W najbliższy wtorek, 2 lipca – wielka pomorska debata o strategicznych polskich portach morskich. Zapraszają  na nią Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w Gdańsku wraz z partnerami, organizacja „Pracodawcy Pomorza” oraz NSZZ „Solidarność” Region Gdański.

Źródło ilustracji: Stowarzyszenie Pracodawcy Pomorza.

Musimy szerzej otworzyć polską gospodarkę na morza i oceany.

Polskie porty morskie będą konkurencyjne w skali świata, nie tylko Europy, jeśli uczynimy je łatwo dostępnymi od strony nie tylko morza czyli dla statków, ale i z lądu – czyli np. dla pociągów. Jeśli chodzi o relacje: lądowe centrum Europy – polskie porty to nie wystarczy powolny transport rzekami. Priorytetem jest budowa wydajnych połączeń kolejowych polskich portów z odbiorcami albo nadawcami ładunków ba kontynencie. Jeśli więc zaniechamy budowy szlaków kolejowych prowadzących do portów Gdańska, Gdyni, Szczecina, Świnoujścia oraz do mniejszych portów, a zaczniemy inwestować w rzeki, to zagraniczni konkurenci polskich portów, się ucieszą, a zwłaszcza uradują się właściciele portów w Niemczech.

W tym budynku odbędzie się konferencja. Fot. Kazimierz Netka

Czy tak rzeczywiście może być? O tym zapewne będzie mowa podczas konferencji pt. „Uwarunkowania rozwojowe portów Gdańska i Gdyni”. Organizatorami tego spotkania są: Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w Gdańsku wraz z partnerami, organizacja „Pracodawcy Pomorza” oraz NSZZ „Solidarność” Region Gdański. Debata na ten temat odbędzie się w przyszłym tygodniu, 2 lipca 2019 r. (wtorek) o godz. 12:00, w Sali Konferencyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, ul. Rotterdamska 9 w Gdyni.

O szczegółach poinformowało nas Stowarzyszenie „Pracodawcy Pomorza”. Otóż, organizatorzy konferencji zamierzają podjąć próbę zdiagnozowania obecnej sytuacji w zakresie rozwoju trójmiejskich portów morskich, określając uwarunkowania, które sprzyjają ich dalszej rozbudowie oraz ewentualne hamulce i bariery rozwojowe. Rozwój gospodarczy województwa pomorskiego jak i całego kraju w dużej mierze bazuje na międzynarodowym handlu morskim, który jest oparty między innymi na polskich portach morskich w Gdańsku i Gdyni.

Wobec dużej konkurencyjności hubów przeładunkowych w regionie Morza Bałtyckiego, podstawą dalszego rozwoju polskich portów jest ich dostępność infrastrukturalna dla kontrahentów biznesowych z kraju i ze świata. Pozycja rynkowa poszczególnych portów w dużej mierze zależy od odpowiedniej infrastruktury kolejowo-drogowej jak i nowoczesnych narzędzi informatycznych – napisano w komunikacie dotyczącym konferencji.

Oto zarys programu spotkania (początek godz. 12, dnia 2 lipca 2019 r.):

– Otwarcie konferencji – Przewodniczący WRDS w Gdańsku.

– Wystąpienie przedstawicieli: Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Ministerstwa Infrastruktury.

– Wystąpienie Wojewody Pomorskiego i Marszałka Województwa Pomorskiego.

– Wystąpienie Prezydentów Miast Gdańska i Gdyni.

– Rola i znaczenie portów morskich Gdańska i Gdyni – Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

– Znaczenie korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk dla rozwoju portów Trójmiasta – Prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk.

– Plany rozwojowe portu Gdynia – Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

– Plany rozwojowe portu Gdańsk – Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

– Rozwój i rola infrastruktury kolejowej w dostępności do portów morskich – Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji Regionu Północnego PKP Polskich Linii Kolejowych.

– Rozwój i rola infrastruktury drogowej w dostępności do portów morskich – Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Program wdrażania portowego systemu informatycznego – Prezes Zarządu Polski PCS.

– Przerwa kawowa.

Panel dyskusyjny, do którego zostali zaproszeni: zaproszonych gości: przewodniczący WRDS w Gdańsku (moderator); oraz przedstawiciele: Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej; Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju; Ministerstwa Infrastruktury; Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Zarządu Morskiego Portu Gdynia; Rady Interesantów Portu Gdynia; Rady Interesantów Portu Gdańsk.

– Podsumowanie i zakończenie konferencji.

Zapisy: http://pracodawcypomorza.pl/exnt/impreza/897/konferencja-8211-uwarunkowania-rozwojowe-portow-gdanska-i-gdyni .

(K.N.)

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *