Fot. Kazimierz Netka.
Najbardziej ekologiczne linia żeglugowa i terminal roro
Fot. Cezary Spigarski.
Na Bałtyku pojawił się kolejny łącznik Polski ze Skandynawią. Jest to Lakeway Link ze Szwecji. W ciągu nieco ponad 20 godzin przewiezie z Gdyni w rejon Sztokholmu w Szwecji blisko 120 naczep. Nie ma potrzeby, by kierowcy ciągników też udawali się w podróż za morze. Wystarczy, że naczepy podstawią na statek i mogą wracać do swej firmy, albo do domu.
Fot. Kazimierz Netka.
Taką wygodę Lakeway Link oferuje już od 21 maja, a na oficjalną uroczystość uruchomienia tej usługi i powitania statku zaproszono 4 czerwca 2024 roku do Gdyni, na Nabrzeże Stanów Zjednoczonych.
Fot. Cezary Spigarski.
– W imieniu Grupy OT Logistics i spółki OT Port Gdynia oraz Lakeway Link mam zaszczyt zaprosić Państwa na uroczyste zawinięcie statku ro-ro M/S Lakeway Express do OT Port Gdynia – napisał Michał Dalba – Senior PR&IR Manager w Tailors Group. – Informacje na temat nowego połączenia i oferowanej przez spółki usługi zostaną przedstawione przez Fredrika Hermanssona, dyrektora generalnego Lakeway Link oraz Jerzego Majewskiego, Prezesa Zarządu OT Port Gdynia. W spotkaniu, które odbędzie się w terminalu OT Port Gdynia udział weźmie też Prezes Grupy OT Logistics, Kamil Jedynak.
Fot. Cezary Spigarski.
Wydarzenie zgromadziło wielu znamienitych osobistości. Przybyła m.in. Magdalena Pramfelt – Prezydent Stowarzyszenia Konsulów Honorowych w Polsce, Honorowa Konsul Generalna Szwecji, Prezes Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej. Nic dziwnego, wszak powstaje nowa autostrada morska – można powiedzieć – łącząca Gdynię, Trójmiasto ze Szwecją.
O zaletach i zasadach funkcjonowania nowej linii żeglugowej na Bałtyku mówili m.in.: Göran Söderdahl – Acting CEO Lakeway Link; Stefan Sciancalepore – Manager ds. Sprzedaży i Rozwoju Biznesu Lakeway Link; Kamil Jedynak – prezes zarządu Grupy OT Logistics; Jerzy Majewski – prezes Zarządu OT Port Gdynia; Mirosław Czapiewski – wiceprezes ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Fot. Kazimierz Netka.
– Szanowni państwo, dziękuję, że mogę wziąć udziału w tak wspaniałej uroczystości – powiedział Mirosław Czapiewski – wiceprezes ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Kolejny nasz partner skutecznie zrealizował swoje przedsięwzięcie. Skuteczność to najważniejsza cecha zarządzania i w związku z tym mogę tylko przekazać wyrazy uznania zarządowi, że tak wspaniale zrealizował te przedsięwzięcia. Z naszej strony, z Zarządu Morskiego Portu Gdynia deklaruję, że będziemy dalej realizowali przedsięwzięcia zmierzające do rozwoju naszej infrastruktury i cieszymy się bardzo, że to przedsięwzięcie wykorzystuje efekty naszego rozwoju, naszego działania w tym zakresie.
Fot. Kazimierz Netka.
Tak że szanowni państwo przekazując te wyrazy uznania, przekazując również życzenia odniesienia sukcesu chciałbym również przekazać ze strony Zarządu Morskiego Portu Handlowego Gdynia nasz symbol kapitanowi jednostki, który jak widzę jest tutaj na spotkaniu, aby można powiedzieć: szczęśliwie realizować to przedsięwzięcie – powiedział Mirosław Czapiewski – wiceprezes ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia i wręczył nagrodę kapitanowi.
Fot. Kazimierz Netka.
– Dzień Dobry Państwu. Bardzo się cieszę, że mogliśmy się dzisiaj spotkać i wspólnie z państwem zainaugurować nowe połączenie linii roro na trasie Polska – Szwecja – mówił Kamil Jedynak – prezes zarządu Grupy OT Logistics. – To szczególnie ważny dzień dla portu w Gdyni, naszej grupy i firmy Lakeway Link. Terminal portowy OT Port Gdynia już dzisiaj jest najbardziej uniwersalnym polskim terminalem morskim z potencjałem przeładunkowym prawie 5 000 000 ton rocznie, a współpraca z Lakeway Link to ogromna szansa dla grupy OTL działalności i nowe perspektywy rozwoju. Rozwój OT Port Gdynia jest dla grupy OTL szczególnie istotny zwłaszcza w kontekście niedawno ogłoszonej strategii, w której zakładamy, że staniemy się bardziej uniwersalnym operatorem oferującym pełny łańcuch logistyczny w oparciu o własne aktywa portowe. Nasza strategia to także działania na rzecz środowiska i społeczności w duchu zrównoważonego rozwoju. Terminal w Gdyni jest świetnym przykładem takich proekologicznych rozwiązań, a to nowe połączenie roro też wpisuje się w światowy trend zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko.
Fot. Kazimierz Netka.
Zamierzamy dalej umacniać pozycję OT Port Gdynia jako wiodącego terminala uniwersalnego w Polsce, między innymi intensywnie inwestując w ten właśnie terminal roro, a także w terminal zbożowy, w którym zwiększamy znacznie raty przeładunkowe i zdolności magazynowe. Nowa linia roro pokazuje także, że jesteśmy już kluczowym graczem w regionie, w biznesie logistycznym. Chciałem życzyć firmie Lakeway Link sukcesów w rozwoju tego nowego biznesu i jesteśmy naprawdę bardzo zaszczyceni. Bardzo się cieszymy, że mamy takiego partnera biznesowego – powiedział Kamil Jedynak – prezes zarządu Grupy OT Logistics.
Fot. Kazimierz Netka.
– Dzień dobry, witam państwa serdecznie. Jest mi naprawdę niezwykle miło, że widzę tutaj tyle osób – zapewniał Jerzy Majewski – prezes Zarządu OT Port Gdynia. – Jak się zastanawialiśmy kto przyjdzie, kto będzie zainteresowany, to w najśmielszych marzeniach nie myśleliśmy, że będzie aż tyle osób. Chciałbym wrócić do lutego 2023 kiedy po raz pierwszy spotkaliśmy się z naszym partnerem firmą Lakeway Link. To wtedy zaczęliśmy rozmawiać o potencjalnej współpracy. Trwało to ponad rok i chciałbym powiedzieć, że jesteśmy naprawdę dumni z tego, że partner Lakeway Link nas obdarzył tak dużym zaufaniem. Jesteśmy terminalem, który będzie obsługiwał ten piękny, zielony statek. Oczywiście tych statków będzie więcej w przyszłości, ale to wszystko z czasem przyjdzie. Chciałbym powiedzieć jeszcze, że jako terminal, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia mamy podobne priorytety w rozwoju. Zarówno Zarząd Morskiego Portu Gdynia jak i Terminal OT Logistics Gdynia chcemy rozwijać strategicznie połączenia roro, uważając że jest to jedna z lepszych opcji jeżeli chodzi o możliwość szybkiego dostarczenia ładunku do odbiorców i to dostarczenia w sposób taki bardzo, bardzo ekologiczny. My ze swojej strony też wspólnie z naszym partnerem ustaliliśmy sobie, że będziemy szli w kierunku rozwiązań ekologicznych, będziemy chcieli jak najbardziej spełniać warunki i oczekiwania klientów, żeby ta linia do Szwecji zostawiała jak najmniejszy jak to się ładnie po angielsku mówi: carbon footprint w atmosferze. Tak że wspólnie z partnerem na pewno zrobimy wszystko i takie są nasze plany inwestycyjne żeby ruch roro się rozwijał i żebyśmy my jako terminal jak najlepiej byli w stanie ten ruch obsłużyć – powiedział Jerzy Majewski – prezes Zarządu OT Port Gdynia.
Fot. Kazimierz Netka.
M/S Lakeway Express to jest statek, który ma około 1700 metrów linii załadunkowej. Jak widać jest rampa, wjazd na górny pokład. Tych pokładów jest 3 albo 4 w zależności od wielkości statku.
Fot. Cezary Spigarski.
Wydaje się, że żegluga Lakeway Link nie jest konkurencją dla jednostek Stena Line, bo promy obsługują różne kierunki w Szwecji i one się uzupełniają Stena pływa na południu Szwecji, a Lakeway Link to jest kierunek na zaplecze Sztokholmu, czyli dobre kilkaset kilometrów na północ od portu Karlskrona, tak że wydaje że to będzie dobre uzupełnienie, które coraz bardziej promuje ten kierunek północ – południe – zapewniali przedstawiciele armatora.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl