
Fot. Kazimierz Netka.
Próba odblokowania miast. Czy zmiany rozkładu jazdy i tras to skuteczne „korkociągi“?
7 lipca 2025 roku autobus linii 606 do Westerplatte i Portu Północnego zaraz po wjechaniu na Podwale Przedmiejskie stanął w korku. Ruch pojazdów z centrum Gdańska w kierunku Westerplatte budził się z letargu dopiero na moście wantowym nad Martwą Wisłą.
Na zdjęciu: Korytarz życia, na ul. Elbląskiej, 7 lipca 2025 r. Fot. Kazimierz Netka.
14 sierpnia, godziny popołudniowe w Gdańsku Świbnie na Wyspie Sobieszewskiej. Ludzie od kilku godzin nie mogli doczekać się autobusu 112, w którąkolwiek stronę. W smartfonach można było zobaczyć, że 112 stoi od dłuższego czasu w tym samym miejscu, niedaleko Rafinerii. Nie jechał planowo także 212. Warto było widzieć rozradowanych ludzi, którzy czekali na przystanku Przystań w Gdańsku Świbnie. Byli gotowi wycałować panią, prowadzącą autobus, który się pojawił z kilkugodzinnym opóźnieniem. Trasa autobusów 212 i 112 jest jedną z najdłuższych w Gdańsku.
Tak dłużej być nie może. I nie będzie. Władze Gdańska, wspólnie z władzami Sopotu, zorganizowały 19 sierpnia 2025 roku specjalną konferencję by poinformować o modernizacji kursowania autobusów i tramwajów a także o korekcie niektórych tras. Konferencję prowadził Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. O zmianach na liniach tramwajowych i autobusowych mówili m.in.: Magdalena Czarzyńska-Jachim – prezydentka Sopotu; Piotr Borawski – zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa; Łukasz Kłos – dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Przedstawiono nowy układ połączeń tramwajowych i autobusowych, mający na celu skrócenie tras, poprawę punktualności kursów oraz lepszą koordynację z innymi środkami transportu.
Fot. Kazimierz Netka.
O szczegółach poinformowali nas również Dagmara Szajda z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku i Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku:
Zmiany w komunikacji miejskiej – krótsze trasy, częstsze kursy, lepsze przesiadki
Już od września pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku odczują znaczną poprawę w podróżach tramwajami i autobusami. Zbyt długie trasy autobusowe, które generowały opóźnienia, zostaną skrócone, a układ połączeń uproszczony i lepiej skoordynowany z tramwajami. Kursy będą odbywały się częściej, a podróże staną się mniej narażone na opóźnienia i bardziej przewidywalne. Zmiany zostaną wprowadzone w dwóch etapach – od 1 września obejmą linie 2, 4, 11, 110, 117, 122, 143, 149 i 249, natomiast od 1 października nowe rozwiązania pojawią się na liniach 131, 178, 184, 255 i 256.
– W Gdańsku konsekwentnie realizujemy strategię rozwoju komunikacji publicznej, stawiając na częstsze, krótsze połączenia z wygodnymi przesiadkami do tramwajów i kolei – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. – Zmiany, które wprowadzimy od września i października, mają na celu poprawę dostępności transportu w południowych dzielnicach miasta oraz usprawnienie dojazdu do kluczowych punktów, takich jak Przymorze, Zaspa czy Uniwersyteckie Centrum Kliniczne. Szczególną uwagę poświęcamy także trasie tramwajowej przez ul. 3 Maja, gdzie zwiększymy częstotliwość kursów dzięki modyfikacji linii 2 i 11. To odpowiedź na potrzeby mieszkańców, którzy oczekują niezawodnej i przewidywalnej komunikacji, zwłaszcza w godzinach szczytu. Wierzę, że te zmiany realnie poprawią komfort podróży i zachęcą jeszcze więcej osób do korzystania z transportu publicznego. Jednocześnie z nadzieją oczekujemy na uchwalenie ustawy metropolitalnej, która pozwoli nam na wdrożenie wspólnej taryfy i dalsze inwestycje w komunikację w całym obszarze metropolii.
Linie tramwajowe, co zmieniamy?
Oto prezentacja:
Źródło: Urząd Miejski w Gdańsku.
Zmiany w komunikacji tramwajowej dotyczą przede wszystkim linii 2, 4 i 11. Większość kursów czwórki zostanie zastąpiona przez linię 2, co umożliwi wygodniejsze przesiadki m.in. na przystanku Brama Wyżynna. Na wniosek mieszkańców południowych dzielnic, którzy zgłaszali problem braku wygodnej przesiadki na trasie Łostowice Świętokrzyska – Zaspa – Przymorze w jednym konkretnym miejscu (taką możliwość teraz daje tylko linia 3), większość kursów linii 4 zastąpimy kursami linii 2. W godzinach szczytu z linii 3, 6 i 7 przesiądziemy się wygodnie na linie 2 i 8 na przystanku Brama Wyżynna, który linia 4 omijała.
Linia 11 zostanie skierowana na trasę przez ulicę 3 Maja, co poprawi obsługę tego odcinka i pozwoli lepiej utrzymać rozkład jazdy. W efekcie liczba tramwajów przejeżdżających przez węzeł Hucisko w szczycie przewozowym spadnie z 51 do 48 na godzinę, poprawiając warunki przejazdu w tym newralgicznym punkcie.
Mimo wprowadzonych zmian linia 4 w godzinach największego ruchu nadal będzie zapewniać kluczowe połączenia – rano z Jelitkowa, Przymorza i Zaspy do Lawendowego Wzgórza, a po południu w przeciwnym kierunku. Choć znaczna część kursów linii 4 zostanie zamieniona (na rzecz linii 2), to dzięki zmianie trasy linii 11 poprawi się obsługa ulicy 3 Maja. Kursów będzie więcej – nie co 10–40 minut, lecz co 5–20 minut.
Dodatkową poprawę pasażerowie odczuwają już od sierpnia – w soboty tramwaje linii 10 kursują co 10 minut zamiast co 20, co stanowi ułatwienie dla mieszkańców Letnicy, Piecek-Migowa, Siedlec oraz uczestników wydarzeń na Polsat Plus Arenie i w AmberExpo.
Fot. Kazimierz Netka.
Autobusy – krótsze trasy i szybsze przejazdy
– Wprowadzane zmiany w komunikacji miejskiej to efekt wielu miesięcy analiz oraz konsultacji z radami dzielnic, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu lokalnych potrzeb transportowych – podkreśla Łukasz Kłos, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Fot. Kazimierz Netka.
– Wypracowaliśmy rozwiązania, które mają zmniejszyć ryzyko występowania opóźnień i poprawić częstotliwość kursów. Przykładem jest skrócenie linii 131 i zwiększenie jej częstotliwości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną dla mieszkańców Matemblewa. Z kolei poprzez nowe trasy linii 122 i 149 lepiej skomunikowana będzie Nowa Letnica. W południowych dzielnicach, takich jak Ujeścisko – Łostowice, czy miejscowość Jankowo, dzięki reorganizacji linii 255 i 256, zwiększymy liczbę kursów o ponad 50%. Wszystkie te działania mają na celu realne podniesienie jakości usług transportowych, a ich efekty będziemy monitorować i omawiać z radami dzielnic podczas kolejnych spotkań konsultacyjnych w listopadzie – dodaje Łukasz Kłos.
W Nowej Letnicy pojawią się bezpośrednie połączenia do Wrzeszcza Górnego, Przymorza, Oliwy i Sopotu. Przystanek „Węzeł Harfa” zostanie przeniesiony bliżej osiedla, pod wiadukt alei Płażyńskiego, i będzie obsługiwany przez trzy linie – 122, 149 i 158.
Zwiększymy częstotliwość kursowania linii 110 do portu lotniczego – autobusy w dni powszednie będą odjeżdżać co 20 minut przez cały dzień. Natomiast linia 122 zmienia trasę – tworzymy bezpośrednie połączenie Letnicy i Brzeźna z Zaspą, Przymorzem, Oliwą oraz Sopotem. Zwiększamy częstotliwość z 60 do 40 minut przez cały tydzień. Autobusy tej linii nie będą już docierać na lotnisko, które będzie efektywnie obsługiwane przez PKM oraz wzmocnioną linię 110.
Dotychczasowy specyficzny układ dwóch linii okrężnych 149 i 249 zostanie przebudowany. Linia 149 obsłuży Nową Letnicę i dwukierunkowo, krótką trasą autobusy pojadą przez Dolny Wrzeszcz do Wrzeszcza PKP i dalej przez Strzyżę, VII Dwór do Przymorza SKM.
Z kolei Brzeźno, Zaspa i Przymorze będą obsłużone przez linię 122, która w części swojej trasy pokryje się z dotychczasowymi trasami linii 149 i 249. W tej sytuacji linia 249 przestanie być potrzebna. Autobusy linii 149 będą kursować ze zwiększoną częstotliwością w weekendy. Matemblewo będzie obsługiwane krótką linią 131 do Brętowa PKM. Autobusy będą jeździć co 20 minut. Obecnie na długiej trasie do Olszynki kursują co 40 minut i są narażone na zatory drogowe, a w konsekwencji na opóźnienia. Na linii 178 na Olszynkę wzrośnie liczba kursów w dni powszednie. Linia zmieni też trasę, aby lepiej współpracowała z linią 123 – razem dadzą połączenie co około 15 minut na wspólnym odcinku.
Jeśli chodzi o Uniwersyteckie Centrum Kliniczne, to zostanie ono obsłużone linią 184, która od października zmieni trasę. Autobusy pojadą na Suchanino przez Hucisko, ul. 3 Maja, al. Zwycięstwa i ul. Smoluchowskiego. Przez cały tydzień będą kursować co 20–30 minut. Jest to znacząca poprawa w stosunku do obecnej oferty – dziś Śródmieście z UCK łączy linia 131, która funkcjonuje tylko w dni powszednie z częstotliwością co 40 minut.
Skracamy linię 256 do pętli Łostowice Świętokrzyska, aby uwolnione w ten sposób autobusy mogły kursować częściej i były mniej narażone na opóźnienia. Z pętli Łostowice Świętokrzyska do centrum pasażerowie dojadą tramwajami – odjeżdżającymi z tego przystanku co 2–4 minuty w szczycie. Z Kowal i Jankowa autobusy będą kursować łącznie co 20 minut przez cały dzień, oferując o ponad 50 procent kursów więcej niż obecnie.
Zmiany na liniach obsługujących Sopot
Linia 117 na wniosek miasta Sopotu zostanie przekierowana z osiedla Przylesie na osiedle Mickiewicza. Autobusy linii 122 pojadą z kolei na Przylesie, ale nie będą już kursować przez Dolny Sopot, który jest obsługiwany przez linię 187 w ramach połączeń organizowanych przez ZKM Gdynia.
– Mieszkańcy Sopotu od dawna zgłaszali potrzebę usprawnienia komunikacji miejskiej, szczególnie w kontekście połączeń z Gdańskiem i Gdynią – podkreśla Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu. – Dlatego poprzez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej przeprowadziliśmy szczegółowe badania, które objęły aż 840 osób. Wyniki jasno wskazały trzy główne potrzeby: lepsze skomunikowanie z Gdańskiem, poprawę dostępności transportu na górnym tarasie Sopotu oraz zwiększenie częstotliwości kursów w pasie nadmorskim. W odpowiedzi na te postulaty zmodyfikowaliśmy trzy linie autobusowe – 117, 122 i 187 – tak, by realnie poprawić komfort podróży. Szczególnie istotna jest zmiana trasy linii 122, która teraz będzie obsługiwać kluczowe punkty Gdańska. Dzięki tym działaniom mieszkańcy Sopotu zyskają szybszy, wygodniejszy i bardziej ekologiczny transport publiczny. To ważny krok w kierunku nowoczesnej i zintegrowanej komunikacji metropolitalnej.
Komunikacja miejska jako realna alternatywa dla samochodu
Wszystkie zmiany podporządkowane są jednemu celowi – aby komunikacja miejska w Gdańsku była szybka, punktualna, przewidywalna i wygodna. Skrócenie tras oznacza możliwość wykonywania kursów częściej i z mniejszym ryzykiem opóźnień. Uproszczenie układu połączeń i lepsza koordynacja z tramwajami sprawią, że podróże po mieście będą bardziej komfortowe i konkurencyjne wobec transportu samochodowego.
Rozkłady jazdy dotyczące zmian wrześniowych będą dostępne na stronie ZTM od poniedziałku, 25 sierpnia – napisali: Dagmara Szajda z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku i Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Oto wiadomość, którą przekazała nam Marlena Klepacz z Biura Prezydenta Miasta Sopotu:
Zmiany w sopockiej komunikacji miejskiej. Więcej kursów, lepsze połączenia
Dogodniejsze połączenia autobusowe na trasie Sopot-Gdańsk, więcej kursów na osiedla górnego tarasu oraz lepsze skomunikowanie dolnego Sopotu z Gdynią – to nowości w komunikacji miejskiej, które zostaną wprowadzone 1 września 2025 r. Zmiany dotyczą tras linii 117, 122 oraz 187 i są odpowiedzią na oczekiwania sopocian, wyrażone w badaniach.
Punktem wyjścia do zmian był raport „Preferencje i zachowania komunikacyjne mieszkańców Sopotu”, opracowany przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej na zlecenie miasta.
– Nasi mieszkańcy podróżują między Gdańskiem, Sopotem i Gdynią i oczekują od nas, żeby transport między tymi miastami był jak najbardziej efektywny, zajmował jak najmniej czasu i był wygodny – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu. – Otrzymaliśmy wiele postulatów od mieszkańców w tej kwestii, dlatego zdecydowaliśmy się w ubiegłym roku zrobić szczegółowe badania. Badaniami objęta została reprezentatywna grupa 840 mieszkańców. Ankiety były przeprowadzane telefonicznie oraz wśród pasażerów w środkach komunikacji miejskiej. Z badań oraz z głosów mieszkańców, kierowanych do urzędników i radnych, wyłoniły się 3 główne postulaty: lepsze skomunikowanie Sopotu z Gdańskiem, poprawa komunikacji na osiedlach górnego tarasu oraz lepsze skomunikowanie z Gdynią, szczególnie jeśli chodzi o dolny taras miasta.
Zebrane dane posłużyły do stworzenia rozwiązań, które są zgodne z oczekiwaniami pasażerów. W pracach nad nowymi trasami uczestniczyli specjaliści z Gdańska, Gdyni i Sopotu. Zmodyfikowane zostały trzy linie autobusowe: 117, 122 i 187.
Lepsze połączenie z Gdańskiem – wygoda i oszczędność czasu
Badania pokazały, że zdecydowana większość mieszkańców Sopotu dojeżdża do pracy lub szkoły do Gdańska. Obecnie większość autobusów kończy kurs najdalej w Oliwie, co zmusza pasażerów do przesiadek. Odpowiedzią na postulaty mieszkańców w tej kwestii jest zmiana trasy linii 122.
– Autobusy linii 122, zamiast kursować na lotnisko trasą, która w dużej mierze dubluje się z koleją metropolitalną, pojadą z Przylesia przez Oliwę, Przymorze i dalej przez Brzeźno aż do Letnicy – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim. – Dzięki temu mieszkańcy zyskają bezpośrednie połączenie ze szpitalem na Zaspie oraz kluczowymi centrami biznesowymi. W ten sposób sopocianie, dojeżdżający do pracy czy szkoły, unikną uciążliwych przesiadek. Zwiększy się też częstotliwość kursowania autobusów, które będą jeździć co 40 minut, a nie jak obecnie, co godzinę. Taka zmiana spowoduje lepsze skomunikowanie Sopotu z Gdańskiem.
Fot. Kazimierz Netka.
Trasa linii 122 zostanie także ujednolicona – autobusy w obu kierunkach będą jechać tą samą drogą, a nie, jak do tej pory, wykonując pętlę wokół miasta. Znacznie ułatwi to podróżowanie. Zmiana trasy umożliwi też w przyszłości elektryfikację linii 122. Obecnie autobusy jeżdżą tunelem pod monciakiem, który jest za niski dla pojazdów elektrycznych.
Więcej autobusów w górnym Sopocie
Modyfikacje wpłyną również na komunikację na osiedlach górnego tarasu. Zmian domagali się zwłaszcza mieszkańcy osiedla Mickiewicza, gdzie autobusy jeżdżą za rzadko i ostatni kurs jest o godz. 19. W odpowiedzi na te postulaty została tam skierowana linia 117, która dotychczas kursowała na osiedle Przylesie. Stało się to możliwe dzięki zmianie trasy linii 122 i wydłużenie jej na Przylesie.
– Mieszkańcy obydwu osiedli będą mieli teraz po dwie linie. Z osiedla Mickiewicza będą kursowały autobusy linii 144 oraz 117, a ostatni autobus będzie odjeżdżał o godzinie 23, natomiast z Przylesia będą jeździły autobusy linii 143 oraz 122 – mówi prezydentka Sopotu. – Podwojenie oferty transportowej i zwiększenie częstotliwości kursów znacznie ułatwią mieszkańcom górnego tarasu dojazd do centrum miasta.
Usprawnienia dla dolnego Sopotu i połączeń z Gdynią
Kolejną istotną modyfikacją jest wydłużenie trasy linii 187, która dotychczas kończyła bieg przy ul. Wosia Budzysza. Aby zniwelować „lukę komunikacyjną” w rejonie ul. Haffnera – która powstała po przeniesieniu linii 122 – trasa linii 187 zostanie przedłużona aż do stacji SKM Kamienny Potok. Dzięki temu mieszkańcy i turyści zyskają wygodną opcję dojazdu wzdłuż pasa nadmorskiego – od Kamiennego Potoku do Grand Hotelu. Dodatkowym atutem jest częstotliwość kursów – linia 187 kursuje co 15 minut, czyli znacznie częściej niż linia 122 (co 40 minut).
Te kompleksowe zmiany w komunikacji miejskiej mają na celu podniesienie komfortu podróżowania, a także dostosowanie siatki połączeń do realnych potrzeb mieszkańców. Nowe trasy zaczną obowiązywać od 1 września 2025 r.
– Przed nami kolejne wyzwania – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim. – W planach mamy wybudowanie przy sopockim dworcu węzła integracyjnego dla wszystkich linii autobusowych. Rozmawiamy też o wydłużeniu linii 31, łączącej Gdynię, Sopot i Gdańsk, aż do pętli przy ul. Kołobrzeskiej. Do tego potrzebujemy ustawy metropolitalnej, która da nam możliwość sięgnięcia po dodatkowe środki.
Tak pojadą autobusy linii 117, 122 i 187 od 1 września
Autobusy linii 117 od 1 września zamiast na os. Przylesie, pojadą na os. Mickiewicza. W centrum Sopotu z alei Niepodległości pojadą ulicami 3 Maja, Kościuszki, Podjazd, Sikorskiego i dalej w stronę ul. Mickiewicza, gdzie będzie przystanek końcowy.
Fot. Kazimierz Netka.
Autobusy linii 122 obecnie wykonujące pętlę dookoła Sopotu, od 1 lipca skierowane zostaną ulicami Kościuszki, Sikorskiego, Armii Krajowej i 23 Marca na os. Przylesie (zastępując linię 117).
Droga powrotna będzie prowadzić tą samą trasą. Zmieni się również przebieg trasy na terenie Gdańska. Zamiast w kierunku lotniska, autobusy pojadą przez Oliwę, Przymorze i Zaspę do Letnicy.
Trasa linii 187 zostanie wydłużona. Od ulicy Wosia Budzysza autobusy pojadą dalej przez ul. Powstańców Warszawy, w kierunku SKM Kamienny Potok, gdzie będzie przystanek końcowy. Trasa powrotna będzie biegła ulicą Haffnera do ul. Wosia Budzysza i dalej tak jak dotychczas – napisała Marlena Klepacz z Biura Prezydenta Miasta Sopotu.
Warto dodać, że są plany przywrócenia linii autobusowej obsługującej trzy miasta. Kiedyś funkcjonowała pośpieszna numer 101 z Gdańska przez Sopot do Gdyni i z powrotem, a zajmowało się tym Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk – Gdynia (WPK GG).
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl