Źródła ilustracji: wideokonferencja Ministerstwa Infrastruktury
Koronawirus nie zatrzymuje inwestycji w Polsce
Źródło ilustracji: Ministerstwo Infrastruktury
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła 23 kwietnia 2020 r. umowę z konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia i Mirbud na dokończenie budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Świecie Południe – Bydgoszcz Północ. W najbliższym czasie zostanie podpisana także umowa na kontynuację budowy odcinka tej trasy od Nowych Marz do węzła Świecie Południe.
Podpisanie umowy odbyło się podczas wideokonferencji prasowej Ministerstwa Infrastruktury. O szczegółach poinformował nas dr Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury:
– Epidemia nie zatrzymuje polskich budów. Dokończymy budowę drogi ekspresowej S5, porzuconą przez nierzetelnego wykonawcę. Odcinek będzie dostępny dla kierowców w 2022 r. – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Długość odcinka S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ wynosi 22,4 km. W ramach zadania o wartości 583,4 mln zł wykonawca wybuduje dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), a także drogi obsługujące teren przyległy do trasy. Powstaną ponadto węzły Gruczno, Pruszcz, Trzeciewiec oraz Bydgoszcz Północ. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Termin realizacji robót to 22 miesiące (bez okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).
Kolejna umowa niebawem
W najbliższych dniach zostanie podpisana umowa z firmą Budimex na kolejny, ostatni już odcinek drogi ekspresowej S5 między węzłem na A1 Nowe Marzy a węzłem Świecie Południe (Dworzysko) o długości 23,3 km. Podobnie jak na innych odcinkach będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa po dwa pasy wraz rezerwą pod trzeci. Wykonawca zbuduje węzeł Sartowice, a także wyremontuje węzły Świecie Północ, Zachód i Południe na istniejącej obwodnicy tego miasta. Koszt prac budowlano-montażowych na tym odcinku wyniesie 566,8 mln zł. Termin wykonania prac został określony na 22 miesiące, bez wliczania okresów zimowych.
Ponowny wybór wykonawców
Po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z kontraktami realizacji trzech odcinków S5, 11 czerwca 2019 r. GDDKiA odstąpiła od umów z ich wykonawcą, firmą Impresa Pizzarotti. Wykonawca prowadził zadania niezgodnie z zawartymi umowami, nie wypełniał postanowień dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót. Nie regulował również płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. W sierpniu 2019 r. ogłoszono nowe przetargi na trzy zadania.
S5 w województwie kujawsko-pomorskim
Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i poprzez połączenie z A1 Gdańsk, stając się jedną z głównych dróg o istotnym znaczeniu dla gospodarki kraju i rozwoju portów Trójmiasta.
S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie miała prawie 130 km długości. Realizacja trasy została podzielona na 7 odcinków: Nowe Marzy – Świecie Południe (Dworzysko) – przed podpisaniem umowy; Świecie Południe (Dworzysko) – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) – podpisana umowa; Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) – Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) – w użytkowaniu; Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) – Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – w budowie, oddanie do ruchu planowane w 2020 r.; Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – Szubin Północ – podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych; Szubin Północ – Żnin Północ – w budowie; w lutym br. został przełożony ruch z DK5 na jedną jezdnię S5; oddanie do ruchu planowane w 2020 r.; Żnin Północ – granica województwa – w użytkowaniu – poinformował dr Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Podczas wideokonferencji, minister Łukasz Schreiber – członek Rady Ministrów pogratulował Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwu Infrastruktury doprowadzenia do wyłonienia nowego wykonawcy.
Poseł Piotr Król przypomniał o „zakręcie włoskim”, czyli o niepowodzeniach z poprzednim wykonawcą tego zadania.
Tomasz Żuchowski – generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad mówił również o innych inwestycjach drogowych w rejonie węzła autostrady A1 Nowe Marzy. Będą realizowane inwestycje także na zachód oraz na wschód. Nowe Marzy zostaną w przyszłości połączone m.in. z Ostródą.
Umowy podpisali: Przemysław Antoniak – zastępca dyrektora Oddziału GDDKiA w Bydgoszczy ds. zarządzania drogami i mostami, Michał Delmaczyński – zastępca dyrektora Oddziału GDDKiA w Bydgoszczy ds. inwestycji oraz Jerzy Mirgos – prezes zarządu MIRBUD S.A., członek zarządu spółki Kobylarnia S.A. i Sławomir Nowak – wiceprezes zarządu MIRBUD S.A., członek zarządu spółki Kobylarnia S.A.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl