Pięć tez programowych PiS dla województwa pomorskiego. Obwodnica metropolitalna w ramach PPP. Port gdański najnowocześniejszy i największy na Bałtyku. Kandydaci PiS na prezydentów miast w Pomorskiem przedstawili projekty swych programów działania, które będą realizować, jeśli wygrają wybory.

Fot. Kazimierz Netka.

Udowodnili swą wiarygodność na poziomie rządu, teraz chcą to uczynić na poziomie samorządów.

Niemal na styku Półwyspu Westerplatte i morza – w miejscu, gdzie ma powstać Port Centralny w Gdańsku, odbyła się konferencja Prawa i Sprawiedliwości, podczas której przedstawiono kandydatów PiS na prezydentów miast w Pomorskiem. W Gdańsku kandydatem PiS na prezydenta miasta jest Kacper Płażyński, w Gdyni – Marcin Horała, w Tczewie – Tadeusz Dzwonkowski, w Starogardzie Gdańskim – Jan Kilian, w Wejherowie – Tomir Ponka.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Udowodniliśmy swą wiarygodność na poziomie rządu, teraz chcemy udowadniać ją na poziomie samorządów. W związku z tym przedstawimy 5 tez programowych PiS dla województwa pomorskiego, które będziemy realizowali z pomocą środków rządu – powiedział, inaugurując konferencję, poseł Janusz Śniadek – Prezes Zarządu Okręgu Pomorskiego PiS.

Oto plany PiS w Pomorskiem:

1. 16 inwestycji w ramach programu Mieszkanie +, m.in. W Gniewie, Kościerzynie, Pelplinie, Starogardzie Gdańskim, Sztumie, Gdyni, i w Gdańsku.

2. Przebudowa i modern9izacja 13 dworców, m.in. w Wejherowie, Gdańsku, Prabutach, Pszczółkach iw Tczewie oraz budowa dworców w Żelistrzewie, Chałupach, Juracie, Redzie i w Pruszczu Gdańskim.

3. Budowa S6 w kierunku Lęborka oraz obwodnic Starogardu Gdańskiego, Człuchowa, Czerska, , Malborka i dróg krajowych nr 22 oraz nr 55.

4. Inwestycje w małych portach i przystaniach morskich: w Ustce, Rowach, Łebie, Władysławowie i w Helu.

5. Rozbudowa Portu Gdańsk.

Szerzej owe tezy programu PiS dla Pomorskiego omówili kandydaci na prezydentów miast.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Znajdujemy się w takim miejscu nie bez powodu, ale dlaczego tutaj jesteśmy powiemy na koniec- mówił Kacper Płażyński – kandydat PiS na prezydenta Gdańska. – Zacznijmy od współpracy z rządem, która dla samorządu może przynieść wymierne konkretne korzyści. Jeden z takich falowych programów rządowych, które mogą być realizowane razem z samorządem to Mieszkanie Plus, które już gdzieniegdzie na Pomorzu jest realizowane, ale zwycięstwo naszych kandydatów na Pomorzu, również w Gdańsku, zagwarantuje, że ludzie młodzi, których nie stać na nieruchomość nowowybudowaną przez prywatnych deweloperów, będą mogli bez kredytów zamieszkać na swym kawałku podłogi; będą mogli w spokoju zakładać rodziny, bez zmartwień o spłatę kredytu, który ogranicza ich możliwości zawodowe i wszelakie inne. Współpraca samorządów z rządem, na przykład Gdańska, gdzie prezydent Adamowicz dziękuje temu programowi, to gwarant dla tego, że młodzi ludzie będą mogli żyć w komfortowych dużo lepszych warunkach niż dzisiaj.

– Program Prawa i Sprawiedliwości dla Polski przewidywał odbudowę, rewitalizacje i rozwój naszej gospodarki morskiej – przypomniał poseł Marcin Horała – kandydat PiS na prezydenta Gdyni. – Wiemy jak za poprzednich rządów po macoszemu ona była traktowana. Proponujemy i realizujemy już rozbudowę właściwie wszystkich portów naszego województwa od tych największych: strategicznego, największego w Gdańsku, ale równie ważnego portu w Gdyni, tam projekt portu zewnętrznego, ale nie zapominamy również o mniejszych portach Mierzei Helskiej, a również takich jak Władysławowo, jak Łeba – one są podstawą tych lokalnych, na mniejsza skalę gospodarek, ale również do tych portów i nie tylko do portów, trzeba dojechać. Przez długie lata symbolem wręcz czegoś, co jest poniżej wszelkiej krytyki, nie spełnia standardów są dworce i z tego powodu musimy się wstydzić przed przyjezdnymi, przed gośćmi z innych części kraju, którzy tu przyjeżdżają tu na wakacje, stąd ogromny program modernizacji, przebudowy, rewitalizacji dworców.

– Szanowni państwo jak widzicie, propozycja rządowa, jeśli chodzi o zmiany w infrastrukturze jest bardzo poważna – powiedział poseł Jan Kilian – kandydat PiS na prezydenta Starogardu Gdańskiego. – Z punktu widzenia Starogardu Gdańskiego, oczywiście, najważniejsza jest obwodnica Starogardu, a także droga 22 oraz program Mieszkanie Plus. To są już rzeczy, które się rozpoczęły na terenie powiatu starogardzkiego, w południowej części województwa pomorskiego. One są oczywiście na różnych etapach realizacji. Obwodnica Starogardu jest na etapie wyboru wariantu. Wierzę że do końca roku będzie finał tej operacji, a na początku przyszłego roku czy też w i połowie nastąpi etap starania się o decyzję środowiskową i ruszą dalsze działania, jeśli chodzi o finalizowanie obwodnicy Starogardu.

Druga sprawa to droga 22, o którą od początku kadencji z panem posłem Aleksandrem Mrówczyńskim z Chojnic bardzo mocno walczymy, bo to jest kwestia wyboru wariantu, w jaki sposób ona będzie budowana, czy to będzie dwupasmówka czy dwa plus jeden. To bardzo istotne, ze względu na szybkość przepływu pojazdów. Modernizacja odcinków drogi 22 jest na różnych etapach; odcinek w pobliżu Starogardu, na dojeździe do Swarożyna, więc do Autostrady A-1, będzie gotowy do końca 2019 roku, inne odcinki drogi 22 – bardzo ważnej i przelotowej drogi będą kończone do 2022 roku. Mieszkanie Plus jest też ważna inwestycją. W Starogardzie została określona lokalizacja, są przyjmowane wnioski, czekamy na dalszy przebieg tej realizacji. Zmiany szykują się bardzo duże, liczymy na to, że nasza ekipa pozwoli zrealizować je w sposób właściwy i dostatecznie fachowy.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Mam zaszczyt kandydować z ramienia Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta miasta Wejherowa – mówił Tomir Ponka. – Przekonany jestem iż miasto Wejherowo, rządzone od 20 lat przez jednego włodarza zasługuje na nowy impuls. Chcielibyśmy zaproponować szereg zmian, które miałyby zdynamizować rozwój lokalny miasta. Przede wszystkim na szczególną uwagę zasługuje trasa S6 – jest to trasa kaszubska, która ma szczególne znaczenie dla naszego regionu, ponieważ odciąży ona z tranzytowego ruchu kołowego takie miejscowości jak Rumia, Reda, Wejherowo.

Dodatkowo w naszym mieście na szczególną uwagę zasługuje modernizacja dworca kolejowego – budynku o walorach historycznych, liczącego przeszło 150 lat, który do tej pory zasługiwał na wiele modernizacji i nie doczekał się tego; zaczynamy te prace modernizacyjne. Będziemy się starać, by był to budynek na miarę XXI wieku. Uważamy, że prowadząc tę kampanię, samorządową w sposób dynamiczny chcielibyśmy żeby nasze działania zorientowane były na bezpośredni kontakt z mieszkańcami naszego miasta. Chcielibyśmy wsłuchać się w głos ludzi z Wejherowa, którzy na pewno na każdym etapie swego życia akcentują to, co warto zmodernizować, zrewitalizować i będą to na pewno cenne głosy w tej naszej kampanii samorządowej.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Z punku widzenia mieszkańców Tczewa, powiatu tczewskiego, z punku widzenia pełnionej funkcji starosty chcę powiedzieć, że ważne jest to, że w ostatnich dwóch latach rozpoczęły się w sposób bardzo intensywny prace modernizacyjne na drogach krajowych – podkreślił Tadeusz Dzwonkowski – starosta tczewski, kandydat PiS w wyborach samorządowych na prezydenta Tczewa. – Te prace w pewnym sensie są dla nas odciążeniem, one są w naszym systemie takiego rodzaju aortą, której drożność wpływa na funkcjonowanie całego organizmu samorządowego, powiatowego. W dużej mierze, jeśli droga krajowa jet w złym stanie, to ruch przenosi się samoistnie na drogi powiatowe, drogi lokalne, co utrudnia życie mieszkańcom. W powiecie tczewskim modernizowane są przede wszystkim droga krajowa nr 22, a wcześniej skończono etap modernizacji drogi krajowej nr 91. Tczew znajduje się właściwie między tymi dwiema drogami. W momencie, kiedy prowadzone są intensywne prace remontowe na odcinku między Knybawą a Czarlinem, miasto Tczew odczuwa zwiększone nasilenie ruchu kołowego, gdyż głównie mieszkańcy powiatu malborskiego, sztumskiego, przyjeżdżając nawet z Gdańska, skracają sobie drogę omijając roboty drogowe przemieszczają się przez Tczew. Ważne jest również to, aby modernizować infrastrukturę kolejową, w naszym przypadku jest długo oczekiwany remont i modernizacja dworca.

W Tczewie w ubiegłym roku podjęta została decyzja i realizowana jest duża inwestycja: budowa nowej siedziby sądu, co w bardzo dużym stopniu poprawi dostępność, mieszkańców Tczewa, powiatu tczewskiego, między innymi do Wydziału Ksiąg Wieczystych, a to są sprawy bieżące, bardzo ważne dla mieszkańców.

Nieodzowny element Tczewa i powiatu tczewskiego to most historyczny przez Wisłę. W tej chwili jest już podpisana umowa na realizację kolejnego etapu remontu tegoż mostu i mam nadzieję, że w najbliższej 5 – letniej kadencji, doczekamy się tego, aby ten most został już oddany do użytku w formie takiej, aby mieszkańcy, miejscowości powiatu malborskiego mogli przemieszczać się w sposób bezkolizyjny, bezpieczny do Tczewa, bo między innymi w Tczewie uczą się dzieci mieszkańców powiatu malborskiego, z miejscowości przygranicznych, a mieszkańcy powiatów malborskiego i sztumskiego pracują w firmach znajdujących się na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Tczewie.

O inwestycjach drogowych w Pomorskiem mówił też poseł Kazimierz Smoliński:

 

Fot. Kazimierz Netka

– Niektórzy z państwa zapewne zapytają, dlaczego jest inwestycja w postaci obwodnicy Malborka, a nie ma obwodnicy metropolitalnej – powiedział pan poseł. – Pokazujemy te, które będą realizowane z budżetu państwa, natomiast obwodnica metropolitalna ma być budowana w formule partnerstwa publiczno – prywatnego i dlatego nie ma jej na tel liście inwestycji rządowych, Jest decyzja Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, aby obwodnicę metropolitalną – tak ważną dla aglomeracji trójmiejskiej i nie tylko, bo dla całej Polski – budować w formule PPP. W tej chwili czekamy na uprawomocnienie się decyzji środowiskowej. Jak ona zostanie uprawomocniona, to inwestycja będzie mogła być realizowana.

– Wiatr znad morza, to wiatr dobrych zmian – podsumował Kacper Płażyński – kandydat PiS na prezydenta Gdańska. – Punkt piąty programu PiS, pozostawiony na sam koniec,moim zdaniem jest najważniejszy: rozbudowa portu gdańskiego to motor, który napędzi nie tylko gdańską gospodarkę ale całego naszego regionu. To jest wartość inwestycji około 10 miliardów złotych, które rząd zgodnie z planem premiera Mateusza Morawieckiego chce zainwestować właśnie tu, a to miejsce jest nieprzypadkowe, bo ta wielka inwestycja ma spowodować, że port gdański będzie największym, najnowocześniejszym portem w całym basenie Morza Bałtyckiego i powstanie on właśnie tutaj.

 

Fot. Kazimierz Netka

Rząd i samorządy będą musiały poradzić sobie z bardzo ważnym problemem: z następstwami zmian klimatu na Ziemi. Jakie mogą być skutki tych zmian – można było zobaczyć około 100 metrów od miejsca konferencji PiS nad brzegiem Westerplatte. Tam, sztorm na początku 2017 roku, zniszczył promenadę w kilka lat po jej wybudowaniu. Teraz trwa odnawianie tego szlaku spacerowego (na zdjęciu powyżej) – olbrzymim kosztem.

Czytaj też na portalu: Pulsarowy.pl

Kazimierz Netka

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *