
Fot. Kazimierz Netka.
Stena Line – światowy przewoźnik promowy pomaga nam w nawiązywaniu kontaktów z innymi morskimi krajami
Szwecja i Polska od wieków są ze sobą związane. Wędrówkami (wyprawami na jednostkach pływających, np. łodziach Wikingów, Gotów) ludów, wojnami, koligacjami królewskimi. Intensywne kontakty nastały ponad 30 lat temu, dzięki uruchomieniu stałej linii promowej między Gdynią i Karlskroną w południowej Szwecji.
Jak do tego doszło że obecna autostrada lądowa A-1, z wykorzystywaniem „przedłużacza“ w postaci obwodnicy Trójmiasta, ma na północy swój morski odcinek, zwany Autostradą Morską? Właściwie jak do tego „dopłynęło“, a nie doszło…
Szczegóły poznamy już w najbliższy wtorek, 20 maja 2025 roku. Wtedy to bowiem, w Gdyni, odbędzie się ważna konferencja, pt.: „Stena Line Baltic Business Conference 2025“, w Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront.
Mieliśmy przyjemność już dużo wcześniej poznawać rozwój tego morskiego połączenia promowego dzięki wiadomościom, które przekazywały nam m.in. Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska oraz Agnieszka Nowakowska – director of FMCG & Trade Department i Joanna Włodarek – senior consultant w Human Signs.
Jeśli chodzi o konferencję pt. Stena Line Baltic Business Conference 2025, zaplanowaną na 20 maja 2025 roku – jest to wyjątkowa edycja wydarzenia, zorganizowana z okazji 30-lecia połączenia promowego Stena Line na trasie Gdynia – Karlskrona. Konferencja będzie całodniowym spotkaniem liderów branży transportowej, logistycznej i turystycznej, skupionym na rozwoju biznesu na rynku Morza Bałtyckiego. Spotkanie podzielono na następujące części: Przemówienia otwierające; Blok I: Przeszłość; Blok II: Teraźniejszość; Blok III: Przyszłość; dyskusja.
Stena Line jest jednym z wiodących europejskich operatorów promowych z 40 statkami i 20 trasami w Europie Północnej oraz na Morzu Śródziemnym, obsługującym 25 700 rejsów rocznie. Jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale opracowuje nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski.
Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej. Firma jest własnością rodzinną, została założona w 1962 roku i ma siedzibę w Göteborgu, w Szwecji. Zatrudnia 6200 pracowników, a jej roczny obrót wynosi 19,5 miliarda koron szwedzkich.
W Polsce Stena Line jest obecna od 1995 roku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów oraz dziesiątki tysięcy samochodów osobowych i ciężarowych, korzystając z trzech statków: Stena Spirit, a także dwóch nowych promów klasy E-Flexer, Stena Estelle i Stena Ebba, o długości 240 m.
W 2025 roku Stena Line obchodzi jubileusz 30-lecia tego połączenia, podkreślając swoje zaangażowanie w rozwój transportu między Polską a Szwecją – wynika z informacji, które przekazały nam Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska oraz Agnieszka Nowakowska – director of FMCG & Trade Department oraz Joanna Włodarek – senior consultant w Human Signs.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl