Na zdjęciu: Postęp prac na budowie kanału pod koniec marca 2022 roku. Fot. Kazimierz Netka.
Zbudowanie kanału w polskiej części Mierzei Wiślanej jest bardzo ważne również dla gospodarki światowej
Poszło, jak z płatka – można powiedzieć. W 2019 roku, tak napisaliśmy: „Mierzeja Wiślana. Zakończono pierwszy etap przygotowań terenu pod budowę kanału żeglugowego z Bałtyku bezpośrednio do Elbląga. Uniezależnimy się od Rosji. W środę, 20 lutego 2019 roku o godzinie 9 dobiegła końca wycinka drzew na Mierzei Wiślanej, w miejscu, gdzie zostanie zbudowany kanał dla statków. Ten morski szlak służył będzie wzmocnieniu bezpieczeństwa, a także rozwojowi żeglugi, która w handlu międzynarodowym ma coraz większe znaczenie” (źródło: https://pulsarowy.pl/mierzeja-wislana-zakonczono-pierwszy-etap-przygotowan-terenu-pod-budowe-kanalu-zeglugowego/ )
Tak było w miejscu budowy kanału w lutym 2019 roku. Fot. Kazimierz Netka.
Dzisiaj, 5 kwietnia 2022 roku, możemy napisać, że inwestycja ta jest już bliska końca.
Na zdjęciu: Postęp prac na budowie kanału pod koniec marca 2022 roku. Fot. Kazimierz Netka.
Za około pół roku, prze kanał przepłyną pierwsze statki, z Bałtyku na Zalew Wiślany i odwrotnie. To będzie historyczne wydarzenie w dziejach nie tylko Polski, ale i Europy. Kanał uniezależni bowiem bałtycką, a więc i europejską żeglugę, od agresywnej Rosji, która 24 lutego 2022 roku napadła na Ukrainę i morduje tam ludzi. Rosja włada Cieśniną Pilawską – jedyną naturalną bezpośrednią droga wodną z Bałtyku na Zalew Wiślany.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
W każdej chwili może zamknąć tę cieśninę, zakazując żeglugi, a może też rejsy statków utrudniać. Dlatego zbudowanie kanału w polskiej części Mierzei Wiślanej jest bardzo ważne dla gospodarki światowej.
Na zdjęciu: Wizyta dziennikarzy z Bałtyckiego Klubu Publicystów Morskich na budowie kanału. Fot. Kazimierz Netka.
Datę otwarcia kanału podał minister Marek Gróbarczyk, niemal w samo południe 5 kwietnia 2022 roku, podczas swej wizyty na budowie tego przesmyku, w rejonie osiedla Nowy Świat na Mierzei Wiślanej w gminie Sztutowo.
O szczegółach poinformował nas Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury:
We wrześniu pierwsze statki przepłyną kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk ogłosił datę ukończenia przekopu Mierzei Wiślanej – kluczowej części inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.
– Przekop Mierzei Wiślanej to epokowa inwestycja. Pozwoli na swobodne wpływanie na polski Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę Federacji Rosyjskiej. Około 90 procent kanału żeglugowego jest już gotowe. Uroczyste otwarcie planujemy 17 września bieżącego roku – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Fot. Kazimierz Netka.
Przekop Mierzei Wiślanej jest główną częścią nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Inwestycja obejmuje realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, a także kanału żeglugowego ze śluzą, jej zamknięciami oraz stanowiskami oczekiwania dla statków (z obu stron), budowę nowego układu drogowego wraz z dwoma mostami obrotowymi oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum firm NDI/Besix.
Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Sam kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości – poinformował Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Tworzenie morskiego szlaku żeglugowego z Bałtyku do Elbląga to nie tylko usprawnianie komunikacji wodnej, jednostek pływających. Przy okazji modernizowane są też elementy komunikacji szosowej. Nad rzeka Elbląg powstanie nowy most. Poprawiane jest zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław. Prace w tym rejonie prowadzi Budimex S.A.
Fot. Kazimierz Netka.
Kanał w poprzek Mierzei Wiślanej, w polskiej części tego pasma lądu, ma olbrzymie znaczenie dla gospodarki, zwłaszcza dla turystyki. Już teraz, powstający kanał żeglugowy Nowy Świat wzbudza olbrzymie zainteresowanie.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl