Źródło ilustracji: webinarium PARP.
Najbliższe wakacje spędźmy w Polsce
SPONSOR
We wtorek 26 maja br. odbyła się pierwsza z cyklu 20 bezpłatnych wideokonferencji Ministerstwa Rozwoju i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, które mają pomóc przedsiębiorcom w walce z negatywnymi gospodarczymi skutkami wywołanymi przez pandemię koronawirusa.
Otwierając internetowe spotkanie wiceminister rozwoju Andrzej Gut-Mostowy wyraził nadzieję, że polska branża turystyczna, która poważnie odczuła skutki pandemii koronawirusa będzie stopniowo odzyskiwać dobrą kondycję.
„Symptomatyczne jest to, że nasze pierwsze spotkanie dotyczy branży turystycznej, która została bardzo dotknięta przez pandemię i dość długo będzie wychodziła z zapaści. Mamy nadzieję, że najbliższe wakacje przyniosą już trochę oddechu. ‘Piękna nasza Polska’, dlatego musimy szczególnie w te wakacje odwiedzać nasze zakątki, góry, jeziora i lasy, aby branża turystyczna odczuła ten powiew polskiego turysty oraz zyskała siły na kolejne miesiące” – mówił wiceminister.
W dalszej części webinarium eksperci omówili konkretne narzędzia wspierające firmy działające w branży turystycznej. O rozwiązaniach prawnych zawartych w przepisach tzw. tarczy antykryzysowej mówił dr Dominik Borek, zastępca dyrektora w Departamencie Turystyki Ministerstwa Rozwoju.
Ekspert dużo miejsca poświęcił instrumentowi umożliwiającemu przesunięcie w czasie tzw. skuteczności oświadczenia rozwiązania umowy o imprezę turystyczną. Borek przypomniał, że zgodnie z obecnymi przepisami, taka impreza rozwiązuje się z mocy prawa nie w momencie złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy, ale dopiero po upływie 180 dni od jego złożenia.
Jak wyjaśnił, przepis ten ma na celu zachowanie pewnego kompromisu pomiędzy konsumentami a organizatorami turystyki. „Termin 180 dni, jest terminem dla konsumenta, aby w tym czasie organizator turystyki zapewnił możliwość skorzystania z vouchera na imprezę turystyczną w przyszłości” – wyjaśnił ekspert. Zaznaczył przy tym, że kwota vouchera nie może być niższa niż wpłaty dokonane przez konsumenta.
Dr Borek dodał, że taki voucher jest ważny przez cały rok. „Nie oznacza to jednak, że musimy w tym czasie wyjechać na imprezę turystyczną. W ciągu roku musimy zrealizować ten bon, czyli wykorzystać taki voucher na przyszłą imprezę turystyczną. A ta może się odbyć nawet za dwa lata” – tłumaczył ekspert.
Dr Borek omówił też m.in. narzędzie umożliwiające zwrot składek wpłaconych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG). „Generalnym założeniem było to, aby w momencie, kiedy nie są organizowane imprezy turystyczne, i kiedy są one odwoływane w związku z epidemią koronawirusa, była możliwość odzyskania składek na TFG” – wyjaśnił. Jak zaznaczył, z narzędzia można już korzystać dzięki specjalnej aplikacji utworzonej przez TFG.
Z kolei Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Promocji i Turystyki Krajowej Polskiej Organizacji Turystycznej zapowiedział start kampanii „Odpoczywaj w Polsce”, która ma promować krajowe wyjazdy turystyczne. „Na początku czerwca będziemy chcieli dotrzeć do szerokiego grona turystów z informacją, gdzie warto pojechać i czym się zainspirować w Polsce, aby zobaczyć najciekawsze miejsca” – wyjaśnił dyrektor.
Jak dodał, kampania będzie realizowana w radio, telewizji oraz w internecie na stronie odpoczywajwpolsce.pl.
Przemysław Derwich, dyrektor biura w Departamencie Instrumentów Finansowych Banku Gospodarstwa Krajowego przedstawił z kolei założenia instrumentu Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka. Dyrektor przypomniał, że projekt jest realizowany już od dwóch lat i dotychczas miał charakter inwestycyjny, ale w związku z obecnym kryzysem wywołanym pandemią został zmodyfikowany.
Jak mówił, z pożyczki mogą skorzystać mikro-, mali i średni przedsiębiorcy prowadzący działalność w branży turystycznej i okołoturystycznej w Polsce Wschodniej. Całkowity budżet instrumentu to 200 mln złotych.
Derwich wyjaśnił, że maksymalna kwota pożyczki wynosi nawet 500 tys. złotych i obecnie może być w całości wykorzystana na pokrycie wydatków obrotowych, czyli związanych z bieżącą działalnością.
Dyrektor dodał, że zaletą instrumentu jest brak wymaganego wkładu własnego oraz długi, bo wynoszący do siedmiu lat okres spłaty pożyczki.
Więcej informacji oraz harmonogram webinariów: www.parp.gov.pl/tarcza.
Partnerami cyklu „Tarcza antykryzysowa dla biznesu” są m.in.: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP
ŹRÓDŁA: centrumprasowe.pap.pl , prawoprzedsiebiorcow.pap.pl
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl