Fot. z Archiwum Stena Line.
Wzrasta popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego
W odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego, Stena Line wprowadzi na trasę Gdynia – Karlskrona dwa zupełnie nowe promy ro-pax klasy E-Flexer, o długości 240 m. Jednostki E-Flexer to promy nowej generacji: nowoczesne, paliwooszczędne, wyznaczające nowy standard w zakresie ograniczenia emisji i kosztów oraz podniesienia efektywności energetycznej i wydajności. Są one istotną częścią realizacji strategii Stena Line dotyczącej zrównoważonego rozwoju w żegludze – poinformowała Joanna Włodarek – senior consultant w Human Signs:
Stena Line wprowadzi w 2022 roku na trasę pomiędzy Gdynią a szwedzką Karlskroną dwa promy ro-pax klasy E-Flexer. Obie jednostki są zupełnie nowe, rozpoczną operacje zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy. Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi – mają 240 m długości – każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż statki operujące na linii obecnie. E-Flexery to statki nowej generacji: energooszczędne, wydajne i ekologiczne.
Pierwszy prom klasy E-Flexer rozpocznie kursowanie z Gdyni już w połowie lipca, a drugi w listopadzie. Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane. Natomiast zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica będą nadal obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.
Przeniesienie operacji Stena Line na nowy terminal promowy w Gdyni, co będzie miało miejsce w czerwcu 2022, pozwoli na wprowadzenie tak dużych jednostek. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer. Dodatkowo nowy terminal umożliwi Stena Line wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez Stena Line strategii zrównoważonego transportu morskiego.
– Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia – Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska. – Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki na rynku, które są technologicznie zgodne z ideą zrównoważonego transportu oraz otwierają perspektywy dalszego rozwijania przewozów na Autostradzie Morskiej Gdynia – Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy.
Fot. z Archiwum Stena Line.
Wprowadzenie E-Flexerów na linię Gdynia – Karlskrona to część strategii Stena Line, aby nieustannie wzmacniać swoją pozycję na Morzu Bałtyckim i rozwijać się razem z klientami.
– Zdolność dostosowania się do potrzeb rynku i rozwój wraz z naszymi klientami są kluczowe dla Stena Line. Dzięki E-Flexerom, które wprowadzamy na trasę Gdynia – Karlskrona, odpowiadamy na potrzeby naszych klientów i staramy się dostosować flotę tak, aby była jak najbardziej elastyczna – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor generalny koncernu Stena Line.
W ciągu ostatnich lat Stena Line mocno rozwinęła swoją działalność na Morzu Bałtyckim, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem klientów na transport morski – zarówno towarowy, jak i pasażerski. Na linię pomiędzy Nynäshamn a Ventspils w lipcu 2021 r. i styczniu 2022 r. wprowadzono przedłużone i zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica, a pomiędzy Liepāja na Łotwie a niemieckim Travemünde wprowadzono statki ro-pax Stena Livia i Stena Flavia, co zwiększyło o 40% zdolność przewozową tego połączenia. Ponadto 1 lutego 2022 r. Stena Line otworzyła zupełnie nową trasę pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a fińskim Hanko, obsługiwaną przez statek Urd. Drugi statek (Stena Gothica) zostanie wprowadzony na tę linię w połowie maja.
Krótko o nowych promach na linii Gdynia – Karlskrona
– Statki nie mają jeszcze nazw – nazwy zostaną im nadane przed wejściem na linię
– Pierwszy E-Flexer rozpocznie kursowanie w lipcu 2022, drugi w listopadzie 2022
– Długość: 240 metrów
– Pojemność: 1 200 pasażerów i 3 600 metrów linii ładunkowej każdy
Więcej informacji o klasie E-Flexer:
E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. Już trzy E-Flexery (Stena Estrid, Stena Embla i Stena Edda) o długości 214m weszły do operacji od 2019 roku, wszystkie pływają po Morzu Irlandzkim.
Czwarty i piąty statek, przeznaczone na linię Gdynia – Karlskrona będą jeszcze większe. Mają długość 240 metrów i pojemność frachtową 3600 metrów, podczas gdy trzy pierwsze mają 214 metrów długości i pojemność frachtową 3100 metrów.
Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
– Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
– Do 30% większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
– Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
– Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.
– Skandynawskie dziedzictwo Stena Line zostało zaznaczone w projektowaniu wnętrza statku, które jest przestronne i jasne, z widokami morza przez panoramiczne okna.
Trochę więcej o Stena Line
Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 18 trasach łączących 9 krajów, eksploatuje 37 promów wykonujących blisko 25 000 rejsów rocznie. Zatrudnia ponad 4300 pracowników. Przewozy wynoszą średnio co roku: 7,6 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych oraz 2,1 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.
W Polsce Stena Line jest obecna od ponad ćwierć wieku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków o szerokiej ofercie atrakcji dla pasażerów: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Nordica, również zabiera pasażerów i samochody osobowe, lecz jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.
Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 37 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia ok. 16 000 pracowników na całym świecie – wynika z informacji, które przekazała nam Joanna Włodarek – senior consultant w Human Signs.
W Trójmieście są dwa wygodne miejsca do obsługi dużych statków pasażersko – towarowych. W Gdyni oddano do użytku Publiczny Terminal Promowy. W Gdańsku funkcjonuje Terminal Promowy Westerplatte. Obsługują one promy, ale również olbrzymie, światowe wycieczkowce, które zaczną odwiedzać Bałtyk już teraz, a zwłaszcza podczas wakacji.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl