Biznes i finanse. Rozpoczyna się projektowanie i budowa nowej obwodnicy metropolii trójmiejskiej (OMT). Przewidywany termin zakończenia prac budowlanych to II kw. 2025 roku. OMT umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego

Źródło ilustracji: GDDKiA – Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej.

Ułatwi przejazd z Gdańska i okolic do Szczecina

Podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) w ciągu drogi ekspresowej S6. Pierwszy odcinek między Chwaszczynem a Żukowem ma długość 16,3 km. Drugi to 16-kilometrowy odcinek między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa.

„Minęły niespełna cztery miesiące 2021 roku, a dzisiaj podpisujemy już 13. i 14. umowę. W sumie przekłada się to na powstanie ponad 210 km nowych dróg o łącznej wartości ponad 6,4 mld zł. To dobra wiadomość dla kierowców nie tylko z woj. pomorskiego. Dzisiaj podpisujemy kontrakty na realizację kolejnych odcinków S6, która docelowo połączy Szczecin z Gdańskiem” – podkreślił Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakres prac

Podpisane umowy obejmują projekt i budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Wykonawcy zadań na podstawie Koncepcji programowej opracują dokumentację techniczną, a następnie, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, rozpoczną prace budowlane. Wybudowana trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową (po dwa pasy w każdym kierunku), z przewidzianą rezerwą pod trzeci pas. OMT ma mieć wraz z obwodnicą Żukowa około 39 km. Została ona podzielona na dwa zadania realizacyjne:

Chwaszczyno – Żukowo o długości ok. 16,3 km.

Żukowo – Gdańsk Południe o długości ok. 16 km wraz z obwodnicą Żukowa o długości ok. 7 km.

Przyszła droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska. Będą to m.in. ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.

Projektowanie i prace budowlane na obu odcinkach potrwają 38 miesięcy. Faza projektowa odbywać się będzie bez przerw zimowych. Natomiast po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), czas realizacji uwzględniać już będzie przerwy od 16 grudnia do 15 marca. Zakładany termin zakończenia prac budowlanych to II kw. 2025 r.

Dodatkowe środki z budżetu państwa

Przypomnijmy, że postępowanie przetargowe objęło odcinki drogi ekspresowej, na które decyzją rządu z czerwca 2020 roku zostały przeznaczone dodatkowe środki z budżetu państwa.

Komfort i bezpieczeństwo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6.

Trzy odcinki już są budowane

W budowie w województwie pomorskim są już trzy odcinki S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 41 km. Natomiast w fazie przetargu na projekt i budowę jest jeszcze pięć odcinków drogi ekspresowej o łącznej długości ok. 72 km między Słupskiem a Bożympolem Wielkim. Umowy na nie zamierzamy podpisać do połowy br.

Całość trasy S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim będzie oddana do ruchu w 2025 r. Do dyspozycji kierowców będzie to łącznie z istniejącymi odcinkami blisko 200 km drogi ekspresowej.

Źródło informacji: GDDKiA

Źródło: https://pap-mediaroom.pl/

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *