Fot. Kazimierz Netka.
Ćwiczenia umiejętności spawalniczych przeprowadzane w bezpiecznych warunkach, z precyzyjną analizą
Zarząd Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ma zaszczyt zaprosić na uroczyste otwarcie innowacyjnej pracowni spawania VR w Gdańsku – brzmiała zachęta do przybycia na to wydarzenie, przekazana nam przez Dominikę Bielecką-Kokot – kierownik Zespołu ds. Szkolnictwa Zawodowego, Dział Inwestycji Strefowych Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. – Nowoczesna pracownia spawania w technologii VR wyposażona jest w symulatory posiadające inteligentne rękawice, z pełną haptyką (komunikacją dotykową) przenoszącą zarówno drgania jak i uczucie ciepła. Dzięki zastosowanej technologii ćwiczenia umiejętności spawalniczych będą przeprowadzane w bezpiecznych warunkach wraz z precyzyjną analizą.
Symulator powstał w toku realizacji projektu pt. projektu „Centrum Programowania – Edukacja dla Przemysłu 4.0”, na mocy umowy pomiędzy gdyńska firmą pomiędzy Flint Systems a Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną. Wsparcia finansowego udzieliła Fundacja Velux – powiedział nam podczas uroczystości inauguracji w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym działalności symulatora Maciej Kazienko – wiceprezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Fot. Kazimierz Netka.
Powitani zostali m.in.: Piotr Kryszewski – wiceprezydent Gdańska, Dawid Nieć – dyrektor Departamentu Rozwoju Inwestycji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, Grzegorz Kryger – pomorski kurator oświaty, Bogumiła Bieniasz – dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Gdańsku, przedstawiciele spółki Flint Systems, przedstawiciele szkolnictwa: dyrektorzy, nauczyciele przedmiotów zawodowych, uczniowie, doradcy zawodowi, a tak ze przedstawiciele instytucji z otoczenia biznesu i przemysłu. Uroczystość prowadziła Dominika Bielecka-Kokot – kierownik Zespołu ds. Szkolnictwa Zawodowego, Dział Inwestycji Strefowych Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Pierwszy taki, kompleksowy ośrodek w Polsce
– To jest bardzo ważne moim zdaniem wydarzenie nie tylko dla Pomorskiej Strefy, Miasta i w ogóle dla systemu edukacji w Polsce – powiedział Przemysław Sztandera – prezes zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Fot. Kazimierz Netka.
– Dla mnie osobiście jest to spełnienie marzenia. W 2018 roku, po objęciu funkcji prezesa, przeszedłem się po wszystkich pomieszczeniach patrzę: stoi robot. Co ten robot tu robi? Stoi. Został zdeponowany przez Polską Akademię Nauk – Instytut Maszyn Przepływowych. Nie może tak stać, trzeba go jakoś wykorzystać. Pierwszy pomysł: żeby wykorzystać go do edukacji.
Fot. Kazimierz Netka.
Stworzyliśmy Centrum Programowania Robotów Przemysłowych i zaczęliśmy uczyć programowania robotów przemysłowych młodzież ze szkół średnich, zaczęliśmy organizować lekcje pokazowe dla dzieci z klas I szkół podstawowych, by przekonać ich, do kształcenia się w kierunkach technicznych.
Fot. Kazimierz Netka.
Dwa roboty to mało. Wcześniej pracowałem w zarządzie stoczni i miałem takie marzenie by stworzyć pierwszy w pełni polski symulator spawalniczy, wykorzystujący wirtualną rzeczywistość. Wszystkie stocznie, zakłady metalowe w Pomorskiem narzekały na brak spawaczy. A z kolei pracownia spawalnicza jest dość drogim rozwiązaniem, muszą tam być odpowiednie urządzenia, zależnie od rodzaju spawania.
Przy naszych symulatorach spawalniczych nie ma tych wszystkich kosztów materiałowych.
Spełnione marzenia
Zaczęliśmy szukać. Dzięki operatywności naszych pracowników, udało się pozyskać środki z Fundacji Velux. To, co państwo tu widzicie, te trzy pracownie to właśnie są w projekcie wspólnie z Fundacją Velux, która sfinansowała większość wydatków na ten sprzęt, który tutaj stoi, jak również na zbudowanie prototypu symulatora spawalniczego
Fot. Kazimierz Netka.
Ponieważ są to drogie rzeczy, to nasza koncepcja jest taka, żeby te pracownie, które tutaj są udostępnić dla wielu szkół z okolicy. Wydaje nam się, że taki model wspierania szkolnictwa zawodowego jest jak najbardziej słuszny i mam nadzieję, że również na poziomie rządowym takie rozwiązanie znajdzie zrozumienie i znajdą się środki by takie ośrodki w innych miastach też powstawały. Mamy jeszcze Centrum Programowania Robotów Przemysłowych w Grudziądzu, we Włocławku i będziemy tworzyć kolejne w Inowrocławiu z naszych środków i ze środków naszych inwestorów.
Dzisiaj otwieramy pracownię spawalniczą i moim zdaniem, przynajmniej zgodnie z moją wiedzą, to jest taki pierwszy kompleksowy ośrodek w Polsce, dostępny dla wielu szkół, gdzie młodzież może zdobywać kwalifikacje dla Przemysłu 4.0.
Fot. Kazimierz Netka.
Polskie firmy, szczególnie małe i średnie, muszą się automatyzować, muszą się robotyzować, żeby zachować konkurencyjność w stosunku do firm zachodnich. I od tego nie ma ucieczki.
Młodzież musi mieć gdzie się uczyć. Nie tylko w teorii. Tu przychodzą na zajęcia praktyczne.
Co więcej, w tym roku rozpoczęliśmy kształcenie nauczycieli. No bo gdzie ten nauczyciel mechatroniki ma się nauczyć obsługiwać robota przemysłowego? Kurs u producentów kosztuje mniej więcej około 10 000. U nas te kursy, dzięki Fundacji Velux, są za darmo.
Już dwie grupy nauczycieli z okolic Włocławka żeśmy przeszkolili właśnie z techników, po to, żeby już mogli sami potem prowadzić zajęcia z młodzieżą.
Dziękuję pięknie firmie Flint, która podjęła się tego niełatwego zadania, Oglądaliśmy urządzenia innych produkcji niepolskich firm, które w branży spawalniczej mają wieloletnie doświadczenia. Gwarantuje państwu, że tak zaawansowanego symulatora spawalniczego nie ma na świecie. Powstał tu w Gdańsku i tu w Gdańsku powstała pierwsza pracownia. Młodzież z Gdańska i okolic będzie mogła się szkolić na najlepszych symulatorach na świecie.
Oczywiście, trzeba trochę symulator dopracować, bo to jest prototyp; pracownia została zmontowana w piątek i to taki eksperyment, bo nie było fazy testowej, tylko z produkcji od razu poszło na pierwszy front, tak że będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi, spostrzeżenia, co to można by jeszcze udoskonalić i firma Flint też jest mocno zainteresowana żeby ten projekt dalej rozwijać – powiedział prezes Przemysław Sztandera.
Gratulacje od pana wiceprezydenta Gdańska
– Bardzo się cieszę, że takie inicjatywy są realizowane – powiedział Piotr Kryszewski – wiceprezydent Gdańska.
Fot. Kazimierz Netka.
– Marzenie to nie mogłoby być zrealizowane bez wspaniałego zespołu i przy wsparciu środkami finansowymi, Dzisiaj Bardzo się cieszę, że udało się stworzyć taką synergię pomiędzy firmami, z wykorzystaniem najnowszych technologii.
To jest jedna z pierwszych tego typu pracowni w Polsce ale na pewno najbardziej wyposażona jeśli chodzi o sprzęt technologiczny i dlatego bardzo się cieszę że udało się to zrobić. Dlatego gratuluję panu prezesowi, zespołowi, wszystkim zaangażowanym i trzymam kciuki.
Ministerstwo obiecuje pomoc
– Ministerstwo Rozwoju i Technologii – tu przekazuje pozdrowienia od pana ministra Krzysztofa Hetmana jak również od pana ministra Waldemara Sługockiego jak również od pana ministra Jacka Tomczaka – wspiera tego typu inicjatywy – powiedział Dariusz Nieć – dyrektor Departamentu Rozwoju Inwestycji Ministerstwa Rozwoju i Technologii:
Fot. Kazimierz Netka.
– Zwłaszcza inicjatywy technologiczne, które budują przewagi konkurencyjne, czyli przewagi nasze, ekonomiczne nad konkurencją, która funkcjonuje w ogólnie pojętym świecie rynku. Niewątpliwie projekt ten – i tu gratuluję panu prezesowi – jest bardzo dużym osiągnięciem, osiągnięciem edukacyjnym, a również i technologicznym. W imieniu resoru składam serdeczne podziękowania panu prezesowi i wszystkim członkom zespołu, który przyczynił się do tego typu inicjatyw innowacyjnych i zapewniam, że misją Ministerstwa Rozwoju i Technologii jest przede wszystkim wspieranie tego typu inicjatyw, inicjatyw technologicznych, innowacyjnych, jak również tych, które mają związek z rozwojem przedsiębiorczości.
Kilkaset firm współpracuje na co dzień z gdańskimi szkołami zawodowymi
– Pan prezes nieśmiało powiedział, że wydaje mi się, że to jest właściwa droga, ścieżka w edukacji zawodowej. To jest jedyna ścieżka w budowaniu edukacji zawodowej – stwierdził Grzegorz Kryger – pomorski kurator oświaty.
Fot. Kazimierz Netka.
– Skończyliśmy już z tymi czasami, gdzie edukację zawodową i szkoły zawodowe budowaliśmy tylko w murach, w budynku, w którym funkcjonowały. Ja bardzo się cieszę z tego, że tutaj widzimy nie tylko pracodawców, przedsiębiorców, ale właśnie dyrektorów i nauczycieli. Kilkaset firm, kilkaset przedsiębiorców na co dzień współpracuje z gdańskimi szkołami zawodowymi i to jest jedyna ścieżka. Do tego, żebyśmy odpowiadali w tej edukacji na to czego rynek pracy potrzebuje, żebyśmy kształcili realnie takich fachowców, jakich pracodawcy potrzebują. Niekoniecznie musimy pakować pieniądze w nowoczesne pracownie, skoro możemy skorzystać z takich przestrzeni. Jeszcze raz gratuluję serdecznie i bardzo dziękuję. Wszystkim życzę wspaniałych wrażeń, również edukacyjnych.
Bardzo duże korzyści
– Jestem wiceprezesem firmy Flint Systems, także współwłaścicielem – powiedział prezes Grzegorz Szatkowski:
Fot. Kazimierz Netka.
– Bardzo miło było usłyszeć państwa wystąpienia, bo rzeczywiście ta pracownia jest bardzo nowoczesna. Od marzeń się zaczyna, potem trzeba zakasać rękawy i wziąć się do roboty. Wydaje się, że nam się udało zrobić naprawdę coś fajnego. Jest dużo rozwiązań jeżeli chodzi o symulatory; ten jest wyjątkowy także pod tym względem, że ma bardzo dużo elementów z prawdziwego spawania – co też było tutaj podkreślane ze strony naszego klienta czyli Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To jeszcze bardziej podkreśla realizm tego doświadczenia czy tego szkolenia, to jest bardzo ważne. Wirtualna rzeczywistość to technologia, która bardzo szybko się rozwija i daje bardzo duży potencjał jeśli chodzi przede wszystkim o szkolenia i o tego typu rozwiązania w każdej branży. Zaczynając od przemysłu po medycynę, także inne technologie, lotnictwo na przykład. Jeszcze jedną rzecz na koniec powiem, bardzo ważną, że w ramach naszej umowy biznesowej tutaj ze Strefą, poza tym, że biznesowo ten kontrakt bardzo fajnie się tutaj spinał dla nas. Jako firma mamy ciekawy produkt na rynku, ale w ramach właśnie tego porozumienia jest tak, że poprzez to, że jak będziemy sprzedawali ten produkt innym klientom, Strefa otrzyma 10 procent prowizji, to też będzie wpływało na lokalną społeczność, bo z tych środków Strefa będzie inwestowała w kolejne części edukacyjne, szkoleniowe. Tak że to przyniesie bardzo duże korzyści dla regionu pomorskiego. My jesteśmy firmą z Trójmiasta, z Gdyni, mamy bardo wiele rozwiązań VR, właśnie symulatorów. To jest najnowszy nasz produkt. Bardzo dziękuję za wybór naszej firmy, za zaufanie; zapraszam do oceny, do testowania.
Nowoczesne pracownie PSSE dla nauczycieli i młodzieży
Rzeczywiście mamy finansowanie i dlatego ten projekt jest tak atrakcyjny – przypomniała Dominika Bielecka-Kokot – kierownik Zespołu do spraw Szkolnictw Zawodowego Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej:
Fot. Kazimierz Netka.
– Szkolenia są bezpłatne. 2800 uczniów w 350 kursach to jest naprawdę dużo pracy i dużo mam nadzieję ambitnej młodzieży. Nauczyciele mają dostęp do wszystkich pracowni i do wszystkich kursów, które tutaj są realizowane: do pracowni programowania i obsługi robotów przemysłowych, do następnej pracowni programowania i obsługi druku 3D, innowacyjna, za chwile przez państwa oglądana pracownia spawania. Takie możliwości mamy dzięki współpracy z Fundacją Velux.
To, co zrobiliśmy dotychczas w 2023, a jesteśmy w połowie marca 2024, w zajęciach, lekcjach pokazowych – kursy te wszystkie kursy i szkolenia są dla młodzieży ze szkół ponadpodstawowych, ale dla szkół podstawowych również coś mamy: lekcje pokazowe, warsztaty, na które młodzież przychodzi. Dzielą się wtedy na dwie grupy. Jedna pracuje na robotach, inna idzie do drugiej sali, dostaje doradztwo, zawodowe, po czym, po dwóch, trzech godzinach się zamieniają i w takim cyklu jednego dnia szkolenia lekcyjnego klasa dostaje komplet informacji.
Nowe filie, jak powiedział pan prezes, są we Włocławku, Grudziądzu i rzeczywiście w województwie kujawsko – pomorskim również to się bardzo sprawdza. Liczymy na dalszy rozwój. Cały czas szukamy jakichś projektów, możliwości dofinansowania tego miejsca.
Fot. Kazimierz Netka.
Gdy ruszyliśmy z kursami programowania i obsługi druku 3D, to grupy się zamykały w przeciągu 2 dni na przykład. Generalnie jest to chyba pożądane, tak że wpisujemy na kolejne już turnusy i tak samo jak pan prezes powiedział, kursy dla nauczycieli naprawdę cieszą się dużym zainteresowaniem, ponieważ mogą w nich wziąć udział zarówno nauczyciele przedmiotów zawodowych, jakichś kierunkowych ale również wszystkich takich pokrewnych informatycznych, mechatronicznych, związanych z matematyką czy fizyką, dlatego że jest to podstawa potem do tego, żeby taki nauczyciel podniósł swoje kompetencje, był bardziej na czasie ze w swoją wiedza i potem przychodził do naszych placówek i niekoniecznie z wykorzystaniem naszej koleżanki inżynier, ale samodzielnie mógł prowadzić zajęcia tego typu, w naszych placówkach.
Spawanie jest jednym z istotnych procesów w technologiach morskich, budowlanych, offshore
– Wprowadzanie symulatorów do szkoleń, takich jak ten, spawalniczy, powoduje, że oszczędzamy znaczne ilości energii – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:
Fot. Kazimierz Netka.
– A jeśli chodzi o spawanie gazowe – gazów technicznych i w ten sposób mniej zanieczyszczamy środowisko. Symulatory aktualnie, z tymi rozwiązaniami, które są, już spełniają wszelkie wymagania do tego, żeby przygotować do praktycznej działalności i praktycznego spawania tam, gdzie wymagane jest spawanie przez człowieka, bo wiele rzeczy wykonują automaty. Natomiast procesy szkolenia mocno wspierają praktyczne przygotowanie do zawodu i to jest o tyle dobre, że jeżeli ktoś jest nieprzygotowany do zawodu to stwierdzi ten fakt w trakcie szkolenia na symulatorze. Poza tym technologie się tak szybko rozwijają, że na symulatorze może przećwiczyć i przygotować się do wykonywania zadań w tym przypadku spawania, a spawanie jest jednym z istotnych procesów w technologiach morskich, budowlanych, offshore. Tutaj trenażer spawalniczy spełnia bardzo istotną role w szybszym przygotowaniu ludzi do zawodu bez angażowanie zbyt dużej liczby nauczycieli, którzy kierują szkoleniami.
Symulatory to rzecz już codzienna i istotne jest to, że młodzież przygotowana jest do działania z różnego typu aplikacją i taka technologia uczenia to jest technologia przyszłości. Zawsze trzeba zdobyć przygotowanie praktyczne, ale przygotowanie na symulatorach daje pełne możliwości sprawdzenia predyspozycji szkolonego i jednocześnie przygotowania tego szkolonego, który ma predyspozycje do wykonywania zawodu – powiedział prof. Marek Grzybowski.
Więcej wiadomości na temat symulatora znajduje się w artykule, którego autorem jest Maciej Kniter, a opublikowanym na stronie internetowej: https://flint.systems/2023/partial-acceptance-of-the-welding-simulator-successfully-completed/ .
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na stronie: Pulsarowy.pl