W Gdańsku zakończono realizację ważnego dla gospodarki, przedsięwzięcia
Na Martwą Wisłę mogą wpływać z Bałtyku, przez Wisłę Śmiałą, tankowce oraz inne duże statki
Wycieczkowce mogą wpływać na Martwą Wisłę w Gdańsku; a tankowce docierać do przystani, którą na tej rzece posiada fabryka paliw, czyli gdańska rafineria. To efekty zrealizowania przez Urząd Morski w Gdyni, dużego projektu pt. „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap II – przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie”. Dokonanie to rozpoczyna nową epokę w rozwoju Polski morskiej: otwarto bowiem szlak żeglugi do akwenu, na którym może powstać kolejne, ważne dla gospodarki morskiej przedsiębiorstwo: Port Wschodni. Pomysłodawcą jego utworzenia, jest, nieżyjący już, profesor Witold Andruszkiewicz (jeden z budowniczych Portu Północnego w Gdańsku).
Tor wodny jest tak wykonany, by do terminalu gdańskiej rafinerii mogły docierać z Bałtyku statki o zanurzeniu 5,5 metra, a nawet 7 metrów – dowiedzieliśmy się od kpt.ż.w. dr. inż. Andrzeja Królikowskiego, dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Projekt jednak realizowano z myślą nie tylko o rozwoju w Polsce transportu droga morską paliw i surowców do ich produkcji. Pogłębienie toru wodnego dla statków ma służyć także innym branżom, na przykład turystyce. To właśnie planowany przez prof. Witolda Andruszkiewicza Port Wschodni miał zostać przeznaczony dla właśnie przemysłu czasu wolnego.
Zostało urządzone miejsce, w którym statki mogą się obracać (zawracać). Poszerzono Kanał Płonie – powiedział dyr. Andrzej Królikowski.
Jednym z najważniejszych dokonań w ramach wspomnianego projektu jest poszerzenie Kanału Płonie, znajdującego się niedaleko styku rzek Martwej Wisły i Wisły Śmiałej. Był to najwęższy fragment Martwej Wisły na całej jej długości. Dlatego został poszerzony, z 30 do 51 metrów. Zwiększono jego głębokość, do 7 metrów poniżej poziomu morza. Skorzystają na tym np. przedsiębiorstwa przemysłu stoczniowego zlokalizowane w obrębie Portu Gdańsk zainteresowane rozszerzeniem możliwości żeglugi większych statków. Zyska Grupa Lotos zainteresowana rozbudową terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle, dzięki któremu poprawie ulegną warunki transportu surowców i produktów z i do zakładu rafinerii gdańskiej. Nowe szanse rozwoju mają też inne firmy, usytuowane na brzegach Martwej Wisły – ze względu na możliwość transportowania towarów statkami, z Bałtyku, przez Wisłę Śmiałą i Martwą Wisłę.
Przyszłe kursowanie tankowców po Śmiałej Wiśle wywołuje zaniepokojenie u mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Ma być bowiem zakazany spacer kamienną groblą wzdłuż Wisły Śmiałej. Zdaniem mieszkańców Wyspy, plany zakazu wstępu na groblę, spowodowane są właśnie udostępnieniem rzeki statkom wożącym substancje ropopochodne.
Kazimierz Netka
(czytaj też w Dzienniku Bałtyckim)
.