Mierzeja Wiślana – Elbląg. Historyczne przedsięwzięcie: budowa polskiego kanału niezależności. Podpisano umowę z wykonawcą  przesmyku żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat, do Portu Morskiego w Elblągu. Wykonawcą jest polska firma NDI w konsorcjum z belgijską firmą Besix.

Fot. Kazimierz Netka

Nowy Świat – otwarcie dla Elbląga. Za kilka tygodni zacznie powstawać niezależne „okno” na morza i oceany portów nad Zalewem Wiślanym

Ferdynand de Lesseps, Kanał Panamski, Kanał Sueski – to imię i nazwisko dyplomaty francuskiego oraz obiekty, które zmieniły globalną żeglugę, światowy handel. Do tych inwestycji dołącza współczesna, polska inwestycja: Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Jak będzie się nazywał?

Fot. Kazimierz Netka

Umowę podpisano w miejscu, dla którego ów kanał może mieć największe znaczenie: w Porcie Morskim w Elblągu, w siedzibie Kapitanatu Portu. Można powiedzieć: nareszcie!

W bieżącym roku mija 160. rocznica rozpoczęcia budowy Kanału Sueskiego i 140. rocznica zainicjowania budowy Kanału Sueskiego przez Ferdynanda Lessepsa. Z tym dyplomatą związane jest hasło:  „A MAN A PLAN A CANAL PANAMA” (człowiek, który zaplanował budowę Kanału Panamskiego), po angielsku brzmiące tak samo wstecz, jak i w normalnym kierunku czytania.

Na zdjęciu: Morski Port w Elblągu. Fot. Kazimierz Netka

A kto jest głównym kreatorem budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną? Można powiedzieć, że Jarosław Kaczyński, który jest wielkim orędownikiem powstania tego przesmyku.

Fot. Kazimierz Netka

Wcześniej, o budowę kanału w poprzek Mierzei Wiślanej zabiegał też prof. Tadeusz Jednorał – szef Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku; jednak, prekursorem był prawdopodobnie Stefan Batory, a potem – m.in. także prof. Eugeniusz Kwiatkowski; wszyscy ci ludzie już są zapewne w niebie i patrzyli z radością na to, co 4 października 2019 roku, wydarzyło się w Hali Remontów Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni – Delegatura w Elblągu, przy ul. Radomskiej.

Fot. Kazimierz Netka

Przed wejściem na teren Bazy Urzędu Morskiego, stali zwolennicy budowy kanału w poprzek Mierzei Wiślanej. Inwestycja ta ma również przeciwników. Protestują mieszkańcy Krynicy Morskiej.

Fot. Kazimierz Netka

Michał Kania – dyrektor Biura Prasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, prowadząc uroczystość, powitał m.in. poseł Dorotę Arciszewską-Mielewczyk; posła Jerzego Wilka, a także Marka Gróbarczyka – ministra gospodarki Morskiej i żeglugi śródlądowej; Dariusza Drelicha – wojewodę pomorskiego; Artura Chojeckiego – wojewodę warmińsko-mazurskiego, Wiesława Piotrzkowskiego – dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni; prezes NDI Małgorzatę Winiarek-Gajewską; Nic de Roeck – menedżera regionalnego firmy Besix.

Fot. Kazimierz Netka

Kanał w Mierzei Wiślanej ma być gotowy w połowie 2022 roku.

Oto komunikat autorstwa Magdaleny Kierzkowskiej – rzecznik prasowej Urzędu Morskiego w Gdyni (inwestora), zamieszczony na stronie internetowej https://www.umgdy.gov.pl :

W piątek, 4 października 2019 roku w siedzibie służby dyżurnej Kapitanatu Portu Elbląg podpisano umowę z Wykonawcą projektu „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Część I”, konsorcjum N.V. Besix SA, NDI S.A. i NDI Sp.z o.o.

Fot. Kazimierz Netka

Uroczyste złożenie podpisów poprzedziła krótka konferencja, w której głos zabrali: Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI S.A., Nic De Roeck, Dyrektor Regionalny – Europa, BESIX oraz Wojewoda Pomorski, Dariusz Drelich, który odczytał list od Przewodniczącego Konwentu Morskiego, kpt. ż. w. Zbigniewa Sulatyckiego.

Fot. Kazimierz Netka

Minister Gróbarczyk podziękował wszystkim zaangażowanym w przygotowania do inwestycji. W swoim wystąpieniu powiedział: „Otwarcie dostępu do Zalewu Wiślanego było dla nas priorytetem. Od dziesięcioleci mówiło się, że ta inwestycja powinna być zrealizowana. Mówiono, a dziś ta inwestycja staje się faktem.” Zwrócił się również do Wykonawcy  –  „przed Państwem ogromne zadanie, ale wierzę, że poradzicie sobie Państwo z tym doskonale.”

Zakres przedmiotowy podpisanej umowy obejmuje:

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni

– budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej;

– budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym, nowym układem drogowym z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą, sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, ujęcia wody podziemnej;

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni

– budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni

W ramach całego przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zaplanowano: budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym, oznakowaniem nawigacyjnym, budowę sztucznej wyspy, budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym, przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, budowę nowego odcinka drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg jak również dróg dojazdowych do obsługi nieruchomości oraz sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, robót instalacyjnych (odwodnieniowych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych).

Fot. Kazimierz Netka

Inwestycja znajduje się w granicach dwóch województw – pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W granicach województwa pomorskiego w gminie Sztutowo oraz Krynica Morska zlokalizowana jest część przedsięwzięcia obejmująca budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowę toru wodnego w północnej części Zalewu Wiślanego (granica województw przecina środek Zalewu Wiślanego) oraz budowę sztucznej wyspy. W granicach województwa warmińsko-mazurskiego, w gminie Tolkmicko, zlokalizowana jest południowa część toru wodnego na Zalewie Wiślanym oraz w granicach gminy Elbląg i miasta Elbląga – tor wodny na rzece Elbląg z przyległymi terenami lądowymi – napisano w komunikacie.

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną oraz tor wodny dla statków przez Zalew Wiślany do Elbląga ma uniezależnić żeglugę europejską od Rosji. Teraz, wejście na Zalew Wiślany jest na terenie rosyjskiego Obwodu Kaliningradzkiego – przez Cieśninę Pilawską. Kanał będzie miał znaczenie dla transportu towarów: znacznie skróci drogę wodną z Trójmiasta do Elbląga. Może znacząco ożywić turystykę na Mierzei Wiślanej. Otwiera szlak żeglugowy z Bałtyku niemal wprost na Kanał Elbląski – unikatowy zabytek – jedyny taki czynny, niezwykły obiekt komunikacyjny, w świecie.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *