Na zdjęciu: Widok z Zalewu Wiślanego na rzekę Elbląg – fragment projektowanego toru żeglugowego Bałtyk – Port Morski w Elblągu. Fot. Kazimierz Netka.
Ponad 570 mln złotych na budowę II etapu morskiego szlaku żeglugowego Bałtyk – Elbląg. Przy okazji wzmocnione zostaną obiekty przeciwpowodziowe
Źródło ilustracji: NDI/Besix
Mierzeja Wiślana jest już prawie przekopana. Trwa budowa kanału w poprzek tego wąskiego, piaszczystego pasma lądu. Za około pół roku gotowy będzie pierwszy most nad śluzą. Prace te wykonuje konsorcjum NDI/Besix.
We wtorek 22 grudnia 2020 roku, Urząd Morski w Gdyni (będący w imieniu Skarbu Państwa inwestorem tego przedsięwzięcia o nazwie: „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”) przekazał informacje o wynikach przetargu na wykonanie kolejnego odcinka szlaku. Zwyciężyła firma Budimex.
Na ilustracji: Ministrowie Andrzej Adamczyk i Marek Gróbarczyk. Źródło: transmisja z telekonferencji
O szczegółach poinformowano podczas telekonferencji dotyczącej największych w Polsce inwestycji strategicznych (budowa drogi morskiej do Elbląga takim przedsięwzięciem strategicznym jest) poinformowano 22 grudnia 2020 roku, podczas telekonferencji. O dokonaniach mówili m.in.: minister infrastruktury – Andrzej Adamczyk, wiceminister infrastruktury – Marek Gróbarczyk oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni – Wiesław Piotrzkowski.
Na ilustracji: Dyrektor Wiesław Piotrzkowski. Źródło: transmisja z telekonferencji
Więcej informacji zawiera komunikat, który przekazał nam Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury:
22 grudnia 2020 r. Urząd Morski w Gdyni wybrał ofertę firmy Budimex SA w przetargu na II część inwestycji pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
10 września 2020 r. nastąpiło otwarcie ofert w przetargu ogłoszonym wiosną br. W wyniku prac komisji przetargowej wybrano ofertę firmy Budimex SA z ostateczną ceną ponad 574 mln zł. Czas realizacji zadania wyniesie 24 miesiące od podpisania umowy.
Na ilustracji: Dyrektor Wiesław Piotrzkowski. Źródło: transmisja z telekonferencji
– Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Przekopanie Mierzei Wiślanej ma na celu otwarcie portu w Elblągu na żeglugę bałtycką, a druga cześć inwestycji jest tego ważnym elementem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Druga część inwestycji obejmie przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe oraz budowę przystani niskich, które ułatwią dostęp do rzeki. Powstanie również most obrotowy nad rzeką Elbląg w Nowakowie. Zbudowany zostanie też nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi. Łączna długość dróg wyniesie około 1,5 km.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 km, natomiast przejście przez Zalew Wiślany ponad 10 km. Około 10 km wyniesie droga po rzece Elbląg, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
– Prace budowlane przy przekopie Mierzei Wiślanej trwają cały czas, przy zachowaniu wszystkich procedur, zgodnie z obowiązującym prawem a inwestycja nie jest zagrożona – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Od roku trwa pierwszy etap budowy drogi wodnej z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej. Głównym elementem tej części inwestycji jest przekop przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat. Obecnie ma budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych oraz trwają intensywne prace pogłębiające. Wykonywana jest również sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym, a zaawansowanie prac wynosi ponad 40% – wynika z informacji, które przekazał nam Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Na zdjęciu: Widok z rzeki Elbląg na Żuławy w rejonie miejscowości Nowakowo. Fot. Kazimierz Netka
Budowa morskiej drogi wodnej do Elbląga poprawi zabezpieczenie przeciwpowodziowe, m.in. w rejonie miejscowości Nowakowo. Rzeka Elbląg zostanie obudowana, wzmocniona – mówił kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Na zdjęciu: Widok na jedno z nabrzeży Portu Morskiego w Elblągu. Fot. Kazimierz Netka
Minister Andrzej Adamczyk zaapelował do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Urzędu Miejskiego w Elblągu o zaangażowanie finansowe w modernizację Portu Morskiego w Elblągu. Powstający Główny Urząd Inwestycji Morskich zajmie się inwestycjami na rzecz portów i będzie miał na to pieniądze, ale marszałek województwa i prezydent miasta powinni w większym stopniu poczuwać się do inwestowania w takie przedsięwzięcie, ze względu na profity, jakie to przyniesie regionowi. Władze samorządowe mają na to dwa lata, bo w 2022 roku Port Morski w Elblągu ma być w pełni dostępny dla żeglugi morskiej.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl