Polskie Linie Kolejowe i Ministerstwo Infrastruktury zapewnią Pomorzu Środkowemu lepsze połączenia z resztą kraju i Europy. Między Gdynią i Słupskiem powstanie drugi tor i linia będzie zelektryfikowana. Planowane jest też rozbudowanie trasy kolejowej na zachód od Słupska.

Na zdjęciu: Uczestnicy podpisania umów w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Fot. Kazimierz Netka.

Powstanie nowoczesny szlak kolejowy do Pomorza Środkowego. Będą krótsze i wygodniejsze podróże z Gdyni do Słupska.

Przez wiele lat rozbudowywano układy komunikacyjne w różnych regionach kraju. Przykładem może być Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdańsku, stworzona w miejscu, gdzie istnieją najróżniejsze rodzaje zbiorowej komunikacji pasażerskiej. Najmniej dbano o Pomorze Środkowe. Efekt jest taki, że z dojazdami na przykład do Słupska i dalej do Ustki czy do Lęborka i Łeby, są duże problemy. To się jednak zmieni. O szczegółach poinformowano w piątek, 19 stycznia 2018 roku, podczas konferencji prasowej u wojewody pomorskiego. Tam też podpisano dwie umowy na zaprojektowanie modernizacji i rozbudowy linii kolejowej nr 202.

 

Fot. Kazimierz Netka

Oto oficjalna informacja, która przekazał nam Mirosław Siemieniec – rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wraz z wypowiedziami uczestników spotkania:

Sprawniejsza kolej w aglomeracji trójmiejskiej, szybsze i bezpieczniejsze podróże

z Gdyni do Lęborka i Słupska to planowane efekty modernizacji pomorskiej linii Gdynia – Słupsk nr 202. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A podpisały umowy na projektowanie wraz z nadzorem autorskim za 30 mln zł. Realizacja projektu z Krajowego Programu Kolejowego jest oszacowana na 2 mld zł.

Źródło ilustracji: PKP Polskie Linie Kolejowe SA

19 stycznia 2018 roku PKP Polskie Linie kolejowe S.A. podpisały dwie umowy o wartości prawie 30 mln zł netto na zaprojektowanie modernizacji linii kolejowej z Gdyni Chyloni przez Lębork
do Słupska. Po urzeczywistnieniu projektów skróci czas podróży na terenie województwa pomorskiego i zwiększy komfort obsługi pasażerów na stacjach i przystankach.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Inwestycja zwiększy dostępność kolei w regionie. Wpisuje się również w cele Krajowego Programu Kolejowego jakimi są wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, poprawa bezpieczeństwa i jakości przewozów – powiedział wiceminister Kazimierz Smoliński z Ministerstwa Infrastruktury.

Komfortowe stacje i przystanki

Zwiększy się dostęp do kolei w regionie. Projekty pozwolą na realizacje przedsięwzięcia
i budowę 5 nowych przystanków i przebudowę 22 stacji i przystanków. Dla podróżnych oznacza to wygodny dostęp do pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Nowe przystanki, o roboczych nazwach to: Reda Buczka (Gniewkowska), Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, Łebień i Siemianice.

Nowe perony będą wybudowane m.in. w Gdyni Chyloni, Rumi, Redzie, Wejherowie, Gościcinie Wejherowskim, Bożympolu Wielkim, Godętowie, Lęborku, Pogorzelicach, Strzyżnie Słupskim, Leśnicach, Słupsku. Wszystkie obiekty zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dobrą jakość obsługi zapewnią wiaty, nowe oświetlenie, ławki i czytelna informacja pasażerska.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Podpisane umowy na projektowanie to ważny krok ku lepszej kolei na Pomorzu. W 2020 r będziemy mogli rozpocząć modernizację, a to oznacza zwiększenie możliwości linii miedzy Gdynią – Lęborkiem a Słupskiem na koniec 2023 r. – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Szybciej i sprawniej dzięki dobudowie torów

Modernizacja obejmie ponad 100 km linii między Gdynią Chylonią a Słupskiem. Lepsze możliwości podróży i przewozu towarów zapewni dobudowa nowych torów. Będą dwa dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego na odcinku Rumia – Wejherowo oraz jeden dodatkowy tor (linia dwutorowa) na odcinkach: Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork i Lębork – Słupsk. Dzięki poprawie przepustowości nadmorskiej linii, przewoźnicy będą mogli uruchamiać więcej pociągów pasażerskich i towarowych.

Wymiana rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa przejazdów zwiększy bezpieczeństwo ruchu pociągów. Powstanie 18 nowych i będzie 7 zmodernizowanych bezpiecznych przejść pod torami. Przeprowadzona zostanie modernizacja 47 mostów i wiaduktów.

Fot. Kazimierz Netka

– Inwestycja kolejowa w województwie pomorskim, zawarta w Krajowym Programie Kolejowym, jest istotna zarówno dla mieszkańców regionu jak i turystów. Realizacja zadania wpłynie na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego oraz na poprawę systemu komunikacji. Zapewni sprawny i wygodny przejazd pasażerom – mówi Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

Prace projektowe na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk mają zakończyć się w IV kwartale 2019 r. Roboty budowlane zaplanowano na lata 2020-2023. Łączna wartość umów na projektowanie to 29,9 mln zł netto.

 

Fot. Kazimierz Netka

Koszt realizacji projektu w Krajowym Programie Kolejowym oszacowany jest na 2 mld zł. Współfinansowanie przewidziano z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – wynika z informacji, które przekazał nam Mirosław Siemieniec – rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Fot. Kazimierz Netka

Umowy dotyczące zaprojektowania rozbudowy i modernizacji trasy kolejowej zawarte zostały pomiędzy PKP PLK i firmami: Egis Poland oraz Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego SA (BPBK). Spółka Egis Poland za prawie 17,5 miliona złotych netto zaprojektuje przebudowę odcinka Gdynia – Lębork (ze stacją Lębork). Natomiast BPBK, za kwotę 12,4 mln złotych netto, zaprojektuje unowocześnienie szlaku Lębork – Słupsk (ze stacja Słupsk).

(K.N.)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.