W Gdyni obradowała Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Będzie kanał przez Mierzeję. Odżyje Elbląg. Ożywcze impulsy dotrą w całym kraju do zakładów kooperujących z przemysłem okrętowym. Przyjęto dezyderat w sprawie Portu Gdynia. Władze zadecydowały: pomożemy stoczniom i portom. Wiele jednak zależy od Komisji Europejskiej.
Śmiałą próbę wzmocnienia naszej gospodarki morskiej podejmują polski parlament i rząd. Jeśli się powiedzie, nasze stocznie i morskie bramy na świat staną się silniejsze i bardziej konkurencyjne. Mają być stworzone im lepsze warunki rozwoju, a także w pełni wykorzystany potencjał.
Na zdjęciu: Paweł Brzezicki – wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej omawia stan polskich stoczni. Fot. Kazimierz Netka.
O szczegółach mówiono w poniedziałek, 22 lutego 2016 roku, w Urzędzie Morskim w Gdyni – podczas posiedzenia wyjazdowego Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Gości powitał kpt.ż.w. Tadeusz Hatalski – dyrektor tego Urzędu. Obradami kierowała poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk – przewodnicząca Komisji. Wypowiadali się parlamentarzyści, naukowcy, reprezentanci portów i stoczni, samorządowcy, reprezentanci związków zawodowych oraz inni – dyskutując o problemach i perspektywach rozwoju budowy statków. Omówiono też kwestie rozwoju portów wschodniego wybrzeża, zaniedbania i najpilniejsze plany inwestycyjne, problemy z dostępnością od strony lądu.
Na zdjęciu, od lewej: Dariusz Drelich – wojewoda pomorski; Krzysztof Zaremba – poseł, Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej (MGMiŻŚ); Dorota Arciszewska – Mielewczyk – poseł, przewodnicząca Komisji; Tadeusz Aziewicz – poseł; Kazimierz Smoliński – poseł, wiceminister infrastruktury; Paweł Brzezicki – wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Fot. Kazimierz Netka.
Wzmocnienie mają otrzymać nie tylko duże, strategiczne porty. Nowy impuls do rozwoju dostanie też morski port w Elblągu, Zyskać maja nie tylko stocznie cywilne, ale również Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Wraz ze stworzeniem lepszych warunków rozwoju dla budowy statków nad Bałtykiem, zyska cały przemysł na terenie kraju, produkujący dla morskich stoczni. Takie są założenia, a główna pomoc ma polegać na odpowiedniej polityce podatkowej wobec stoczni. Te kwestie trzeba bezie jednak uzgodnić z Komisją Europejska, bo proponowane przez rząd działania, mogą zostać uznane za niedozwoloną pomoc publiczną.
Na zdjęciu: O portach mówi Katarzyna Krzywda – dyrektor Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi MGMiŻŚ. Fot. Kazimierz Netka.
W nowej polityce wobec stoczni, chodzi te z o wyrównanie dysproporcji w rozwoju przemysłu okrętowego w Szczecinie i w Trójmieście, Stocznie na zachodzie naszego kraju są w gorszej sytuacji niż stocznie trójmiejskie. Jednak, zadłużenie stoczni wschodniego wybrzeża, czyli w Pomorskiem, sięga 400 milionów złotych.
Na zdjęciu: O przekopaniu mierzei mówi Katarzyna Krzywda – dyrektor Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi MGMiŻŚ. Z prawej: Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Fot. Kazimierz Netka.
Jak wzmocnić port w Elblągu? Poprzez otwarcie go na Bałtyk. Poprzez kanał, zbudowany w poprzek m Mierzei Wiślanej. Jak powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, pierwsze statki przez kanał w Mierzi Wiślanej (najprawdopodobniej powstanie w miejscowości Nowy Świat) popłyną w 2022 roku. Oczywiście, budowa tego kanału też jest uzgadniana z Komisją Europejską.
Prof. Marek Grzybowski, pracownik naukowy Akademii Morskiej w Gdyni, przewodniczący zarządu Polskiego Klastra Morskiego zgłosił postulat, by projektowane przedsięwzięcia związane z rozwojem przemysłu stoczniowego znalazły się w Polityce Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej.
Niezwykle ważne było przyjęcie przez członków sejmowej komisji dezyderatu w sprawie zapewnienia Morskiemu Portowi Gdynia łączności z zapleczem lądowym. Teraz sytuacja jet taka, że gdyby Inspekcja Transportu Drogowego zechciała rygorystycznie egzekwować prawo, to byłyby olbrzymie kłopoty z wywozem kontenerów z portu Trasą Kwiatkowskiego.
Na zdjęciu: Uczestnicy posiedzenia Komisji podczas wizyty przy budowanym ORP Ślązak – w Stoczni Marynarki Wojennej. Fot. Kazimierz Netka.
Uczestnicy spotkania uczestniczyli też w podróży poznawczej po Morskim Porcie w Gdyni. Odwiedzili również Stocznię Marynarki Wojennej, gdzie obejrzeli budowę okrętu „Ślązak”. We wtorek 23 lutego 2016 roku, na posiedzeniu komisji omawiana będzie sprawa stoczni.
Kazimierz Netka