Porty Szczecin i Świnoujście przyjęte do Sojuszu Morskiej Energetyki Wiatrowej – Offshore Wind Port Alliance. W uroczystości uczestniczył król Danii, Fryderyk X. Dzięki udziałowi polskich portów w sojuszu, wzmocniony zostaje rozwój wiatrowych elektrowni również na Bałtyku

Fot. Z Archiwum ZMPSiŚ.

Członkowie sojuszu spodziewają się zapewnienia dodatkowego wsparcia ze strony Polski

Największe w Europie morskie porty energetyki wiatrowej zrzeszone w Offshore Wind Port Alliance chcąc rozszerzyć współpracę na wschód, przyjęły do swego grona porty Szczecin-Świnoujście. List intencyjny został podpisany w Szczecinie 2 lutego br. podczas wizyty w Polsce Jego Królewskiej Mości – Fryderyka X, króla Danii – poinformowała Monika Woźniak-Lewandowska – specjalista ds. komunikacji i PR, Dział Marketingu i Komunikacji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście:

Fot. Z Archiwum ZMPSiŚ.

W imieniu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) S.A. podpis na dokumencie złożył p.o. prezes zarządu, dr hab. Stanisław Iwan profesor Politechniki Morskiej (PM) w Szczecinie.

Wydarzeniu towarzyszyła także debata poświęcona energetyce wiatrowej, podczas której spółkę ZMPSiŚ reprezentowała dyrektor ds. handlowych, Aneta Szreder-Piernicka.

Fot. Z Archiwum ZMPSiŚ.

Sojusz ma na celu optymalizację wykorzystania morskiej energii wiatrowej, aby osiągnąć bardzo ambitne cele Europy w tym obszarze.

Morskie farmy wiatrowe stanowią istotny element transformacji ekologicznej, jednak brakuje przepustowości portów, co może stanowić wyzwanie, jeśli chodzi o realizację ambicji programu ekologicznego.

Grupa kluczowych portów morskiej energetyki wiatrowej w Europie Północnej wita w ramach Offshore Wind Port Alliance nowego partnera, polski port Szczecin-Świnoujście, zwiększając swoje grono członków z sześciu do siedmiu (Dania, Holandia, Belgia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Szczecin-Świnoujście). Dzięki ścisłej współpracy członkowie sojuszu spodziewają się zapewnienia dodatkowego wsparcia w budowie farm wiatrowych, ponieważ porty są w stanie optymalizować swoje procesy i koordynować logistyczny łańcuch wartości.

Wydarzenie zbiega się z wizytą w Polsce delegacji duńskich przedsiębiorców z królem Fryderykiem X na czele.

Naszym celem jest optymalizacja wykorzystania morskiej energetyki wiatrowej i jest nam niezmiernie miło powitać port Szczecin jako członka naszego sojuszu. Szczecin to przyszłościowy port, w którym Vestas buduje obecnie obiekty fabryczne. Port rozwija obszar dla morskiej energetyki wiatrowej i ogólnie ma duże ambicje w zakresie energetyki wiatrowej. To sprawia, że idealnie pasują do Offshore Wind Port Alliance” – mówi Dennis Jul Pedersen, dyrektor generalny Port Esbjerg, wypowiadając się w imieniu Offshore Wind Port Alliance.

Rynek morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku dynamicznie się rozwija, a w Polsce powstają już pierwsze wielkoskalowe farmy wiatrowe.

Deklaracja z Esbjerg radykalnie zwiększyła cel dotyczący morskiej energetyki wiatrowej w Europie. Cel ten został jeszcze bardziej wyznaczony w tak zwanej Deklaracji z Ostendy, popieranej przez koalicję dziewięciu krajów zaangażowanych w rozwój Morza Północnego jako zielonej elektrowni dla Europy. Jedna z umów wyraża ambicję uruchomienia morskiej energetyki odnawialnej o mocy 120 GW do 2030 r. i 300 GW do 2050 r.

Fot. Z Archiwum ZMPSiŚ.

Niemcy, Dania, Belgia i Holandia wyznaczyły wspólny cel dostarczenia co najmniej 65 GW morskiej energii wiatrowej do 2030 r., co wywrze presję na europejskie porty. Aby wesprzeć ten cel, rok temu największe porty wiatrowe w Europie połączyły siły w ramach Offshore Wind Port Alliance, mając na celu optymalizację i współpracę w celu realizacji wyznaczanych ambitnych celów. Dzięki portom morskim Szczecin i Świnoujście wśród swoich członków sojusz ma teraz także porty, które mogą obsługiwać kraje bałtyckie.

Obecna sytuacja geopolityczna w Europie i trwająca transformacja ekologiczna wymagają zainstalowania jeszcze większej liczby turbin. Najlepiej tak szybko, jak to możliwe, abyśmy mogli pomóc w budowaniu poczucia bezpieczeństwa w zakresie dostaw energii do Europy. Jednak obecnym wyzwaniem jest przepustowość portów, dlatego wzmacniamy naszą współpracę na poziomie operacyjnym i praktycznym, abyśmy mogli przyspieszyć ekologiczną transformację dzięki morskiej energetyce wiatrowej” – mówi Jul Pedersen, dyrektor generalny Port Esbjerg, wypowiadający się w imieniu Sojuszu.

W szczególności współpraca między siedmioma portami polega na ciągłej koordynacji i dzieleniu się wiedzą, co umożliwia im optymalizację wykorzystania przepustowości między portami w celu efektywniejszej budowy farm wiatrowych. Turbiny wiatrowe wymagają dużo miejsca w portach, dlatego jego brak jest szczególnym wyzwaniem, nad którym porty pracują zespołowo. Jeśli w jednym porcie jest miejsce tylko na połowę projektu, w innym może być miejsce na drugą połowę. Dzięki temu morska farma wiatrowa może zostać zbudowana zgodnie z harmonogramem, a klient nie będzie musiał czekać na miejsce w jednym konkretnym porcie – poinformowała Monika Woźniak-Lewandowska – specjalista ds. komunikacji i PR, Dział Marketingu i Komunikacji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

(K.N.)

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *