Spółka SKM w Trójmieście wyprze kolej regionalną z trasy Gdynia – Tczew?
Szykuje się zmiana władzy na szynach w Pomorskiem
Do rewolucji może dojść na pomorskich torach kolejowych. Zmieni się zasięg działania przewoźników. Jedną z najbardziej intratnych linii najprawdopodobniej przejmie PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Takie wnioski można wysnuć z tego, co ukazało się reprezentantom zarządu województwa pomorskiego, po otwarciu kopert z ofertami nadesłanymi na przetarg, dotyczący wyłonienia firmy, która ma zapewnić sprawne, regionalne przewozy kolejowe. Z propozycji oferentów wynika, że największy „apetyt” na wożenie Pomorzan pociągami ma spółka PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
Na zdjęciu: Pociągi SKM na dworcu PKP Gdańsk Główny.
Ogłoszony przez samorząd województwa przetarg nieograniczony na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa pomorskiego, dotyczył dwóch zadań. Na każde trzeba było składać odrębne oferty.
Zadanie nr 1, zwane „Aglomeracja”, dotyczyło zamówienia na usługi przewozowe na dwóch trasach, obszarach.
Pierwszy obejmował zasięg działania powstającej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dotyczył usług na następujących trzech trasach: Gdańsk Główny/Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy – Gdańsk Osowa/Gdynia – w terminie od 1.09.2015 r. do 10.12.2016 r.; , a także na szlaku Kościerzyna/Kartuzy – Gdańsk Port Lotniczy – Gdańsk Wrzeszcz/Gdańsk Główny – w terminie od 1.09.2015 r do 10.12.2016 r.; oraz Kościerzyna – Gdynia – od 13.12.2015 r. do 10.12.2016 r.
Drugi zasięg „przetargowy” to szlak Wejherowo – Gdynia Główna – Gdańsk Główny/Gdańsk Śródmieście/Tczew – na świadczenie usług przewozowych w czasie od 13.12.2015 r. do 10.12.2016 r.
Na wykonywanie całego Zadania 1, wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyła ją PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. – z żądaną kwotą dotacji 68 859 500 zł – wynika z informacji, które przekazała nam Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Na Zadanie nr 2, zwane „Regionalne”, dotyczące relacji Gdynia – Słupsk/Ustka – od 13.12.2015 r. do 10.12.2016 r. napłynęły dwie oferty: Jedną złożyła spółka Przewozy Regionalne, proponując, że wykonywać będzie te usługi transportowe z dopłatą z samorządowego budżetu w wysokości 13 750 000 zł. Druga oferta pochodzi od PKP SKM sp. z o.o., z zaproponowana w ofercie kwotą dopłaty niższą, bo wynoszącą 13 101 000 zł.
Na zdjęciu: Tablica z informacją o wysokości unijnej dotacji do realizacji projektu rozwoju SKM.
Przetarg zostanie rozstrzygnięty przez Zarząd Województwa Pomorskiego po szczegółowym przeanalizowaniu przez Komisję Przetargową złożonych ofert – informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Z powyższego wynika, że spółka SKM ma szansę wziąć wszystko. To znaczyć może, że Przewozy Regionalne będą nam niepotrzebne. Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością , zapewnia, że SKM jest gotowa realizować te zadania przewozowe. Czy podoła?
Zdolności do ekspansji Szybkiej Kolei Miejskiej poznaliśmy około 10 lat temu. Wtedy, spółka ta woziła pasażerów nie tylko w Trójmieście, nie tylko w województwie pomorskim. Pociągi SKM jeździły aż do Elbląga, Iławy i Laskowic Pomorskich. Przeciwko temu powiększaniu zasięgu SKM protestowały Przewozy Regionalne. Twierdziły one, że SKM podbiera im klientów. Bilety na pociągi SKM były tańsze.
Kazimierz Netka