Fot. Kazimierz Netka.
Rozbudowa, z myślą o tym co może być w 2035 roku.
Znaczną rozbudowę planuje gdański port lotniczy. Wsparcia spółce lotniskowej udzielają właściciele tego portu. Zarząd lotniska zdaje sobie sprawę, że ruch samolotowy może się zmniejszyć (tak, jak stało się to w Lublinie) ale na razie w Gdańsku jest systematyczny wzrost liczby osób korzystających z rejsów powietrznych. O szczegółach mówiono 21 marca 2019 roku, podczas konferencji prasowej. Plany inwestycyjne, z nawiązaniem do wcześniejszych dokonań inwestycyjnych w porcie lotniczym Gdańsk, przedstawili: Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego, Tomasz Kloskowski – prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Piotr Grzelak – wiceprezydent Gdańska, Bartosz Bartoszewicz – wiceprezydent Gdyni.
Fot. Kazimierz Netka
Gdańskie lotnisko, mogące przyjąć nawet 7 milionów pasażerów rocznie, jest znaczącym atutem województwa pomorskiego. Wskazuje też kierunek rozbudowy Trójmiasta. W sąsiedztwie lotniska powstaje nowa dzielnica, zwana roboczo Airport City Gdańsk. Ma to być dzielnica głównie hotelowo – biurowa, przyciągająca biznes. Dojazd do lotniska zapewnia autobusowa komunikacja miejska, ale też Pomorska Kolej Metropolitalna. Planowana jest budowa przystanku PKM – Gdańsk Firoga.
Fot. Kazimierz Netka
Wkrótce ruszy następny etap rozwoju tej części Trójmiasta: rozpocznie się kolejnego etapu procesu inwestycyjnego na gdańskim lotnisku. O szczegółach tego przedsięwzięcia poinformował nas także Michał Dargacz – rzecznik prasowy/koordynator ds. Obsługi Klientów Kluczowych w Dziale Analiz Ekonomicznych i Marketingu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Oto zarys programu:
Fot. Kazimierz Netka
Jeszcze w marcu 2019 roku Port Lotniczy Gdańsk ogłosi przetarg na rozbudowę Terminalu Pasażerskiego T2 o dodatkowy pirs. To duża inwestycja, mająca poprawić przepustowość gdańskiego lotniska, a przede wszystkim zwiększyć komfort pasażerów. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków własnych oraz z obligacji, które wyemituje Port Lotniczy Gdańsk przy współpracy z bankiem PEKAO S.A.
Fot. Kazimierz Netka
Rozbudowa Terminalu T2 ma bezpośredni związek z potrzebą stałego rozwoju, podyktowanego zwiększającym się każdego roku ruchem lotniczym do i z Gdańska. W tym roku lotnisko planuje obsłużyć ponad 5 milionów pasażerów oraz ponad 6 tysięcy ton towarów i przesyłek pocztowych. Zarząd gdańskiego lotniska przewiduje, że w 2025 roku będzie miał ponad 6,6 miliona podróżnych, a 10 lat później już 9,5 mln.
Fot. Kazimierz Netka
– Stabilnie i konsekwentnie w Gdańsku rośnie poziom ruchu pasażerskiego. Bardzo nas to cieszy, ale stawia też przed nami nowe wyzwania – mówi Tomasz Kloskowski Prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, który na konferencji prasowej 21 marca 2019 roku w Hotelu Hilton w Gdańsku zaprezentował dane dotyczące nowej inwestycji. To budowa nowego pirsu, stanowiącego przedłużenie Terminalu Pasażerskiego T2 w kierunku zachodnim. Powiększone zostaną strefy centralnej kontroli bezpieczeństwa i kontroli paszportowej. Rozbudowana zostanie hala odbioru bagażu. Zwiększona będzie strefa obsługi pasażerów Non-Schengen. Zbudowane zostaną 2 gate’y (bramy) autobusowe. Planowana jest także rozbudowa sieci wewnętrznych dróg dojazdowych do lotniska.
Dzięki inwestycji Port Lotniczy zyska 16 tysięcy metrów kwadratowych nowej powierzchni. To znaczący wzrost, bo dziś Terminal T2 ma 53 tysiące metrów kwadratowych.
Fot. Kazimierz Netka
Nowy pirs zachodni zaprojektowano jako 2,5-kondygnacyjny budynek o wymiarach 180 m x 46 m. Północno – zachodni narożnik hali został zaprojektowany jako nadwieszony nad placem manewrowym dla autobusów lotniskowych. Od strony płyty przewidziano 4 zewnętrzne klatki schodowe umożliwiające dostęp do “rękawów”, którymi pasażerowie przechodzą do samolotów. Tym samym po raz pierwszy na gdańskim lotnisku wystąpi możliwość obsługi za pomocą rękawa samolotu przylatującego/odlatującego z/do strefy Non-Schengen. Na parterze nowego obiektu mają być: powiększona hala odbioru bagażu, w której będzie 9 taśm systemu bagażowego, przedłużona bagażownia przylotowa, strefa kontroli paszportowej oraz przestrzeń komunikacji do gate’ów strefy Schengen, Non-Schengen, oraz tzw. Państw Trzecich, wraz z powierzchniami towarzyszącymi – pomieszczeniami dla służb, obsługi lotniska, technicznymi i sanitariatami.
Fot. Kazimierz Netka
– Dzięki rozbudowie Terminalu T2 lotnisko w Gdańsku dokona kolejnego dużego skoku jakościowego w obsłudze podróżnych. To dla nas najważniejszy cel tej inwestycji. Dokładając wszelkich starań do rozwoju oferty połączeń, nie zapominamy o rozbudowie infrastruktury dedykowanej naszym pasażerom – podsumował Tomasz Kloskowski Prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Rozbudowa Terminalu T2 poprzez dołączenie nowego pirsu ma potrwać około dwóch lat, a cały proces inwestycyjny powinien się zakończyć jesienią 2021 roku.
Fot. Kazimierz Netka
Oto podstawowe zmiany przepustowości po powstaniu nowego pirsu:
– centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenia liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
– punkty odprawy paszportowej, odloty – zwiększenie z 6 do 10 przejść
– gate’y odlotowe – zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30
– punkty odprawy paszportowej, przyloty – zwiększenie z 8 do 12 przejść
– odbiór bagażu – umożliwienie zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9 karuzel
Planowany harmonogram prac:
– etap projektowania wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę – już zakończony
– ogłoszenie przetargu – marzec 2019 roku
– wyłonienie wykonawcy – czerwiec 2019 roku
– start robót budowlanych – jesień 2019 roku
– czas realizacji robót budowlano – montażowych – 24 miesiące
– odbiory i uzyskanie prawomocnego pozwolenia na użytkowanie – październik/ listopad 2021 roku.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy w Gdańsku
Podczas oficjalnej części konferencji prasowej nie powiedziano, co z lotniskiem Gdyni-Kosakowo, które może przyjmować samoloty. Przedstawiciele właścicieli lotniska nie wspomnieli też o planach rządowych dotyczących usprawnienia skomunikowania lotniczego Polski ze światem – czyli o przygotowaniach do budowy centralnego portu komunikacyjnego (CPK) – lotniska, w gminie Baranów. CPK ma być skomunikowany z większymi miastami szlakami kolejowymi, umożliwiającymi szybki dojazd. CPK w gminie Baranów ma stać się światowym hubem (węzłem komunikacyjnym) lotniczym.
Po rozbudowie gdańskie lotnisko będzie mogło obsługiwać około 9 mln pasażerów rocznie. Teraz jego przepustowość wynosi 7 mln pasażerów. Na koniec bieżącego orku ma być przekroczona liczba 5 mln obsłużonych podróżnych.
Fot. Kazimierz Netka
Oto właściciele Portu Lotniczego Gdańsk: Kapitał zakładowy wynosi 125.290.000 złotych, a jego struktura przedstawia się następująco: Gmina Miasta Gdańska – 4.213 udziałów o wartości 42.130.000 złotych; Województwo Pomorskie – 4.116 udziałów o wartości 41.160.000 złotych; Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” – 3.645 udziałów o wartości 36.450.000 złotych; Gmina Miasta Gdyni – 280 udziałów o wartości 2.800.000 złotych; Gmina Miasta Sopotu – 275 udziałów o wartości 2.750.000 złotych – wynika z informacji, zamieszczonych na stronie internetowej http://www.airport.gdansk.pl/bip/company/ .
(K.N.)
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl