Centralny Port Komunikacyjny, zielona energia znad morza, chińskie propozycje dla polskich kolei dużych prędkości – to tylko niektóre tematy poruszane podczas TRAKO – 15. Międzynarodowych Targów Kolejowych, odbywających się w Gdańsku. Uczestniczą w nich reprezentanci m.in. Komisji Europejskiej, Wielkiej Brytanii, dowództwa NATO

Fot. Kazimierz Netka.

Jestem pewien, że nikt przez najbliższe lata nie ośmieli się podnieść ręki na polską kolej – powiedział minister Andrzej Adamczyk. Celem rządu jest przewiezienie przez polskie koleje 400 milionów pasażerów w 2027 roku

Fot. Kazimierz Netka.

Lokomotywa wodorowa była jednym z najbardziej interesujących eksponatów, a jednym z pierwszych wydarzeń pierwszego dnia TRAKO było podpisanie porozumienia dotyczącego współpracy PGE Energetyka Kolejowa z PKP Intercity.

W uroczystości podpisania Listu Intencyjnego uczestniczyli m.in.: Sylwester Szczensnowicz – prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa; Tomasz Gontarz – wiceprezes PKP Intercity; Adam Domański – wiceprezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa; Krzysztof Świerczek – członek zarządu PKP Intercity.

Fot. Kazimierz Netka.

List intencyjny zakłada współpracę spółek nad rozwijaniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które będą służyć efektywnemu korzystaniu z energii i wspierać ochronę klimatu. Wypracowane rozwiązania mają także umożliwić PKP Intercity wykorzystywanie na większą skalę w przewozach pasażerskich energii elektrycznej wyprodukowanej z OZE – napisano na stronie internetowej https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/pkp-intercity-laczy-sily-z-pge-energetyka-kolejowa-na-rzecz-zielonej-kolei.html , gdzie znajduje się więcej wiadomości na ten temat.

Prąd, „zielony”, ma pochodzić z obiektów, które PGE zamierza wybudować: z elektrowni jądrowej, z morskich farm elektrowni wiatrowych na Bałtyku.

Fot. Kazimierz Netka.

Inauguracja 15. TRAKO przyciągnęła wiele osób, z kraju i z zagranicy. Reprezentowali swe środowiska np. parlamentarzyści, samorządowcy, władze państwowe, oczywiście również prezesi spółek kolejowych, a także swych reprezentantów miały: Komisja Europejska, Wielka Brytania i dowództwo NATO. Powitani zostali m.in.: Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury; Huw William Merriman – minister do spraw kolei w Departamencie Transportu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej; Maciej Małecki – sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych; Andrzej Bittel – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu; przedstawiciele kolei europejskich, spoza Europy a także organizacje zrzeszające instytucje, komisje i urzędy, wśród których byli m.in.: Elżbieta Łukaniuk – Komisja Europejska – członek Gabinetu Adiny Vălean, komisarz ds. transportu; Josef Doppelbauer – dyrektor Wykonawczy Agencji Kolejowej Unii Europejskiej; Ignacy Góra – prezes Urzędu Transportu Kolejowego; Alberto Mazzola – dyrektor Wykonawczy Wspólnoty Kolei Europejskich oraz zarządców infrastruktury kolejowej; Grupa Gred; Oleksandr Percowski – członek zarządu Ukraińskich Kolei; dr Mirosław Antonowicz – przewodniczący Organizacji Współpracy Kolei, OSŻD; parlamentarzyści, przedstawiciel uczeni wyższych, Rada Nadzorcza Targów; Rada Nadzorcza PKP S.A,; przedstawiciele urzędów miasta samorządowców województwa i miasta, przedstawiciele instytucji kultury, służb mundurowych; partnerów i kontrahentów; Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego; Piotr Grzelak – wiceprezydent Gdańska; Piotr Borawski – wiceprezydent Gdańska; współorganizatorzy i partnerzy targów TRAKO: Krzysztof Mamiński – prezes zarządu Grupy PKP, przewodniczący z członkami zarządu; Andrzej Bojanowski – prezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich; Paweł Orłowski – wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich; Piotr Wroński – wiceprezes zarządu firmy Medcom; Krzysztof Zdziarski – prezes zarządu PESA; Krzysztof Niemiec – wiceprezes zarządu Track Tec S.A.; Ireneusz Merchel – prezes PLK PKP S.A.; członkowie Rady Programowej 15. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO; przedstawiciele stowarzyszeń, izb gospodarczych; Railway Biznes Forum; Fundacja Kolei; Carlo Borghini – asystent sekretarza generalnego ds. zarządzania wykonawczego w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli.

Fot. Kazimierz Netka.

Oto niektóre tezy z wystąpienia ministra Andrzeja Adamczyka podczas oficjalnej inauguracji 15. Targów TRAKO (Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/ruszyly-15-miedzynarodowe-targi-kolejowe-trako-w-gdansku):

Fot. Kazimierz Netka.

Minister Adamczyk w swoim wystąpieniu zdał relację ze zmian, jakie w ostatnich latach stały się udziałem polskiej kolei.- Nie zmarnowaliśmy ostatnich ośmiu lat: jest to okres odbudowy kolei i jej powrotu na należne jej miejsce. Dzisiaj możemy powiedzieć z dumą, że coraz więcej osób ma dostęp do kolei. Coraz więcej osób chce wybierać ten środek transportu. Coraz więcej osób dostrzega pozytywne zmiany, jakie zachodzą w transporcie kolejowym — powiedział szef resortu infrastruktury.

Andrzej Adamczyk podkreślił, że sukces polskiej kolei, wyrażający się przede wszystkim w liczbie przewiezionych pasażerów, jest udziałem całego środowiska kolejarzy. Dodał, że rząd prowadzi obecnie wiele programów inwestycyjnych dla kolei, a ich celem jest poprawa jakości oferty, jaką otrzymuje polski pasażer. Przypomniał przy tym, że wiele miast odzyskało w ostatnich latach dostęp do kolei, co pozwoliło ich mieszkańcom na korzystanie z tego rodzaju transportu.

– Walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez zwiększanie liczby stacji obsługiwanych przez pociągi oraz włączanie kolejnych miejscowości do oferty. Radzyń Podlaski, Sierpc, Lubin, Końskie, Rypin to tylko niektóre przykłady miast, których mieszkańcy odzyskali taką możliwość — dodał A. Adamczyk.

Minister infrastruktury stwierdził także, że rząd nadal zamierza inwestować w polską kolej i to pomimo tego, że w gronie ekspertów pojawiają się głosy twierdzące, jakoby inwestycje te stanowiły przykład „megalomanii”.

Życząc uczestnikom targów TRAKO owocnych obrad, Andrzej Adamczyk zwrócił się do środowiska kolejarskiego:

— Praca nad rozwojem transportu kolejowego jest pracą ciężką i bezustanną. Jest jednak pracą, którą warto podjąć, a przy tym – jeśli jest odpowiednio poprowadzona – pracą dającą ogromną satysfakcję. Jestem pewien, że Państwo – przedstawiciele branży, kolejarze – również tę satysfakcję czują, gdy widzą Państwo swoje osiągnięcia z ostatnich lat.

– napisano na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/infrastruktura/ruszyly-15-miedzynarodowe-targi-kolejowe-trako-w-gdansku .

– Jestem pewien, że nikt przez najbliższe lata nie ośmieli się podnieść ręki na polską kolej – powiedział także Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury. Celem rządu – ale mam nadzieję, że celem wszystkich, którzy tworzą ten proces transportowy, w nim uczestniczą: PKP Intercity, Polregio, przewoźnicy regionalni – celem jest przewiezienie przez polskie koleje 400 milionów pasażerów w 2027 roku.

– Szanowni państwo, miło was tutaj widzieć. Tu warto być – tak brzmi nasza dewiza – mówił Andrzej Bojanowski – prezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich:

Fot. Kazimierz Netka.

Od 30 lat wyznaczamy razem wspólnie trendy, szukamy nowych rozwiązań, budujemy przyszłość transportu szynowego. W naszym towarzystwie przy pięknej solidnej rocznicy,bo 30 lat to już jest dobry wiek.

Członkiem naszej grupy kapitałowej miasta Gdańska, jest 150-latek – Gdańskie Autobusy i Tramwaje i z tego miejsca chciałem życzyć prezesowi i całej firmie wszystkiego dobrego, w związku z tym, że szynami oni również stoją.

Fot. Kazimierz Netka.

Szanowni państwo, historia nasza sięga 1995 roku. Wtedy pierwsze spotkania naukowców z Politechniki Gdańskiej zainicjowały pierwszą edycję Trako, jeszcze w Gdyni. Kolejne trzy też były na terenach ośrodka targowego Gdynia, Od 2001 roku targi TRAKO stały się wydarzeniem goszczonym przez miasto Gdańsk. Jesteśmy również świadomi wyzwania. Pamiętam 2011 rok i nasze rozmowy w Warszawie i spotkałem się z prezesem PKP i zobowiązałem się, że kolejna edycja odbędzie się w nowej siedzibie. I zrobiliśmy to. W 2013 roku powitaliśmy TRAKO tutaj na Letnicy – przypomniał prezes Andrzej Bojanowski.

Fot. Kazimierz Netka.

Bardzo ważnym punktem programu i ekspozycją na 15 TRAKO jest Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Powstanie tego ośrodka transportu kolejowego, szosowego i samolotowego, znacząco przebuduje układ komunikacyjny w naszym kraju i będzie miało duży wpływ na komunikację europejską, a nawet światową. Otwiera się nowy rynek zbytu towarów, pociągów, usług.

Propozycje dla Polski, dla CPK, przedstawili na 15. TRAKO także reprezentanci Chin.

Fot. Kazimierz Netka.

Paweł Jajkowski – prezes Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego „Pekin” zaprezentował nam ofertę jaką ma chiński koncern CRRC Zhuzhou Locomotive CO., LTD w zakresie lokomotyw i wagonów dla kolei dużych prędkości (KDP). W związku z budową CPK – Centralnego Portu Komunikacyjnego, KDP będą miały duże znaczenie. Pozwolą one dotrzeć np. z Trójmiasta do Warszawy, a także do CPK w krótkim czasie. Takie możliwości stwarzają m.in. lokomotywy i pociągi z Państwa Środka.

Prędkość maksymalna: 550 – 600 km na godzinę. Długość pociągu 5-częściowego: 130,7 metrów. Piętrowy EZT osiąga prędkość 200 km na godzinę. 6 – członowy taki pociąg ma 571 miejsc do siedzenia, a łącznie z tymi do stania ma 1280 miejsc dla pasażerów – dowiedzieliśmy się na chińskiej ekspozycji na targach TRAKO.

Podczas TRAKO nastąpiło formalne przekazanie spółce zależnej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Pomorskiemu Przedsiębiorstwu Mechaniczno-Torowemu w Gdańsku żurawia kolejowego. O szczegółach poinformował nas Karol Jakubowski – rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

PPM-T zyskało nowy, wielozadaniowy pojazd do robót torowych

Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o., spółka zależna PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. inwestuje w nowe maszyny do robót torowych. Dzięki dokapitalizowaniu przez PLK SA, zasoby przedsiębiorstwa powiększyły się o jeden z najnowocześniejszych w Polsce żurawi kolejowych MULTI TASKER KRC 1200. Maszyna zapewni wydajną i dokładną realizację prac remontowo – utrzymaniowych na sieci narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej.

Fot. Kazimierz Netka.

Najwyższej jakości maszyna do robót torowych zwiększy efektywność wykonywanych zadań oraz wpłynie na optymalizację czasu pracy Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego.

–  Sprawna realizacja prac na liniach kolejowych wymaga korzystania z najnowszych rozwiązań. Dysponowanie przez PPMT nowoczesnymi pojazdami do robót torowych zwiększa potencjał i konkurencyjność tego przedsiębiorstwa. Dzięki modernizacjom i pracom utrzymaniowym zyskujemy lepszą jakość infrastruktury kolejowej w Polsce oraz większy poziom bezpieczeństwa – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Fot. Kazimierz Netka.

Żuraw kolejowy MULTI TASKER KRC 1200 przyczyni się do utrzymania sprawności sieci kolejowej oraz jej modernizacji i rozbudowy. Praca pojazdu zapewnia bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów po sąsiednich torach przy równoczesnej efektywnej realizacji prac remontowych i inwestycyjnych.

– Naprawa i utrzymanie nawierzchni kolejowej należy do bieżących i podstawowych zadań zarządcy infrastruktury. W celu zapewnienia wysokiej jakości prac, rozwijamy potencjał spółek zależnych takich jak Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Inwestycje w nowoczesne pojazdy torowe służą również temu, aby w przyszłości PPM-T mogło uczestniczyć w dużych projektach modernizacji i budowy nowych linii kolejowych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Fot. Kazimierz Netka.

W 15. jubileuszowej edycji Targów TRAKO udział bierze ponad 600 wystawców z 30 krajów. Są tam pawilony narodowe z Austrii, Czech, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii, Ukrainy i Wielkiej Brytanii. Prognozowany jest udział ponad 25 000 gości branżowych z ponad 40 krajów – poinformowali organizatorzy. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO potrwają do 22 września, w AMBEREXPO w Gdańsku. Więcej wiadomości jest na stronie: https://trakoexpo.com/ .

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *