Za miesiąc zacznie się nowa era w podróżach morskich między Polską i Szwecją. Rozpocznie ją nowy prom Stena Ebba, który 2 stycznia 2023 roku wypłynie z Gdyni do Karlskrony

Na zdjęciu: Stena Ebba w Karlskronie, w listopadzie 2022 r. Fot. z Archiwum Stena Line.

Nowoczesne promy na bałtyckiej autostradzie

Nowy prom Stena Ebba dołączy do siostrzanej jednostki Stena Estelle już 2 stycznia 2023 roku. Wtedy flota Stena Line na linii Gdynia – Karlskrona zostanie znacznie unowocześniona – poinformowała Joanna Włodarek – senior consultant w Human Signs.

Nowy, 240-metrowy prom klasy E-Flexer, Stena Ebba wypłynie z Gdyni w swoją pierwszą podróż do Karlskrony już 2 stycznia 2023. Będzie to kolejny krok Stena Line do unowocześnienia floty oraz operacji portowych na linii Gdynia – Karlskrona. W czerwcu tego roku operacje zostały przeniesione do nowego Publicznego Terminala Promowego w Gdyni, a w pierwszych dniach września rozpoczął kursowanie pierwszy nowy E-Flexer na linii, Stena Estelle.

Dzięki wprowadzeniu kolejnego E-Flexera, w roku 2023 roku we flocie Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona będą pływały 3 statki, w tym dwa 240-metrowe Stena Estelle i Stena Ebba oraz lubiany przez pasażerów statek Stena Spirit.

Rok 2022 był dla nas czasem wytężonej pracy, której celem było dostarczenie zarówno naszym klientom frachtowym jak i pasażerom najlepszych rozwiązań na rynku. Wymieniając częściowo naszą flotę na linii Gdynia – Karlskrona na 3 statki, w tym dwa nowe E-Flexery, oferujemy dużo bardziej efektywny transport promowy, większą pojemność frachtową oraz optymalny rozkład wypłynięć –powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Te trzy statki we flocie Stena Line sprostają wymaganiom nie tylko frachtu, ale także pasażerów. Stena Estelle i Stena Ebba to zupełnie nowe, wprowadzone na linię zaraz po przybyciu ze stoczni, statki typu E-flexer o długości 240 m. Każdy z nich oferuje 263 kabiny, miejsce dla 1200 pasażerów oraz pojemność ładunkową wynoszącą 3600 metrów. Nowe statki zapewnią zwiększenie przepustowości trasy Gdynia – Karlskrona, są też wydajne energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji, a także bardziej zrównoważone ekologicznie, min. dzięki korzystaniu z zasilania z lądu podczas postojów, co ogranicza emisję spalin. Trzeci ze statków, Stena Spirit, jest znany pasażerom linii Gdynia – Karlskrona od ponad 10 lat. Może zabrać 1200 pasażerów, 480 samochodów osobowych lub 100 ciężarówek, a na pokładzie, oprócz kabin pasażerskich, znajdują się też m.in.: dyskoteka, bary i restauracje, a nawet SPA z widokiem na morze.

Pozostałe dwa statki wykorzystywane na Bałtyku pozostaną w rodzinie Stena Line. Stena Vision od wiosny 2023 będzie obsługiwał ważną, dynamicznie rozwijającą się trasę Cherbourg – Rosslare, która łączy kontynent europejski z Irlandią. Prom Stena Nordica pozostanie częścią floty Stena Line i będzie wykorzystywany w miarę potrzeb do wspierania europejskiej sieci połączeń Stena Line.

Więcej o E-flexerach

Stena Ebba i Stena Estelle to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Mają długość 240 metrów, oferują miejsce dla 1200 osób oraz każdy z nich pomieści nawet 200 ciężarówek na 3600 metrach pokładów samochodowych. Nie tylko ich rozmiary są wyjątkowe, ale także budowa. Są wydajne energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji. Mogą być przystosowane do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG. Podczas zawinięć do portów statek może korzystać z zasilania z lądu, co ogranicza emisję spalin. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy. Natomiast pasażerom spodobają się przestronne, po skandynawsku wykończone wnętrza, z widokami morza przez panoramiczne okna – poinformowały Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska oraz Agnieszka Nowakowska z Human Signs.

Trochę więcej o Stena Line

Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 18 trasach łączących 10 krajów, eksploatuje 39 promów wykonujących blisko 25 000 rejsów rocznie. Zatrudnia ponad 5000 pracowników. Przewozy wynoszą średnio co roku: 7,6 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych oraz 2,2 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.

W Polsce Stena Line jest obecna od ponad ćwierć wieku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów. We wrześniu 2022 na linii rozpoczął kursowanie prom Stena Estelle, nowy statek klasy E-Flexer, o długości 240 m, zabierający zarówno pasażerów jak i fracht. W styczniu 2023 dołączy do niego nowa bliźniacza jednostka Stena Ebba.

Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 37 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia ok. 16 000 pracowników na całym świecie – poinformowała Joanna Włodarek – senior consultant w Human Signs.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *