Będzie lepsze połączenie drogowe okolic Świecia (na południu Kociewia) ze stolicą Wielkopolski oraz z Trójmiastem. Tak się stanie po zakończeniu modernizacji drogi ekspresowej S5, która połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. S5 staje się jedną z głównych arterii komunikacyjnych o dużym znaczeniu dla gospodarki kraju i rozwoju portów Trójmiasta

Źródło ilustracji: Ministerstwo Infrastruktury

Bliżej ukończenia S5 w woj. kujawsko-pomorskim

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber podpisał 6 marca 2020 r. dwa aneksy do programów inwestycyjnych dla odcinków drogi ekspresowej S5 Nowe Marzy – Świecie Południe (Dworzysko) oraz Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo), zwiększające finansowanie tych zadań o 286 mln zł. Dzięki temu będzie możliwe kontynuowanie postępowań przetargowych dla obu zadań i wyłonienie wykonawców, którzy dokończą te inwestycje. Oferty otwarte w grudniu 2019 r. były wyższe od kwoty, którą zamierzała przeznaczyć na ten cel GDDKiA – poinformował Wydział Prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Oto ciąg dalszy komunikatu:

– Budowa dróg jest procesem długotrwałym i skomplikowanym. Czasem zdarzają się nieprzewidziane okoliczności, które powodują utrudnienia w terminowym ukończeniu inwestycji. Tak było w przypadku odcinków realizowanych w ciągu drogi ekspresowej S5, gdzie mieliśmy do czynienia z nierzetelnymi wykonawcami, z którymi GDDKiA była zmuszona rozwiązać umowę. Niezwłocznie przystąpiliśmy do wyłonienia nowych wykonawców, którzy wybudują tę tak bardzo potrzebną trasę  – powiedział wiceminister Rafał Weber.

Fot. z Archiwum Ministerstwa Infrastruktury

W czerwcu 2019 roku, po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z umową realizacji kontraktów na trzech odcinkach S5, GDDKiA odstąpiła od umów z wykonawcą, firmą Impresa Pizzarotti. Wykonawca nie wywiązywał się z ustaleń kontraktowych dotyczących realizacji robót zgodnie z określonym harmonogramem oraz nie regulował płatności wobec podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.

W sierpniu 2019 r. ogłoszono nowe przetargi na trzy zadania. W marcu 2020 r. planowane jest podpisanie umowy na dokończenie budowy odcinka S5 Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – Szubin Północ. Dwa kolejne odcinki Nowe Marzy – Świecie i Świecie – Bydgoszcz Północ, dla których zwiększono finansowanie, są w trakcie przetargu.

W ramach odcinka S5 Nowe Marzy – Świecie Południe o długości 23,3 km powstaną węzły: Nowe Marzy, Sartowice, Świecie Północ, Świecie Zachód, Świecie Południe oraz MOP Święte.

Odcinek Świecie Południe – Bydgoszcz Północ będzie miał 22,4 km długości. Zadanie to obejmuje budowę węzłów Gruczno, Pruszcz i Koronowo oraz dwóch MOP-ów: Gruczno Wschód i Gruczno Zachód.

Obecnie na terenie województwa kujawsko-pomorskiego w realizacji jest pięć odcinków S5 o długości 88,2 km i wartości 3 mld zł.  Ukończenie odcinków Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – Szubin Północ, Nowe Marzy – Świecie Południe (Dworzysko) i Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) jest planowane w 2022 r., natomiast odcinki S5 Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) – Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) oraz Szubin Północ – Żnin Północ (Jaroszewo) powinny zostać oddane do ruchu jeszcze w tym roku.

Droga ekspresowa S5 połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych arterii komunikacyjnych o dużym znaczeniu dla gospodarki kraju i rozwoju portów Trójmiasta. Droga ekspresowa S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie miała prawie 130 km długości i będzie przebiegała od węzła Nowe Marzy na autostradzie A1 do granicy z województwem wielkopolskim. Odcinek ten jest istotną częścią sieci transportowej TEN-T i zapewni powiązanie aglomeracji bydgosko-toruńskiej z autostradami A1 i A2 – poinformował Wydział Prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *