W Gdańsku powstaje nowy port paliwowy, na Martwej Wiśle. Buduje go, dla ORLENu, konsorcjum, którego liderem jest NDI. Ogromne, 32-tonowe rury instalowane są na budowie tego Morskiego Terminalu Przeładunkowego

Fot. z zasobów Grupy NDI.

Nowy port umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw

Potężny wibromłot właśnie pogrąża dwanaście 32-tonowych, stalowych rur! To element prac związanych z inwestycją, która powstaje na nabrzeżu gdańskiej rafinerii. Budowę morskiego terminalu przeładunkowego realizuje konsorcjum, którego liderem jest Grupa NDI – poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek – przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami:

Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego obejmuje realizację nabrzeża do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. W ramach prac zaplanowano między innymi wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi (każdy z czteroma ramionami nalewczymi), które posłużą do obsługi zbiornikowców. Wykonana zostanie też niezbędna infrastruktura: rurociągi, stalowe estakady, infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy terminal z rafinerią w Gdańsku.

Fot. z Materiałów Grupy NDI.

– Aktualnie na budowie pogrążanych jest 12 rur przeznaczonych na dalby. Na górze każdej z dalb będą zamontowane haki samozwalniające, które umożliwią cumowanie statków do nabrzeża przeładunkowego. Prace wykonywane są z lądu przy pomocy jednego z najnowocześniejszych wibromłotów w Europie – mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.

  https://www.youtube.com/watch?v=UwoHQx5PkY8

Roboty do łatwych nie należą, bo każda z rur waży ponad 32 tony, ma 29 metrów długości i blisko 2-metrową średnicę.

Fot. z Materiałów Grupy NDI.

– Oprócz prac związanych z pogrążaniem rur stalowych, prowadzone są roboty zbrojarskie przy nadbudowie nabrzeża oraz pomostów przeładunkowych. Zbroimy pomost zachodni w obrębie oczepu oraz pomost wschodni, w obrębie płyty żelbetowej. Betonowane są poszczególne sekcje nabrzeża. Obecnie zabetonowano już 11 z 20 możliwych – dodaje Maciej Klecha.

Fot. z Materiałów Grupy NDI.

Prace żelbetowe toczą się również przy budowie posadowienia pod przyszłe pomosty komunikacyjne. W obrębie powstającego Budynku Dyspozytorni i Zaplecza Technicznego trwają prace ziemne, natomiast w komorze czerpni montowane są rury czerpalne.

Budowa terminalu umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw. Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji biobenzyny i biodiesela oraz transportu produktów powstających w rafinerii w Gdańsku. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią, a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.

Fot. z Materiałów Grupy NDI.

Projekt zrealizuje konsorcjum, w którego skład wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI (lider konsorcjum) oraz Biproraf sp. z o.o., BPBM „PROJMORS” Sp. z o.o. i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH. Generalny wykonawca działa w tzw. formule „pod klucz”. Musi zarówno wykonać prace projektowe, jak i zebrać niezbędną dokumentację oraz zrealizować wszystkie roboty budowlano-montażowe w branżach hydrotechnicznej, budowlanej, konstrukcyjno-budowlanej, sanitarnej, mechanicznej, elektrycznej, automatycznej, teletechnicznej oraz drogowej.

Fot. z Materiałów Grupy NDI.

W zakresie jego obowiązków jest też dostarczenie wszelkich materiałów i urządzeń, przeprowadzenie wszystkich niezbędnych testów i prób, a także zapewnienie szkoleń personelu operacyjnego. Inwestycja będzie gotowa w 2025 roku – poinformowała poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek – przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami.

(K.N.)

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *