Powiększa się gdańskie lotnisko. Finał rozbudowy za około 1,5 roku. W nowym pirsie będą  obsługiwani m.in. pasażerowie rejsów rozkładowych, podróżujący do krajów non-Schengen. Powstaje też Airport City Gdańsk (ACG) – biurowa dzielnica lotniskowa

Fot. Kazimierz Netka.

Ludzie chętniej wznoszą się w powietrze

Epidemia minie, a trójmiejskie lotnisko na długo zapewni nam dostęp do lotniczego nieba – powiedział Wojciech Szczurek – prezydent Gdyni.

Fot. Kazimierz Netka

Wkrótce zacznie się budowa centralnego portu komunikacyjnego. ponadto, rozrasta się gdańskie lotnisko. Czy to znaczy, że coraz częściej będziemy latać? Wiele wskazuje, że tak się stanie. Liczba pasażerów korzystających z przelotów, systematycznie wzrastała przed epidemią koronawirusa. Lotniska trzeba było unowocześniać, rozbudowywać. Niezwykle szybkie tempo przyrostu pasażerów istniało w Gdańsku. Dlatego co kilka lat zapadały decyzje o powiększaniu tego portu lotniczego i jego modernizacji.

Fot. Kazimierz Netka

W piątek, 5 czerwca 2020 roku, wmurowano akt erekcyjny kolejnego etapu rozbudowy gdańskiego dworca lotniczego. Terminal pasażerski T2 powiększany jest o tzw. pirs zachodni – halę obsługi podróżnych. Komfort będzie jeszcze większy.

Fot. Kazimierz Netka

Gdy budowano pierwszy dworzec – terminal – zastanawiano się czy będzie on za duży. Potem trzeba było wznieść drugu terminal. O wiele większy. Wkrótce, okazało się, że potrzebne będzie powiększenie już istniejącego obiektu. Na szczęście, jest miejsce na rozbudowę.

W październiku 2019 roku wbito pierwsze łopaty.

Fot. Kazimierz Netka

W piątek, 5 czerwca 2020 r., nastąpiło wmurowanie Aktu Erekcyjnego. I kto wie, czy nie trzeba będzie dobudować następnej części, czyli znowu przedłużyć terminal jeszcze dalej na zachód.

Jakie będą możliwości gdańskiego lotniska po zakończeniu bieżącej rozbudowy? Mówiono o tym podczas uroczystości, w której mieliśmy przyjemność uczestniczyć. O historii planów rozbudowy i spodziewanych efektach tych inwestycji mówili przedstawiciele właścicieli gdańskiego lotniska. Szczegółową relację przekazała nam Agnieszka Michajłow – specjalista ds. komunikacji Działu Analiz Ekonomicznych i Marketingu w Porcie Lotniczym Gdańsk Sp. z o. o. Wyświetlono też film:

na którym wypowiadali się reprezentanci właścicieli lotniska i wykonawcy rozbudowy.

Oto treść komunikatu: 5 czerwca 2020 roku na terenie Portu odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego pod rozbudowę o pirs zachodni Terminalu Pasażerskiego T2. Wcześniej właściciele i zarządzający lotniskiem oraz przedstawiciel wykonawcy podpisali akt erekcyjny realizowanej inwestycji.

 

Fot. Kazimierz Netka

„Kładziemy kamień węgielny pod trzeci etap rozbudowy terminalu. Nie zatrzymujemy się i z jeszcze większą determinacją chcemy się rozwijać. Wbrew epidemiom i kryzysom śmiało realizujemy rozbudowę infrastruktury, wierząc, że będzie ona dobrze służyła naszym pasażerom i pomagała w ich komfortowych i bezpiecznych podróżach” – powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

 

Fot. Kazimierz Netka

„Ostatnie miesiące wymagały wprowadzenia nowych zasad związanych z pracą naszej załogi w związku z panującą sytuacją. Nie wpłynęło to jednak na harmonogram działań. Kamień węgielny, będący symbolem stabilności obiektu, w obecnym czasie nabiera dodatkowego znaczenia. Stabilność to coś, do czego wszyscy tęsknimy, niezależnie w której części globu się znajdujemy” – powiedział Karol Zduńczyk Prezes Zarządu DORACO, generalny wykonawca inwestycji.

W akcie erekcyjnym napisano, że rozbudowa Terminalu Pasażerskiego T2 ma na względzie rozwój Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, komfort, bezpieczeństwo jego pasażerów, rozwój gospodarczy oraz turystyczny regionu, a także dobro i dostatek jego mieszkańców. W uroczystości udział wzięli, akt erekcyjny podpisali i wmurowali kamień węgielny: Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, Prezydent Sopotu Jacek Karnowski, Piotr Szymański z Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, Prezes Korporacji Budowlanej DORACO Karol Zduńczyk i Prezes Portu Lotniczego Gdańsk Tomasz Kloskowski.

Mieczysław Struk Marszałek Województwa Pomorskiego powiedział:

Fot. Kazimierz Netka

„Ulokowanie biznesu na terenie województwa pomorskiego jest uzależnione od jakości usług lotniczych w Porcie Lotniczym Gdańsk. Chcielibyśmy rozwijać transport publiczny, który będzie się łączył z lotniskiem, ale też z całym regionalnym systemem transportowym. Myślimy o dalszym rozwoju linii kolejowych, bo dojazd do portu lotniczego, do centrum biznesu, które powstaje na lotnisku, ma bardzo duże znaczenie”.

Aleksandra Dulkiewicz Prezydent Gdańska mówiła:

Fot. Kazimierz Netka

„Cieszę się bardzo, że w coraz lepszym komforcie pasażerowie będą mogli podróżować. Podróże to rozwój, poznawanie innych kultury i przywożenie nowych myśli do Gdańska. Postępujące dwie ważne inwestycje w porcie, rozbudowa terminalu pasażerskiego i budowa pierwszego biurowca są także gwarantami rozwoju Gdańska”.

Wojciech Szczurek Prezydent Gdyni powiedział:

Fot. Kazimierz Netka

„Polska jest jednym z tych krajów w Europie, w których najszybciej rośnie współczynnik mobilności lotniczej. To charakterystyczne, że w czasie epidemii brak możliwości latania jest wymieniany jako jedna z największych dolegliwości. Epidemia minie, a trójmiejskie lotnisko na długo zapewni nam dostęp do lotniczego nieba”.

Jacek Karnowski Prezydent Sopotu stwierdził:

Fot. Kazimierz Netka

„Lotnisko jest dla biznesmenów, turystów, ale także dla mieszkańców, którzy mogą polecieć w różne części świata. To jest wspólna inwestycja samorządów Pomorza i państwa polskiego. To jest dobry konglomerat, który udało nam się razem stworzyć i razem nim gospodarować. To jest najlepiej rozwijające się lotnisko w Polsce. Nie byłoby takiego rozwoju turystycznego w Sopocie bez rozbudowy i rozwoju Portu Lotniczego”.

Oto, jak przebiega realizacja budowy:

Umowę na rozbudowę terminalu Port Lotniczy Gdańsk podpisał z Korporacją Budowlaną DORACO 15 października 2019 roku. Dotychczas wykonano: żelbetową części podziemnej budynku oraz podziemnego żelbetowego kanału instalacyjnego; 70% elementów konstrukcyjnych: ścian i słupów poziomu zero; 95% robót ziemnych. Teraz trwa wykonywanie: żelbetowych słupów poziomu 0 z betonu architektonicznego; stropu poziomu 0.5 (mezaninu) w części południowej budynku; stropu poziomu 1.0 w części północnej budynku; ścian i słupów kondygnacji 0,5 (mezaninu) w części południowej budynku; instalacji podziemnych wokół budynku terminalu.

Fot. Kazimierz Netka

Planowane prace: na przełomie czerwca i lipca – rozpoczęcie montażu konstrukcji stalowej budynku pirsu; w lipcu i sierpniu – początek realizacji zewnętrznych klatek schodowych na płycie postojowej samolotów; na przełomie sierpnia i września – początek montażu fasady aluminiowo– szklanej. Dotychczasowych użyto 662 ton stali zbrojeniowej; wykopano ok. 34.500 m sześć. Ziemi, tym samym wywieziono około 1900 ciężarówek urobku; wykonano ok. 12.300 m sześć. zasypek fundamentów; wylano 4.820 m sześć. Betonu (taka ilość mieści się w 535 betoniarkach). Przy tych czynnościach pracuje ponad 100 osób.

Fot. Kazimierz Netka

Budowa pirsu, który jest przedłużeniem Terminalu Pasażerskiego T2 w kierunku zachodnim, ma się zakończyć w IV kwartale 2021 roku. Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni. Po rozbudowie terminalu pasażerskiego, w nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen.

Podstawowe zmiany po wybudowaniu pirsu: w centralnym punkcie kontroli bezpieczeństwa zwiększy się liczba linii kontroli z 11 do 18; Liczba punktów odprawy paszportowej na odlotach powiększy się z 6 do 10 przejść; zwiększy się liczba gate’ów (wyjść do samolotów) z 20 do 30; liczba punktów odprawy paszportowej na przylotach zwiększy się z 8 do 12; liczba „karuzel”przy odbiorach bagażu zwiększy się z 5 do 9.

Pirs będzie miał 3 kondygnacje nadziemne, w tym antresolę i 1 kondygnację podziemną. Fot. Kazimierz Netka

Wymiary obiektu: od strony podjazdu: 413,38 m; od strony płyty: 413,38 m; od strony szczytowej: 83,06 m; wysokość: ok. 15,7 m; powierzchnia zabudowy: 8076,00 m kw.; powierzchnia całkowita: 19 105 m kw.

 

Fot. Kazimierz Netka

Obok dworca lotniczego powstaje Airport City Gdańsk (ACG) – zespół obiektów biurowych. Pierwszy taki obiekt już jest wznoszony (widać na zdjęciu wyżej). Nazywa się Alpha. Uroczystość związana z realizacją tego budynku odbędzie się jeszcze w tym miesiącu. W Gdańsku powstaje dzielnica lotniskowa.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.