Fot. Kazimierz Netka.
Po zakończeniu wojny w Ukrainie, będziemy mieli 8 lat na przygotowanie się do ewentualnego kolejnego ataku Rosji
Poprawa obronności będzie ważnym czynnikiem szybkiego rozwoju, także gospodarczego, północnej Polski
Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz – minister obrony narodowej, podczas święta Marynarki Wojennej w Gdyni, 28 listopada 2024 roku, zapowiedział, co i jak będziemy robić na rzecz obronności na Bałtyku. Przede wszystkim – współdziałać z innymi państwami NATO.
Fot. Kazimierz Netka.
O szczegółach przygotowań mówiono również w poniedziałek, 02 grudnia 2024 roku w Urzędzie Miasta Gdynia, podczas konferencji Zespołu ds. opracowania raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Uczestniczyli w niej m.in.: Aleksandra Kosiorek – prezydent Gdyni; Marek Biernacki oraz Rafał Siemaszko – posłowie na Sejm RP; Adam Gawrylik – wicemarszałek województwa pomorskiego; Maciej Samsonowicz – doradca ministra obrony narodowej, przewodniczący Zespołu ds. opracowania raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski Pomorze Środkowe; Michał Pasieczny – burmistrz Rumi; Jarosław Podsiadło – pełnomocnik burmistrza Rumi do spraw projektów strategicznych i obsługi inwestorskiej; prof. Marek Grzybowski – prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego. Konferencję prowadziła red. Agata Grzegorczyk – rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Gdyni.
Chodzi o bardzo dynamiczny przerzut wojsk NATOwskich i o Bezpieczny Bałtyk
– Cieszę się, że możemy się dzisiaj spotkać. Jak pamiętacie państwo, w kampanii wyborczej mówiłem o realizacji pewnych planów, o których mówimy od dawna zresztą, czy budowy obwodnicy, drogi czerwonej, czy paktu dla środkowego Pomorza i budowy nowego szlaku komunikacyjnego czy też budowy offshore – mówił Marek Biernacki – poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej:
Fot. Kazimierz Netka.
Dzisiejsze spotkanie jest o tyle istotne, że ten czas jest bardzo dynamiczny. Przede wszystkim to co najbardziej istotne dla miasta Gdyni – czyli droga czerwona. Został powołany przez wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza zespół, który ma zająć się tak zwanymi budowami w ramach paktu dla środkowego Pomorza, ale to jest nazwa robocza. On ma się zająć drogami, które będą służyć. transportowi dla bezpieczeństwa Polski – dlatego, żeby można było szybko dokonać przerzutu wojsk NATOwskich w głąb państwa.
Nie ukrywam, że droga czerwona jest jedną z najbardziej istotnych dróg. Jest to droga NATOwska, na którą NATO zwraca uwagę, że powinna być realizowana. Trasa kaszubska też jest w tym komplecie. Były problemy z trasą kaszubską ale udało się ją zrealizować, teraz stajemy przed budową drogi czerwonej.
Dlaczego ta droga jest taka istotna? Jest z nami pan admirał, który wie, ze morskim portem głębinowym, jednym z nielicznych, jest Gdynia. Tutaj mogą zawijać bardzo szybko statki, którymi można dokonać przerzutu wojsk.
Nie ukrywajmy: mamy osiem – tak szacują fachowcy – osiem lat po zakończeniu wojny w Ukrainie, mam nadzieję, z dobrym skutkiem, ale mamy 8 lat, w których Rosja będzie odbudowywała swój potencjał militarny. Przez te 8 lat musimy się przygotować do obrony, do niebezpieczeństwa, które może nam grozić. Rosja jest państwem, jak wiemy, nieprzewidywalnym, choć niektórzy politycy na zachodzie myślą, że istnieje jakaś racjonalność w wydarzeniach. Takiej racjonalności nie ma, nie ukrywajmy.
Dlatego też musimy się do tego przygotować, żebyśmy w ramach Paktu Północnoatlantyckiego mogli liczyć na naszych partnerów. Żeby nie było tak, jak 3 września 1939 roku, gdy zostaliśmy de facto sami, bo zachód był nieprzygotowany. Podjął działania wojenne, ale to były działania bardzo nas niesatysfakcjonujące.
Dlatego Port Gdynia i droga czerwona, ponieważ już teraz potrzebna jest ona i nieodzowna, ale z punktu widzenia militarnego jest też bardzo ważna, gdyż chodzi o przerzut bardzo dynamiczny wojsk NATOwskich. Nie ma tańszego i szybszego przerzutu i to nie w momencie konfliktu ale w monecie zagrożenia konfliktem. Dlatego też tak istotna jest budowa tej drogi.
Tak samo istotna jest budowa na środkowym Pomorzu morskiego portu głębinowego i nowej trasy komunikacyjnej do centrum Polski – tak, żeby można było w ciągu 2 tygodni, przez Gdynię, via środkowe Pomorze, przerzucić wojska na linię Wisły. Wystarczy po jednej brygadzie, czy dywizję z każdego państwa NATOwskiego. To już jest duża siła i wtedy Rosjanie o tym wiedząc, nigdy – według mnie – nie podejmą próby inwazji na Polskę.
A z drugiej strony – nie ukrywamy – gospodarczo jest to droga konieczna, potrzebna. Dla mnie też jest istotna, bo zbudowanie i przyśpieszenie tej drogi czerwonej spowoduje, że powstanie węzeł Via Maris po obwodnicę północną, którą wtedy będziemy dalej kontynuować. Już tyle razy o tym mówiliśmy.
Kolejny aspekt, o którym chcieliśmy dzisiaj poinformować, dotyczy programu „Bezpieczny Bałtyk“. Jak państwo wiecie, pan premier Donald Tusk mówił o tym, ze na polską prezydencję jest przygotowywany ten program. Z satysfakcją mogę powiedzieć, że przygotowywałem go razem z premierem Jerzym Buzkiem i z panią Teresą Kamińską. Program ten będzie wiodący przy panu premierze Kosiniaku-Kamyszu. Liczymy też na współpracę samorządowców z całego państwa. Program Bezpieczny Bałtyk będzie dotyczył między innymi bezpieczeństwa offshoru. Z drugiej strony będzie dotyczył „chemii”, która jest pogrzebana i różnych innych niewybuchów i wraków w Zatoce Gdańskiej oraz też bezpieczeństwa komunikacyjnego – chodzi o takie zdarzenia jak na przykład ostatnie zerwanie kabli.
I współpraca, szeroka, w zapewnieniu bezpieczeństwa państw Unii i państw NATO. Możemy stworzyć nowy moduł, który będzie bardzo istotny i będzie służył bezpieczeństwu naszego regionu. Nie możemy tego okresu przespać.
Fot. Kazimierz Netka.
Co dla mnie jest istotne – jeżeli udałoby się zrobić, że offshory będą infrastrukturą krytyczną – zwróćcie uwagę państwo, jesteśmy konsekwentni: jest Komisja do spraw służb specjalnych, Komisja Senacka była i w Gdyni, i w Porcie. To co w Gdyni się już udało wprowadzić jako częściową infrastrukturę krytyczną dzięki działalności Komisji do spraw służb specjalnych, to będziemy mieli też, że cały offshore będzie otoczony i ochroną kontrwywiadowczą dobrą, ale też będzie łatwiejsza możliwość inwestowania polskich firm – bo to jest bezpieczeństwo polskich firm inwestujących w ten wielki przemysł – nazwijmy go wiatrakowy. Nie może być tak, że Stocznia Crist robi doskonałe statki serwisowe ale przegrywa z ceną, bo inni dadzą cenę konkurencyjną. Nie może być tak, że istotne wkłady do wiatraków budowane są w Wietnamie, tak jak Orlen zrobił. To musi być wszystko, albo większość, robione u nas – po to, żeby to było bezpieczne. To jest jeden z elementów, o którym głośno nie mówimy, ale jest koniczny, bo jeżeli uda się nam zbudować, a w tej kadencji będą stały wiatraki na Bałtyku – w tej kadencji poselskiej, w ciągu tych trzech lat, gwarantuję państwu, że będą stały te wiatraki, będą na środkowym Pomorzu i jeżeli zbudujemy elektrownie na biomasę, będziemy bezpieczni energetycznie, będziemy o wiele bardziej bezpieczni.
Do tego budowa elektrowni jądrowych – jesteśmy wtedy naprawdę niezależni i bezpieczni energetycznie.
To jest jeden z tych elementów, o które się staramy i chcemy to robić. To jest ważne, też właśnie bardzo istotne dla miasta Gdyni, żeby Gdynię wpisać jako najważniejszy port NATOwski tutaj na Bałtyku, w tej części Bałtyku, też w ramach później współpracy z innymi państwami NATOwskimi w tym całym kompleksie.
Tyle z mojej strony tych ogólnych uwag. Do programu Bezpieczny Bałtyk będziemy wracać, bo to się dopiero uruchamia, ten cały program, on będzie wiodący na naszej prezydencji. Trochę więcej będzie pracy pani prezydent i pana burmistrza, będziemy też oczekiwali inwencji naszych wspólnych samorządowców. To co wepchniemy i to co zrobimy to będzie nasze, ale podkreślam z największą satysfakcją jest to, że zrobiliśmy duży krok do przodu z drogą czerwoną ponieważ tak jak i trasa kaszubska miała problemy żeby się przebić, tak samo i droga czerwona ma tak samo.
Muszę powiedzieć, że cieszę się, że jest częstym gościem w Gdyni. Pan Maciej Samsonowicz prowadzi zespół dotyczący infrastruktury i budowy tej drogi czerwonej, która jest wiodącą drogą. Gdy ją skończymy, będziemy budowali kolejny ciąg komunikacyjny – tak żeby było to logicznie położone – powiedział Marek Biernacki – poseł na Sejm RP.
Droga czerwona powstanie przynajmniej dwa lata wcześniej, czyli do 2030 roku
– Zespół do spraw opracowania raportu w ramach „Paktu dla bezpieczeństwa Polski Pomorze Środkowe“ to jest tak naprawdę przejrzenie Infrastruktury w czterech województwach czyli pomorskim, kujawsko-pomorskim, zachodniopomorskim, warmińsko-mazurskim, ze względu na potrzeby obronnościowe kraju. W ramach zespołu są zaangażowane oczywiście jednostki Ministerstwa Obrony Narodowej ale też samorządowcy na poziomie wojewodów, marszałków ale też poszczególnych miast i wszystkie instytucje, które mogą nas wesprzeć czyli GDDKiA, PLK, Ministerstwo Infrastruktury i wszystkie dotyczące infrastruktury lotniczej oraz morskiej – poinformował Maciej Samsonowicz – doradca ministra obrony narodowej, przewodniczący Zespołu ds. opracowania raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski Pomorze Środkowe:
Fot. Kazimierz Netka.
– W efekcie prac zespołu ma powstać raport, na podstawie którego rząd będzie mógł podjąć decyzję – na podstawie rekomendacji – które inwestycje muszą powstać od zera i być szybko wybudowane, które inwestycje należy przyśpieszyć oraz które warianty budowy konkretnych inwestycji mają być zrealizowane i w jakim czasie i w jakim budżecie. Chcemy pracować szybko; jeszcze w grudniu będzie posiedzenie zespołu zajmującego się infrastrukturą drogową, a skoro przy drogach jesteśmy to my sobie to tak wyobrażamy, że droga czerwona – jest już na etapie konsultacji, prac w ramach „Paktu dla bezpieczeństwa Polski Pomorze Środkowe“ – doprowadzić do tego żeby droga ta znalazła swój harmonogram, swój budżet. My będziemy starali się to przyśpieszyć, będziemy chcieli żeby droga czerwona powstała przynajmniej dwa lata wcześniej czyli do 2030 roku i będziemy ze względu na obronność dysponowali narzędziami, które opracujemy razem z Ministerstwa Infrastruktury, żeby takie inwestycje przyśpieszać.
Kolejną rzeczą, która jest dla nas ważna ze względu na dywersyfikację możliwości transportowych dla wojsk sojuszniczych jest wybudowanie drogi, której po prostu na razie nie ma. Ta droga powinna być od Ustki, Słupska, Bytowa, Chojnic aż do Bydgoszczy i być może dalej oraz pionowych kolejowych szlaków komunikacyjnych na przykład linia 202, która już znalazła swoje odzwierciedlenie w postaci planów i budżetu i zostało to uruchomione – to też jest element tego nad czym pracujemy i pracowaliśmy w ramach Paktu.
Będziemy chcieli pracować efektywnie wspólnie z samorządami. Ma to tyle znaczenie że gdyby nie pani prezydent Kosiorek, gdyby nie pan burmistrz Pasieczny, gdyby nie kolega Podsiadło to byśmy tak naprawdę być może przegapili tę szansę ale to dlatego że przychodzili i mówi jakie znaczenie ma dla regionu ale przede wszystkim dla obronności w kontekście zabezpieczenia możliwości transportowych i logistycznych od portu NATOwskiego w Gdyni. To też może byśmy to przegapili. Niezrozumiałe dla nas jest dlaczego tak długo droga NATOwska nie była budowana, dlaczego nie znalazł się na to budżet. Bo gdyby znalazł się na to budżet 8 lat temu to ta droga kosztowałaby kilkakrotnie mniej. No niestety nasi poprzednicy mówili o bezpieczeństwie; niestety niewiele w tym względzie robili bo nawet powstał specjalny zespół jeszcze przez premiera Morawieckiego w 2022 powołany który miał przejrzeć – zaraz po wybuchu pełnoskalowej wojny – całą infrastrukturę w kraju. Zespół spotkał się dwa razy. Nic z tego nie powstało. Być może wynikało to no takich, a nie innych uwarunkowań wewnątrz wtedy rządzącej partii, że nawzajem nie szanowali swoich zaleceń. My chcemy pracować szybko, efektywnie. Jeszcze w grudniu będziemy mieli spotkania i będziemy chcieli ten raport najpóźniej w połowie przyszłego roku zaprezentować – tak, żeby mógł się stać podstawą do prac nad budżetem oraz do wyboru tych inwestycji, które ze względu na bezpieczeństwo będą musiały być zrealizowane. Ma to tyle znaczenie, że jeśli bezpieczeństwo nie będzie ogarnięte, jeśli nie będzie priorytetem ta infrastruktura dla bezpieczeństwa, to różne rzeczy mogą się wydarzyć. Prawdą jest to, co powiedział poseł Biernacki, że w momencie, w którym my sobie poradzimy z tymi tematami infrastrukturalnymi może się okazać, że ze względu na możliwość szybkiego dostarczenia wojsk sojuszniczych, nikt Polski zaatakować nie będzie w stanie. Bardzo dziękuję – powiedział Maciej Samsonowicz – doradca ministra obrony narodowej, przewodniczący Zespołu ds. opracowania raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski Pomorze Środkowe.
– Szanowni samorządowcy, dostojni goście! Bezpieczeństwo jest bardzo ważne, najważniejsze zmiany drogowo – kolejowe szczególnie temu bezpieczeństwu sprzyjają. Zwróćcie państwo uwagę, że zmienia się historia na naszych oczach – mówię o tej historii gospodarczej o tej historii energetycznej – powiedział Adam Gawrylik – wicemarszałek województwa pomorskiego:
Fot. Kazimierz Netka.
– Dlatego że staniemy się jako Pomorze, wybrzeże – miejscem gdzie prąd będzie się produkować, a nie tylko kupować. Tak jak już było powiedziane, za parę lat powstaną farmy wiatrowe – duże przedsięwzięcie na morzu – od Ustki w stronę zachodu. Wybudowana zostanie elektrownia jądrowa ale też będą inne inwestycje.
Są prowadzone prace w powiecie puckim, geologiczne związane z ewentualnym rozpoznaniem wydobycia soli potasowej z tego obszaru. Jest to szczególnie ważne dla regionu, stąd te wszystkie związane z modernizacją, z budową dróg działania są jak najbardziej potrzebne. Dziękuję bardzo.
Przebieg drogi czerwonej jest bardzo istotny dla mieszkańców ulicy Północnej
– Szanowni państwo, dzisiejsze informacje przekazane przez doradcę ministra obrony narodowej to dla Gdyni w zasadzie wielki krok do przodu. Tyle lat już czekaliśmy jako mieszkańcy Gdyni na to, żeby ta droga czerwona faktycznie znalazła swój tak naprawdę początek tej inwestycji, nie mówiąc co dopiero o jej zakończeniu, a dzisiaj już mamy zadeklarowaną przez Ministerstwo Obrony Narodowej datę kiedy faktycznie tą drogą czerwoną już moglibyśmy jeździć – powiedziała Aleksandra Kosiorek – prezydent Gdyni:
Fot. Kazimierz Netka.
– To jest ogromny krok dla tego miasta i to jest historia nie tylko obronności, o której w zasadzie na każdym spotkaniu panu Maciejowi Samsonowiczowi miałam okazję przypominać, ale to również też jest ważne gospodarczo dla gdyńskiego portu i dla gdyńskich mieszkańców. Ja się bardzo cieszę i bardzo dziękuję za zrozumienie tego jak ważnym elementem sieci połączeń drogowych jest ten węzeł i cała droga czerwona dla naszego nie tylko miasta i regionu.
Cieszę się również, że głos w sprawie bezpieczeństwa Bałtyku, zwłaszcza tej zagrażającej nam broni chemicznej również został wysłuchany i że to zagadnienie nabierze być może jakichś pozytywnych rozwiązań w przyszłości bo to również nie tylko dla miasta ale i dla całej Zatoki Gdańskiej. To bardzo ważne zagadnienie aby te nasze wody nie zostały skażone zalegającą tam bronią chemiczną.
Ja ze swojej strony deklaruję pełne wsparcie dla drogi czerwonej, dla kwestii obronności i dla rozwiązania problemu broni chemicznej w Bałtyku. Natomiast również chcę zadeklarować, że przypominam w każdej możliwej chwili o tym, że przebieg drogi czerwonej, panie Macieju, jest bardzo istotny dla mieszkańców ulicy Północnej. Pilnuję tego aby po stronie projektantów i inwestorów ta wiedza była rozumiana i mam nadzieję, że przebieg drogi czerwonej przy ulicy Północnej będzie spełniał oczekiwania również zamieszkałych tam mieszkańców – powiedziała Aleksandra Kosiorek – prezydent Gdyni.
To nie tylko obronność ale też gigantyczny rozwój gospodarczy
– Szanowni państwo! My od 8 lat bardzo mocno zabiegaliśmy o różne działania w zakresie drogi czerwonej, całych układów drogowych, ponieważ zwracaliśmy uwagę pod kątem właśnie bezpieczeństwa i dla mnie szokującym było, że zarówno ówczesny minister MON Błaszczak jak i minister Adamczyk absolutnie nie brali tego pod uwagę, nawet po wybuchu wojny – przypomniał Michał Pasieczny – burmistrz Rumi:
Fot. Kazimierz Netka.
– Dlatego ogromne podziękowania tutaj przede wszystkim właśnie dla doradcy ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza – dla pana Macieja Samsonowicza. Była tutaj błyskawiczna reakcja na nasze sygnały alarmujące w jakim my jesteśmy okresie czasu, gdzie widzimy jaka jest sytuacja międzynarodowa za naszą wschodnią granicą i jak wiele infrastruktury krytycznej tutaj się znajduje bo to nie tylko port NATOwski, to również i zbiorniki paliw płynnych, i strategiczna pompowania diesla w PERNie czy czy inne elementy, które świadczą, że jesteśmy jednym z najbardziej newralgicznych punktów w Polsce. Tak że ogromnie, ogromnie jestem zadowolony, że prace faktycznie ruszyły, że będzie to przyśpieszenie i z naszej strony w dalszym ciągu jest deklaracja pełnej współpracy. A rozbudowa Doliny Logistycznej Portu Gdynia właśnie o układy drogowe to nie tylko obronność ale gigantyczny rozwój gospodarczy, tysiące czy dziesiątki tysięcy nowych miejsc pracy, nowe firmy i tutaj wspólnie z innymi samorządami również tworzymy już przestrzeń do tego, żeby nie tylko układy drogowe powstawały ale też strefy inwestycyjne, bo to jest jedyny kierunek rozwoju od portu Gdynia w tę stronę – powiedział Michał Pasieczny – burmistrz Rumi.
Bez zwłoki przystępujemy do działania
– Zdecydowaliśmy się na powoływanie regionalnych pełnomocników do spraw „Paktu dla bezpieczeństwa Polski Pomorze Środkowe“ i pan Jarosław Podsiadło przy wsparciu pana burmistrza będzie takim pełnomocnikiem – poinformował Maciej Samsonowicz – doradca ministra obrony narodowej, przewodniczący Zespołu ds. opracowania raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski Pomorze Środkowe. – Do niego wszystkie zainteresowane gminy i samorządy będą mogły przyjść, w sposób uporządkowany też tam dostarczyć do Ministerstwa swoje stanowisko. To wszystko pewnie by się nie mogło odbyć również gdyby nie tutaj poza tym, że jest przedstawiciel wicemarszałek jest też szef PSL-u, który ma ogromne zasługi również dla tych inwestycji, dla tych rzeczny, które muszą być po prostu wykonane, ponieważ bez takiego czujnego spojrzenia i priorytetyzowania, być może dzisiaj bylibyśmy dopiero na etapie takim, że zespół został powołany, a dziś część inwestycji jest już przejrzana.
– Szanowni państwo! Tutaj więcej rzeczy zostało powiedziane. Zarówno pan doradca, pani prezydent, pan poseł, pan burmistrz – więc wszystko doskonale wiemy jak to wygląda – mówił Jarosław Podsiadło – pełnomocnik burmistrza Rumi do spraw projektów strategicznych i obsługi inwestorskiej:
Fot. Kazimierz Netka.
To co dzisiaj możemy zadeklarować, co jest niezbędne. Minione 8 lat to jest czas stracony i nie możemy sobie pozwolić nawet na minutę opóźnienia, więc to co należy w tej chwili zrobić to deklaracja z naszej strony pełna – do wytężonej pracy. Bez żadnej zwłoki przystępujemy do działania: to jest zarówno droga czerwona czyli element autostrady morskiej Gdynia – Karlskrona, czyli też portu NATOwskiego, to są linie 202, 201 – kolejowe – podkreślił Jarosław Podsiadło – pełnomocnik burmistrza Rumi do spraw projektów strategicznych i obsługi inwestorskiej.
Za pośrednictwem naszych portów są dostawy nie tylko uzbrojenia, ale także dostawy związane z bezpieczeństwem gospodarczym
– Dzisiejsza informacja o tym, że droga czerwona to droga strategiczna jest bardzo ważna, bo wszystkie drogi, prowadzące do obu portów, do Gdyni i do Gdańska, są strategicznymi. Tak jak już wcześniej kilka razy mówiłem, droga czerwona, musi być budowana w szybszym tempie i powinna być wykonywana etapami ale krótszymi – w związku z tym, że są tutaj z naszych portów dostawy nie tylko uzbrojenia, ale także dostawy związane z bezpieczeństwem gospodarczym naszego kraju i bezpieczeństwem zabezpieczenia logistycznego naszych fabryk – mówi prof. Marek Grzybowski – prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego:
Fot. Kazimierz Netka.
-Wiadomo, że nasze fabryki głównie pracują dla odbiorców zachodnich. Dlatego droga czerwona jest jedną z niezwykle istotnych i ważnych, do zapewnienia nam bezpieczeństwa i militarnego, gospodarczego, energetycznego. Waga tej drogi wzrasta jeszcze bardziej w związku z tym, że obok, niedaleko znajduje się Redzikowo i wyrzutnia takiet, która przecież musi mieć dobre zabezpieczenie logistyczne, bo przecież po wystrzeleniu rakiet ich zapas musi być uzupełniony. To samo dotyczy tego, że mamy tutaj obronę – i to nie jest tajemnicą – przeciwlotniczą bazy morskiej w Gdyni. Jeśli rakiety czy drobny zostaną wystrzelone – muszą zapasy być uzupełnione i droga czerwona jest niezbędna do tego, żeby zapewnić wielofunkcyjne zabezpieczenie portu od strony lądu. Trzeba ją jak najszybciej wybudować. Droga czerwona niepotrzebnie kojarzona jest tylko z portem. To jest droga prowadząca do portu, do lotniska, do stoczni, które mogą budować i remontować okręty wojenne i do dwóch terminali ro ro. Bo nie tylko terminal promowy, ale drugi terminal: ro ro, który może zapewnić przerzut wojsk, dostaw dla przemysłu zbrojeniowego lub cywilnego, który będzie wspierał naszą działalność obronną. Droga czerwona to nie jest droga tylko do portu. powiedział prof. Marek Grzybowski – prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl