Gdańsk. Powstaje nowe centrum miasta. Usprawniany jest układ komunikacyjny. Wszystko to dzięki twórcom Forum Gdańsk.

Na zdjęciu: Magdalena Gibney, dyrektorka Forum Gdańsk, mówi: Od ulicy Toruńskiej, przez otwarte całą dobę przestrzenie publiczne w Forum Gdańsk, aż do Bramy Wyżynnej lub ulicy Hucisko przejdziemy nie napotykając ani jednego samochodu. Fot. Kazimierz Netka.

Nowe ulice, przystanki, przejścia podziemne w centrum Gdańska. Dzięki kompleksowi handlowo kulturowo – rozrywkowemu Forum Gdańsk, znacznie zostanie usprawniona ruch pieszych rowerzystów, samochodów, tramwajów,, autobusów w centrum stolicy województwa pomorskiego. Szczegóły przedstawili reprezentanci realizatorów Forum Radunia, 28 września 2017 roku – na budowie tego zespołu obiektów, powstających nad torami międzynarodowej linii kolejowej E65, nad kanałem Raduni, między ulicami Hucisko, 3 Maja, Armii Krajowej, Okopowa.

Oto szczegóły, przedstawione przez reprezentantów Forum Gdańsk:

Węzeł integracyjny Gdańsk Śródmieście wybudowany w ramach Forum Gdańsk usprawni poruszanie się po Trójmieście.

Dzięki budowie Forum Gdańsk centrum stolicy województwa pomorskiego uzyska nowy, ulepszony układ komunikacyjny. Jednym z jego kluczowych elementów jest węzeł Gdańsk Śródmieście. Przejmie on 18% dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze Śródmieścia. Tramwaje pojadą tamtędy już za miesiąc.

Punkt przesiadkowy – wybudowany i sfinansowany przez Forum Gdańsk, będzie miejscem w centrum miasta umożliwiającym wygodne przesiadki (tranzyt) pomiędzy autobusami, tramwajami i pociągami SKM niemalże w systemie „drzwi w drzwi”.

 

Fot. Kazimierz Netka

Nowy węzeł powstanie na specjalnie przystosowanym do tego istniejącym wiadukcie – dzięki możliwości przeniesienia ruchu samochodowego na nowowybudowane dwa wiadukty drogowe w ciągu al. Armii Krajowej. Dzięki bezpośredniemu połączeniu obszaru węzła z przystankiem SKM Gdańsk Śródmieście (poprzez bezkolizyjne zejścia na i wejścia na perony kolejowe) czas przesiadki znacząco się skróci, a sama przesiadka będzie łatwiejsza.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Można powiedzieć, że przywieziemy pasażerów komunikacji miejskiej – autobusów i tramwajów niemal na sam peron kolejki SKM – mówi Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku – Przejście od autobusu do pociągów SKM w obrębie dworca kolejowego Gdańsk Główny to obecnie nawet 10 dodatkowych minut. Na węźle Śródmieście ten czas znacząco skracamy.

Tramwaje przez węzeł Śródmieście pojadą już pod koniec października 2017 r.

Do miejskich linii dziennych na węźle Śródmieście dołączą również autobusy prywatnych przewoźników regionalnych (jadące np. do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa). To ważne, gdyż przestaną one cieśnić się przed Bramą Wyżynną. Przy Forum Gdańsk znajdzie się ich końcowy lub pośredni przystanek, co ułatwi dalszą podróż tramwajem, miejskim autobusem, SKMką czy taxi. Węzeł Śródmieście będzie też dodatkowym przystankiem w komunikacji nocnej.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Obecnie pracujemy nad korektami tras i rozkładów jazdy – dodaje Zomkowski. – Jednocześnie prognozujemy, że nowy węzeł przejmie 18% dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze śródmieścia.

Bezkolizyjnie dla pieszych

W ramach inwestycji Forum Gdańsk powstało również nowe przejście podziemne od peronu SKM Gdańsk Śródmieście, aż do skrzyżowania ulicy Okopowej z Toruńską, tuż przy urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim. W projekcie zastosowano m.in. bezstopniowe wyjście – zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów.

 

Fot. Kazimierz Netka

– W ten sposób powstał ciąg pieszy całkowicie oddzielony od ruchu ulicznego – mówi Magdalena Gibney, dyrektorka Forum Gdańsk. – Od ulicy Toruńskiej, przez otwarte całą dobę przestrzenie publiczne w Forum Gdańsk, aż do Bramy Wyżynnej lub ulicy Hucisko przejdziemy nie napotykając ani jednego samochodu. Dla pieszych to dużo wygodniej i na pewno bezpieczniej w porównaniu z dotychczasowymi rozwiązaniami.

Inwestycja za ponad 120 mln zł przejdzie na własność miasta – jako cel publiczny przedsięwzięcia.

Węzeł Śródmieście to jedna z kilku inwestycji w układ komunikacyjny Gdańska w ramach budowy Forum Gdańsk. Inwestor przebudował m.in. skrzyżowanie al. Armii Krajowej z ul. 3 Maja czy węzeł Unii Europejskiej. Powstaje również nowa ulica, przebiegająca pod terenem Forum Gdańsk. Droga rozpoczynająca się przy dworcu Gdańsk Główny, ominie ścisłe centrum i pozwoli kierowcom dojechać aż do Traktu Świętego Wojciecha i ulicy Toruńskiej.

 

Fot. Kazimierz Netka

Całość prac związanych z infrastrukturą transportową w ramach budowy Forum Gdańsk to koszt ponad 120 milionów złotych. Dzięki budowie w formie partnerstwa publiczno – prywatnego wybudowane przez inwestora inwestycje drogowe w bezpośrednim sąsiedztwie Forum przejdą na własność miasta jako cele publiczne tego projektu.

Węzeł Śródmieście w skrócie:

2 nowe wiadukty

8 nowych peronów tramwajowych i autobusowych

28 tys. pasażerów będzie korzystało z węzła w ciągu doby

10 minut – o tyle skróci się czas przesiadki z autobusu czy tramwaju do pociągu SKM

Ponad 120 mln zł – tyle kosztowały inwestycje w układ komunikacyjny, które po zakończeniu robót
w większości przejdą na własność Miasta. Część ul. Nowe Podwale Grodzkie, z uwagi na usytuowanie pod Forum Gdańsk, pozostanie własnością Forum, ale będzie to droga publiczna.

Tu można obejrzeć animację obrazującą węzeł: https://www.youtube.com/watch?v=Qa1Fo8q1XNU .

Forum Gdańsk powstaje w formule partnerstwa inwestora prywatnego z publicznym, czyli Miasta Gdańsk i międzynarodowego koncernu Multi Development BV. To nowoczesne miejsce łączące przestrzenie publiczne, usługi, handel, restauracje i kawiarnie; powstało m.in. dzięki przykryciu torów kolejowych. Przestrzeń publiczna stanowi ok. 44 proc. tego miejskiego centrum.

Multi to jeden z największych właścicieli, zarządców oraz deweloperów wysokiej jakości centrów handlowych w Europie oraz Turcji. Realizowane przez firmę projekty stają się często katalizatorem rozwoju ekonomicznego i społecznego miast i regionów. Od swojego powstania w 1982 roku, Multi zajmowało się ponad 180 projektami. www.multi.eu – informują reprezentanci Forum Gdańsk.

 

Na zdjęciu: Tu się kończy bezkolizyjne przejście wybudowane w ramach Forum Gdańsk. Dalej jest teren miejski – ul. Toruńska. Fot. Kazimierz Netka

Dzięki Forum Gdańsk będzie można przejść bezkolizyjnie z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście pod ul. Okopową do okolic m.in. Urzędu Marszałkowskiego i Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego – do ul. Toruńskiej, tunelem. Dalej – trzeba będzie czekać, aż zapali się zielone światło. Nie udało się pobudować tunelu pod ul. Toruńską.

– To już nie jest teren naszej inwestycji – wyjaśniają reprezentanci realizatorów Forum Gdańsk.

Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *