Euro Styl realizuje w Gdańsku ideę rozwoju miasta do wewnątrz. Przystępuje  do budowy osiedla na terenie historycznego Młodego Miasta w Gdańsku. Zagospodaruje obszar liczący prawie 7 ha. Zrewitalizuje halę u-bootów na byłym terenie stoczni.

Na zdjęciu: Teren pod inwestycję Euro Styl, w sąsiedztwie ECS. Fot. z Archiwum Euro Styl.

Koncepcja zabudowy respektuje zalecenia służb ochrony zabytków.

Deweloper, Euro Styl S.A., wchodzący w skład Grupy Dom Development S.A., nabył działkę o powierzchni blisko 7 ha w bezpośrednim sąsiedztwie Europejskiego Centrum Solidarności (ECS) w Gdańsku. Na postoczniowym terenie powstaną w najbliższych latach budynki mieszkalne i biurowe. Odrestaurowany zostanie także zabytkowy obiekt dawnej montowni kadłubów, który stanie się sercem inwestycji skupiającym usługi – wynika z informacji, które otrzymaliśmy w komunikacie.

– Jako deweloper wywodzący się z Gdańska, doskonale rozumiemy specyfikę tego miejsca i jego znaczenie. Jestem przekonany, że wielomiesięczna praca z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków i Narodowym Instytutem Dziedzictwa oraz zaangażowanie cenionego architekta, pozwoliły wypracować optymalne ramy dla zagospodarowania tego terenu. Jednocześnie wpisujemy się w trendy polityki przestrzennej nakreślone w strategii Miasta Gdańska, czyli budowy miasta do wewnątrz, co uważamy za słuszne – mówi Mikołaj Konopka, prezes Euro Styl S.A.

Architektoniczna brama Młodego Miasta

Koncepcja urbanistyczna, zaakceptowana przez konserwatora jest efektem konsultacji prowadzonych przez przedstawicieli Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku, przedstawicieli Narodowego Instytutu Dziedzictwa oraz inwestora. W nadesłanym nam komunikacie, zacytowano następującą wypowiedź:

– Zdefiniowane zostały podstawowe wartości terenu, elementy wymagające wyeksponowania i najważniejsze widoki. W odpowiedzi na uwarunkowania wskazywane przez stronę konserwatorską projektanci proponowali kolejne rozwiązania, których efektem jest koncepcja, respektująca wskazania służb ochrony zabytków – wyjaśnia Agnieszka Kowalska, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Całkowita powierzchnia działki, usytuowanej w kwartale ulic: Doki, Rybaki Górne, ks. Jerzego Popiełuszki, wynosi 6,8 ha. Jej lokalizacja oraz charakter planowanej zabudowy sprawiają, że inwestycja stanowić będzie bramę do rodzącej się dzielnicy Młode Miasto. Studium koncepcyjne zagospodarowania terenu opracował autor bryły ECS, dr inż. arch. Wojciech Targowski, prof. PG.

– Idea Młodego Miasta, nowego fragmentu śródmieścia Gdańska, to niezwykłe wyzwanie projektowe. Miasto zwraca się ku swojemu centrum, ku terenom o wyróżniającej Gdańsk spośród innych miast historii. Wyrazisty kontekst kulturowy Stoczni Gdańskiej to wartość nie do przecenienia mówi dr inż. arch. Wojciech Targowski, prof. PG, właściciel pracowni FORT Targowski.

Teren planowanej inwestycji sąsiaduje także z najcenniejszymi budowlami i miejscami związanymi z narodzinami i rozwojem „Solidarności”.

– Priorytetem była konieczność nawiązania do historycznego układu ciągów komunikacyjnych oraz dawnej zabudowy. Z uwagi na bezpośrednie sąsiedztwo ważnych budowli historycznych: stoczniowej bramy nr 2 oraz budynku Sali BHP, nie mniejsze znaczenie miało zachowanie charakteru i respektowanie dawnej skali zabudowy. W trakcie negocjacji spotkaliśmy się ze zrozumieniem ze strony zespołu projektowego oraz dewelopera. Wypracowane rozwiązania respektują te wartości i jednocześnie pozwalają na osiągnięcie zamierzonych rezultatów biznesowych właściciela – mówi Tomasz Błyskosz, kierownik Oddziału Terenowego Narodowego Instytutu Dziedzictwa w Gdańsku.

Sąsiedztwo artefaktów przeszłości: dźwigów, hal montażowych, stoczniowych pochylni stawia architekturze szczególne wymagania. Musi ona sprostać współczesności, a jednocześnie z respektem odnieść się do silnej i cennej tożsamości tego miejsca.

– Praca nad projektem gmachu ECS przyniosła refleksję, że tylko wówczas spełni on swe przesłanie, gdy stanie się elementem żywej, atrakcyjnej i przyjaznej mieszkańcom struktury, tak aby idea solidarności w pełni zagościła w gdańskiej codzienności. Obecnie nadarza się okazja, by myśl tę urzeczywistnić. Projektowana inwestycja nie może być osiedlem jednym z wielu, musi stanowić zaczyn nowej, miejskiej przestrzeni Gdańska, łączącej satysfakcję obcowania z dynamiczną współczesnością z radością zamieszkiwania w wyjątkowym miejscu – dodaje dr inż. arch. Wojciech Targowski, prof. PG.

Nowa, miejska przestrzeń

Planowana wysokość zabudowy będzie stopniowana od 16 do około 30 metrów. Zabudowa wpisze się w otoczenie i uszanuje ceniony przez gdańszczan widok na charakterystyczne, ikoniczne żurawie.

– Ten widok to wyjątkowy symbol Gdańska. Chcielibyśmy także, by budynek Europejskiego Centrum Solidarności pozostał dominantą architektoniczną tego obszaru. Projektując układ budynków będziemy też odtwarzać osie wcześniej istniejących na tym terenie ciągów komunikacyjnych, między innymi częściowy przebieg ul. Kadłubowców. Od momentu, gdy ten teren znalazł się w obszarze naszego zainteresowania, wsłuchujemy się uważnie w opinie różnych gremiów i autorytetów dodaje prezes Mikołaj Konopka.

Ważnym elementem całej inwestycji jest budynek zwany potocznie „halą U-Bootów”, nadający temu miejscu historyczny kontekst. Pieczołowicie odrestaurowany, stanie się żyjącym centrum usługowo-gastronomicznym, służącym zarówno mieszkańcom inwestycji, jak i gdańszczanom czy przyjezdnym.

Wyjątkowe miejsce do życia

Zabudowa tego terenu będzie – zgodnie z najnowszymi trendami urbanistycznymi – mieszana, jednak z przewagą budynków o funkcji mieszkaniowej. Na parterach przewidziano wyłącznie usługi, co zapewni wygodę życia.

– To ma być miejsce, w którym dobrze się mieszka i pracuje. Ten teren ma ogromny miastotwórczy potencjał – ze względu na lokalizację, powierzchnię, historię i sąsiedztwo. Zamierzamy to wykorzystać, nadając mu nowy, miejski charakter – podsumowuje prezes Mikołaj Konopka.

Całość inwestycji stanowić będzie ponad 1200 mieszkań i lokali usługowych oraz około 30 tysięcy metrów kwadratowych biur. Za realizację części biurowej odpowiadać będzie wybrany partner. Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to początek 2020 roku. Inwestycja będzie realizowana etapami, dając 8-10 letnią perspektywę – czytamy w komunikacie.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *