Na zdjęciu, od lewej: Andrzej Kajut – główny księgowy Urzędu Morskiego w Gdyni; Wiesław Piotrzkowski – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni; Juha Granqvist – dyrektor zarządzający stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy. Fot. Urząd Morski w Gdyni.
Kanał żeglugowy Nowy Świat – dowód na trafność przewidywań wizjonerów
Jeszcze niedawno niektórzy mówili: „Po co nam przekopywanie Mierzei Wiślanej, przecież istnieje Cieśnina Pilawska w Rosji. Przez tę cieśninę mogą pływać nasze statki z Bałtyku do Fromborka i Elbląga”.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Dzisiaj pewnie nikt nie odważy się powiedzieć: popłyń przez Cieśninę Pilawską… Przesmyk ten znajduje się bowiem w rękach Rosji – państwa, które stało się wrogiem niemal całego świata. Widać, jak prorocze, ważne były dążenia ludzi do zbudowania własnej, polskiej, niezależnej drogi morskiej z Bałtyku na Zalew Wiślany! Dzisiaj, budowa kanału żeglugowego w poprzek Mierzei Wiślanej, jest już bardzo zaawansowana.
Na zdjęciu: Oddanie do użytku mostu nad budowanym kanałem Nowy Świat, w czerwcu 2021 roku. Fot. Kazimierz Netka.
Niedawno, zapadła kolejna bardzo ważna decyzja. We wtorek, 28 lutego 2022 roku, w siedzibie Urzędu Morskiego w Gdyni podpisano umowę na dostawę nasiębiernej pogłębiarki ssąco – refulującej do zapewnienie nowemu szlakowi dla statków odpowiedniej głębokości. Umowa obejmuje zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę tego urządzenia do portu w Elblągu – wynika z informacji, które przekazała nam Magdalena Kierzkowska – rzecznik prasowy/asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni:
– Jednostka służąca do pogłębiania torów wodnych, którą za niecałe dwa lata dysponować będzie Urząd Morski w Gdyni zapewni utrzymanie odpowiednich parametrów żeglugowych nie tylko nowej drogi wodnej na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Będzie również wykorzystywana przy niektórych innych pracach utrzymaniowych, bez konieczności zlecania ich „na zewnątrz”, co niewątpliwie przyniesie oszczędności, zarówno finansowe, jak i czasowe – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Zbuduje wyspę
Wartość kontraktu to 116 468,700 zł. Wykonawca, fińska stocznia Uudenkaupungin Työvene Oy, będzie miał 21 miesięcy na realizację zlecenia. Pogłębiarka będzie wykorzystywana do utrzymania parametrów głębokości na torze wodnym o głębokości 5 m, łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i z Elblągiem, w tym w obszarze rzeki Elbląg. Jej zadaniem będzie również odkładanie urobku na wyspę powstającą na Zalewie Wiślany. Transport namułów będzie się odbywał za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych. Dodatkowo, pogłębiarka będzie wykorzystywana do obsługi i utrzymania parametrów głębokości 18 metrów torów podejściowych do dużych portów morskich.
– Flota Urzędu Morskiego w Gdyni wzbogaci się o kolejną, specjalistyczną jednostkę pływającą. Będzie to pogłębiarka służąca przede wszystkim do utrzymania toru żeglugowego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Podpisana właśnie umowa jest wynikiem przetargu towarzyszącego dużej, rządowej inwestycji infrastrukturalnej, jaką jest całościowa budowa nowej drogi wodnej o długości prawie 25 km – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski, który wraz z głównym księgowym Urzędu Morskiego w Gdyni, Andrzejem Kajutem, podpisał dzisiaj umowę.
Kontrakt obejmuje również dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych zaopatrzonych w pływaki o łącznej długości 200 mb. oraz 400 mb. rurociągów układanych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z urządzeniem wyładowczym pogłębiarki. Zapewnione zostanie również szkolenie personelu do obsługi jednostki.
– Będzie to kolejna jednostka pływająca wykonana w naszej stoczni dla Urzędu Morskiego w Gdyni. Wcześniejsze realizacje Uudenkaupungin Työvene Oy to jednostki hydrograficzne – katamaran Konstelacja oraz Hydrograf-17 oraz jednostki kontrolno-inspekcyjne Kontroler-20 i Kontroler 22. Dzięki doświadczeniu i rzetelnemu podejściu naszych specjalistów możemy zadeklarować terminowe dostarczenie pogłębiarki – zaznaczył Juha Granqvist, dyrektor zarządzający stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy, podpisujący kontrakt w imieniu wykonawcy.
Wymiary zamówionej jednostki:
Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego) – 60,0 m; maksymalna szerokość, konstrukcyjna – 12,0 m; maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia – 4,5 m; pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu – powyżej 950 m³; minimalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody – 18 m; minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego: 8 węzłów – poinformowała Magdalena Kierzkowska – rzecznik prasowy/asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
Kanał odporny na torpedowanie
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Budując kanał żeglugowy w polskiej części Mierzei Wiślanej, uniezależnimy się od Rosji, do której – co potwierdzają ostatnie wydarzenia, czyli napaść Rosji na Ukrainę – nie można mieć zaufania. Całe szczęście, że mimo prób torpedowania przez niektóre osoby budowy tego kanału, udało się ową inwestycje rozpocząć i realizować w dobrym tempie. Przypomnijmy, że inwestorem – w imieniu Skarbu Państwa – jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą NDI/BESIX – konsorcjum polsko – belgijskie. Kanał w poprzek Mierzei Wiślanej powstaje w rejonie osiedla Nowy Świat, w gminie Sztutowo.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl