Grupa LOTOS Petrobaltic kupiła jeszcze jedną platformę wiertniczą. W weekend ma być  w Gdańsku. Będzie wykorzystywana do wierceń na Bałtyku, na złożu ropy naftowej B3, do głębokości ponad 7 km pod dnem morza.

Fot. z Archiwum Grupy LOTOS

GIANT w drodze z Danii do Polski

Nowo zakupiona platforma spółki LOTOS Petrobaltic – GIANT – przebyła już ponad jedną trzecia drogi do Gdańska, gdzie planowo dotrzeć ma w najbliższy weekend. Będzie tam przygotowywana do wyjścia w morze na wiercenia na bałtyckim złożu B3. Jednostka wyruszyła z portu Esbjerg w zachodniej Danii 20 września o godz. 7.20 – poinformował Biuro Komunikacji Grupy LOTOS.

Fot. z Archiwum Grupy LOTOS

Platformę GIANT LOTOS Petrobaltic zakupił od firmy MAERSK w czerwcu br. To piąta i największa ze wszystkich jednostek należących do tej gdańskiej spółki. Zbudowana w 1986 r. w Japonii platforma została w pełni zmodernizowana w 2012 roku. Wcześniej platforma należąca do duńskiego armatora z siedzibą w Kopenhadze operowała na wodach Morza Północnego.

Źródło ilustracji: Grupa LOTOS

Platforma była przygotowywana przez polską załogę do operacji holowania w duńskim porcie Esbjerg. Dziś (23 września) w godzinach przedpołudniowych jednostka przebyła już ponad 230 Nm z około 680 Nm zaplanowanej trasy do Gdańska. Średnia prędkość holowania to około 4,7 węzłów. Musi ono przebiegać w odpowiednich warunkach pogodowych, od których uzależniona jest cała operacja. Niemniej jednak, platforma spodziewana jest w Gdańsku w najbliższy weekend.

Fot. z Archiwum Grupy LOTOS

Nim platforma zostanie odholowana w miejsce swojej pracy, na złoże B3 na Morzu Bałtyckim, musi zostać odpowiednio oznakowana i przystosowana do potrzeb pracy na Bałtyku. Prace przystosowawcze wymagane do odnowienia klasy oraz przeszkolenie załogi zostanie przeprowadzone na terenie Naftoportu. Następnie jednostka zostanie przeholowane na złoże B3, gdzie rozpocznie prace rekonstrukcyjne 7 odwiertów (B3-5, B3-6, B3-8, B3-9, B3-13, B3-14, B3-15).

Fot. z Archiwum Grupy LOTOS

Podstawowe parametry platformy: długość: 84.00 m; szerokość: 90.0 m; długość nóg: 160 m; wyporność: 24,284.6 t; maksymalna głębokość akwenu: 350 ft /107 m; maksymalna wysokość fali: 27.0 m; średnia prędkość wiatru: 43.5 m/sec; maksymalny prąd: 1.15 m/sec; air gap: 21.2 m . Platforma może wiercić do głębokości 25 000 stóp  (7,620 m).

 ***

 LOTOS Petrobaltic wraz ze swoimi spółkami zależnymi koncentruje się na działalności operacyjno-serwisowej w obszarze bałtyckim, tj.: eksploatacji złoża B3, zagospodarowaniu złoża B8 w celu uruchomienia pełnej produkcji, realizacji projektów poszukiwawczych na Morzu Bałtyckim oraz koncesjach lądowych w Polsce. Równolegle spółka rozwija swoje kompetencje inżyniersko-wykonawczo-projektowe dla sektora offshore, docelowo z możliwością świadczenia usług poza Grupą LOTOS S.A.

LOTOS Petrobaltic funkcjonuje w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic – poinformował Biuro Komunikacji Grupy LOTOS.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *