Rewolucja na torach. Komfort w pociągach się zwiększa, ale niewykluczone, że zagrożenie też będzie rosło. Konferencja w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego kilka dni przez świętem patronki zatrudnionych na kolei. Zwieńczenie projektu „Zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych…”

Fot. Kazimierz Netka.

Pociągi, dworce i tory pod specjalna pieczą?

W Pomorskiem jest ponad 70 mln przejazdów osób rocznie pociągami. Średnio korzystanie z kolei przez osoby uczące się lub pracujące trwa około 2 godzin na dobę. Spory kawałek swego życia spędzamy na terenach kolejowych. Nasze samopoczucie od dawna zależy od tego, w jakiej kondycji jest infrastruktura kolejowa. Teraz ważne się staje również to, jak obiekty PKP i nie tylko są chronione.

Fot. Kazimierz Netka

O tych zagadnieniach mówiono 18 listopada 2025 roku, w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, podczas konferencji wieńczącej projekt „Zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych
w celu poprawy dostępności transportowej mieszkańców województwa pomorskiego do rdzenia aglomeracji trójmiejskiej” w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności wraz z debatą na temat wyzwań taborowych w województwie pomorskim pt. „Pomorski tabor kolejowy – teraźniejszość i wyzwania przyszłości”.

Fot. Kazimierz Netka

Konferencję prowadził Michał Piotrowski – rzecznik prasowy, zastępca dyrektora Departamentu Kancelaria Marszałka Województwa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Pierwszym punktem programu spotkania było uroczyste podpisanie umowy pomiędzy Województwem Pomorskim oraz Newag S. A. na zakup taboru kolejowego do przewozów aglomeracyjnych.

Fot. Kazimierz Netka

Dokumenty podpisali: Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego oraz Zbigniew Konieczek – prezes spółki Newag.

– Dzisiejsze wydarzenie to nie tylko podsumowanie dotychczasowych działań w zakresie infrastruktury kolejowej, ale także możliwość dalszego jej rozwoju w naszym regionie. Podpisanie umowy na dostawę kolejnych pojazdów, to taki naturalny krok naprzód inspirowany sukcesem projektu realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Projekt finansowany z KPO stał się impulsem do dalszych inwestycji i potwierdzeniem, że konsekwentne działania przynoszą realne efekty w rozwoju taboru kolejowego województwa pomorskiego – powiedział dyrektor Michał Piotrowski, wprowadzając w dalszą część konferencji.

– Ja bardzo dziękuję wszystkim państwu za obecność w przededniu uroczystości które będą w różnych miejscach, gdzie będziemy gloryfikować kolejarzy, także waszą trudną misję, którą wypełniacie na pomorskich liniach kolejowych – powiedział Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego:

Fot. Kazimierz Netka

– Bardzo wam wszystkim kolejarzom za to dziękuję. Czasami macie naprawdę bardzo trudne chwile. Oto jednego dnia dwójka młodych ludzi zginęła pod pociągiem. Chłopak się położył, dziewczyna rzuciła się na tory. Jestem w stanie sobie wyobrazić, ale tylko wyobrazić, jakie uczucia miotały maszynistą w jednym i w drugim przypadku, czy też konduktorkę, która musiała oglądać odciętą głowę młodej dziewczyny.

Tak przy okazji: pracujemy w teju chwili nad powołaniem takiego zespołu osób, które mają pracować nad zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży, w tym wprowadzeniem odpowiedniej legislacji w Polsce, która uniemożliwi dostęp do choćby niektórych portali gdzie przelewa się hejt stygmatyzujący młodych ludzi, którzy potem odbierają sobie życie zwłaszcza w taki sposób na liniach kolejowych.

Ten dramat, który przeżywają młodzi ludzie ma też odzwierciedlenie, wpływ na wykonywanie pracy także przez kolejarzy, tym bardziej że akurat wspominam o tym zdarzeniu ale przecież żyjemy od dwóch dni innym wydarzeniem, które też miało miejsce na liniach kolejowych w okolicach Garwolina. To jest niezwykle trudna i odpowiedzialna praca. To tak przy okazji Dnia Kolejarza chciałbym wszystkim kolejarzom jeszcze raz podziękować za tę misję, którą realizujecie.

Dzisiaj, podczas konferencji podsumowującej projekt zakupu taboru kolejowego za pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy, państwo też dajecie swoją obecnością świadectwo, że zakup o którym mówiliśmy kilka miesięcy wcześniej 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych w celu poprawy dostępności transportowej mieszkańców województwa pomorskiego, w szczególności w obszarze aglomeracji trójmiejskiej, został sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli ktokolwiek chciałby powiedzieć, że KPO to jest jakaś mrzonka, że to tylko s ą liczby wypisane albo wypowiadane przez polityków krajowych zwłaszcza koalicji rządzącej to się grubo myli. Mamy tutaj konkrety. Te konkrety polegają na tym, że uzyskaliśmy z KPO ponad 236 milionów złotych dofinansowania, co stanowi 84 procent wydatków projektu. Pozostałe pieniądze czyli 16 procent samorząd województwa wyłoży z własnego budżetu województwa. Po drugie chcę powiedzieć o tym, że pierwszy z nowych pojazdów trafił już do ruchu w październiku 2024 roku, a tym roku z końcem sierpnia rozpoczęły się odbiory kolejnych 9 jednostek. Swa pojazdy odebraliśmy 2 dni temu.

Jak państwo wiedzą, operator jakim jest Szybka Kolej Miejska, panu prezesowi Eugeniuszowi Manikowskiemu się kłaniam i jego załodze, nie raz otrzymywaliście krytyczne uwagi na temat stanu taboru, którym jeździcie po linii 250 i nie tylko w elektrycznych zespołach trakcyjnych. Ten stan taboru – wy najlepiej wiecie – posiadający już długi staż, bo ponadkilkudziesięcioletni, wymaga niewątpliwie zmiany, no i oczywiście Krajowy Plan Odbudowy sprzyja realizacji tej polityki zmian.

Fot. Kazimierz Netka

Ta konsekwentna polityka inwestowania w kolej w latach 2023 – 2026 w naszym regionie prowadzi do pojawienia się łącznie 45 nowych pojazdów kolejowych, nie tylko elektrycznych zespołów trakcyjnych ale także i spalinowych. To jest prawdziwa taborowa rewolucja na pomorskich torach.

To jednak nie koniec dobrych wiadomości, bo dzisiaj byliście świadkami: podpisaliśmy umowę z firmą NEWAG. Panu prezesowi bardzo dziękuję, że pan po prostu dotrzymuje słowa. Tak jak pan mówi konkretnie: dostarczymy, a wy jeszcze przed czasem dostarczacie pojazdy do eksploatacji. Jeszcze raz, panie prezesie, panu i pańskiej załodze za to dziękuję, że dotrzymujecie słowa. To dla nas nie są oczywiście tanie pojazdy, ale sprawne, jesteśmy bardzo zadowoleni.

Na podstawie dzisiejszej umowy, którą dzisiaj podpisaliśmy z panem prezesem Zbigniewem Konieczkiem, chcę, żebyście wiedzieli, że województwo pomorskie otrzyma dofinansowanie, a jeśli otrzyma dofinansowanie z programów zewnętrznych, to możemy nawet zrealizować cały projekt o wartości naprawdę ogromnej, dotyczący 12 składów. Dzisiaj podpisaliśmy umowę z firmą NEWAG na dostawę dwóch nowych jednostek do obsługi ruchu aglomeracyjnego z opcją na kolejnych 10.

Fot. Kazimierz Netka

Z jakich źródeł? Dzisiaj optymistycznie odpowiadamy: zewnętrznych. Krótko mówiąc, w momencie pojawienia się takiego źródła finansowego natychmiast składamy taki wniosek. Mamy koncepcję jak to zrobić, ale dzisiaj nie będziemy jeszcze o tym mówić. Ale dwa aspekty są pewne, z opcji skorzystamy i z opcji będzie też mógł skorzystać NEWAG – zobaczymy w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

To jest też dobra okazja, aby wszystkim osobom, partnerom, którzy przyczynili się do realizacji tego projektu, chcę powiedzieć, że to jest nasz wspólny sukces, bo chcieliśmy aby w komfortowych warunkach pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej, a w szczególności pasażerowie korzystający w ruchu aglomeracyjnym z taboru kolejowego mogli być naprawdę bardzo zadowoleni.

Tę rewolucję kolejową – jak powiedziałem – kontynuujemy. Wszystkim państwu jeszcze raz bardzo dziękuję – powiedział Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego.

– Szanowni państwo, za chwilę najpierw przedstawiciel Centrum Unijnych Projektów Transportowych pan Krzysztof Rodziewicz, potem zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego pan Jakub Cichosz opowie o projekcie zakupu 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, a potem odbędzie się debata, jak myślę też bardzo ciekawy punkt dzisiejszego spotkania: Pomorski tabor kolejowy. Teraźniejszość i wyzwania przyszłości – zapowiedział dyrektor Michał Piotrowski.

– Bardzo dziękuję za zaproszenie na dzisiejsze wydarzenie. Wydarzenie, które łączy teraźniejszość z przyszłością ponieważ dzisiaj spotykamy się aby podsumować realizację projektu zakupu 10 pojazdów w ramach KPO, ale też jak już widzieliśmy, była okazja, aby podpisać umowę na kolejne pojazdy – mówił Krzysztof Rodziewicz – dyrektor Departamentu Analiz Transportowych Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT):

Fot. Kazimierz Netka

Tutaj powiem, ze droga do KPO była trudna, jak państwo wiecie. I to też w Centrum Unijnych Projektów Transportowych doświadczyliśmy, ponieważ przygotowania do ogłoszenia konkursu taborowego trwały już zaraz po tym jak pojawił się ten program. Bardzo dużo zajęło to, aby przygotować warunki do udziału. Co więcej, była przygotowana nie tylko część dotacyjna, ale również pożyczkowa, był też pomysł na to, aby połączyć te dwie części. No, życie pokazało, że trzeba było jeszcze trochę poczekać na to, zanim te konkursy zostaną ogłoszone.
Państwo wzięliście udział w konkursie i dzisiaj mogę powiedzieć, że jesteście jednym z liderów wykorzystania środków w ramach KPO. A dlaczego liderów? Dlatego że Pomorskie jest jako drugie województwo, jako drugi beneficjent w ramach KPO, zakończyło dostawy pojazdów, a jak wiemy, konkurs KPO to była walka z czasem. Wy tę walkę z czasem wygraliście dlatego też tutaj, jako przedstawiciel CUPTU, który też dba o efektywne wykorzystanie pieniędzy, środków pieniężnych unijnych, ale też jako instytucja, która dopinguje państwa i wspiera państwa w tym, aby te środki efektywnie wykorzystać. Tutaj jako przedstawiciel CUPTU ale i z pochodzenia Pomorzanin, bardzo państwu gratuluję.

Fot. Kazimierz Netka

Przed nami – państwo dzisiaj podpisaliście umowę – ale przed nami kolejne wyzwania, kolejne środki na dofinansowanie taboru. CUPT we wrześniu ogłosił konkurs, który potrwa do końca stycznia w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FenIKS). Środki nie są duże; raptem półtora miliarda, natomiast wiemy, że zapotrzebowanie będzie duże. Mam nadzieję, że państwo również będziecie się starali wykorzystać swoją szansę w tym konkursie i też jak pokazuje konkurs KPO, pojawiają się dodatkowe możliwości i warto próbować, bo często te środki się pojawiają – czy to na dodatkowe projekty, czy na zwiększenie dofinansowania w ramach już realizowanych inwestycji.

I jeszcze kolejna rzecz: nowe konkursy to nie tylko FEnIKS, to prawdopodobnie być może będzie również program społeczno – klimatyczny. Dzisiaj prace się troszeczkę nad tym programem zatrzymały. Tutaj też państwo braliście udział w konsultacjach kryteriów, które prowadziliśmy w trakcie wakacji. Te kryteria aktualnie znajdują się w Ministerstwie, natomiast prace nad programem przystopowały więc też mamy nadzieję, że te środki za jakiś czas się pojawią; będą dla państwa dostępne,

Jeśli chodzi o transport kolejowy to nie wszystkie wyzwania, ponieważ przed nami jeszcze otwarcie rynku przewozów pasażerskich, kolejowych przewozów pasażerskich. Wiem, że państwo jesteście w trakcie przetargu też jako jedni z liderów, ponieważ jedni z tych, którzy weszli na ścieżkę prawa zamówień publicznych i tego, aby ten rynek otworzyć czy przeprowadzić konkurencyjne postępowanie na wybór wykonawców. To czeka zarówno wszystkie samorządy, wszystkich organizatorów samorządowych ale też czeka Ministerstwo Infrastruktury jak organizatora krajowego i to jest jedno z wyzwań również w ramach którego Centrum Unijnych Projektów Transportowych zostało z ramienia ministerstwa upoważnione, by te zadania realizować.

Jeszcze raz dziękuję za zaproszenie i gratulując zakończenia tego projektu, mam nadzieję, że będzie służył pasażerom, którzy oczekują nowych, komfortowych pociągów; pasażerom, którzy też oczekują dobrej siatki połączeń. Mam nadzieję, że te środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy znacznie ten komfort i te oczekiwania pasażerów spełnią – powiedział Krzysztof Rodziewicz – dyrektor Departamentu Analiz Transportowych Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).

Kolejny punkt programu konferencji przewidywał prezentację założeń i celu projektu pt. „Zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych w celu poprawy dostępności transportowej mieszkańców województwa pomorskiego do rdzenia aglomeracji trójmiejskiej”, współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Temat ten przedstawił Jakub Cichosz – zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego ds. transportu.

Fot. Kazimierz Netka

– Dzisiaj chciałbym przybliżyć jeden z projektów, który jest częścią programu odnowy zakupu taboru kolejowego przez województwo pomorskie – organizatora publicznego transportu zbiorowego – zapowiedział dyrektor Jakub Cichosz. – Historia zaczęła się dość dawno, jednym pojazdem, kupionego za kwotę około 4,5 miliona złotych. Tamte czasy były w momencie kiedy weszły rozporządzenia nadające uprawnienia organizatorom, czyli województwom.

Fot. Kazimierz Netka

Wypowiedzi podczas konferencji zawarte są na poniższym nagraniu:

wypowiedzi umowa 10 EZT Pomorskie – Newag

Źródło nagrania: Kazimierz Netka.

Tam też jest początek nagrania z debaty, która rozpoczęła się po prezentacji pana dyrektora Jakuba Cichosza.

Temat debaty: „Pomorski tabor kolejowy – teraźniejszość i wyzwania przyszłości” dotycząca wyzwań taborowych w województwie pomorskim w świetle dynamicznie rozwijających się pasażerskich przewozów kolejowych”

Fot. Kazimierz Netka

Uczestnicy debaty: zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury UMWP – Michał Tusk; profesor Uniwersytetu Gdańskiego – dr hab. Marcin Wołek; prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu – Paweł Rydzyński; dyrektor Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego – Pan Jakub Pietruszewski.

Debatę moderował prowadzący konferencję, Michał Piotrowski – rzecznik prasowy, zastępca dyrektora Departamentu Kancelaria Marszałka Województwa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Fot. Kazimierz Netka

Oto informacja, która przekazał nam dyrektor Michał Piotrowski, po zakończeniu konferencji:

Dwa kolejne elektryczne Impulsy wyjadą na pomorskie tory

 Samorząd województwa kupi kolejne elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Impuls tak dobrze znane pasażerom kolei na Pomorzu. Będą to dwa pociągi do obsługi ruchu aglomeracyjnego. A jeśli uda się uzyskać dofinansowanie zewnętrzne składów będzie nawet dwanaście.

Umowa z producentem pociągów – firmą Newag została podpisana 18 listopada 2025 r.

Fot. Kazimierz Netka

Elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Impuls są bardzo dobrze znane mieszkańcom Pomorza. Te pierwszej i drugiej generacji wożą podróżnych np. do Elbląga czy Słupska. Te w wersji hybrydowej spotkamy na linii Pomorskiej Kolei Miejskiej w kierunku Kartuz czy Gdyni. Z kolei te w wersji 58WE obsługują linię Szybkiej Kolei Miejskiej pomiędzy Wejherowem a Gdańskiem Śródmieście.

Od lat konsekwentnie wymieniamy stary tabor na nowe pociągi – podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Do licznej już floty Impulsów dołączą kolejne. Tym razem będą to co najmniej dwa pociągi przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego.

Podpisaliśmy właśnie umowę na dwa pociągi. Ale jeśli uda nam się zdobyć zewnętrzne dofinansowanie rozszerzymy nasze zamówienie o kolejnych dziesięć pojazdów  – oznajmia marszałek województwa.

Kolejne jednostki pozwolą dalej rozwijać transport kolejowy w naszym regonie i zapewnić komfortowe warunki podróży mieszkańcom i turystom. Charakterystyka pociągów będzie zbliżona do aglomeracyjnych składów 58WE, które wożą pasażerów pomiędzy stacjami Gdańsk Śródmieście i Wejherowo. Zostanie również wydzielona przestrzeń dla rowerów. W pociągach zainstalowany będzie także defibrylator AED – napisał Michał Piotrowski – rzecznik prasowy, zastępca dyrektora Departamentu Kancelaria Marszałka Województwa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *