Na zdjęciu: Uczestnicy podsumowania 3 lat kadencji prezydenta Gdańska. Fot. Kazimierz Netka.
Gdańsk to miasto atrakcyjne prawie dla wszystkich mieszkańców, turystów, ale też coraz chętniej zasiedlane przez zagranicznych biznesmenów. Nie ze wszystkim jednak udaje się zdążyć na czas i nie każdy jest zadowolony – tak można ocenić stan stolicy województwa pomorskiego na grudzień 2017 roku.
Ostatnie trzy lata stolicy województwa pomorskiego ocenione przez trzy osoby.
Jak zarządzany jest Gdańsk – jedno z najważniejszych miast europejskich? 12 grudnia 2017 roku swe dokonania przedstawił Paweł Adamowicz – prezydent Gdańska. Wypowiadali się także Bogdan Oleszek – przewodniczący Rady Miasta Gdańska i Piotr Borawski – przewodniczący Klubu Radnych PO w Radzie Miasta Gdańska. Było to jednostronne spojrzenie, choć dokonane przez trzy osoby.
Na początek wyświetlono film. Słychać na nim wypowiedzi, mniej więcej takie: jest o 180 stopni lepiej, niż miałam… Pojawia się też napis: Najlepiej widać z lotu ptaka lub drona.
Szczegóły zawiera prezentacja, przygotowana na podsumowanie 3 lat bieżącej kadencji (2014 – 2018) prezydencji Pała Adamowicza.
Do programu wyborczego prezydenta Gdańska na bieżącą kadencję wpisanych zostało 145 zadań. Z tego zrealizowano 81, a w trakcie urzeczywistniania jest 55 przedsięwzięć. 9 zadań pozostaje do końca kadencji, w 2018 roku.
Fot. Kazimierz Netka
Zbudowane zostały 4 przedszkola, 3 żłobki, 3 baseny, 36 boisk. Rozpoczęto rewitalizacje dzielnic: Biskupia Górka, Nowy Port, Dolne Miasto, Orunia. Pozyskanych zostanie ponad 1000 mieszkań społecznych. W tym roku ba być wyremontowanych 300 mieszkań komunalnych; a do wykonania tego planu pozostaje jeszcze 13 mieszkań do wyremontowania.
Powstała linia tramwajowa do Migowa i Brętowa. Wkrótce będzie kolejna – Nowa Bulońska.
Zdaniem prezydenta Pawła Adamowicza, Gdańsk jest rowerową stolica Polski. Nastąpił znaczny wzrost udziału ruchu rowerowego w bilansie podróży, z 2 procent w 2009 roku do 6 procent w 2017. Zwiększyła się liczba parkingów dla rowerów, z 4000 w 2014 roku, do 9800 w 2017 r. Podpisana została umowa dotycząca rozwoju systemu rowerów metropolitalnych. Do wynajęcia ma być 3900 rowerów. na obszarze 14 gmin, a dotacja unijna do urzeczywistnienia tego projektu wynosi 17 mln złotych. Przy pomorskiej Kolei Metropolitalnej powstały węzły integracyjne, w Jasieniu i Brętowie. Tu warto było dużo wcześniej się zastanowić, czy Pomorska Kolej Metropolitalna nie powinna zostać zbudowana w zupełnie innym miejscu, od Śródmieścia, przez południe Gdańska, gdzie powstają nowe osiedla, do lotniska… PKP zbudowano na szlaku, gdzie jest pełno różnych środków zbiorowego transportu pasażerskiego (tramwaje, autobusy, trasy dla pojazdów samochodowych).
Niewątpliwie, bardzo ważną inwestycją nie tylko dla Gdańska, było zbudowanie tunelu pod Martwą Wisłą. Jest to łącznik komunikacyjny o dużym znaczeniu międzynarodowym i odgrywa ważną rolę w rozwoju nie tylko Gdańska, Pomorza ale też Polski. Koszt: 885 milionów złotych.
Fot. Kazimierz Netka
3 lata bieżącej kadencji prezydencji Pawła Adamowicza w Gdańsku obfitowały też w inwestycje służące trosce o zdrowie gdańszczan. Miasto pomaga też starającym się o dziecko, wspierając program „in vitro”. Długa jest lista przykładów zapobiegania chorobom cywilizacyjnym – łącznie stworzono 8 programów dla blisko 38 000 osób.
Jak powiedział prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, nie wszystko z programu przedwyborczego uda się w bieżącej kadencji zrealizować. Zabraknie czasu i pieniędzy na urzeczywistnienie następujących zamierzeń: odnowa Długiego Pobrzeża i Targu Rybnego; remont Drogi Królewskiej; rozbudowa Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego; budowa zajezdni; zakup 69 nowych autobusów.
My pragnęliśmy zapytać o budowę spalarni odpadów. Na razie, kwestia udostępnienia pieniędzy na te inwestycję nieco się odkłada. Trzeba jeszcze dodatkowych uzgodnień. Tymczasem, Unia Europejska odchodzi od spalania odpadów komunalnych i nie będzie zakładania takich urządzeń dotować.
Prezydent Gdańska chwalił się że od kilku lat realizowany jest w Gdańsku lepszy program mieszkaniowy niż rządowy Mieszkanie Plus. Dlaczego więc rząd PO PSL nie wykorzystał wynalazku Gdańska w rozwijaniu budownictwa mieszkaniowego?
Fot. Kazimierz Netka
I jeszcze jedna uwaga: Z lotu ptaka, albo z drona, lepiej widać. Otóż, gdy spojrzeć na Orunię, zauważa się, że jest ona podzielona torami. Rozcięta przez międzynarodową magistralę kolejową E-65, po której mkną pociągi, m.in. Pendolino. Czy nie można zbudować bezkolizyjnego przejazdu przez tory w tej dzielnicy? W nawet niewielkich wioskach położonych przy tej trasie są przejazdy albo pod torami, albo nad nimi (np. w Cieplewie, Łęgowie, Różynach, Skowarczu – położonych w granicach byłego Wolnego Miasta Gdańska, a także w Miłobądzu – kawałek przed Tczewem. Z naszych ustaleń wynika, że bezkolizyjne przejazdy na Oruni mogłyby powstać, gdyby istniała ściślejsza kooperacja między miastem a PKP PLK – spółką, która modernizowała międzynarodową linię kolejową E65.
Za to, trwały intensywne rozmowy dotyczące wykorzystania przestrzeni nad torami. Efektem tego jest przykrycie płytą wąwozu z linią kolejowa E65 między ulicami Hucisko – Armii Krajowej. Na płycie i terenach sąsiednich powstanie Forum Gdańsk.
Konferencja prasowa 12 grudnia poświęcona była podsumowaniu trzech lat kadencji prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, trzech lat działalności Rady Miasta oraz Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej w Gdańsku.
Kazimierz Netka
Świetna robota Panie Kazimierzu!