Prezes Czapiewski powiedział, że „zadanie obejmuje ponad 150 hektarów zalądowienia, 950 metrów nabrzeża, co pozwoli na przyjmowanie w Gdyni największych kontenerowców i zapewni potencjał przeładunkowy 2,5 miliona TEU rocznie”.

Port zewnętrzny to będzie utworzenie nowego pirsu portowego w formie sztucznego półwyspu. Na nim zaplanowano terminal kontenerowy. Dyskutowano również możliwość budowy innych rodzajów usług, jak np. dodatkowe instalacje do bunkrowania paliwami alternatywnymi.

Port Zewnętrzny Gdynia zbudowany zostanie na przedłużeniu Mola Węglowego, które funkcjonuje w rejonie terminalu promowego i Muzeum Emigracji. Głębokość przy nabrzeżach Portu Zewnętrznego wyniesie 17 m.

– Od dziesięcioleci port rozwijał się w swoich dotychczasowych granicach. Ponieważ jest otoczony miastem, to w tym obszarze nie ma już większych szans rozwojowych, więc dziś wychodzimy w morze. To jedyny kierunek, który zapewnia rozszerzenie możliwości Portu Gdynia w dłuższej perspektywie – mówił Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia w czasie posiedzenia wyjazdowego Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Nowe nabrzeża Portu Gdynia umożliwią zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu do 16 metrów, a więc największych kontenerowców, dla których dostępne jest Morze Bałtyckie. Ograniczenia gabarytów statków wynikają z uwagi na dopuszczalne zanurzenia statków przechodzących przez tory wodne Cieśnin Duńskich.

– Port Zewnętrzny przyczyni się nie tylko do rozwoju Portu Gdynia, ale przełoży się też na zwiększenie wpływów do budżetu Gdyni, Pomorza oraz Polski i umożliwi stworzenie wielu nowych miejsc pracy w regionie Pomorza. Będzie istotnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T – podkreślają przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Niedawno podpisana została umowa na „Budowę falochronów osłonowych, stanowiących wodną infrastrukturę dostępową do Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, w formule zaprojektuj i wybuduj”. Została ona zawarta między Urzędem Morskim w Gdyni i Zarządem Portu Morskiego Gdynia. Generalnym wykonawcą będzie grupa firm, której liderem jest Budimex S.A. Współpracować w budowie falochronów będą Roverpol i Rover Maritime. Zadanie zakłada budowę pierwszej fazy falochronów Portu Zewnętrznego. Całość projektu przewiduje wybudowanie prawie 2,5 kilometra nowych instalacji hydrotechnicznych.

Falochrony zostaną zbudowane na konstrukcji ułożonej z zatapianych skrzyń żelbetowych. Każda skrzynia będzie długości ok. 50 m, szerokości 13,6 m oraz wysokości od 14,5 do 16,5 m. Skrzynie zostaną wykonane na doku pływającym, metodą ciągłego betonowania. Następnie będą wodowane, a ich betonowanie odbędzie się na wodzie. Obecnie Budimex z partnerami prowadzą prace projektowe. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę wykonywane będą roboty budowlane, głównie na wodzie. Wartość całkowita prac projektowych i budowlanych oszacowana została to ponad 539 mln złotych brutto. Finał: w drugim kwartale 2028 roku.

Wiceprezes Mirosław Czapiewski podkreślił, że skuteczne zachęcanie inwestorów do uczestnictwa w budowie portu zewnętrznego i inwestowania w Dolinie Logistycznej uzależnione jest od dobrej komunikacji drogowej, w tym od szybkiego zbudowania Drogi Czerwonej.

Fot. Marek Grzybowski.

Doradca ministra obrony narodowej Maciej Samsonowicz podkreślił, że z punktu widzenia MON Droga Czerwona ma znaczenie strategiczne. Twierdził, że trzeba w najbliższym czasie rozstrzygnąć, jaki model finansowania jest potrzebny. Decyzja o sposobie finansowania pierwszego etapu nie wpłynie na rozpoczęcie budowy drogi w 2026 roku.

– Drogę Czerwoną wpiszemy na listę zadań o znaczeniu strategicznym dla kraju. Jeśli przepisy o inwestycjach strategicznych wejdą w życie, możemy skrócić procedury pozyskiwania decyzji środowiskowej. Te procedury mogłyby zostać skrócone o ok. 2 lata – zaznaczył. Poinformował również, że kwota 2 mld zł, zagwarantowana w ustawie na budowę Drogi Czerwonej, jest niewystarczająca na całą inwestycję.

Istnieje szansa, by finansowanie wesprzeć z funduszu obronności. Całe zadanie ma kosztować około 4,5 mld zł. Do końca 2025 roku powinna być przygotowana dokumentacja budowy Drogi Czerwonej. Droga Czerwona ma zaczynać się w pobliżu publicznego terminala promowego. Połączy terminale przeładunkowe Gdyni z systemem dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Od Terminala promowego do trasy ekspresowej droga będzie miała około 9 kilometrów.

Droga będzie budowana w 3 etapach. Pierwszy etap, od węzła Chylonia do węzła Kwiatkowskiego, ma zostać wykonany do 2030 roku – zapewniali przedstawiciele ministerstwa infrastruktury podczas od posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury w Porcie Gdyni. Sejmowa Komisja Infrastruktury i przedstawiciele ministerstw obiecali pełne wsparcie dla budowy i że Droga Czerwona będzie realizowana w przyśpieszonym tempie.

Marek Grzybowski

Czytaj, proszę, również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *