Fot. z Archiwum Grupy NDI
W Gdańsku, na budowie linii tramwajowej w ul. Nowej Bulońskiej montowane są kolejne elementy estakady. To wyjątkowy projekt wzorowany na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie. Cały obiekt jest nowatorski, innowacyjny i jest wynikiem pracy polskich Inżynierów. Dla mieszkańców ważnym aspektem będzie z pewnością dobre wyciszenie obiektu, dzięki czemu zmniejszy się hałas generowany przez poruszające się tramwaje.
Fot. z Archiwum Grupy NDI
Na budowie nowej linii tramwajowej w Gdańsku, wykonawca czyli sopocka firma NDI rozpoczęła kluczowy dla powstawania obiektu mostowego proces. Wstawione zostały już pierwsze przęsła o rozpiętości 20 metrów wykonane z betonu zbrojonego – poinformował nas Jacek Świderski – koordynator ds. promocji w Grupie NDI. Komunikat zawiera te z następujące wypowiedzi:
– Poniedziałkowy montaż 40 tonowego elementu łuku jest osiągnięciem całego zespołu realizującego zadanie – mówi Sylwia Rogall – dyrektor projektu w NDI. Ale o ile na budowach mostowych takich elementów bywa od kilku do kilkunastu to na naszej gdańskiej estakadzie będzie ich aż 154. Nasza konstrukcja już teraz rośnie w oczach.
Fot. z Archiwum Grupy NDI
Cały obiekt jest innowacyjny i nowatorski w wielu aspektach. Konstrukcja estakady została wymyślona przy ścisłej współpracy Inżynierów z NDI oraz Tymona Galewskiego, właściciela pracowni projektowej GTI Design z Gdańska. NDI chciała zaproponować Miastu Gdańsk obiekt trwały, korzystny w utrzymaniu i – co nie mniej istotne – oryginalny w swojej formie. Mosty łukowe zasypane gruntem istnieją od czasów rzymskich i są w stanie pozostać w eksploatacji nawet 2000 lat. Na nowej Bulońskiej zastosowano bardzo stary pomysł, stąd ze względu na podobieństwa do łuków rzymskich inżynierowie nazwali budowany obiekt „Estakadą Wenecką”, ale w całkowicie nowatorskim wydaniu.
– Smukłość łuków, ich kształt i lokalizacja na proporcjonalnie bardzo wysokich podporach mają zdecydowanie nowoczesny wydźwięk i stanowią odświeżenie sprawdzonej klasyki z zastosowaniem współczesnych możliwości technicznych, w szczególności potężnych dźwigów i betonów o wysokiej wytrzymałości – mówi Tymon Galewski. Przęsło ma konstrukcję z żelbetowych łupin prefabrykowanych obok estakady i zaprojektowanych do montażu dźwigiem. 20 m prefabrykaty są w jednym kawałku montowane na podporach, dzięki czemu nie mają zamków do zalewania ani betonowych przegubów – elementów konstrukcji w pierwszej kolejności ulegających degradacji. Pierwszy raz w Polsce zastosowano wieloprzęsłowy schemat łuków na kilkunastometrowych podporach.
– Przy realizacji tej estakady połączyliśmy wiele innowacyjnych rozwiązań – m.in. technologię betonowania, transportu oraz montażu. Efektem jest bardzo szerokie spektrum możliwości co do rozpiętości, nośności, naziomu/niwelety obiektu. To skłoniło nas do zgłoszenia zastosowanego rozwiązania do rejestracji w Urzędzie Patentowym – dodaje Kamil Czyżewski, dyrektor ds. Budownictwa Infrastrukturalnego w NDI.
Fot. z Archiwum Grupy NDI
Co istotne dla mieszkańców estakada w ciągu Nowej Bulońskiej będzie miała wysokie walory użytkowe. Zastosowanie konstrukcji łukowej zasypanej gruntem pozwoli uzyskać dobre akustyczne wyciszenie ruchu pojazdów na obiekcie, nieporównywalnie lepsze niż obiekty typowe, np. na stalowych belkach. Ponadto pod obiektem znajdują się znaczne tereny które można w bardzo atrakcyjny sposób zaaranżować do wszelkiego rodzaju rekreacji, np. boiska.
Ale to nie wszystko co aktualnie dzieje się na budowie Nowej Bulońskiej. Zaawansowanie prac sięga już 75%.
– Praktycznie na całym odcinku ułożone są warstwy bitumiczne jezdni i ścieżek rowerowych, chodniki a także na ¾ zakresu nawierzchnie torowe.Trwają roboty wykończeniowe oraz montaż elementów infrastruktury towarzyszącej, m.in. oświetlenie, trakcja tramwajowa, sygnalizacja świetlna, ekrany akustyczne. W ramach inwestycji realizowane są także 3 obiekty kubaturowe” – mówi Sylwia Rogall dyrektor projektu w NDI.
– Już rok od rozpoczęcia budowy Nowej Bulońskiej Północnej – jednej z największych inwestycji prowadzonych obecnie na terenie Gdańska, widać ogromny postęp robót. Rośnie nam spektakularny obiekt, estakada, która stanowi niezbędny element tej trasy. Naszym założeniem było usprawnienie komunikacji pomiędzy południowymi dzielnicami Gdańska, a Piecki – Migowem, Wrzeszczem i Śródmieściem. Nowa ulica i torowisko będą liczyć 2,7 km długości – mówi Aleksandra Dulkiewicz Prezydent Miasta Gdańska.
Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, dla których sąsiedztwo budowy powoduje niekiedy uciążliwości, po wakacjach NDI planuje przekazać do użytkowania nowobudowane odcinki trasy m.in. odcinek od tzw. „starej” Bulońskiej do ul. Wołkowyskiej, odcinek Nowej Bulońskiej od skrzyżowania z Warszawską do ul. Jabłoniowej wraz z dojazdem do nowobudowanej Szkoły, włącznie z udrożnieniem dojazdu z Jabłoniowej do trasy W-Z.
– Przejezdność całego układu drogowego, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej planowana jest na koniec 2019 roku, natomiast tramwajem z Moreny na Jasień będziemy mogli pojechać w połowie 2020 r. – mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej projekt.
Fot. z Archiwum Grupy NDI
Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IVa. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.
Wartość kontraktu wynosi 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych – napisano w komunikacie, który przekazał nam Jacek Świderski – koordynator ds. promocji w Grupie NDI.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl