Fot. Kazimierz Netka.
To, co jest odpadem, można przefermentować na paliwo
Unia Europejska nakłania wszystkie kraje członkowskie do rezygnacji z używania węgla i ropy jako źródeł energii. W dążeniu do większego wykorzystywania odnawialnych zasobów energii (OZE), paliwem pośrednim ma być gaz, w tym przede wszystkim biogaz. Ta idea przyświecała założycielom Polskiej Platformy LNG i bioLNG, która powstała kilka lat temu i zajmuje się m.in. przekazywanie wiedzy na temat znaczenia gazu jako paliwa.
Gości powitali i rozpoczęli konferencję Adam Niklewski – prezes Polskiej Platformy LNG i bioLNG oraz Jacek Nowakowski – wiceprezes.
Fot. Kazimierz Netka.
Platforma powstała w celu promowania LNG jako zrównoważonego czystszego paliwa w transporcie drogowym, morskim ale też w przemyśle – poinformowali panowie prezesi. Skupiamy 16 podmiotów: 14 firm, dwie uczelnie i dołączyło do nas dwóch kolejnych członków.
Fot. Kazimierz Netka.
Ten rok to rok powołania Rady Naukowej skupiającej wybitne osobistości, ekspertów. Rada powołana została w kwietniu tego roku (zdjęcie z inauguracji), w trybie hybrydowym – znak czasu.
Ważne wydarzenia to trzy kroki milowe w rozwoju rynku BioLNG – tej drugiej części i o nich przewidziano rozmowy podczas konferencji.
My widzimy trzy takie bardzo istotne punkty. Pierwszy to podpisanie porozumienia na rzecz rozwoju biogazu i biometanu. Dugi krok milowy to właśnie uruchomienie na skalę nieprzemysłową eksperymentalną w Ośrodku w Brodach pod Poznaniem, produkcji pierwszego biometanu. Trzeci chyba bardzo jaskrawy w ostatnich dniach kamień milowy, 09 września – pierwsze tankowanie samochodu ciężarowego bioLNG na stacji w Rzepinie przy wsparciu partnerów Platformy – poinformowali panowie prezesi.
Oto, co przewiduje program konferencji:
2-10-2024 /
Dzień Pierwszy / First Day
– Oficjalne otwarcie Konferencji / Official opening of the Conference
– Biometan – regulacyjne szanse i wyzwania / Biomethane – regulatory opportunities and challenges – Jakub Safjański – Konfederacja Lewiatan:
Fot. Kazimierz Netka.
– Napędzając przyszłość – bioskraplarnia w Kolonii / Powering Future – Bioliquifier in Cologne – Petr Kuca – Shell:
Fot. Kazimierz Netka.
– DEBATA: 3 lata porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju biogazu i biometanu / DEBATE: 3 years of sector agreement for the development of biogas and biomethane. Uczestnicy: Syliwa Koch-Kopyszko – Rada Naukowa PPLNG i bioLNG; Krzysztof Czerski – Rada Naukowa PPLNG i bioLNG; Piotr Dowżenko – Rada Naukowa PPLNG i bioLNG; Grzegorz Tchorek – Instytut Energetyki Państwowy Instytut Badawczy; Jan Talaśka – Rada Naukowa PPLNG i bioLNG.
Moderator: Janusz Pietruszyński – Cire.pl
– Nagrody Polskiej Platformy LNG i bio LNG 2024 – Ceremonia / Polish LNG and bioLNG Awards 2024 – Ceremony – Adam Niklewski, Jacek Nowakowski
– Dekarbonizacja transportu drogowego-wyzwania i perspektywy / Decarbonization of road transport – challenges and prospects – Olga Tworek – Ministerstwo Infrastruktury
– Więcej niż S-way / S-way and beyond – Krzysztof Potok, Jacek Nowakowski – IVECO
-Dekarbonizacja statków – Aktualny stan i perspektywy na przyszłość / Ships decarbonization – Current status and future prospects – Paweł Grobelny – DNV
– Rozwiązania techniczne dla biometanowni/ Technical Solutions for biomethane – Krzysztof Czerski – Wartsilla Gas Solution
Dzień drugi / Second Day, 03. X. 2024 r.
– Białe certyfikaty – jak pozyskać dodatkowe środki na inwestycje obniżające zużycie energii w firmie?/ White certificate – how to obtain additional funds for investments reducing energy consumption in the company? – Dominik Gladys – STX
– Najnowsze projekty i produkty / Latest product solutions and alianc – Grzegorz Wołgajew – Timex / INDOX
– LNG małej skali – droga do bezpieczeństwa i niezależności energetycznej / Small-scale LNG – the pathway to energy security and independence – Elżbieta Zeidler – CHART
– Rynek gazu – myśląc niestandardowo / Thinking beyond traditional gas markers – Paweł Warszycki – Nesetten
– Strategie dekarbonizacji przedsiębiorstw – SBTi i praktyka rynkowa / Corporate decarbonisation strategies – SBTi and market practice – Izabela Filipiak – Deloitte
– Biometan – przełamujemy bariery / Biomethane – we are breaking down barrier – Lech Wojciechowski – DUON
– Zgodność z regulacjami od strony firmy logistycznej / Future Compliance for logistics -Paweł Olszewski – Targor Truck
– Emisja i sposoby redukcji związków szkodliwych z silników spalinowych dużych mocy napędzanych paliwami alternatywnymi / Emissions and methods of reducing harmful compounds from high-power combustion engines powered by alternative fuels – Tomasz Skulimowski – Ecoexhaust
– Podsumowanie konferencji / Conference summary.
Oto więcej informacji:
Polska Platforma LNG i bioLNG powstała w celu promowania LNG jako nowego i czystszego paliwa do transportu drogowego i żeglugi morskiej. LNG jest kierunkiem w stronę zrównoważonego transportu.
Fot. Kazimierz Netka.
LNG to gaz ziemny, który w wyniku schłodzenia do temperatury -162 °C ulega procesowi skroplenia. Podczas tego procesu gaz ulega dokładnemu oczyszczeniu z dwutlenku węgla, azotu, oraz większości pozostałych zanieczyszczeń, oraz ulega znacznej redukcji objętości.
LNG – paliwo przyszłości
Wraz ze wzrostem liczby ludności na świecie oraz jej migracją do dużych miast rośnie ruch na drogach lądowych i morskich. Aby sprostać zapotrzebowaniu na transport – zwłaszcza w dobie ograniczania emisji gazów cieplarnianych – niezbędne jest wprowadzanie nowych rodzajów paliw. Jednym z nich jest LNG – skroplony gaz ziemny.
W PPLNG wierzymy, że skroplony gaz ziemny będzie odgrywać coraz większą rolę pośród dostępnych źródeł energii dla transportu lądowego, zaraz obok biopaliw, wodoru czy energii elektrycznej.
Skroplony gaz ziemny jest przejrzystym, bezbarwnym i nietoksycznym płynem, który powstaje, gdy gaz ziemny zostanie schłodzony do temperatury -162° Celsjusza. Niska temperatura powoduje skroplenie gazu i zmniejsza jego objętość aż 600-krotnie. Dzięki temu LNG można łatwo i niedrogo przechowywać oraz transportować. Dodatkowo gaz ziemny w ciekłej postaci nie ulega zapłonowi.
Stale rośnie rola LNG jako nośnika energii w światowym „miksie energetycznym”, czyli strukturze produkcji i konsumpcji energii. Handel skroplonym gazem ziemnym wzrósł ze 100 mln ton w 2000 r., do prawie 300 mln ton w 2017 r. Dla porównania, tylko 80 000 ton LNG zostało przetransportowanych w 1964 r., czyli pierwszym roku handlu tym paliwem. W roku 2020 zostało sprzedane blisko 60 tys ton LNG w postaci ciekłej z Terminala LNG w Świnoujściu, co stanowi 50% wzrost w stosunku do 39,9 tys. t. w 2019.
Fot. Kazimierz Netka.
Systematycznie rozszerzamy wykorzystanie LNG, które może służyć jako paliwo dla ciężarówek i statków. Wierzymy bowiem w jego potencjał do generowania oszczędności, a także zmniejszenia obciążenia środowiska w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego czy też benzyny. Warto również podkreślić, że skroplony gaz ziemny można stosować także w transporcie kolejowym, górnictwo oraz przemyśle.
bioLNG
Bio LNG to paliwo o tych samych właściwościach co klasyczne LNG. Różni je tylko pochodzenie. O ile klasyczne LNG jest paliwem zaliczanym do grupy paliw kopalnych, BioLNG jest paliwem odnawialnym, powstającym poprzez skroplenie biogazu.
Biogaz powstaje w procesie fermentacji metanowej różnego rodzaju materii organicznej. Najczęściej są to różnego rodzaju odpady z produkcji rolnej, lub spożywczej takie jak obornik, gnojowica, odpady poubojowe, czy zielone frakcje odpadów komunalnych.
W procesie produkcyjnym substraty poddawane są fermentacji z udziałem bakterii metanowych a powstały w ten sposób biogaz poddawany jest procesowi odwadniania, odsiarczania a następnie schładzania w kilku następujących po sobie cyklach. W procesie schładzania z biogazu wykraplają się w pierwszej kolejności składniki o niższej temperaturze skraplania, głównie dwutlenek węgla, oraz węglowodory o większej zawartości węgla. W efekcie na końcu procesu kriogenicznego schładzania otrzymujemy praktycznie czysty metan o parametrach nieodbiegających od klasycznego LNG.
Nie ma więc różnicy w zastosowaniu bioLNG w stosunku do klasycznego LNG. Jest natomiast kolosalna różnica w emisyjności BioLNG w stosunku do gazu kopalnego. Przy zastosowaniu odpowiednich substratów i technologii, emisyjność bioLNG jest ujemna, co oznacza, że spalenie go pociąga za sobą zmniejszenie emisji CO2. BioLNG należy do tak zwanych „zaawansowanych biopaliw”, co zapewnia podwójne liczenie energii w nim zawartej do realizacji celów redukcji emisji gazów cieplarnianych realizowanych przez producentów i dostawców paliw transportowych. (źródło: Więcej o LNG i bioLNG – Polska Platforma LNG (pplng.pl) ).
Nie może być zagrożenia takiego, że nagle okaże się, że korzystniej jest produkować biopaliwa niż żywność
– BioLNG jest ważne. Trzeba tutaj jednak dwie rzeczy wiedzieć – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego
Fot. Kazimierz Netka.
– Wykorzystujemy w tej chwili gaz do napędu silników zarówno na lądzie, lokomotyw, a także statków. Około 1000 statków na świecie pływa z napędem na gaz. Uruchomienie produkcji bioLNG czyli z różnych naturalnych źródeł, sprawi że na rynku powstanie popyt na surowce produkowane na obszarach rolniczych i wiadomo że rynek nie lubi nierównowagi. W przypadku zwiększenia popytu na tego typu produkcję, może nastąpić nierównowaga związana z wykorzystaniem surowców, które dotychczas były surowcami żywnościowymi lub z wykorzystaniem areałów dłużących do produkcji żywności na produkcję paliwa. Oczywiście jest tutaj rozwiązanie; mamy dobre doświadczenia. Brazylia stosuje tego typu produkcję i tam biopaliwa są bardzo powszechnie stosowane i oczywiście należy uczyć się tych rozwiązań, bo nie jest prawdą, że brakuje nam ziemi do upraw. My po prostu nie umiemy tej ziemi zagospodarować. Jeśli podejdziemy do sprawy kompleksowo, czyli globalnie, nie tylko w układzie polskim, europejskim, ale azjatyckim, afrykańskim i Ameryki Południowej, to mamy rozwiązania takie, żeby produkować bioLNG i inne biopaliwa, które mogą zasilać nasz transport i w ogóle zapewniać dostawy ze źródeł energetycznych. Istotną sprawą jest ta, że tutaj trzeba budować łańcuch produkcji, łańcuch logistyczny i łańcuch wartości; ustalić co nam się najbardziej opłaca, jaka jest efektywność ekonomiczna tego i żeby nie było zagrożenia takiego, że nagle okaże się, że korzystniej produkować biopaliwa niż żywność. Bo wtedy ta żywność zdrożeje i będzie problem na rynku nie tylko krajowym ale też na rynku globalnym, bo nierównowaga na rynku krajowym czy europejskim powoduje natychmiast nierównowagę na skalę globalną – ostrzega prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
Warto wiedzieć, że Polska Platforma LNG i bioLNG (PPLNG) to związek pracodawców mający na celu promowanie LNG i bioLNG jako nowoczesnego i czystszego paliwa, zarówno w transporcie drogowym, morskim i kolejowym a także paliwa w procesie kogeneracji czy innych zastosowań przemysłowych. LNG i bioLNG są rozwiązaniami w stronę niskoemisyjnej, a z czasem zeroemisyjnej gospodarki i transportu. PPLNG stawia sobie za cel działania na rzecz rozwoju i wsparcia rynku LNG w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania potencjału LNG oraz bioLNG, koncentrując się na zacieśnianiu współpracy pomiędzy gospodarką, nauką i administracją, a także tworzenia warunków do współpracy międzynarodowej. Więcej na www.pplng.pl – zachęcają organizatorzy konferencji w Gdyni.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl