Na zdjęciu: inauguracja budowy T-3. Fot. Kazimierz Netka.
Rośnie polska konkurencja dla portów np. w Hamburgu, Rotterdamie, Sankt Petersburgu. Skorzystają też Czechy, Słowacja, Ukraina
Źródło ilustracji: Baltic Hub.
Transport morski dominuje w przesyle towarów między kontynentami, państwami. Jest tańszy niż lądowy, a poza tym np. między Europą, Antarktydą, Ameryką czy Australią nie mamy obecnie innych możliwości przemieszczania ładunków, jak przewozy statkami morskimi lub powietrznymi. Kto ma dostęp do morza, ten jest spokojniejszy o swą przyszłość gospodarczą. Dlatego Polska stara się w pełni skorzystać z tego, że jest nad Bałtykiem i umacnia swe położenie nad tym morzem oraz na nim.
Fot. Kazimierz Netka.
Od około 15 lat w rejonie Portu Północnego w Gdańsku rozwija się jeden z największych terminali kontenerowych na Bałtyku i w Europie. Początkowo nosił nazwę Deepwater Container Terminal (Głębokowodny Terminal Kontenerowy), a od niedawna jest to Baltic Hub. 28 listopada 2022 roku rozpoczęto oficjalnie rozbudowę tego portu kontenerowego. Uroczystość, o międzynarodowej randze, prowadziła Anna Drozd – rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Fot. Kazimierz Netka.
– Partnerami wydarzenia są Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i główny wykonawca inwestycji: firma Budimex – poinformowała pani Anna Drozd, witając gości.
– Uroczystość, którą chciałbym przypomnieć, rozpoczęła się ponad pół roku temu, kiedy to w pobliskim Kapitanacie podpisywaliśmy umowy dzierżawy z wtedy jeszcze DCT, dzisiaj Baltic Hub – powiedział Marek Gróbarczyk – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskie i wodnej:
Fot. Kazimierz Netka.
– Składam ogromne gratulacje przedsiębiorstwu, które tak świetnie się rozwija. Trzeba przypomnieć fakt, że jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako – myślę – znaczący obszar, który ma jakikolwiek wpływ na przeładunki kontenerowe. Już nie mówiąc o tym, ze będziemy przekraczać milionowe ilości czy rozładowywać największe statki kontenerowe. 10 lat później okazuje się, że jesteśmy największym portem kontenerowym przeładowującym najwięcej kontenerów na Bałtyku.
Dzisiaj rozpoczynamy historyczną inwestycję, gdzie stajemy się faktycznie największym portem kontenerowym i myślę, że zarząd Baltic Hub jeszcze nie powiedział ostatniego słowa, bo plany są dalej idące i to jest niezwykle budujące i dla nas dające ogromne zadowolenie. To, że koncentrujemy się na terminalu kontenerowym, na terminalach kontenerowych jest rzeczą oczywistą. To największa wartość dodana związana z transportem morskim albo i też to, że budujemy zupełnie nowy obszar przeładunkowy, który przecież te kilka lat temu jeszcze w Polsce nie funkcjonował. Z drugiej strony proszę zwrócić uwagę, że jeśli pod kątem determinacji podjedziemy w sposób bardzo kierunkowy, to rzeczy, które wydawałyby się bardzo niemożliwe, bo przecież wejście na rynek kontenerowy jest niezwykle trudne, staje się bardzo proste. Dlatego, tym bardziej chciałem serdecznie podziękować Zarządowi Portu Gdańsk, za decyzje które podjął w osobie pana Łukasza Greinke ale i również Baltic HUB i zarządowi Polskiego Funduszu Rozwoju, który zrealizował i realizuje te zadania.
Szanowni państwo, podjęcie decyzji o takich inwestycjach nie byłoby możliwe bez decyzji rządu. Tu ogromna rola przede wszystkim decyzji, które podejmował pan premier Mateusz Morawiecki w ramach koncentracji na gospodarce morskiej i na koncentracji rozwoju właśnie biznesu morskiego. Z naszej strony, szanowni państwo, chciałem potwierdzić naszą bezwzględną chęć wsparcia dla tej inwestycji i czekamy na kolejne.
– Dziękuję Budimexowi, że jest z nami dzisiaj – powiedział Charles Baker – dyrektor generalny Baltic Hub;
Fot. Kazimierz Netka.
– Mamy często takie celebracje jak ta. To efekt naszej pracy i naszych partnerów, którzy są partnerami na poziomie samorządowym, rządowym, są naszymi udziałowcami, są naszymi parterami w budowie tego wspaniałego przykładu infrastruktury.
Nasze operacje stały się przez ostatnie lat15 lat bardzo znaczące. Ministerstwo powiedziało, że 10 lat temu byliśmy dosyć, daleko na liście portów, a 15 lat temu byliśmy na 62 miejscu w Europie. Dzisiaj pod względem wolumenu jesteśmy 13 i myślę, że w 2024 roku staniemy się siódmym lub ósmym największym portem kontenerowym w Europie. Oprócz tego widzieliśmy jak wzrasta polska gospodarka i polityka regionalna, które bardzo chcemy wspierać codziennie i chcemy też sprowadzać największe statki kontenerowe na świecie, i właśnie pod tym katem zaprojektowano naszą instalację i jak te statki będą opuszczać pochylnie stoczniowe w latach 2023 – 25 będą mogły zawijać tutaj na Bałtyk, by służyć polskim eksporterom i importerom, naszemu regionowi oraz krajom bez dostępu do morza jak Słowacja, Czechy i do pewnego stopnia tez Ukraina. Widzimy, że dociera coraz więcej pociągów z tego kraju. Wspieramy ich gospodarkę ale również będziemy obsługiwać klientów z Niemiec, to będzie odwrócenie zwykłego kierunku przepływów. Musimy oczywiście włożyć dużo pracy, by znaleźć się w tym miejscu, o którym mówimy, w 2024 roku, ale motywacji nam nie brakuje i liczę, że nasi wykonawcy spiszą się świetnie. Bardzo dziękuję, że są tu państwo z nami. Za chwile będziemy mieli małą ceremonię ale też cieszę się na rozmowy – mówił Charles Baker – dyrektor generalny Baltic Hub.
– Polski Fundusz Rozwoju to grupa instytucji wspierających polską gospodarkę w szerokim spektrum aktywności – poinformował Piotr Bogus – dyrektor Departamentu Inwestycji Polskiego Funduszu Rozwoju:
Fot. Kazimierz Netka.
Inwestujemy w infrastrukturę krytyczną, w infrastrukturę rozwojową, w polskie przedsiębiorstwa, wspieramy eksport i ekspansję zagraniczną. To właśnie przyświecało nam 4 lata temu, gdy zainwestowaliśmy w DCT razem z renomowanymi partnerami i dzisiaj jesteśmy na tworzeniu budowy terminala trzeciego, terminala, który spowoduje, że moce przeładunkowe DCT wzrosną o 50 procent z 3 milionów TEU do 4,5 miliona TEU rocznie. Ale to nie tylko moce przeładunkowe, to nie tylko siedem nowych dźwigów, czy dwadzieścia automatycznych suwnic.
Fot. Kazimierz Netka.
Port w Gdańsku istnieje od 1000 lat. Do tej pory, z czasów średniowiecza pozostał nam największy żuraw, który mamy w Gdańsku. Infrastruktura, którą tworzymy dzisiaj, jest to infrastruktura, która zostanie z nami na kolejne dziesiątki czy setki lat, będzie używana zarówno przez nasze dzieci, jak i przez nasze wnuki. Dlatego też będąc tutaj jeszcze raz chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim zaangażowanym w projekt, którzy sprawili, że jesteśmy tutaj od początku budowy terminala trzeciego. Dziękuję wszystkim, począwszy od administracji rządowej, a skończywszy na pracownikach DCT i jako Polski Fundusz Rozwoju, liczymy na więcej, na kolejne projekty, na terminal 4, terminal 5, które jednakowo mocno będziemy wspierać – powiedział Piotr Bogus – dyrektor Departamentu Inwestycji Polskiego Funduszu Rozwoju.
– W imieniu Inwestora, czyli jednego jednego z trzech właścicieli terminalu, chcę przede wszystkim pogratulować i podziękować całemu zespołowi DCT – Balic Hub na czele z Charlesem Bakerem – powiedział Marcin Piasecki – dyrektor wykonawczy IFM Investors:
Fot. Kazimierz Netka.
– Charles dla Gdańska porzucił słoneczną Kubę. Chcę podziękować Adamowi Żołnowskiemu, którego tutaj nie ma z nami, ale który współtworzył sukces DCT już Baltic Hub, od wielu lat. Chcę podziękować również panu ministrowi Markowi Gróbarczykowi i prezesowi Łukaszowi Greinke za wsparcie. Wspólnie oczywiście, budujemy hub na cały Bałtyk. Nie byłoby tego spotkania gdyby nie owocna, dobra współpraca z parterami w projekcie, chciałbym podziękować partnerom, Piotrowi Bogusowi i całemu zespołowi inwestycyjnemu. Na pewno nie wszyscy państwo znają IFM Investors. To australijski fundusz infrastrukturalny, powstał 30 lat temu, dzisiaj ma zasięg globalny, zarządzamy kapitałem w wysokości powyżej 130 miliardów euro. To mniej więcej przekłada się na oszczędności gdzieś około 120 milionów osób, oszczędności emerytalnych. To są liczby. Jeśli chodzi o przykłady inwestycji, to mamy udziały w terminalach morskich kontenerowych w Kanadzie w Vancouver; w Stanach Zjednoczonych w Nowym Jorku, w New Jersey; w Turcji; oczywiście w Australii, mamy udziały w 17 lotniskach na całym świecie, w eksportowym terminalu LNG w Teksasie.
W naszym globalnym portfelu ten jest małym aktywem, ale wydaje się, że najszybciej rosnącym i życzę dalszego dynamicznego wzrostu Baltic Hub. Jeszcze raz gratulacje dla wszystkich zaangażowanych w projekt, mam nadzieję, ż niedługo będziemy dziękowali Budimex i DEME za ukończenie projektu przed czasem i poniżej budżetu – powiedział Marcin Piasecki – dyrektor wykonawczy IFM Investors.
– Jeżeli chodzi o prace hydrotechniczne, trzymam kciuki, bo jesteśmy świadkami kolejnego kamienia milowego de facto, bo praca przy koncepcji po stronie poprzednio DCT, teraz Baltic Hub rozpoczęła się dużo wcześniej – przypomniał Łukasz Greinke – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.:
Fot. Kazimierz Netka.
– Wtedy zapewnienia inwestorów z Singapuru, ze tak, jesteśmy zainteresowani rozwojem tego terminala następnie był czas przygotowania, bardzo długi czas wyborów inwestorów, którzy podjęli się roli przy projekcie zalądowienia. Po wielu miesiącach postępowania, wyłoniliśmy DCT jako ten podmiot, który złożył bardzo korzystną dla nas ofertę, następnie podpisanie umowy i dzisiaj mamy czas już po wszystkich uzgodnieniach projektu z naszymi branżystami w porcie w Gdańsku. W związku z tym w tej chwili trzymamy kciuki, życzymy powodzenia, oczywiście zapewniamy o wsparciu na każdym etapie tej inwestycji jako Zarząd Portu i mam nadzieję, że za te 2 lata – panie prezesie trzymam za słowo – spotkamy się i mam nadzieje, że będziemy uroczyście otwierali funkcjonujące nabrzeże – powiedział Łukasz Greinke – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
– Panie ministrze, pani dyrektor, panie prezesie panowie dyrektorzy, szanowni goście, to dla nas zawsze wielka chwila, gdy rozpoczynamy nową budowę, a ta budowa jest szczególna – zaakcentował Cezary Łysenko – dyrektor Dywizji Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA. – Bo jest strategiczna nie tylko dla Budimexu jako firmy budowlanej ale też dla gospodarki kraju. Jesteśmy ogromnie dumni i zaszczyceni, że możemy w takiej inwestycji uczestniczyć. Realizujemy ją z naszym belgijskim partnerem DEME International. Panie prezesie bardzo dziękuje za zaufanie, którym nas obdarzyliście. Ja wypowiem też życzenie dotyczące budżetu i czasu: oczywiście, znamy swe zobowiązania, podpisaliśmy się.
Budimex robi tę inwestycję, ale też uczestniczy w przemianie komunikacyjnej całego kraju. Na Pomorzu jesteśmy też obecni. Po sąsiedzku przebudowujemy 3 odcinki S6, obwodnicę metropolitalną zadanie 5. Tutaj to jest następna droga, którą będziemy realizowali tym razem morska, a pragnę przypomnieć, że jesteśmy wykonawcą drugiego etapu drogi morskiej do Elbląga – poinformował Cezary Łysenko – dyrektor Dywizji Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA.
Zwieńczeniem spotkania było oficjalne rozpoczęcie inwestycji i symboliczne otwarcie placu budowy. Dokonali tego obecni na konferencji, przedstawiciele rządu, instytucji państwowych, wykonawców, właścicieli Baltic Hub, a także Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Szczegóły zawiera następujący komunikat, który przekazała nam Magdalena Jagła, Koordynator ds. Marketingu i Komunikacji w Baltic Hub:
Baltic Hub rozpoczyna budowę trzeciego nabrzeża w Porcie Gdańsk
Dzięki nowej inwestycji Baltic Hub będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie
Fot. Kazimierz Netka.
28 listopada 2022 r., Baltic Hub (funkcjonujący wcześniej pod nazwą DCT Gdańsk), operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, w obecności sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marka Gróbarczyka uroczyście rozpoczął budowę T3 – trzeciego nabrzeża głębokowodnego. Pełne zakończenie projektu planowane jest na koniec drugiego kwartału 2025 roku. Będzie to trzecie nabrzeże o długości 717m i głębokości 17,5m zdolne do obsługi największych statków kontenerowych na świecie. W ramach nowej inwestycji powstanie także plac o dodatkowej powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Projekt wart jest łącznie 450 milionów euro i będzie otwarty dla działalności komercyjnej już po zakończeniu pierwszej fazy budowy w pierwszej połowie 2024 roku. To potwierdzenie ambicji Baltic Hub, by rozwijać największy hub kontenerowy w kierunku jednego z największych terminali kontenerowych w Europie, obsługującego rynki Europy Środkowo-Wschodniej i krajów bałtyckich – poinformowała Magdalena Jagła – Marketing and Communication Coordinator w Baltic Hub.
Harmonogram inwestycji
Budowa T3 będzie podzielona na dwa etapy. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex oraz DEME zbuduje 36-hektarową platformę przylegającą do Terminalu nr 1 (T1). Powstanie ona w całości na morzu, a jej budowa zostanie zakończona w pierwszej połowie 2024 r. – zdolność przeładunkowa Baltic Hub zwiększy się wówczas o 1,5 mln do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. W drugim etapie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 m i głębokości 17,5 m. Prace mają ruszyć w pierwszych miesiącach 2023 r., a zakończą się w drugim kwartale 2025 r.
Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu składowym. Operatorzy będą je mogli zdalnie obsługiwać z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajniejsze, bardziej nowoczesne i komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.
Nowe możliwości T3
Baltic Hub jest największym terminalem kontenerowym w Polsce, mającym na swoim koncie imponujące sukcesy. W momencie otwarcia 15 lat temu Baltic Hub posiadał jedno głębokowodne nabrzeże, osiągając roczną zdolność przeładunkową na poziomie 500 000 TEU. Teraz jest prawdziwym hubem na Bałtyku z dwoma głębokowodnymi nabrzeżami, wynikiem ponad 2,09 mln przeładowanych TEU w 2021 r. oraz roczną zdolnością przeładunkową sięgającą 3 mln TEU. Obecnie Baltic Hub dysponuje dwoma głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości 1,3 km, 14 suwnicami typu STS oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU.
„Jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako znaczący kraj w przeładunkach kontenerowych, powiedział Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej. – Dzisiaj rozpoczynamy historyczną inwestycję budowy największego portu kontenerowego. Myślę, że to nie jest ostatni słowo ponieważ plany rozwoju Baltic Hub są ambitne.
Fot. Kazimierz Netka.
W dodatku Baltic Hub stał się bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej obsługując Niemcy oraz rynki pozbawione dostępu do morza takie jak Czechy, Słowację, czy Węgry. To efekt systematycznie przez lata kontynuowanych inwestycji, zwiększających zdolność przeładunkową na kolei do 750 000 TEU w 2020 r.
Dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker obiecuje, że Baltic Hub i jego partnerzy od samego początku będą realizować inwestycję przy zachowaniu najwyższych standardów, dotyczących ochrony środowiska.: „Baltic Hub to prawdziwy terminal dwudziestego pierwszego wieku, gdzie zastosowana będzie niskoemisyjna technologia najnowszej generacji, z której byłby dumny każdy europejski port. Raz jeszcze podkreślamy, że podejmiemy wszelkie uznane na świecie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze objętym inwestycją. Ta budowa od A do Z będzie odzwierciedlać nasze zobowiązanie do zrównoważonych inwestycji, np. poprzez użycie niskoemisyjnego betonu oraz dostawę przyjaznego dla środowiska sprzętu – jak choćby elektrycznych suwnic placowych”.
Baker dodaje też, że „T3 wzbogaci ofertę usługową Baltic Hub. Co więcej – będziemy mogli pozyskać nowe usługi i przyciągnąć nowe sojusze żeglugowe oraz będziemy mogli dotrzeć do nowych rynków. Rozwijając dodatkową zdolność przeładunkową i otwierając nowe połączenia dostarczamy także impuls do rozwoju polskiej gospodarki”.
O znaczeniu inwestycji mówił także Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.:
„Jesteśmy świadkami kolejnego kamienia milowego. Po długiej procedurze wyboru inwestora, wyłoniliśmy DCT Gdańsk (dziś Baltic Hub), jako ten podmiot, który złożył najkorzystniejszą dla nas ofertę. Dzisiaj przechodzimy do kolejnego etapu – rozpoczęcia prac. Trzymamy kciuki, życzymy powodzenia i zapewniamy o wsparciu na każdym etapie inwestycji. Mam nadzieję, że za dwa lata spotkamy się na uroczystym otwarciu kolejnego nabrzeża”.
36 ha Polski więcej
„Zakończyliśmy prace projektowe i przygotowawcze. Czas na rozpoczęcie prac zasadniczych przy budowie T3 Baltic Hub. W ciągu najbliższych miesięcy powiększymy terytorium lądowe Polski o 36 hektarów. Posiadamy wyjątkowe doświadczenie w zakresie prac hydrotechnicznych przy największych inwestycjach w kraju. Tą wiedzę i doświadczenie naszych inżynierów wraz ze sprzętem wykorzystamy w realizacji konstrukcji nowego terminala. Same prace budowlane zakładają wykonanie robót czerpalnych o kubaturze ponad 4 mln m3, wykonanie linii cumowniczej o długości ponad 700 m. Sam terminal T3 będzie miał powierzchnię ponad 360 000 m2, głębokość operacyjną 17 m i będzie półautomatyczny co jest nowością w Polsce i trendem obecnym w tej chwili na świecie”, mówi Cezary Łysenko, Dyrektor Dywizji Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA.
Fot. Kazimierz Netka.
Laurent Closset, dyrektor regionalny na Europę Północną w DEME dodaje: „Jesteśmy dumni, że pomagamy w budowie tego terminalu, w którym wykonamy prace pogłębiania i rekultywacji terenu. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z naszym partnerem w konsorcjum, firmą Budimex aby połączenie naszej wiedzy, przyczyniło się do realizacji ambitnych planów rozwoju Baltic Hub”.
O Baltic Hub
Baltic Hub został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie.
Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.
W 2021 r. Baltic Hub przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, co stanowi całkowitą przepustowość obsługiwaną od początku istnienia terminalu.
BH zatrudnia ponad 1100 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.
Baltic Hub jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%).
O PSA International
PSA International (PSA) jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem operatorów towarowych na całym świecie. Flagowe obiekty PSA znajdują się w Singapurze i Antwerpii, a globalna sieć PSA obejmuje 160 lokalizacji w 42 krajach świata.
Portfolio Grupy obejmuje ponad 60 terminali dalekomorskich, kolejowych i śródlądowych, a także firmy stowarzyszone w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, logistyki, usług morskich i cyfrowych. Wykorzystując szeroką wiedzę i doświadczenie zróżnicowanego globalnego zespołu, PSA aktywnie współpracuje ze swoimi klientami i partnerami w celu świadczenia światowej klasy usług portowych, opracowywania innowacyjnych rozwiązań w zakresie przewozu ładunków i współtworzenia sieci logistycznej. Jako partner wyboru w globalnych łańcuchach dostaw, PSA jest wybierana jako partner w globalnych łańcuchach dostaw „World’s Port of Call”. Odwiedź nas na www.globalpsa.com lub śledź nas na LinkedIN i Facebooku (@globalpsa) – poinformowała Magdalena Jagła, koordynator ds. marketingu i komunikacji w Baltic Hub.
W czasie, gdy w pobliżu plaży Gdańsk Stogi, na terenie Baltic Hub rozpoczynano oficjalnie rozbudowę portu kontenerowego o T3, w centrum Gdańska zbierano podpisy pod petycją o ograniczenie tej inwestycji. Oto nagłówek listy:
Fot. Kazimierz Netka.
Mieszkańcy maja prawo do rekompensat. Zapewne inwestorzy zrobią, co będzie możliwe. Wszak liczy się CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. Z opinią otoczenia liczą się wszystkie porządne przedsiębiorstwa.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl