Pomagajmy polskim firmom; dostarczajmy im wiedzę o tym, jakie są możliwości finansowego przetrwania w czasach COVID-19. Webinarium pt. „Tarcza antykryzysowa 2.0 i tarcza finansowa – kolejne rozwiązania dla przedsiębiorców”, zorganizowane 30 kwietnia przez członków stowarzyszenia „Pracodawcy Pomorza” – Grupę REWIT

Źródła ilustracji: Prezentacje, pokazane podczas webinarium.

Druga i trzecia (przygotowywana) wersja egidy dla polskiej gospodarki jako pomoce w walce z następstwami koronawirusa

Tarcza finansowa, obowiązująca w obecnym kształcie została wprowadzona do praktyki wczoraj, 29 kwietnia, przed wieczorem. Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju przekazał taką wiadomość. Zobaczymy, jak będzie to wyglądać w praktyce, przekonamy się, czy spełni nasze oczekiwania – mówił prezes Piotr Witek – prezes zarządu i założyciel REWIT Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o., inaugurując 30 kwietnia webinar pt. „Tarcza antykryzysowa 2.0 i tarcza finansowa – kolejne rozwiązania dla przedsiębiorców” zorganizowane przez Grupę REWIT. Pan prezes sprawdzał to w czwartek rano w dwóch bankach. Pierwsze informacje, które się wyświetliły na stronach internetowych tych banków zawierały informację: Możesz złożyć wniosek…

– Może wyjaśni się wiele niejasności – skomentowała to Monika Kanczkowska – doradca podatkowy, współprowadząca webinarium.

Pomoc ma być udzielana na zasadzie: kto pierwszy złoży wniosek, ten ma większe szanse na szybsze uzyskanie pieniędzy. Już wczoraj firmy zaczęły składać formularze.

Webinarium, pt. „Tarcza antykryzysowa 2.0 i tarcza finansowa – kolejne rozwiązania dla przedsiębiorców” było drugim z kolei, organizowanym przez REWIT. Postanowiliśmy wziąć udział w tym wydarzeniu, a uzyskane informacje przekazać Czytelnikom, by mogli je wykorzystać. Przedsiębiorcom, będącym teraz w coraz trudniejszej sytuacji, trzeba pomagać.

Przekazywanie wiedzy jest bardzo ważne z dnia na dzień, gdyż przepisy szybko się zmieniają. Wczoraj do Sejmu trafiła kolejna, trzecia wersja tarczy antykryzysowej. Sejm ma się zająć nią dzisiaj, 30 kwietnia, wieczorem – mówiono podczas webinarium.

Co dają takie zdalne spotkania? Zachęta była między innymi treść zaproszenia:

– Z uwagi na fakt, że weszła w życie ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 -tzw. tarcza antykryzysowa 2.0., chcielibyśmy przedstawić Państwu  jakie  nowe rozwiązania zostały wprowadzone dla przedsiębiorców. Wstępnie znamy już także rozwiązania tarczy finansowej proponowane przez rząd – o nich też słów kilka na naszym spotkaniu. Zapraszamy na najbliższy webinar Grupy REWIT! – proponowali organizatorzy.

Uczestniczyliśmy w tym zdalnym szkoleniu. Poniżej przedstawiamy niektóre slajdy z wykładu, który wygłosili: Monika Kanczkowska – doradca podatkowy i Piotr Witek – prezes zarządu i założyciel REWIT Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o.

Podczas webinarium padło wiele pytań. Oto niektóre:

Dzień dobry czy pomożecie w jaki sposób ocenić procentowe wsparcie subwencji w pokrycia straty przez 12 miesięcy?

Mam problem z rezydencją podatkową. Jesteśmy sp z o o 100% naszych udziałów posiada spółka ze Szwajcarii w obu firmach i u nas i w Szwajcarii zarząd szwajcarski czy w związku z tym nie możemy starać się o subwencję?

Jak rozumiem obecnie uruchomiona akcja pomocy PFR za pośrednictwem banków dotyczy tylko małych i średnich firm. Czy macie Państwo wiedzę czy już jest dostępny program pomocy PFR dla dużych przedsiębiorców ?

Czy możecie podzielić się Waszą opinią na temat skutków zaistniałej sytuacji i jakiś przewidywań na przyszłość.

W związku z informacją o weryfikacji przez PFR obrotów (opisanych w przewodniku jako przychody ze sprzedaży) z deklaracjami VAT-7; W jaki sposób można wybronić spadek przychodów ze sprzedaży u podatnika który wybrał metodę kasową i deklaracje vat7 w żadnym wypadku nie pokrywają się z przychodami ze sprzedaży?

Zaliczki też wchodzą w deklarację Vat , a nie są przychodem ? Jak to wykazać ?

Jak przedstawia się kwestia zwolnienia ze składek ZUS a podstawy opodatkowania ? Czy nieopłacone składki stanowią KUP ?

Jak w okresie 12 miesięcy ocenić w jakim procencie subwencja pokryje straty firmy? Takie pytanie jest we wniosku.

Czy jest konieczność składania raportów w jednoosobowych działalnościach tylko za właściciela?

Co się stanie kiedy jednoosobowa działalność (przedsiębiorca prowadzi działalność bez pracowników) i będzie musiał zawiesić działalność po 3 miesiącach np. w czerwcu, lipcu itd. Co stanie się ze zwolnieniem z ZUS ? Jakie są konsekwencje tej ulgi ?

Czy szkoła niepubliczna jest traktowana jako przedsiębiorca i gdzie tych informacji szukać?

A co z tymi firmami, które z jakiś powodów odnotowywały spadek obrotów od dłuższego czasu a korona ich dobiła?

A co z tymi którzy z jakiegoś powodów odnotowali spadki obrotów i mieli wynik ujemny już wcześniej za 2019 a teraz jest jeszcze gorzej ? Rozumiem, że ścieżka z ARP jest dla nich zamknięta ?

A jak wygląda dofinansowanie do wynagrodzeń w sytuacji gdy firma posiada róże gałęzie działalności i jedna z nich właśnie straciła dochody i przyszłe kontrakty. Czy wówczas też można ubiegać się o dofinansowanie z tytułu postoju ekonomicznego, reszta firmy normalnie pracuje?

Czy porozumienie jest konieczne jeśli pracownik ma i tak najniższy wymiar płacy na pełnym etacie?

Co z umową kończącą się w maju, a pracodawca występuje o dofinansowanie z tyt. obniżonego czasu pracy?

Czy wciąż można wybrać dowolne miesiące po wprowadzeniu tarczy do określenia spadków obrotów M/M lub R/R czy też ostatni miesiąc czyli wniosek dziś to marzec, wniosek jutro kwiecień?

Czy składając wniosek w maju, tj. po zamknięciu kwietnia można do określenia spadku obrotów M/M wybrać m-c luty/marzec?

Pytanie dot. dofinansowania do wynagrodzeń z z FGŚP: kiedy należy zgłosić wniosek o wsparcie tak aby obniżony wymiar czasu pracy stosować już od maja br.?

Czy plan pracy (grafik) uwzględniający obniżony wymiar czasu pracy powinien powstać do 30.04 br.?

Czy mikroprzedsiębiorstwo – 7 zatrudnionych może wystąpić o dofinansowanie wynagrodzeń z FGŚP oraz z tarczy 2 z PFR ( bo tutaj jest wyższe dofinansowanie).

Czy wniosek składa się jednorazowo i wskazuje okres trwania obniżonego wymiaru czasu pracy?

Pracodawca z grupą pracowników zawiera porozumienie o obniżeniu czasu pracy. 1 osobie z tej grupy kończy się umowa w maju. Czy jeśli pracodawca otrzyma dofinansowanie to musi zawrzeć następną umowę z tą osobą i czy na 6 m-c?

Czy ustawa wskazuje możliwy okres korzystania z takiego dofinansowania ? czy są jakieś ograniczenia czasowe?

A co zrobić w sytuacji kiedy dostaliśmy dofinansowanie z powodu przestoju ekonomicznego a teraz będziemy wnioskować o ulgę w zapłacie składek ZUS . w jaki sposób wyłączyć z raportów te osoby objęte przestojem ?

Czy jednoosobowa działalność ale tylko ze składką zdrowotną (posiada jeszcze inny tytuł do ubezpieczeń społecznych) może skorzystać z dofinansowania?

Jaki dokument jest podstawą do wskazywania/udokumentowania spadku poziomu przychodów ? rejestr sprzedaży z FK-i czy może RZiS, czy może na zasadzie oświadczenia??

Czy to świadczenie postojowe należy się pracującym równolegle oprócz jdg na etacie

Załóżmy, że na ten moment pracownicy pewnego działu nie będą objęci obniżeniem wymiaru czasu pracy w maju to czy od czerwca można im ten wymiar czasu pracy obniżyć bez konieczności składania kolejnego wniosku?

Prowadzę działalność, oprócz tego mam spółkę w likwidacji. Czy to jakiś problem dla tych wszystkich procedur?

Czy zwolnienie z 50% ZUS można łączyć z pomocą otrzymaną w związku z obniżonym czasem pracy?

Wniosek do starosty o dofinansowanie wynagrodzeń złożyłam bez składek ZUS na 3 miesiące. Czy można będzie złożyć nowy wniosek tylko za czerwiec z ujęciem składek ZUS ( zwolnienie już nie obowiązuje w tym miesiącu) .Urząd pracy poinformował o ciągłym odnawianiu co 14 dni możliwości składania wniosków.

A jeśli zatrudniamy do 10 osób, ale obroty mamy na poziomie 14-20 mln, to jakim przedsiębiorcą jesteśmy ?

Jeśli spółka zoo nie zatrudnia ani jednego pracownika jest wykluczona z jakiejkolwiek wsparcia PFR?

Jeśli zatrudnionych było 3 pracowników na 1/4 etatu czyli łącznie 0,75 etatu, które zaokrągla się do 1 pracownika a po 12 miesiącach pozostanie 1 na 3/4 etatu, to czy zatrudnienie zostaje utrzymane?

Kluczowe pytanie dla ścieżki PFR jakie jest źródło sprawdzania danych dla spadków przychodów: deklaracja vat7 czy RZS?

W jaki sposób PFR będzie weryfikował spadek przychodów zadeklarowanych we wniosku, czyli np. spadek przychodów marzec 2020 do lutego 2020?

Czy spadek przychodów dotyczy tez przychodów finansowych i operacyjnych ? czy sama sprzedaż usług towarów ?

W marcu nastąpił spadek przychodów marzec do lutego o 26%, spółka szybko wdrożyła rozwiązania zarządzania kryzysowego i w kwietniu przychody wzrosły w stosunku do marca, czy nie dyskwalifikuje jej to z uzyskania dofinansowania?

Jeżeli zatrudnienie w grupie kapitałowej wynosi powyżej 250 osób, a przychody i suma bilansowa w ujęciu skonsolidowanym mniejsze od progów to czy jest to duży przedsiębiorca?

Czy spadek przychodów dotyczy też przychodów operacyjnych ?

Informacje o tarczy finansowej przedstawiane podczas webinarium oparte były na „Programie”, opublikowanym na stronie internetowej Polskiego Funduszu Rozwoju.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *