Port Szczecin: zaawansowanie prac modernizacyjnych w rejonie przeładunków drobnicowych na Kanale Dębickim. Kanał ten zostanie poszerzony do 200 m (z 120 m) oraz pogłębiony do 12,5 m

Fot. ZMPSŚ.

Flesz inwestycyjny – Port Szczecin Kanał Dębicki

 Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA prowadzi obecnie w porcie Szczecin dwa duże projekty inwestycyjne, które zwiększą ilość obsługiwanych ładunków, a przede wszystkim wzmocnią pozycję całego zespołu portowego wśród bałtyckich portów – wynika z informacji, które przekazała nam Monika Woźniak-Lewandowska – specjalista ds. komunikacji i PR, Dział Marketingu i Komunikacji, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. (ZMPSŚ):

 Stan zaawansowania prac

 Obecnie stan zaawansowania robót podstawowych w zadaniu pn. „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” wynosi 85 procent. Wykonano ok. 90 procent robót czerpalnych, co przekłada się na wydobycie 1,3 mln m3 urobku z Kanału Dębickiego.

 Zmodernizowano sekcje od 1 do 27 nabrzeża Czeskiego i Słowackiego. Wybudowano nowe nabrzeże Norweskie o długości 300 m i głębokości technicznej 12,5 m.

 Wykonano obudowę brzegu stanowiącą pierwszy etap nabrzeża Duńskiego o długości ok. 778 m i głębokości technicznej 12,5 m.

 Wybudowano pole odkładu na Ostrowie Mieleńskim o pojemności ok. 1mln m3.

 Końcowy etap

 Prace wkroczyły w finalny etap, który obejmuje zmodernizowanie sekcji od 28 do 52 nabrzeża Czeskiego i Słowackiego oraz umocnienia dna przy nabrzeżach Czeskim, Spółdzielczym, Fińskim i Niemieckim, jak również zakończenia robót czerpalnych.

 Zakres projektu

 W ramach inwestycji przebudowanych będzie blisko 1000 metrów nabrzeży Czeskiego i Słowackiego. Zmodernizowana zostanie infrastruktura techniczna na ich bezpośrednim zapleczu z przystosowaniem do głębokości technicznej 12,5 m.

 Na wyspie Ostrów Grabowski wykonawca wybuduje także ponad 1080 metrów zupełnie nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego. W ramach projektu Kanał Dębicki zostanie poszerzony do 200 m (z 120 m) oraz pogłębiony do 12,5 m. Z kolei tzw. materac betonowy umocni dno Kanału w rejonie nabrzeży Spółdzielczego, Fińskiego i Czeskiego i zabezpieczy je przed następstwami ruchu śrub okrętowych statków. Na wyspie Ostrów Mieleński wykonane zostanie pole odkładu urobku. To tam oraz na przebudowywanych w ramach innego kontraktu polach odkładu na Ostrowie Grabowskim składowany będzie urobek wydobyty podczas robót czerpalnych. Do zagospodarowania będzie ok. 1,5 mln m3.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 497,7 mln złotych brutto. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO. Zakończenie projektu planowane jest w połowie 2025 roku – poinformowała Monika Woźniak-Lewandowska – specjalista ds. komunikacji i PR, Dział Marketingu i Komunikacji, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

(K.N.)

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *