Fot. Kazimierz Netka.
W Gdyni powstaje Publiczny Terminal Promowy – ważny węzeł na TENT – transeuropejskiej sieci transportowej, łączący szlaki lądowe z autostradą morską na trasie Polska – Skandynawia
W czasach pandemii międzynarodowa komunikacja lotnicza na świecie została w znacznym stopniu zamrożona. Przewozy między Polską i Skandynawią jednak nie zamarły; są możliwe, m.in. dzięki żegludze promowej. Z Gdyni do Karlskrony kursują promy Stena Line. Dotychczasowa ich przystań w Gdyni jest w głębi portu i niezbyt duża.
Fot. Kazimierz Netka
Dlatego, Zarząd Morskiego Portu Gdynia zadecydował o budowie nowego terminalu promowego. Powstaje on nieopodal Muzeum Emigracji – budynku, który wzniesiono przed wojną jako Dworzec Morski i skąd odpływały za ocean Atlantycki polskie transatlantyki – statki pasażerskie, np. „Batory”, „Piłsudski” (dzisiaj Polska nie ma ani jednego transatlantyka).
Fot. Kazimierz Netka
Żegluga promowa będzie miała w Gdyni wspaniałe warunki, o wiele lepsze niż dotychczas. Powstaje bowiem Publiczny Terminal Promowy (publiczny, to znaczy, że będzie mógł korzystać z niego każdy armator, nie tylko dotychczasowe promy, zawijające do Gdyni), a tworzy go Korporacja Budowlana DORACO.
Fot. Kazimierz Netka
We wtorek, 9 czerwca 2020 roku, zwieńczono najwyższy budynek (w stanie surowym) tego terminala – zawieszono symboliczny wieniec, a jak niektórzy mówią: wiechę. Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tej uroczystości. O szczegółach poinformowała nas Anna Pogorzelska – Kierownik Projektu w Dziale Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Oto komunikat:
Port Gdynia otwiera nowy rozdział w transporcie handlowo- pasażerskim
Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk- Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Spółka Morski Port Handlowy Gdynia wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej.
Fot. Kazimierz Netka
Port Gdynia jest węzłem bazowym sieci TEN-T i portem Kategorii A; jednym z dwóch polskich portów morskich jest połączony ze Szwecją Autostradą Morską (Gdynia – Karlskrona). Miejsce Portu Gdynia jest związane, między innymi, z rolą jaką odgrywa w Korytarzu Bałtyk – Adriatyk, jednym z 9 kluczowych Transeuropejskich Korytarzy Transportowych sieci TEN-T.
Fot. Kazimierz Netka
Zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciąganie ładunków i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych.
Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą, od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia, której generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana DORACO sp. z o.o.
Fot. Kazimierz Netka
Inwestycja ta przyczyni się do przyjmowania większych promów o długości do 240 m oraz skrócenia czasu związanego z zawinięciem statku do portu (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut).
Ważnym komponentem nowego terminala będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port. Takie rozwiązanie wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju, co tym bardziej ma znaczenie dla portu usytuowanego w mieście. Fot. Kazimierz Netka
Lokalizacja terminalu – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego – zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność ta oraz polepszenie dostępności transportowej, są znaczącymi aspektami łańcucha logistycznego i w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu Gdynia.
Fot. Kazimierz Netka
Projekt „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia” obejmuje kompleks prac, w tym realizację budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m3 i magazynu 7 tys. m3, przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m². Oprócz tego DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano zużycie prawie 2 000 ton stali oraz niemal 20 000 m³ betonu.
Fot. Kazimierz Netka
– Na nowym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska – Skandynawia w ramach korytarza TEN-T – komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Fot. Kazimierz Netka
Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązuje tematycznie do symboli morskich. Składa się z dwóch kręgów; krąg główny o średnicy 120 cm jest imitacją koła sterowego, a nad nim wisi przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. To kolejny innowacyjny symbol po kamieniu węgielnym, który był imitacją kotwicy z transatlantyka MS Piłsudski, siostrzanej jednostki MS Batory, które cumowały przy historycznym nabrzeżu francuskim. Wiecha wykonana została przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu Osób z Wadą Słuchu CISZA. Zarząd Morskiego Portu Gdynia w ramach realizacji polityki Społecznej Odpowiedzialności Biznesu angażuje się w różnego rodzaju formy wsparcia lokalnej społeczności. Jako firma zaangażowana, na pierwszym miejscu stawia realne wsparcie w bezpośrednim kontakcie z organizacją.
Fot. Kazimierz Netka
Pracownicy Portu Gdynia aktywnie wspierają Stowarzyszenie CISZA oraz miejskie hospicjum i szpitale poprzez organizowanie zbiórek rzeczowych i finansowych dla potrzebujących placówek.
– Jesteśmy częścią lokalnej społeczności od prawie stu lat, a standardy CSR to element zarządzania strategicznego. Aktywności prowadzimy w ramach zrównoważonego rozwoju, realizujemy cele biznesowe z poszanowaniem potrzeb najbliższego otoczenia – mówi Adam Meller – Prezes ZMPG S.A.
Fot. Kazimierz Netka
– Po raz kolejny mamy przyjemność współpracować z Portem Gdynia, realizując projekt, charakteryzujący się szerokim spektrum prac. Wykonujemy zarówno obiekty kubaturowe – jak ten najważniejszy – budynek terminalu, a także prace drogowe, kolejowe i hydrotechniczne. Te ostatnie, mimo że wizualnie mniej spektakularne, wymagają dużego doświadczenia kadry wykonawczej – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO. – Cieszy fakt, iż mimo trudnych ostatnich kilku miesięcy, wszystkie działania udało nam się zrealizować w założonym wcześniej terminie.
Fot. Kazimierz Netka
Na obecnym etapie budowy, na kondygnacji szczytowej wyraźnie zarysowuje się taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu rozpościera się przepiękny widok na główne wejście do portu oraz na kanał portowy.
Fot. Kazimierz Netka
Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do oglądania aktualnego obrazu z kamery na stronie Portu Gdynia: www.port.gdynia.pl .
Fot. Kazimierz Netka
Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok.290 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116.837.137,67 PLN – wynika z informacji, które przekazała nam Anna Pogorzelska – Kierownik Projektu, Dział Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl