Powstaje portowy Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej. W obecności ministra Tomasza Siemoniaka, w Gdańsku podpisano porozumienie w tej sprawie. Warto, bo co roku z Portu Gdańsk wpływa do budżetu państwa aż około 44 miliardów złotych, a może być więcej

Fot. Kazimierz Netka.

Ściślejsze kontrole graniczne przesyłek wprowadzonych na teren Unii Europejskiej przez terminal kontenerowy Baltic Hub

Fot. Kazimierz Netka.

O tym, że niezauważonym można przedostać się z Obwodu Królewieckiego do Polski i przywieźć co tylko się chce, przekonaliśmy się niedawno, około 10 lat temu. Dwie osoby przedarły się z Półwyspu Sambijskiego na Półwysep Helski, używając do tego zwykłego pontonu. A co, jeśli ktoś wykorzysta duży statek? W każdym razie łatwiej go zauważyć niż łódź nadymaną zwykłym powietrzem, poruszaną wiosłami, wiatrem, małym silnikiem.

Słowem: potrzebujemy skuteczniejszej ochrony naszych granic, także morskich. W tym celu różne służby ładzą swe siły i za 5 lat uzyskają w Porcie Gdańsk wspólną siedzibę. W środę, 28 maja 2025 roku podpisano porozumienie w sprawie jej zaprojektowania i wybudowania. Uczestniczyliśmy w tym ważny, wydarzeniu. Oto, co zobaczyliśmy i usłyszeliśmy:

Spotkanie prowadził Krystian Kłos – rzecznik prasowy Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, witając przybyłych na podpisanie porozumienia dotyczącego zaprojektowania oraz budowy Zintegrowanego Punkty Kontroli Granicznej w Porcie Gdańsk w którym będą miały siedziby jednostki administracji publicznej.

Fot. Kazimierz Netka.

Powitani zostali m.in.: Tomasz Siemoniak – minister spraw wewnętrznych i administracji, koordynator służb specjalnych; Beata Rutkiewicz – wojewoda pomorska; prof. Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; kontradmirał Andrzej Prokopski – komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej.
Inwestycja, o której mówimy, to nowoczesny obiekt dostosowany do wymogów unijnych, krajowych. Projekt realizowany jest we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, z Pomorskim Urzędem Wojewódzkim oraz z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Został on ujęty w wieloletnim planie inwestycji przejść granicznych – poinformował dyrektor Krystian Kłos.

O szczegółach mówił Stefan Rudnik – dyrektor Pionu Inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk:

To projekt kluczowy dla Portu Gdańsk. Budowa Zintegrowanego Punktu Kontroli Granicznej (ZPKG) to jest inwestycja która jest koniecznością, powinnością naszą. Jest to element wizji portu nowoczesnego, efektywnego, zrównoważonego w niebieskiej gospodarce.

Fot. Kazimierz Netka.

Inwestycja umożliwi skupienie w jednym miejscu wszystkich służb granicznych oraz znacznie usprawni kontrolę jednostek wpływających na teren Polski i Unii Europejskiej. Obiekt, którego wartość szacowana jest na 163 miliony złotych netto, powstanie przy ulicy Kontenerowej, a całość robót planujmy zakończyć w 2030 roku.

Obiekt powstanie na zapleczu terminala Baltic Hub, który jest największym terminalem kontenerowym na Bałtyku.

ZPKG to element konieczny do tego aby usprawnić przepływ towarów w terminalu, który właśnie otwieramy 6 czerwca: terminalu T3 – 36 hektarów zalądowienia – nowego lądowego obszaru Polski w Terminalu T5 dla morskiej energetyki wiatrowej. Na zapleczu zintegrowanego punktu kontroli granicznej powstaje faza rozbudowy terminala T2D, która umożliwi dodatkowe składowanie kontenerów i będzie pełnić funkcje logistyczne, które będą związane właśnie z budynkiem ZPKG.

W tym budynku będą: hala kontroli fizycznej (7200 metrów kwadratowych, 170 metrów długości)gdzie rozformowywane będą kontenery i kontrolowane towary, gdzie wyposażenie będzie obejmowało również chłodnie, mroźnie na przechowywanie tych towarów, które będą weryfikowane przez dłuższy okres. Mamy tutaj też wiatę do kontroli zabezpieczeń.

Najważniejszy element to budynek biurowy, 9-kondygnacyjny, w którym znajdą swe miejsca zarówno Krajowa Administracja Skarbowa, Graniczna Inspekcja Weterynarii, Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. W obiekcie będzie miejsce dla około 235 osób podczas jednej zmiany. Będzie to obiekt o wysokości niemalże 39 metrów, dostosowany do potrzeb służb.

Fot. Kazimierz Netka.

– Chciałbym serdecznie podziękować zarówno zespołom ministerialnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji jak i zespołowi Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, wszystkim służbom zaangażowanym w powstanie koncepcji, zespołowi Zarządu Morskiego Portu Gdańsk bez którego by się nie udało stworzyć koncepcji, którą widzimy i jeśli chodzi o dalsze kroki; jesteśmy w trakcie przygotowywania dokumentów – prawie są gotowe do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej, pozyskanie zgód administracyjnych – powiedział Stefan Rudnik – dyrektor Pionu Inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Fot. Kazimierz Netka.

Porozumienie podpisali: Beata Rutkiewicz – wojewoda pomorska i prof. Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Nie tylko świetne położenie się liczy

– Pani wojewodo, panie komendancie, pani prezes, szanowni państwo! Serdecznie gratuluję podpisania tej umowy. Wszyscy jesteśmy pod wrażeniem impetu, z jakim rozwija się port w Gdańsku i ten plan, ten projekt jest tego wyrazem – powiedział Tomasz Siemoniak – minister spraw wewnętrznych i administracji, koordynator służb specjalnych:

Fot. Kazimierz Netka.

– Sam nie miałem takiej świadomości – dowiedzieliśmy się o tym od pani prezes wcześniej – że do budżetu państwa z tytułu działalności trafiają 44 miliardy złotych. Proszę sobie wyobrazić, że rekordowy budżet MSWiA w tym roku to jest 48 miliardów złotych, czyli taki port w Gdańsku – dzięki waszym działaniom, dzięki waszej pracy – prawie finansuje wielki resort MSWiA. Tak że za to dziękuję w imieniu wszystkich tych, którzy korzystają z budżetu państwa.

Bardzo ważne działanie: morze, gospodarka morska, otwarcie Polski na ten kierunek jest niesłychanie istotne. Kilkanaście dni temu na Kongresie Morskim w Szczecinie, premier Donald Tusk mówił o programie „Polskie Morze”. My też w różnych obszarach wielką wagę przykładamy do tego co się dzieje. Ja bardziej się interesuję sprawami bezpieczeństwa na Bałtyku: różne zdarzenia, flota cieni, zagrożenie infrastruktury to nasza codzienność, więc też w takim działaniu, które jest przedmiotem umowy widzę element zwiększenia bezpieczeństwa, zwiększania obecności różnych służb i takiego działania, które w sposób bardzo sprawny, zintegrowany jak w nazwie, organizuje te działania.

Nasze porty, przede wszystkim Port w Gdańsku, na terenie którego się znajdujemy, muszą być konkurencyjne. Musimy być lepsi. Nie tylko świetne położenie, nie tylko nasza gospodarka, która jest znaczącym odbiorcą towarów, ale też warunki musimy stwarzać takie, żeby wszyscy chcieli czy wszyscy się decydowali właśnie na kierowanie tutaj na przeładunki. Tak że bardzo gratuluję wam. 2030 rok szybko przyjdzie. Liczę na to, że wszystkie dane, które będą realizowane na pewno wsparcie pani wojewody jest tutaj niesłychanie istotne. Podkreślę też świetna współpracę wszystkich: pani wojewody, portów, jest pan komendant Straży Granicznej, różne inne służby też współpracują, doskonale rozumiejąc to, że takie współdziałanie, że właśnie integracja są podstawą do sukcesu i w takim punkcie będą ręka w rękę pracowali.

W ostatnim czasie Straż Graniczna – nie tylko Morski Oddział się rozwija – ale też wszystkie inne oddziały zwiększają liczby etatów. 1500 nowych etatów. Granica polsko – białoruska, polsko – rosyjska to 2,6 miliarda złotych wydanych na infrastrukturę graniczną. Są kolejne pieniądze, bo Komisja Europejska przeznaczyła 52 miliony euro w grudniu. Pieniądze te zagospodarowujemy. No i rozwój też zdolności na morzu. Rozmawialiśmy sobie z komendantem: gdzie jest w tej chwili nasza jednostka „Józef Haller”. Służy, pracuje, chroni polskich interesów na Bałtyku – to też jest przykład bardzo dobrego działania, bardzo dobrego wykorzystania funduszy europejskich na rzecz bezpieczeństwa. Widzimy się w 2030 roku – powiedział Tomasz Siemoniak – minister spraw wewnętrznych i administracji, koordynator służb specjalnych.

Dołożymy należytej staranności

– Szanowny panie ministrze, szanowna pani wojewodo, szanowny panie komendancie, szanowni państwo, drodzy pracownicy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Spotkał nas ogromny zaszczyt mogąc zrealizować tak bardzo ważną inwestycję przede wszystkim dla portu ale też dla całego naszego województwa, całej Polski – zaakcentowała w swej wypowiedzi prof. Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk:

Fot. Kazimierz Netka.

– Chcemy infrastruktury, urządzeń, wszystkiego, co jest związane, co będzie przede wszystkim służyło usprawnieniu pracy naszych służb, różnych służb, które działają w porcie i są odpowiedzialne za operacje w porcie.

To jest niesamowicie istotny moment dla nas, że dzisiaj mogliśmy podpisać z panią wojewodą to porozumienie i dołożymy należytej staranności aby zrealizować ten projekt zgodnie z przyjętym haromonogramem. To jest bardzo istotne dla nas. Wiemy o tym bardzo dobrze, że w obecnych czasach, w których żyjemy, musimy bardzo mocno dbać o rozwój Portu Gdańsk, przede wszystkim budując odporność Portu Gdańsk. Odporność Portu Gdańsk budujemy przez inwestycje.

Naszą misją i wizją jest to, żeby Port Gdańsk był zrównoważonym portem w niebieskiej i zielonej gospodarce. Niebieska gospodarka to nie jest nic innego jak gospodarka morska, ta, która opiera się na nowych technologiach, na cyfryzacji, na digitalizacji, na innowacjach ale przede wszystkim na ludziach. Tak że naszym największym zasobem, najważniejszym, są ludzie, są profesjonaliści, są ci ludzie, którzy są oddani gospodarce morskiej, portowi, temu co się dzieje w porcie, temu co my możemy jako port dać Gdańskowi, naszemu województwu, całej Polsce.

Bardzo serdecznie dziękuję za taką możliwość dla Portu Gdańsk i zapewniam, że dołożymy pełnej staranności, żeby w pełni zrealizować tę inwestycję w zakładanym terminie – mówiła prof. Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Ochrona państwa przed przemytem i dywersantami, szpiegami

– Nowa inwestycja Portu Gdańsk jest niezwykle ważna w dzisiejszych czasach dla bezpieczeństwa zarówno gospodarczego jak i bezpieczeństwa państwa – podkreśla prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:

Fot. Kazimierz Netka.

– Porty to są miejsca, w których przebiega granica państwa. Nie wszyscy o tym pamiętają. Jest to miejsce, gdzie nie tylko przewozi się oficjalnie towary na rynek przemysłowy i rynek konsumencki, ale także porty są miejscem przemytu, zarówno towarów, które są towarami nielegalnymi, na przykład podróbki różnych marek, jak i przemyca się narkotyki, a także przemyca się ludzi.

Porty, wbrew pozorom, są bardzo istotnym miejscem, w którym zbiega się teren państwa z terenem współpracy międzynarodowej lub konkurencji międzynarodowej. Dlatego punkt, w którym wszystkie służby odpowiadające za bezpieczeństwo państwa będę w jednym miejscu, jest istotny i służby te muszą mieć odpowiedni komfort pracy, bo jest bardzo istotne, żeby wszystkie służby ze sobą współpracowały w ochronie granicy państwa, w ochronie przed przemytem towarów i w ochronie przed przemytem ludzi – także tych, którzy mogą działać na szkodę naszego państwa – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Oto dodatkowe wiadomości, które przekazali nam m.in. Wydział Prasowy – Departament Komunikacji Społecznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji; Biuro Prasowe Wojewody Pomorskiej; Regina Stawnicka- Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk:

Szef MSWiA: Nowoczesny punkt kontroli w Gdańsku wzmocni bezpieczeństwo granic Polski

– Wszyscy jesteśmy pod wrażeniem impetu, z jakim rozwija się port w Gdańsku. Ten projekt jest jego wyrazem – powiedział minister spraw wewnętrznych i administracji, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak podczas uroczystego podpisania porozumienia o budowie Zintegrowanego Punktu Kontroli Granicznej (ZPKG) w Porcie Gdańsk.

Fot. Kazimierz Netka.

W środę, 28 maja br., w Kapitanacie Portu Północnego w Gdańsku odbyło się uroczyste podpisanie porozumienia o budowie ZPKG. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele administracji rządowej, służb oraz Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Obiekt, który powstanie w Porcie Gdańsk, będzie kluczowym elementem systemu ochrony granic Polski i Unii Europejskiej. Zostanie on wyposażony w najnowocześniejsze technologie oraz systemy, które pozwolą na sprawniejsze i dokładniejsze prowadzenie kontroli.

Minister Tomasz Siemoniak podkreślił, że ta inwestycja to nie tylko modernizacja infrastruktury, ale także realne wzmocnienie bezpieczeństwa państwa i zwiększenie efektywności pracy służb granicznych oraz celnych.

– W takim działaniu widzę element zwiększania bezpieczeństwa, obecności różnych służb i takiej aktywności, która w sposób bardzo sprawny, zintegrowany organizuje funkcjonowanie naszych portów – mówił szef MSWiA.

Wspólne działanie administracji i służb

Porozumienie dotyczące budowy ZPKG podpisali: wojewoda pomorski Beata Rutkiewicz oraz prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Dorota Pyć. Inwestycja realizowana jest we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Pomorskim Urzędem Wojewódzkim, służbami granicznymi oraz administracją portową.

Fot. Kazimierz Netka.

Obiekt będzie pełnił funkcję centralnego miejsca dla kontroli celnej, sanitarnej, weterynaryjnej oraz fitosanitarnej, a także dla zadań innych służb granicznych. W jego skład wejdą: nowoczesna hala kontrolna o powierzchni ponad 9,2 tys. m², 9-kondygnacyjny biurowiec oraz infrastruktura dla kontenerów i pojazdów. Na dachu hali powstanie instalacja odnawialnych źródeł energii.

Inwestycja dostosowana do europejskich standardów

ZPKG powstanie zgodnie z wymogami prawa unijnego i krajowego.

– Musimy być lepsi. Nie tylko świetne położenie, nie tylko nasza gospodarka, która jest poważnym odbiorcą towarów, także musimy stworzyć warunki, aby wszyscy decydowali się właśnie na kierowanie przeładunku tutaj – podkreślił minister Tomasz Siemoniak.

Dzięki inwestycji możliwe będzie skoordynowanie działań inspekcji granicznych, których pomieszczenia obecnie są rozproszone w różnych częściach Gdańska. Nowa lokalizacja, bezpośrednio przy największym w kraju terminalu kontenerowym DCT, zapewni płynność odpraw oraz dostosowanie się do dynamicznego wzrostu przeładunków w Porcie Gdańsk.

MSWiA zabezpiecza środki i koordynuje projekt

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji brało aktywny udział w pracach koncepcyjnych oraz zapewniło finansowanie pierwszego etapu inwestycji, czyli opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej o wartości niemal 8 mln zł. Kolejnym etapem będzie budowa obiektu, której koszt szacowany jest na ponad 190 mln zł.

– Widzimy się w 2030 r. – wszystkie plany, które są, muszą być zrealizowane. Na pewno wsparcie pani wojewody jest tutaj niesłychanie istotne – zaznaczył minister Tomasz Siemoniak.

Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej w Porcie Gdańsk. Podpisanie porozumienia

Na terenie Portu Gdańsk powstanie Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej. Porozumienie w tej sprawie podpisały dziś wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz i prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć.

Fot. Kazimierz Netka.

Uroczystość odbyła się przy udziale ministra spraw wewnętrznych i administracji Tomasza Siemoniaka.

– Powstanie zintegrowanego punktu kontroli granicznej w porcie Gdańsk stanowi kluczowy krok w zapewnieniu bezpieczeństwa granic Polski. Umożliwi efektywniejsze monitorowanie i kontrolowanie ruchu towarowego – podkreślił szef resortu.

Nowy obiekt ma znacząco usprawnić pracę służb. Będzie to miejsce kontroli fitosanitarnej oraz weterynaryjnej, jak również przesyłek produktów wprowadzanych na teren Unii Europejskiej przez terminale portowe.  Znajdą się w nim siedziby administracji skarbowej, inspekcji weterynaryjnej, stacji sanitarno-epidemiologicznej, inspektoratu ochrony roślin i nasiennictwa, a także jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Fot. Kazimierz Netka.

Inwestycja, realizowana we współpracy z MSWiA, Pomorskim Urzędem Wojewódzkim w Gdańsku oraz Zarządem Morskiego Portu Gdańsk została ujęta w wieloletnim planie inwestycji przejść granicznych. Etap pierwszy, czyli wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej kosztować ma 6.438.201 zł netto (7.918.988 zł brutto), zaś etap II – budowa i wyposażenie 157.156.499 zł netto (193.302.494 zł brutto).

Hala kontrolna ZPKG liczyć ma 9200 m2, zaś powierzchnia 9-kondygnacyjnego biurowca 6200 m2 . Zaplanowano instalację odnawialnych źródeł energii z wyprowadzeniem wyprodukowanej energii do zewnętrznej sieci elektroenergetycznej oraz parking dla użytkowników obiektu. Na terenie znajdzie się również wiata wraz z miejscami postojowymi dla kontenerów.

Uroczystość odbyła się w Kapitanacie Portu Gdańsk przy ul. Witolda Poinca.

Port Gdańsk zyska nowoczesne centrum kontroli granicznej – rusza ważna inwestycja

W Porcie Gdańsk, na działce o powierzchni ponad 2 ha, powstanie nowoczesny Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej (ZPKG). Inwestycja, zlokalizowana przy ul. Kontenerowej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu Baltic Hub i chłodni Pago, znacząco usprawni pracę służb kontrolnych. Tym samym odpowie na potrzeby związane z obsługą dynamicznie rosnących wolumenów towarów przeładowywanych w Porcie Gdańsk.

28 maja br. wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz oraz prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć podpisały porozumienie dotyczące realizacji pierwszego etapu inwestycji, obejmującego opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Uroczystość odbyła się przy udziale ministra spraw wewnętrznych i administracji Tomasza Siemoniaka.

Fot. Kazimierz Netka.

Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej to inwestycja strategiczna nie tylko dla portu, ale i dla całej gospodarki morskiej w Polsce. Dzięki niej Polska wzmocni swoją pozycję jako odpowiedzialny członek UE, dbający o bezpieczeństwo granic. Branża portowa odczuje realne usprawnienia w zakresie odpraw i procedur, a tym samym większą efektywność realizacji wciąż rosnących wolumenów towarów przeładowywanych w Porcie Gdańsk.

– Wszyscy jesteśmy pod wrażeniem impetu, z jakim rozwija się Port Gdańsk. Projekt Zintegrowanego Punktu Kontroli Granicznej jest tego wyrazem. Nie miałem świadomości, że do budżetu państwa z tytułu działalności w Porcie Gdańsk trafiają 44 mld złotych. Budżet MSWiA na ten rok, to 48 mld zł. Można powiedzieć, że dzięki operacjom portowym i waszej pracy finansowany jest nasz resort. Polskie porty muszą być konkurencyjne. Dlatego musimy stwarzać jak najlepsze warunki, żeby jak najwięcej towarów przechodziło przez nasze porty – mówił Tomasz Siemoniak, minister spraw wewnętrznych i koordynator służb specjalnych.

Jeden punkt, wiele służb

W Zintegrowanym Punkcie Kontroli Granicznej będą dokonywane kontrole graniczne przesyłek produktów wprowadzonych na teren Unii Europejskiej głównie przez terminal kontenerowy Baltic Hub. Dziś służby kontrolne funkcjonują w różnych częściach Gdańska, pracując w rozproszonym modelu jedno- i dwuzmianowym. Powstanie ZPKG skonsoliduje ich działalność w jednym, nowoczesnym miejscu. Na terenie obiektu swoje siedziby będą miały m.in.: Krajowa Administracja Skarbowa, Graniczna Inspekcja Weterynarii (GRIW), Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna (GSSE), Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa (WIORiN), Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (WIJHARS). Na jednej zmianie pracować będzie 235 osób.

– To dla nas ogromny zaszczyt móc realizować tak bardzo ważną inwestycję. Ważną nie tylko dla portu, ale dla całego województwa i Polski. To projekt służący usprawnieniu pracy różnych służb, które są odpowiedzialne za sprawną realizację prowadzonych w porcie operacji ładunkowych. Dochowamy należytej staranności, żeby zrealizować ten projekt zgodnie z przyjętym harmonogramem – mówiła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – W tych trudnych, pełnych napięć czasach, musimy bardzo mocno dbać o rozwój Portu Gdańsk, przede wszystkim budując jego odporność. Tę odporność budujemy przez inwestycje. Chcemy być zrównoważonym portem w niebieskiej i zielonej gospodarce. Niebieska gospodarka to nic innego, jak gospodarka morska – taka, która opiera się nowych technologiach, na cyfryzacji, digitalizacji innowacjach, ale przede wszystkim na ludziach.

Nowoczesna infrastruktura

Teren pod budowę jest już przygotowany. Na zlecenie Portu Gdańsk i Baltic Hub wykonano niwelację terenu, rozebrano powojenny bunkier i przeniesiono go w okolice Mrągowa.

Fot. Kazimierz Netka.

Zgodnie z opracowaną koncepcją architektoniczną autorstwa pracowni FOGO Architekci, ZPKG składać się będzie z 9-kondygnacyjnego biurowca (6200 m²) oraz 3-kondygnacyjnej hali kontroli granicznej (9200 m²). Naprzeciwko hali zaprojektowano wiatę z pomieszczeniem socjalnym do przeprowadzania kontroli zabezpieczeń. Na dachu hali będzie zlokalizowany parking dla 230 samochodów pracowników, dostępny z zewnętrznej, zadaszonej rampy spiralnej usytuowanej między budynkami. Będzie on połączony z biurowcem łącznikiem na 3. kondygnacji hali.

Teren inwestycji będzie ogrodzony, z czterema wjazdami od strony wewnętrznej drogi portowej. Powstanie również bezpośrednie połączenie z terminalem Baltic Hub – przez dwie bramy będą przejeżdżać ciągniki z kontenerami kierowanymi do kontroli. Kontrole zabezpieczeń będą odbywać się pod rampą, natomiast pełne kontrole fizyczne – w hali. W projekcie przewidziano także instalacje odnawialnych źródeł energii z możliwością przekazywania nadwyżek do sieci.

Etapy i finansowanie

Inwestycja została wpisana do wieloletniego planu inwestycji przejść granicznych. Szacowany koszt etapu I, związanego z opracowaniem dokumentacji, to koszt 6,4 mln zł netto, zaś etapu II, obejmującego budowę i wyposażenie obiektu: 157 mln zł netto. Zakończenie budowy planowane jest na 2030 rok – poinformowała Regina Stawnicka- Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *