
Fot. Stena Line.
Potwierdzenie wspólnego zaangażowania Stena Line i Portu Gdynia w długoterminowy rozwój
Ważna decyzja zapadła odnośnie Portu Morskiego w Gdyni. Chociaż można się było tego spodziewać, ale jednak… dopiero od niedawna z całą pewnością można mówić, że Stena Line nadal jest głównym użytkownikiem Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia. Szczegółowe wiadomości na ten temat przekazały nam m.in.: Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska; Agnieszka Nowakowska – director of FMCG & Trade Department w Human Signs; Kalina Gierblińska – specjalista – rzecznik pasowy, Biuro Strategii i Analiz Rynkowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia:
Stena Line wygrała przetarg na wybór operatorów promowych korzystających z Publicznego Terminala Promowego w Gdyni
Zarząd Morskiego Portu Gdynia zakończył rozpoczętą w czerwcu br. procedurę przetargową na wybór operatorów promowych w Publicznym Terminalu Promowym w Gdyni przy Nabrzeżu Polskim Stena Line wygrała przetarg na pakiet I (premium) okien czasowych i po podpisaniu nowej umowy będzie kontynuować operacje na tym terminalu w nadchodzących latach.
Marek Kiersnowski, dyrektor linii promowej Stena Line Gdynia-Karlskrona, powiedział: „Wynik przetargu zapewnia ciągłość operacji naszej strategicznej trasy Gdynia-Karlskrona, która jest jednym z najważniejszych połączeń promowych na Bałtyku, a przy tym linią o statusie Autostrady Morskiej, stanowiącej część sieci transportowej Unii Europejskiej. Jest to też potwierdzenie wspólnego zaangażowania Stena Line i Portu Gdynia w długoterminowy rozwój, stabilność inwestycji i zrównoważoną żeglugę w naszym regionie”.

Fot. Stena Line.
zięki nowej umowie na lata 2026 – 2032, Stena Line planuje wdrożenie szeregu rozwiązań przyszłości, między innymi całodobowej obsługi frachtu, automatycznych systemów drop & collect czy hybrydowej elektryfikacji żeglugi. Wspólnie z partnerami w Gdyni i w Karlskronie firma wzmocni rolę tej linii promowej jako strategicznego połączenia między Skandynawią a Europą Środkową, wspierając tym samym cele klimatyczne UE oraz konkurencyjność korytarza bałtyckiego.
Niclas Mårtensson, CEO koncernu Stena Line, powiedział: „Nasza nieprzerwana obecność na Publicznym Terminalu Promowym w Gdyni oznacza zwiększanie jego roli jako nowoczesnego, ekologicznego i zintegrowanego węzła logistycznego. Poprzez kontynuację naszej współpracy z Portem Gdynia potwierdzamy nasze długoterminowe zaangażowanie w innowacje, zrównoważony rozwój i świadczenie niezawodnych usług dla pasażerów i klientów frachtowych”.
Stena Line obsługuje linię promową Gdynia-Karlskrona od 30 lat. W tym czasie przewieziono ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych. Obecnie trasę obsługują trzy statki, w tym dwa nowoczesne promy klasy e-flexer, o długości 240 m. Stena Line przeniosła operacje na Publiczny Terminal Promowy w Gdyni w czerwcu 2022 r.
Postępowanie na Publiczny Terminal Promowy rozstrzygnięte
W wyniku rozstrzygniętego postępowania na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, Stena Line będzie w latach 2026–2032 jego użytkownikiem w oparciu o przyznane pakiety czasowe (sloty) oraz wynajętą powierzchnię terminalową. Decyzja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oznacza zachowanie ciągłości funkcjonowania terminalu przez doświadczonego armatora, rozwój ruchu pasażerskiego i towarowego – poinformowała Kalina Gierblińska – specjalista – rzecznik pasowy, Biuro Strategii i Analiz Rynkowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia:
Publiczny Terminal Promowy w Gdyni, oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zyskał przewoźnika promowego odpowiedzialnego za jego regularne wykorzystanie. Umowa obejmuje okres obowiązywania od stycznia 2026 do końca 2032 roku, w ramach którego Stena Line będzie korzystać z przyznanych pakietów czasowych oraz infrastruktury terminalowej.
Znaczenie dla Portu Gdynia i regionu
Publiczny Terminal Promowy w Gdyni jest nowoczesnym obiektem dostosowanym zarówno do obsługi pasażerów, jak i przewozów towarowych typu ro-ro. Stanowi on kluczowy element infrastruktury portowej, wzmacniający pozycję Gdyni jako ważnego ośrodka transportowego w basenie Morza Bałtyckiego.
Działanie terminalu oznacza regularny ruch pasażerski i rozwój siatki połączeń promowych. Dla Portu Gdynia to także gwarantowane przychody związane z dalszym rozwojem autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona. Umocni to pozycję Portu Gdynia jako nowoczesnego hubu promowego na Bałtyku. Korzyści odczuje również gospodarka regionu – od sektora transportu i logistyki, po branżę turystyczną.
Publiczny Terminal Promowy – fakty
Inwestycja w Publiczny Terminal Promowy w Gdyni miała wartość blisko 230 mln złotych i była współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Obiekt ma powierzchnię nieco ponad 7 hektarów. Obejmuje on jedno stanowisko promowe i ma zdolność przewozową na poziomie ponad 8,2 mln metrów linii ładunkowych rocznie oraz pozwala na obsługę blisko 2,5 mln pasażerów.
Postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia
Przeprowadzone przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. postępowanie dotyczyło korzystania z infrastruktury terminalu w stałych oknach czasowych (slotach) wraz z najmem nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności promowej. W wyniku merytorycznej analizy złożonych ofert, Stena Line spełniając postawione warunki formalne została najkorzystniej oceniona i to ten podmiot wybrano jako użytkownika terminala.

Fot. Stena Line.
W postępowaniu uczestniczyło również konsorcjum Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1. Złożona przez nie oferta zawierała wartościową koncepcję w zakresie rozwoju ruchu promowego, jednakże brak pełnej zgodności z warunkami określonymi w specyfikacji postępowania uniemożliwił jej dalsze procedowanie. Decyzja nie stanowi oceny potencjału ani kompetencji konsorcjum.
Zawarcie umowy z przewoźnikiem posiadającym wieloletnie doświadczenie na rynku promowym, jakim jest Stena Line, daje gwarancję stabilności i efektywnego wykorzystania terminalu. Jednocześnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie wyklucza, że w przyszłości terminal będzie mógł zostać wykorzystany również przez innych operatorów, co dodatkowo wzmocni jego znaczenie dla rozwoju transportu promowego w regionie – poinformowała Kalina Gierblińska – specjalista – rzecznik pasowy, Biuro Strategii i Analiz Rynkowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Stena Line jest jednym z wiodących europejskich operatorów promowych z 40 statkami i 20 trasami w Europie Północnej oraz na Morzu Śródziemnym, obsługującym 25 700 rejsów rocznie. Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale opracowuje nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej. Firma jest własnością rodzinną, została założona w 1962 roku i ma siedzibę w Göteborgu, w Szwecji. Stena Line zatrudnia 6200 pracowników, a jej roczny obrót wynosi 19,5 miliarda koron szwedzkich.
Fot. Stena Line.
W Polsce Stena Line jest obecna od 1995 roku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów oraz dziesiątki tysięcy samochodów osobowych i ciężarowych, korzystając z trzech statków: Stena Spirit, a także dwóch nowych promów klasy E-Flexer, Stena Estelle i Stena Ebba, o długości 240 m.
W 2025 roku Stena Line obchodzi jubileusz 30-lecia tego połączenia, podkreślając swoje zaangażowanie w rozwój transportu między Polską a Szwecją – poinformowały Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska i Agnieszka Nowakowska – director of FMCG & Trade Department w Human Signs.
(K.N.)
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl